Kathimerini.gr
Πρωτοφανής αριθμός Αμερικανών αναμένεται να ψωνίσουν στην εκπτωτική περίοδο της Black Friday που ξεκινάει αυτή την Παρασκευή. Παρότι όμως μέχρι και πέρυσι επρόκειτο για μία περίοδο μοναδικών προσφορών σε ηλεκτρονικά και άλλα είδη, φέτος αναμένεται να απογοητεύσει τους καταναλωτές, αφού οι δασμοί μείωσαν τα εκπτωτικά προϊόντα. Σύμφωνα με την Εθνική Ενωση Λιανεμπορίου στις ΗΠΑ, συνολικά 186,9 εκατ. άνθρωποι, αριθμός-ρεκόρ και αρκετά υψηλότερος από τα περίπου 183 εκατ. πέρυσι, θα βγουν στα καταστήματα το εκπτωτικό πενθήμερο μεταξύ της Ημέρας των Ευχαριστιών αυτή την Πέμπτη και της Cyber Monday, την ερχόμενη Δευτέρα. Για το αμερικανικό λιανεμπόριο, η γιορτινή περίοδος, στην οποία περιλαμβάνεται και αυτό το εκπτωτικό πενθήμερο, αποτελεί συνήθως το ένα τρίτο των ετήσιων κερδών του κλάδου.
Φέτος, οι επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν επιβαρυνθεί από τους δασμούς, ξεκίνησαν από νωρίς τις προωθητικές ενέργειες για να «κλειδώσουν» τις πωλήσεις τους. Σύμφωνα με την Εθνική Ενωση Λιανεμπορίου, οι πωλήσεις Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου σε ψηφιακά και φυσικά καταστήματα αναμένεται να ξεπεράσουν το 1 τρισ. δολάρια για πρώτη φορά, με αύξηση 3,7% και 4,2% αντίστοιχα σε σύγκριση με πέρυσι. Ωστόσο, αναμένεται να αυξηθούν με αρκετά βραδύτερο ρυθμό σε σύγκριση με το περυσινό ποσοστό του 4,8%. «Ολα φαίνονται πολύ ακριβότερα», είπε στο Reuters μία κάτοικος της Νέας Υόρκης, η οποία σκοπεύει να ξοδέψει πολύ λιγότερα χρήματα στο φετινό καλάθι της Black Friday σε σύγκριση με το 2024. Ενώ κάποιοι αποθαρρύνονται από τις ίδιες τις τιμές, άλλοι προσπαθούν να συγκρατήσουν τις αγορές τους σε δώρα και προσωπικά είδη, καθώς το κόστος των αναγκαίων έχει αυξηθεί. «Επειδή ξέρω ότι το κόστος των ασφαλίστρων υγείας μας θα εκτιναχθεί αστρονομικά το 2026… όλα τα δευτερεύοντα έξοδα έχουν πέσει σημαντικά», είπε στο Reuters κάτοικος του Αϊνταχο, που φέτος θα παρακάμψει τα ηλεκτρονικά και τις μεγάλες αγορές και θα προτιμήσει να κάνει δώρα παπούτσια, βιβλία και προϊόντα για το σπίτι.
Η Ενωση εκτιμά ότι τα έξοδα για δώρα και εποχικά προϊόντα, όπως διακόσμηση, κάρτες, τρόφιμα και γλυκά θα φτάσουν στα 890 δολάρια το άτομο, λιγότερα από τα 902 δολάρια που ήταν πέρυσι. Σχεδόν τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων είπαν ότι περιμένουν για τις προσφορές αυτού του Σαββατοκύριακου, με αύξηση από το περυσινό ποσοστό του 59%.
«Το να ξέρεις πότε είναι η σωστή στιγμή να αγοράσεις φέτος είναι δυσκολότερο», είπε ο Εντγκαρ Ντβόρσκι, ιδρυτής της πλατφόρμας Consumer World, η οποία παρακολουθεί την τιμολόγηση των προϊόντων τις γιορτές. «Με τόσες προσφορές πριν από την Black Friday, κανείς δεν ξέρει αν θα ξαναγίνουν τέτοιες εκπτώσεις την ημέρα της Black Friday ή αν τα δημοφιλή προϊόντα θα επιστρέψουν στα ράφια», τόνισε. «Είδα σίγουρα λιγότερες προσφορές φέτος και σε φυσικά καταστήματα και online. Οι πρώτες δύο εβδομάδες του Νοεμβρίου συνήθως φέρνουν κάποια κινητικότητα, αν και τα τελευταία χρόνια οι εκπτώσεις δεν ήταν πολύ μεγάλες, αλλά φέτος υπήρξε πολύ μικρή δραστηριότητα και πολύ περισσότερες τιμές χωρίς έκπτωση», είπε η Τζέσικα Ραμίρες, η οποία διαχειρίζεται τη συμβουλευτική Consumer Collective. «Οταν πράγματι προκύπτουν προσφορές… δεν είναι αξιοσημείωτες και δεν διαρκούν πολύ», συμπλήρωσε.



























