Της Αντριάνας Παντελή
Ήδη από το περασμένο σαββατοκύριακο η αγορά κινείται σε ρυθμούς Black Friday, κάτι το οποίο αναμένεται να κορυφωθεί την ερχόμενη Παρασκευή. Ο διευθύνων σύμβουλος του Mall of Nicosia, Γιώργος Γεωργίου, μιλώντας στην «Κ», ανέφερε πως αναμένεται να σημειώσει επιτυχία ο φετινός κύκλος εκπτώσεων του θεσμού. Από πλευράς του ο Γενικός Γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου, Μάριος Αντωνίου, μιλώντας στην εκπομπή «Διασπορά Ειδήσεων» του ΣΠΟΡ FM, 95.00, τόνισε πως ο θεσμός στην Κύπρο διαφέρει από αυτόν άλλων χωρών λόγω της μικρής αγοράς της χώρας.
Κατευθύνεται προς την επιτυχία
Ο κ. Γεωργίου αναμένει το φετινό Black Friday να διεκπεραιωθεί με επιτυχία, με βάση την «εξαιρετική» επίδοση που σημείωσε το περσινό. «Πέρσι, μετά από πολλά χρόνια, οι εκπτώσεις, τουλάχιστον σε ένδυση και υπόδηση, ήταν πραγματικές και ειλικρινείς, πάνω σε καινούργιο στοκ και γύρω στο 20 με 25%. Οι καταστηματάρχες αντιληφθήκαν ότι για να μπορέσει να δουλέψει το Black Friday σωστά πρέπει να είναι έντιμοι απέναντι τους καταναλωτές», είπε ο κ. Γεωργίου.
«Αν κρίνω από τους τζίρους του τελευταίου σαββατοκύριακο, οι οποίοι ήταν πάρα πολύ ελπιδοφόροι, αναμένουμε ότι ο κόσμος θα αγκαλιάσει τον θεσμό και θα ανταποκριθεί και πάλι», πρόσθεσε.
Ο κ. Αντωνίου επισήμανε πως φέτος το Black Friday εμπίπτει τέλη Νοεμβρίου, όπου οι πλείστοι μισθωτοί υπάλληλοι θα έχουν πληρωθεί, πράγμα πολύ σημαντικό για το λιανικό εμπόριο «Ίσως είναι η ευκαιρία να κάνει και το λιανικό καλές προσφορές για να βοηθήσει τον κόσμο», είπε.
Κερδίζει έδαφος ο θεσμός τα τελευταία χρόνια
Όταν πρωτοξεκίνησε στην Κύπρο το Black Friday είχε μεγάλη επιτυχία, είπε ο κ. Γεωργίου. «Στη συνέχεια, έχασε τον ρυθμό του και τη σημαντικότητά του, καθώς αρκετά καταστήματα προσπαθούσαν μέσω του Black Friday να πουλήσουν είτε παλιό απόθεμα, είτε απόθεμα που έφερναν ειδικά για τις προσφορές». Ως αποτέλεσμα, οι καταναλωτές ένιωσαν ότι εξαπατήθηκαν. «Ωστόσο», συνέχισε ο κ. Γεωργίου, «μετά την πανδημία οι καταστηματάρχες άλλαξαν στάση και προσέφεραν εκπτώσεις στο καινούριο απόθεμα, κάτι που εκτιμήθηκε από τους καταναλωτές».
Ο κ. Αντωνίου ανέφερε πως «ο πελάτης είναι αυτός που έχει τη δύναμη στα χέρια του, αυτός που έχει πολλές επιλογές και αυτός που στο τέλος της ημέρας είτε θα μας επιβραβεύσει είτε θα μας τιμωρήσει».
Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές
Συμβουλές απευθύνει προς τους καταναλωτές για τις αγορές τους και ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, σημειώνοντας ό,τι χρειάζεται να λάβουν υπόψη για την καλύτερη ενημέρωση και προετοιμασία τους.
Με ανακοίνωσή του, συστήνει στους καταναλωτές να διενεργήσουν έρευνα αγοράς εντοπίζοντας τα προϊόντα που πιθανόν τους ενδιαφέρουν και να σημειώσουν την τιμή τους, ώστε να μπορούν πιο εύκολα να έχουν τη πραγματική εικόνα του ύψους των εκπτώσεων.
Ακόμα, συστήνει, να αποφύγουν την αγορά προϊόντων, ακόμα κι αν πωλούνται σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν αμφίβολης νομιμότητας ιστοσελίδες, αλλά και να αποφύγουν την αγορά παιχνιδιών και καλλυντικών από διεθνής πλατφόρμες, αναφέροντας ότι, σύμφωνα με έρευνα, υπάρχει αυξημένος κίνδυνος για την ασφάλεια των καταναλωτών. Επίσης, συστήνει προσοχή σε προϊόντα με πολύ μεγάλες εκπτώσεις.
Ο Σύνδεσμος προτρέπει του καταναλωτές να μελετήσουν τα χαρακτηριστικά του προϊόντος που τους ενδιαφέρει, προκειμένου να βεβαιωθούν ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες και απαιτήσεις τους, αλλά και να κάνουν αναζήτηση κριτικών μέσω διαδικτύου.
Επισημαίνει, δε, ότι οι ανακοινώσεις για μείωση της τιμής μπορεί να είναι αριθμητικές, αλλά μπορεί να είναι εκφράσεις που υποδηλώνουν ότι η τιμή ενός προϊόντος ή μιας κατηγορίας προϊόντων έχει μειωθεί, χωρίς να αναφέρουν το ύψος του ποσού ή ποσοστού της έκπτωσης (πχ. Τιμή Ευκαιρίας, Προσφορά, Εκπτωτική Τιμή, Ειδική Τιμή, Έκπτωση).
Επίσης, συστήνει προσοχή στην ηλεκτρονική εγγραφή σε ενημερωτικά δελτία (newsletters), σημειώνοντας ότι οι πληροφορίες που χορηγούνται μέσω αυτών, χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους προμηθευτές για τη δημιουργία προσωποποιημένων προφίλ πελατών και για τη διενέργεια εξατομικευμένων προωθητικών ενεργειών που τους ακολουθούν παντού κατά την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο.
Ακόμα, συστήνει αξιολόγηση της αξιοπιστίας και της ποιότητας εξυπηρέτησης του πωλητή πριν την οποιαδήποτε αγορά, αλλά και ενημέρωση για την πολιτική επιστροφών του καταστήματος, καθώς και λήψη απόδειξης πληρωμής και έλεγχος πριν την απομάκρυνση από το ταμείο.
Για αγορές μέσω διαδικτύου ή και εκτός εμπορικού καταστήματος, ο Σύνδεσμος σημειώνει ότι οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα υπαναχώρησης μέχρι και 14 ημέρες μετά την παραλαβή του προϊόντος, αφότου ενημερώσουν γραπτώς την επιχείρηση για την πρόθεση τους ως υπαναχωρήσουν. Υπογραμμίζει, όμως, ότι σε περίπτωση που η αγορά πραγματοποιηθεί από ηλεκτρονική πλατφόρμα εταιρείας η οποία δραστηριοποιείται σε Τρίτες Χώρες, το πιο πάνω δικαίωμα ενδεχομένως να μην εφαρμόζεται.
Τέλος, συστήνει στους καταναλωτές να ενημερώνονται για το κατά πόσο η επιχείρηση συμμετέχει στο μηχανισμό εναλλακτικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών και καλεί το κοινό να επικοινωνεί με τον Σύνδεσμο, σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων.
Δεν μπορεί να συγκριθεί με Black Friday άλλων χωρών
«Σίγουρα δεν έχουμε τη δυνατότητα ως κυπριακό λιανικό εμπόριο να έχουμε τις εκπτώσεις στα ίδια ποσοστά που έχουν οι μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές ή η Αμερική. Αυτό είναι δεδομένο», είπε ο κ. Αντωνίου.
Η Κύπρος είναι μια μικρή αγορά, έτσι γίνονται παραγγελίες μικρών ποσοτήτων αποθεμάτων, πράγμα που κοστίζει περισσότερο στους καταστηματάρχες, με αποτέλεσμα οι τιμές να μην μπορούν να χαμηλώσουν ιδιαιτέρως για τον καταναλωτή, εξήγησε ο κ. Αντωνίου.
Το Black Friday είναι ενδεικτικό για το πως θα κινηθεί η αγορά τον Δεκέμβριο, αφού στην Αμερική -εκεί που ξεκίνησε- θεωρείται ότι σηματοδοτεί τα ψώνια της εορταστικής περιόδου, κατέληξε ο κ. Αντωνίου.



























