ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Έφ. Φορολογίας: Ολοκληρώνεται Απρίλιο η εκκαθάριση Δηλώσεων 2021

Αμέσως μετά το τέλος της εκκαθάρισης του φορολογικού έτους 2021, θα ξεκινήσει η διαδικασία εκκαθάρισης του φορολογικού έτους 2022 για τα Άτομα

ΚΥΠΕ

Άρχισε από τον Ιανουάριο του 2024 η εκκαθάριση Δηλώσεων Ατόμων και Εταιρειών για το φορολογικό έτος 2021, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το τέλος Απριλίου, όπως δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Έφορος Φορολογίας Σωτήρης Μαρκίδης, οποίος ανέφερε παράλληλα, πως αμέσως μετά το τέλος της εκκαθάρισης του φορολογικού έτους 2021, θα ξεκινήσει η διαδικασία εκκαθάρισης του φορολογικού έτους 2022 για τα Άτομα.

Ανέφερε επίσης ότι έχει επιβληθεί φόρος εισοδήματος για άτομα και εταιρείες, συνολικά €487,8 εκατομμύρια μέχρι και το φορολογικό έτος 2020, ενώ επιστράφηκαν €116,8 εκ.

Στις δηλώσεις του, ο κ. Μαρκίδης αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στο εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης (AI) που σκοπεύει να αναπτύξει το Τμήμα για καλύτερη εξυπηρέτηση των φορολογούμενων αλλά και στον μετασχηματισμό του Τμήματος Φορολογίας και την δημιουργία επιτροπή εξέταση ενστάσεων.

«Στόχος είναι τους επόμενους μήνες (μετά τον Απρίλιο) να εκκαθαριστεί το μεγαλύτερο μέρος του φορολογικού έτους 2022, έτσι ώστε εντός του έτους 2024 και μετά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της Δήλωσης Εισοδήματος Ατόμου για το φορολογικό έτος 2023 να εκκαθαριστεί μεγάλο μέρος και των Δηλώσεων του 2023», τόνισε ο Έφορος Φορολογίας.

Ο κ. Μαρκίδης είπε ότι κατά τα έτη 2022 και 2023, έχουν επιβληθεί πέραν του 1,2 εκ. φορολογίες Ατόμων οι οποίες καλύπτουν και το φορολογικό έτος 2020 με πληρωτέο φόρο εισοδήματος €230,2 εκ. και ταυτόχρονα επιστράφηκαν €55,9 εκ. για φόρο εισοδήματος, μη συμπεριλαμβανομένων τόκων και επιβαρύνσεων.

Επίσης ανέφερε ότι έχουν επιβληθεί περίπου 569.000 φορολογίες εταιρειών μέχρι και το φορολογικό έτος 2020, με πληρωτέο φόρο εισοδήματος €257,6 εκ. και επιστράφηκαν €60,9 εκ. για φόρο εισοδήματος, μη συμπεριλαμβανομένων τόκων και επιβαρύνσεων.

Πέραν των πιο πάνω, όπως είπε, έχουν επιβληθεί αντίστοιχες φορολογίες για Έκτακτη Εισφορά για την Άμυνα για τόκους, ενοίκια, μερίσματα και Λογιζόμενη Διανομή Μερίσματος, Έκτακτη Εισφορά Υπαλλήλου και εισφοράς ΓεΣΥ.

Η μη επικαιροποίηση στοιχείων σύνηθες φαινόμενο για μη εκκαθάριση Δηλώσεων

Αναφέροντας ότι η διαδικασία υποβολής Δηλώσεων Εταιρειών για το φορολογικό έτος 2022 είναι σε εξέλιξη, ο κ. Μαρκίδης είπε ότι η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή δήλωσης εισοδήματος εταιρείας για το φορολογικό έτος 2022 είναι η 31η Μαρτίου 2024, για όσες εταιρείες δεν έχουν υποχρέωση υποβολής Συνοπτικού Πίνακα Πληροφοριών Ελεγχόμενων Συναλλαγών, ενώ για όσες εταιρείες έχουν αυτή την υποχρέωση η καταληκτική ημερομηνία έχει παραταθεί μέχρι την 30ή Νοεμβρίου 2024.

Ο Έφορος Φορολογίας είπε στο ΚΥΠΕ ότι «σύνηθες φαινόμενο για την μη παραλαβή της εκκαθάρισης των δηλώσεων ή την μη καταβολή επιστρεπτέων ποσών στον τραπεζικό λογαριασμό των φορολογουμένων, είναι η μη επικαιροποίηση των στοιχείων διευθύνσεων και του αριθμού λογαριασμού IBAN» και κάλεσε τους φορολογούμενους να προβαίνουν στην επικαιροποίηση των στοιχείων που διατηρεί το Τμήμα.

«Μερίδα φορολογουμένων οι οποίοι δεν έχουν ακόμα παραλάβει την εκκαθάριση των δηλώσεων για τα πιο πάνω φορολογικά έτη, πιθανόν να εμπίπτουν στις περιπτώσεις που λόγω κριτηρίων στη βάση ανάλυσης κινδύνου, έχουν επιλεχθεί για ακόμα περισσότερους ελέγχους», πρόσθεσε.

Ανέφερε ότι για να εντοπίσει κάποιος φορολογούμενος τα έτη που έχουν εκκαθαριστεί μπορεί να ανατρέξει στο Σύστημα TAXISnet (https://taxisnet.mof.gov.cy/) και στην προβολή των δηλώσεων που έχουν υποβληθεί να πάρει τη σχετική πληροφόρηση.

Είπε ακόμη ότι αντίστοιχα, για την κατάσταση του λογαριασμού του στο Τμήμα Φορολογίας μπορεί, με τους ίδιους κωδικούς του TAXISnet, να εισέλθει στη Φορολογική Πύλη (https://taxportal.mof.gov.cy/).

Πρόσθεσε ότι εκεί θα βρει την κατάσταση πληρωμών, την κατάσταση οφειλών, να διευθετήσει τις οφειλές του μεταβαίνοντας αυτόματα στο internet banking ή κάνοντας χρήση πιστωτικής ή/και χρεωστικής κάρτας, και ακόμα να καταχωρήσει αυτοφορολογίες.

Εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης (AI) σκοπεύει να αναπτύξει το Τμήμα

Αναφερόμενος στο νέο Μηχανογραφικό Σύστημα TaxForAll – TFA, το οποίο έχει κόστος περίπου €30 εκ. και υλοποιείται σύμφωνα με τον προγραμματισμό που τέθηκε από την αρχή, ο κ. Μαρκίδης είπε στο ΚΥΠΕ ότι «αναμένεται μέχρι το Καλοκαίρι 2025 να έχει ολοκληρωθεί η μετάβαση στο TFA, όλων των φόρων που εφαρμόζει το Τμήμα Φορολογίας, για όλους τους φορολογούμενους», ενώ ανακοίνωσε ότι το Τμήμα βρίσκεται σε συζητήσεις με τον ανάδοχο του έργου «για να αναπτυχθεί εργαλείο Artificial Intelligence (AI) στο TFA, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των φορολογούμενων».

Ανέφερε ότι η Φάση Α’ του νέου μηχανογραφικού συστήματος TFA βρίσκεται σε λειτουργία από τον Μάρτιο του 2023 και αφορά όλες τις εργασίες που αφορούν το Φόρο Προστιθέμενης Αξίας, ενώ σταδιακά και ταυτόχρονα εφαρμόζονται μέρη των Φάσεων Β’ και Γ΄.

Πρόσθεσε ότι πρόσφατα έχει δοθεί στο κοινό η ηλεκτρονική εγγραφή φορολογούμενου για όλα τα ήδη φόρων μέσω του TFA (https://taxforall.mof.gov.cy/), για απόκτηση Αριθμού Φορολογικού Μητρώου.

Κατά την ηλεκτρονική εγγραφή, όπως είπε, ο φορολογούμενος ανεβάζει σχετικά πιστοποιητικά και συμπληρώνει βασικά στοιχεία και μετά από το στάδιο επιβεβαίωσης εξασφαλίζεται ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου για τις περεταίρω συναλλαγές των φορολογούμενων με το Τμήμα.

Σύμφωνα με τον Έφορος Φορολογίας, αμέσως επόμενες προσθήκες στο TFA θα είναι η υποβολή του Συνοπτικού Πίνακα Πληροφοριών Ελεγχόμενων Συναλλαγών από εταιρείες που έχουν την υποχρέωση να το πράξουν και η υποβολή της Υπεύθυνης Δήλωσης για επιβολή Μειωμένου Συντελεστή Φ.Π.Α. 5% για την Αγορά ή Ανέγερση Καινούργιας Κατοικίας.

Πρόσθεσε ότι «και για τις δυο αυτές νέες εφαρμογές, προγραμματίζονται επιμορφωτικά σεμινάρια εξοικείωσης στους επαγγελματικούς φορείς, ώστε να συνεχιστεί η ομαλή χρήση του TFA».

«Ομολογουμένως, το έργο της υλοποίησης ενός νέου μηχανογραφικού συστήματος το Τμήμα Φορολογίας ήταν από την αρχή ένα φιλόδοξο έργο, ήταν μια επίπονη διαδικασία, χρειάστηκε να διοχετευτούν πολλοί πόροι και να τηρούνται τα χρονοδιαγράμματα», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «πολύ συχνά χρειαζόταν να παίρνουμε άμεσα αποφάσεις για να προχωρήσει ομαλά η πορεία του έργου, ξεπερνώντας τις όποιες δυσκολίες και τα όποια χρονικά ή/και άλλα ‘εμπόδια’ μπορεί να φέρει μια συνεργασία με αναδόχους μέσα στα πλαίσια των δημοσίων συμβάσεων, και ειδικότερα όταν υλοποιούνται τέτοιου μεγέθους και κόστους μηχανογραφικά συστήματα».

Ο κ. Μαρκιδης είπε, ωστόσο, ότι «όλα έχουν μέχρι στιγμής ξεπεραστεί και σε αυτή την προσπάθεια είχαμε πάντοτε τη συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο και ευχαριστούμε».

Μετασχηματισμός Τμήματος Φορολογίας – Δημιουργία επιτροπή εξέταση ενστάσεων

Παράλληλα, ο Έφορος είπε στο ΚΥΠΕ ότι «με την εφαρμογή του νέου μηχανογραφικού συστήματος, το Τμήμα βρίσκεται σε τροχιά μετασχηματισμού εφαρμόζοντας το στόχο του να εδραιωθεί ως μια σύγχρονη φορολογική αρχή που να εργάζεται με αποτελεσματικές, ομοιόμορφες και διαφανείς διαδικασίες, με λογοδοσία».

Προς επίτευξη αυτού του στόχου, ο κ. Μαρκίδης είπε ότι «επανασχεδιάζονται οι διαδικασίες και αλλάζει ο τρόπος λειτουργίας του Τμήματος και ενδεικτικά ανέφερε ότι «έχει δημιουργηθεί ανεξάρτητη, από τις άλλες εργασίες, επιτροπή εξέτασης ενστάσεων».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
Φόρος  | 
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση