ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Επιτακτική η ενδυνάμωση καταναλωτών εν μέσω ψηφιοποίησης-πράσινης μετάβασης

ΚΥΠΕ

Η προστασία των καταναλωτών, τα δικαιώματά και οι υποχρεώσεις τους και πως αυτά διασφαλίζονται μέσω νομοθεσιών σε μια εποχή μεγάλων προκλήσεων λόγω της ψηφιοποίησης και της πράσινης μετάβασης βρέθηκαν στο επίκεντρο εκδήλωσης-Διαλόγου για τους Καταναλωτές την Τετάρτη στο Σπίτι της ΕΕ με τίτλο «Νέα Ατζέντα για τους Καταναλωτές - μελλοντικές προκλήσεις». Στην εκδήλωση έγινε εκτενής αναφορά στο νέο θεματολόγιο της ΕΕ και πως αυτό αντιμετωπίζει προβλήματα και ανησυχίες που αναφύονται.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με εισαγωγικές ομιλίες από τον αναπληρωτή επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Κομισιόν στην Κύπρο Νίκο Ίσαρη, τον Επίτροπο Δικαιοσύνης Didier Reynders, μέσω βιντεοσκοπημένου μηνύματος, και τον Υπουργό Ενέργειας Γιώργο Παπαναστασίου.

Ακολούθησαν δύο συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης με επίκεντρο την ψηφιακή εποχή και την πράσινη μετάβαση με συμμετοχή αξιωματούχων υπουργείων, παραγωγικών φορέων, συνδέσμων και άλλων. Και στα δύο πάνελς συμμετείχε η Γενική Διευθύντρια της Διεύθυνσης Δικαιοσύνης και Καταναλωτών Isabelle Perignon.

Επιτακτική ανάγκη η ενδυνάμωση των συμφερόντων των καταναλωτών λέει ο Υπουργός

Στο χαιρετισμό του ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Γιώργος Παπαναστασίου είπε ότι ειδικότερα σήμερα, με τα τόσα πολλά προβλήματα που διέπουν την καθημερινότητά μας, η προάσπιση και ενδυνάμωση των συμφερόντων των καταναλωτών γίνεται ακόμα πιο επιτακτική.

Ανέφερε ότι η νέα ατζέντα της Κομισιόν για τους καταναλωτές, που αποτελεί το ολοκληρωμένο στρατηγικό πλαίσιο της ΕΕ για τους καταναλωτές την περίοδο 2020 – 2025, είναι ιδιαίτερα επιτυχημένο και καλά στοχευμένο.

Ο Υπουργός είπε ότι επικεντρώνεται στην τόνωση της εμπιστοσύνης μεταξύ των καταναλωτών, η οποία αναμένεται να συμβάλει καταλυτικά στην ενδυνάμωση της οικονομικής ανάκαμψης μετά την πανδημία COVID-19 και μετά και τα μεγάλα γεωπολιτικά προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή.

«Το νέο αυτό στρατηγικό πλαίσιο ακολουθεί μια ολιστική προσέγγιση για τις πολιτικές της ΕΕ που σχετίζονται με τους καταναλωτές, ενώ συμπληρώνει άλλες πρωτοβουλίες της Ένωσης στους τομείς της βιωσιμότητας και της ψηφιοποίησης», ανέφερε.

Ο κ. Παπαναστασίου πρόσθεσε πως ειδικά για τις προκλήσεις που δημιουργεί η κλιματική αλλαγή, τα κράτη μέλη δεσμεύονται για μια νέα αναπτυξιακή στρατηγική, η οποία θα μετασχηματίσει την Ένωση σε μια σύγχρονη, βιώσιμη και αποδοτική ενιαία αγορά ως προς τη χρήση των πόρων, περιβαλλοντικών και ψηφιακών.

«Η Κύπρος προχωρά με μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις ύψους 1,2 δις ευρώ μέχρι το 2026, μέσω της υλοποίησης του εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Κύπρος _ το Αύριο» και σχεδιάζουμε και υλοποιούμε μέτρα ενίσχυσης και διεύρυνσης της παραγωγικής βάσης της κυπριακής οικονομίας», ανέφερε.

Επίσης ανέφερε πως η ασφάλεια προϊόντων και παιχνιδιών για παιδιά και ανήλικους και η προστασία τους από επιβλαβές περιεχόμενο, θα συνεχίσει να ενδυναμώνεται και παράλληλα θα πρέπει να ελέγχονται και να εποπτεύονται αποτελεσματικά και τα μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και οι ‘Influencers’.

Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη για σωστή ενημέρωση των καταναλωτών για τα δικαιώματά τους, τις υποχρεώσεις τους, τους διάφορους κινδύνους και για το πως να προστατεύονται επαρκώς.

Ενδυναμώνουμε τους καταναλωτές στο πράσινο και ψηφιακό περιβάλλον είπε ο 'Ισαρης

Στην ομιλία του ο αναπληρωτής επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Επιτροπής Νίκος Ίσαρης σημείωσε πως η εκδήλωση αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία για τον εντοπισμό και τη συζήτηση των διαφόρων προκλήσεων που αντιμετωπίζουν σήμερα οι καταναλωτές, σημειώνοντας πως το νέο θεματολόγιο της ΕΕ ξεκίνησε το 2020, με σκοπό την ενδυνάμωση των καταναλωτών με τις απαραίτητες πληροφορίες και τις νομικές διασφαλίσεις εν μέσω μιας νέας ψηφιακής εποχής και της αυξανόμενης βιωσιμότητας και περιβαλλοντικών ανησυχιών και προτιμήσεων.

Είπε ότι η Νέα Ατζέντα της ΕΕ για τους καταναλωτές αντιμετωπίζει διάφορες ανησυχίες και ο κύριος στόχος είναι να ενδυναμωθούν οι καταναλωτές, ώστε να μπορούν να κάνουν συνειδητές και ασφαλείς επιλογές, ενώ περιηγούνται στις πράσινες και ψηφιακές μεταβάσεις που αναλαμβάνουν αυτήν τη στιγμή οι οικονομίες και οι κοινωνίες μας.

Κάναμε πολλά για το νομικό πλαίσιο είπε ο Επίτροπος Reynders

Ο Επίτροπος Reynders στο βιντεοσκοπημένο μήνυμά του τόνισε ότι στην Κύπρο και σε ολόκληρη την Ευρώπη, οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν εξαιρετικές προκλήσεις και ότι η ατζέντα της Κομισιόν καθορίζει συγκεκριμένες ενέργειες για την προστασία των καταναλωτών και την ενδυνάμωση τους ώστε να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση.

«Αυτή η Επιτροπή έχει κάνει πολλά για να ενισχύσει το νομικό μας πλαίσιο και να προχωρήσει προς τους στόχους μας για την Πράσινη Συμφωνία. Η κατευθυντήρια αρχή μας είναι ότι οι άνθρωποι πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο σε ό,τι κάνουμε. Το ίδιο ισχύει και για την ψηφιακή μετάβαση. Οι νέοι κανόνες μας για την καταναλωτική πίστη και το εξ αποστάσεως μάρκετινγκ χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών θα προστατεύσουν τους καταναλωτές στον εξαιρετικά ψηφιοποιημένο τομέα χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών», ανέφερε.

Ο Επίτροπος έκανε αναφορά και στην υποβολή αναθεώρησης των κανόνων για την εναλλακτική επίλυση διαφορών από καταναλωτές και στις αλλαγές για την οδηγία για τα ταξίδια και συνεχάρη τις κυπριακές αρχές για τις εκστρατείες επικοινωνίας και ευαισθητοποίησης.

Συζητήσεις, ανταλλαγή απόψεων και προβληματισμοί

Στα πάνελς που ακολούθησαν δόθηκε έμφαση στην ψηφιακή και πράσινη μετάβαση και τι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές αλλά και τι πρέπει οι αρμόδιες αρχές να πράττουν για προστασία τους και ενδυνάμωση των θεσμών και εφαρμογή της νομοθεσίας.

Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε ότι υπάρχουν αρκετές νομοθεσίες και θεσπίζονται και άλλες αλλά σημασία έχει να υπάρχει εποπτεία για εφαρμογή τους. Έγινε αναφορά στις αλλαγές που επέρχονται εξαιτίας του ψηφιακού μετασχηματισμού, στα παράπονα και τη διερεύνησή τους και στις παγίδες που υπάρχουν κατά τις διαδικτυακές αγορές. Οι ομιλητές τόνισαν ότι πρέπει όλοι να αποκτήσουν συγκεκριμένες δεξιότητες στην ψηφιακή εποχή.

Επίσης έγινε εκτενής αναφορά και ανάλυση στο τι κάνει η Κομισιόν για ενδυνάμωση των καταναλωτών και προστασία τους, με στόχο να υπάρχει μια ισορροπία, με δεδομένο ότι η τεχνολογία τρέχει και συνεχώς πρέπει να είμαστε ένα βήμα μπροστά. 

Ακόμη αναφορά έγινε στην ασφάλεια των διαδικτυακών αγορών και στο πως προστατεύεται ο καταναλωτής από προϊόντα από την Κίνα για παράδειγμα, που δεν πληρούν τις προδιαγραφές της ΕΕ.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση