

Της Δωρίτας Γιαννακού
Με θετικό πρόσημο αναμένεται να κλείσει το 2025 η αγορά της ηλεκτροκίνησης στην Κύπρο, σηματοδοτώντας τη στροφή των καταναλωτών προς πιο βιώσιμες μορφές μετακίνησης. Ενισχυτικά στην αυξημένη ζήτηση της ηλεκτροκίνησης σε σχέση με πέρσι φαίνεται να επιδρούν οι επιχορηγήσεις της κυβέρνησης για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίες εξαντλήθηκαν σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Εντούτοις, παρά την ελαφρά αύξηση των εγγραφών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ), το ποσοστό των οχημάτων παραμένει σχετικά χαμηλό σε σχέση με τις συνολικές εγγραφές οχημάτων.
Τα στοιχεία
Ενθαρρυντικά για την αγορά της ηλεκτροκίνησης είναι τα στοιχεία για τις εγγραφές των αμιγώς ηλεκτρικών επιβατικών σαλούν οχημάτων κατηγορίας Μ1 στο ΤΟΜ το οκτάμηνο φέτος, παρά το γεγονός ότι είναι ελαφρώς μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρσι. Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέχει η «Κ», την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου οι εγγραφές των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων στο αρμόδιο τμήμα ανήλθαν στις 1.274, ενώ την αντίστοιχη περίοδο του 2024 οι εγγραφές ανέρχονταν στις 1.394. Την ίδια ώρα, όπως πληροφορούμαστε, οι εκτιμήσεις του ΤΟΜ υποδεικνύουν ότι μέχρι το τέλος του έτους θα εγγραφούν συνολικά ακόμα 640 ηλεκτρικά επιβατικά σαλούν, ανεβάζοντας τις συνολικές εγγραφές στις 1.914 για τη συγκεκριμένη κατηγορία. Το 2024 ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων που ενεγράφησαν ανήλθε στα 2.220 επί συνόλου 49.616 εγγραφών. Με βάση τα δεδομένα αυτά, το ποσοστό των ηλεκτρικών οχημάτων ανήλθε στο 4,5%. Όσον αφορά τις εγγραφές σαλούν, τα ηλεκτρικά ανήλθαν σε 1.529 επί συνόλου 38.410 που ενεγράφησαν το 2024, φτάνοντας σε ποσοστό το 4%. Με βάση αυτά τα δεδομένα και τις εκτιμήσεις του ΤΟΜ για το 2024 η άνοδος στις συνολικές εγγραφές των επιβατικών ηλεκτρικών σαλούν θα ανέλθει στο 25%.
Όπως μας αναφέρθηκε, πολλοί από τους ενδιαφερόμενους ανέμεναν να εγκριθεί η αίτησή τους για την επιχορήγηση των σχεδίων της κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση προκειμένου να προχωρήσουν με την εγγραφή στο ΤΟΜ.
Ψηλά ο φετινός Ιούνιος
Καλύτερος του οκταμήνου φέτος σε σχέση με τις εγγραφές των ηλεκτρικών επιβατικών σαλούν είναι ο Ιούνιος, σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η «Κ». Πιο συγκεκριμένα, όπως σημειώνεται, οι εγγραφές των αμιγώς ηλεκτρικών επιβατικών σαλούν τον Ιούνιο ανήλθαν στις 206. Σε καλά επίπεδα κινήθηκε και ο φετινός Ιούλιος με τις εγγραφές να φτάνουν τις 198. Υπενθυμίζεται ότι το τελευταίο σχέδιο που προκήρυξε το υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων τον Ιούλιο ύψους €2,5 εκατ. προς ενίσχυση της αγοράς αμιγώς ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων μέσω κρατικών πόρων, συμπεριελάμβανε 260 επιχορηγήσεις οι οποίες εξαντλήθηκαν σε σύντομο χρονικό διάστημα. Σχετικά καλή εκκίνηση επιτεύχθηκε τον πρώτο μήνα του έτους φέτος, σημειώνοντας 179 εγγραφές αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων. Τον Φεβρουάριο φέτος οι εγγραφές των επιβατικών σαλούν ανέρχονταν στις 142, τον Μάρτιο στις 150, τον Απρίλιο στις 133 και τον Μάιο στις 151. Τον Αύγουστο οι εγγραφές ανέρχονταν στις 115. Στον αντίποδα, το 2024 πραγματοποιήθηκε μουδιασμένο ξεκίνημα καθώς τον Ιανουάριο οι εγγραφές στο ΤΟΜ έφταναν τις 99. Ο καλύτερος μήνας όσον αφορά τις εγγραφές των αμιγώς ηλεκτρικών επιβατικών σαλούν το 2024 ήταν ο Μάρτιος με 312 συνολικά εγγραφές, ενώ τα χαμηλότερα επίπεδα εγγραφών το οκτάμηνο σημείωσε ο Μάιος με 84 εγγραφές.
Παίζουμε χαμηλά στο σύνολο
Παρά την αυξανόμενη συζήτηση γύρω από την ηλεκτροκίνηση, ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων που εγγράφονται στην Κύπρο παραμένει σημαντικά χαμηλός σε σύγκριση με τον συνολικό αριθμό των οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους. Ως εκ τούτου, όπως προκύπτει, η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο στην Κύπρο και απαιτεί στοχευμένες πολιτικές προκειμένου να αποκτήσει ουσιαστική παρουσία στο κυπριακό οδικό δίκτυο. Πηγαίνοντας πίσω στο 2020, είχαν εγγραφεί 270 ηλεκτρικά οχήματα σε σχέση με 39.367 όλων των τύπων που ενεγράφησαν συνολικά την ίδια χρονιά. Με βάση τα στοιχεία αυτά, τα ηλεκτρικά οχήματα περιορίστηκαν στο 0,7% δηλαδή δεν έφτασαν καν το 1% του συνόλου. Όσον αφορά τα σαλούν οχήματα που είχαν εγγραφεί το 2020, ανήλθαν μόλις στα 78 σε σύνολο 30.828 σαλούν που ενεγράφησαν, με το ποσοστό των ηλεκτρικών να περιορίζεται στο 0,3%.
Το 2021 ενεγράφησαν 308 ηλεκτρικά οχήματα σε σύνολο 34.716 που είχαν εγγραφεί τη συγκεκριμένη χρονιά και αφορούσαν όλες τις κατηγορίες οχημάτων. Το ποσοστό των ηλεκτρικών οχημάτων ήταν επίσης μικρότερο της μονάδας και συγκεκριμένα περιοριζόταν στο 0,9%. Ειδικά όσον αφορά στα σαλούν, είχαν εγγραφεί 120 σε σχέση με 26.636 σαλούν οχήματα που είχαν εγγραφεί συνολικά.
Καλύτερα ήταν τα πράγματα το 2022 όπου ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων που ενεγράφησαν υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με το 2021 και από 308 αυξήθηκαν στα 739 σε σύνολο 33.795 που είχαν εγγραφεί συνολικά. Το ποσοστό τους επίσης υπερδιπλασιάζεται και φτάνει το 2,2%. Όσον αφορά τα σαλούν ενεγράφησαν 512 ηλεκτρικά από το σύνολο των 26.508. Με βάση τα δεδομένα αυτά, το ποσοστό των ηλεκτρικών οχημάτων φτάνει το 1,9% σε σχέση με τα σαλούν που ενεγράφησαν την ίδια χρονιά.
Το 2023, για πρώτη φορά ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων ανέρχεται στα 1.322 σε σύνολο 45.494 οχημάτων. Το ποσοστό των ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνεται στο 2,9%.
Ειδικά όσον αφορά τις εγγραφές σαλούν οχημάτων, τα ηλεκτρικά φτάνουν στα 995 σε σύνολο 36.608 που εγγράφονται την ίδια χρονιά και αντιστοιχούν στο 2,8% των επιβατικών σαλούν.
Και νέες επιχορηγήσεις
Ιδιαίτερη βαρύτητα προσδίδει στην ηλεκτροκίνηση το αρμόδιο υπουργείο καθώς, όπως σημειώνει, αποτελεί μια από τις βασικές προτεραιότητες της κυβερνητικής πολιτικής, αφού η μετάβαση σε καθαρές μορφές μετακίνησης είναι απαραίτητη για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων της Κύπρου. Ως εκ τούτου, όπως πληροφορούμαστε, αναμένεται και νέο σχέδιο επιχορηγήσεων της ηλεκτροκίνησης πριν από το τέλος του έτους. Ειδικότερα, σύμφωνα με επίσημες πηγές, οι αρμόδιοι φορείς πραγματοποιούν διαβουλεύσεις προκειμένου το νέο σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση να ανακοινωθεί άμεσα και να αρχίσει να δέχεται αιτήσεις από ενδιαφερόμενους πριν από το τέλος του 2025.