ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Μέσω Βρετανίας το στοίχημα για τον τουρισμό

Προσπάθειες και σε πολιτικό επίπεδο για την πράσινη λίστα της Βρετανίας, συνεχίζεται η αβεβαιότητα στον κλάδο

Λίγες ώρες πριν από τις νέες ανακοινώσεις Τζόνσον για τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς και την νέα πράσινη λίστα της Βρετανίας, ο υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος μετέβη εκτάκτως και μετά από συζητήσεις, στο Λονδίνο για επαφές με κυβερνητικούς αξιωματούχους και μεγάλους τουριστικούς πράκτορες ώστε να «πείσει» για την καλή επιδημιολογική εικόνα της Κύπρου, βάσει της οποίας η χώρα θα πρέπει να περιληφθεί στην πράσινη λίστα χωρών, στις 3 Ιουνίου. Τουριστικοί παράγοντες αναφέρουν ότι το θέμα χρειάζεται και πολιτικούς χειρισμούς πλέον, αφού ενδεχομένως να υπάρχουν κι άλλες προεκτάσεις του ζητήματος, πέραν του χαμηλού αριθμού κρουσμάτων και του ικανοποιητικού ρυθμού στο εμβολιαστικό πρόγραμμα. Και αυτό γιατί θεωρούν, ότι από την στιγμή που η Κύπρος καταγράφει σημαντικές επιδόσεις σε αυτό το κομμάτι, θα έπρεπε να ήταν δεδομένη η μετακίνησή της από την πορτοκαλί στην πράσινη κατηγορία. Αλλά δεν είναι. Υπενθυμίζεται ότι στην πράσινη λίστα της Βρετανίας βρίσκονται αυτή την στιγμή δώδεκα χώρες: Πορτογαλία, Γιβραλτάρ, Ισραήλ, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Σιγκαπούρη, Μπρουνέι, Ισλανδία, Νησιά Φερόε, Νησιά Φόλκλαντ, South Georgia and South Sandwich Islands και St Helena, Ascension and Tristanda Cunha.

Εντός ελληνικά νησιά

Μέχρι στιγμής πάντως το ευτύχημα είναι ότι δεν έχουν μπει ανταγωνιστικοί μας προορισμοί στην πράσινη λίστα, αναφέρει ο γενικός διευθυντής του ΠΑΣΥΞΕ Φιλόκυπρος Ρουσουνίδης. Ωστόσο, αυτό που πιθανολογείται βάσει βρετανικών δημοσιευμάτων που επικαλούνται κυβερνητικές πηγές, είναι να γίνουν πράσινοι ανταγωνιστικοί μας προορισμοί, όπως η Μάλτα, ενώ αναμένεται να αναβαθμιστεί η Φινλανδία και οι Βαλεαρίδες Νήσοι. Επίσης, ενώ η Ελλάδα πιθανόν να παραμείνει στην πορτοκαλί κατηγορία, εντούτοις, υπάρχει ενδεχόμενο να «πρασινίσουν» κάποια ελληνικά νησιά. Βρετανικά δημοσιεύματα αναφέρουν ως παράδειγμα τα νησιά Κως, Ρόδος, Σαντορίνη και Ζάκυνθος, εξέλιξη η οποία δεν είναι θετική για την Κύπρο. Την ίδια ώρα, οι εκτιμήσεις για την ανακατάταξη της πράσινης λίστας, δεν περιλαμβάνουν την Κύπρο. Ενδεικτικό της αβεβαιότητας που επικρατεί, είναι το γεγονός ότι ξενοδοχεία με τα οποία συνεργάζεται ο τουριστικός κολοσσός TUI, δεν έχουν σαφή εικόνα για το πότε θα ξεκινήσουν τα πακέτα διακοπών από την Βρετανία.

Από την πλευρά τους, οι ξενοδόχοι εκτιμούν ότι πρόκειται για μια δύσκολη κατάσταση και εξέφρασαν την ελπίδα ότι αν όχι τώρα, ίσως στην επόμενη αξιολόγηση περί τα τέλη Ιουνίου θα γίνει κατορθωτό να πρασινίσει και η Κύπρος. Το γεγονός ότι αυτό το καλοκαίρι οι κρατήσεις αναμένεται να είναι της τελευταίας στιγμής, είναι αυτό που επιτρέπει στον κλάδο να διατηρεί ψήγματα αισιοδοξίας ότι ανεξαρτήτως με το πότε θα περιληφθεί τελικά η Κύπρος στην πράσινη λίστα, θα μπορούν να ξεκινήσουν ουσιαστικές ροές από την Βρετανία.

Ωστόσο, αν μέχρι τέλος Ιουνίου, με την επόμενη αξιολόγηση, η Κύπρος παραμείνει στην πορτοκαλί κατηγορία, τότε θα στενεύουν τα περιθώρια για τους στόχους από την εν λόγω αγορά. Τα σενάρια είναι τρία. Το καλό σενάριο κάνει λόγο για το 50% του 2019 (665 χιλιάδες τουρίστες). Το κακό σενάριο κυμαίνεται στο 30-35% των αφίξεων του 2019 (400 χιλιάδες τουρίστες). Ικανοποιητικό θεωρείται το 35- 40% -περίπου 530 χιλιάδες βρετανοί τουρίστες από το σύνολο του 1,33 εκατ. του 2019. Εκτιμάται ότι πρόκειται για ποσοστό που μπορεί να πετύχει η Κύπρος ακόμα κι αν καταφέρει να περάσει στην πράσινη κατηγορία, μόλις στα τέλη Ιουνίου.

Σε κάθε περίπτωση και παρά την αισιοδοξία που εκφράζουν τουριστικοί κύκλοι για την πορεία του τουρισμού φέτος, το σενάριο στο οποίο η Κύπρος θα παραμείνει στην πορτοκαλί κατηγορία στην επόμενη αξιολόγηση, θα είναι εφιαλτικό για ξενοδοχεία και τουριστικές επιχειρήσεις, κυρίως δε αυτές που ανέβαλαν το άνοιγμα τους αναμένοντας τις αφίξεις των Βρετανών. Στο ενδεχόμενο που οι ουσιαστικές αφίξεις πάρουν παράταση για τον Ιούλιο, τότε υπάρχουν εκτιμήσεις ότι αριθμός εστιατορίων και κέντρων αναψυχής ενδεχομένως να παραμείνουν φέτος κλειστά.

Χωρίς charter οι Ρώσοι

Μετά τη Βρετανία, η αντιπροσωπεία του Υφυπουργείου Τουρισμού, θα μεταβεί στη Μόσχα για ανάλογες επαφές με στόχο να δοθεί το πράσινο φως για έναρξη των ναυλωμένων πτήσεων από την χώρα. Πάντως, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις του Υφυπουργού, μέχρι να δοθεί η έγκριση και να ξεκινήσουν να προγραμματίζονται και οι ναυλωμένες πτήσεις, οι οποίες μεταφέρουν ουσιαστικό όγκο τουριστικής κίνησης από την ρωσική αγορά, θα φτάσουμε στα μέσα του Ιούνη. Αισιοδοξία εκφράζεται και σε αυτή την περίπτωση από τον ΠΑΣΥΞΕ, με τον γενικό διευθυντή του συνδέσμου Φιλόκυπρο Ρουσουνίδη να αναφέρει στην «Κ» ότι αναμένουν ότι οι επαφές θα ευοδωθούν. Σε μια τέτοια περίπτωση θα καταγραφεί και ουσιαστική τουριστική κίνηση από τη ρωσική αγορά, οι αφίξεις από την οποία συνεχίζονται σε μη ικανοποιητικά επίπεδα. Ως εκ τούτου, η έναρξη ναυλωμένων πτήσεων κρίνεται ως αναγκαία, αφού το 80% των τουριστών από την Ρωσία (625 χιλιάδες) φτάνουν στην Κύπρο μέσω ναυλωμένων πτήσεων.

Χάνουν και οι Βρετανοί

Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής ενδείξεις, αλλά και με βάση τις προηγούμενες αποφάσεις επί του θέματος, οι κινήσεις της βρετανικής κυβέρνησης για το θέμα θα είναι ιδιαίτερα προσεκτικές και οι όποιες προσθήκες στην πράσινη λίστα θα είναι φειδωλές. Ένα σοβαρό κίνητρο για το άνοιγμα της πράσινης λίστας από πλευράς Βρετανίας είναι και το οικονομικό, έτσι ενδεχομένως οι πιέσεις για αύξηση των πράσινων χωρών να προέρχονται εκ των έσω. Νέα έρευνα από τον οργανισμό οικονομικών προβλέψεων CERB εντόπισε ότι μόνο οι επιβάτες οι οποίοι φτάνουν στο Heathrow αφήνουν έσοδα πέραν των 16 δισ. αγγλικών λιρών στην χώρα. Επιπλέον οι επισκέπτες από Ηνωμένες Πολιτείες, διοχετεύουν το 23% των συνολικών εξόδων κατά τη διάρκεια της επίσκεψης τους. Πρόκειται για δαπάνες τις οποίες το Ηνωμένο Βασίλειο κινδυνεύει να χάσει σε περίπτωση που η Βρετανία δεν διευρύνει τις χώρες που περιλαμβάνονται στην πράσινη λίστα, στην επόμενη αναθεώρηση. Σε μια προσπάθεια ρύθμισης της κατάστασης πάντως, σύμφωνα με δημοσιεύματα στον βρετανικό Τύπο, το αεροδρόμιο Heathrow αναμένεται να προβεί σε ρυθμίσεις για διοχέτευση της κίνησης από τις αφίξεις της κόκκινης λίστας σε ένα από τα πέντε τερματικά του.

Έντυπη Έκδοση 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση