ΚΥΠΕ
Θετικές είναι όσον αφορά την Κύπρο οι οικονομικές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το φθινόπωρο του 2025, καθώς η Κύπρος παρουσιάζει ισχυρή οικονομική ανάπτυξη με ρυθμό 3,4% το 2025, υποστηριζόμενη από την εγχώρια ζήτηση, τις επενδύσεις και τις εξαγωγές υπηρεσιών.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις, ο πληθωρισμός μειώθηκε στο 0,9% το 2025 και αναμένεται να σταθεροποιηθεί κοντά στο 2% έως το 2027, ενώ ο πληθωρισμός εκτός από την ενέργεια και τα τρόφιμα παραμένει ελαφρώς υψηλότερος. Η ανεργία έφτασε σε ιστορικό χαμηλό 4,3%, με αύξηση της απασχόλησης κατά 1,6% ετησίως. Τα δημόσια οικονομικά είναι υγιή, με πρωτογενές πλεόνασμα 4,1% του ΑΕΠ το 2024 και 3,3% το 2025, ενώ το χρέος μειώνεται από 62,8% το 2024 σε 45,7% του ΑΕΠ το 2027.
Η έκθεση αναφέρει ότι η οικονομική ανάπτυξη της Κύπρου παραμένει ισχυρή, με κύρια κατευθυντήρια δύναμη την εγχώρια ζήτηση. Η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να μειωθεί σταδιακά καθώς η πραγματική αύξηση των μισθών επιβραδύνεται, αλλά οι επενδύσεις προβλέπεται να ενισχυθούν, υποστηριζόμενες από την ολοκλήρωση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) το 2026. Οι εξαγωγές υπηρεσιών αναμένεται επίσης να παραμείνουν δυναμικές.
Πιο συγκεκριμένα, η οικονομική ανάπτυξη μετρήθηκε από την Επιτροπή στο 3,2% το πρώτο εξάμηνο του 2025, με την συνολική κατανάλωση να αυξάνεται κατά 6,2% και τις επενδύσεις να επιταχύνονται κατά 18,4% αντίστοιχα σε ετήσια βάση. Οι καθαρές εξαγωγές συνέβαλλαν θετικά στην ανάπτυξη λόγω του ισχυρού εμπορίου τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ) και των ρεκόρ αφίξεων τουριστών.
Όσον αφορά τον γενικό πληθωρισμό, αυτός προβλέπεται να παραμείνει ελαφρώς κάτω από το 2% μεσοπρόθεσμα. Ο γενικός πληθωρισμός μειώθηκε απότομα κατά τη διάρκεια του 2025, κυρίως λόγω των χαμηλότερων τιμών ενέργειας και, σε μικρότερο βαθμό, λόγω της μείωσης των τιμών τροφίμων. Αυτή η μείωση αντανακλά την επίδραση της προσωρινής μείωσης του ΦΠΑ στα λογαριασμούς ενέργειας.
Ο γενικός πληθωρισμός προβλέπεται να πέσει στο 0,9% για το σύνολο του 2025, πριν αυξηθεί σταδιακά στο 1,9% έως το 2027, καθώς η επίδραση της μείωσης του ΦΠΑ εξασθενεί και η εισαγωγή του ETS2 το 2027, εάν δεν αναβληθεί, θα αυξήσει τον πληθωρισμό της ενέργειας. Ο πληθωρισμός χωρίς ενέργεια και τρόφιμα προβλέπεται να παραμείνει ελαφρώς υψηλότερος λόγω των συνεχιζόμενων πιέσεων στις τιμές των υπηρεσιών, οι οποίες συνδέονται με την ισχυρή τουριστική ζήτηση.
Όσον αφορά την οικονομική δυναμική που καταγράφει η Κύπρος, αυτή αναμένεται να παραμείνει ισχυρή και κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2025, οδηγώντας σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 3,4% για όλο το έτος. Ο ρυθμός ανάπτυξης του ΑΕΠ προβλέπεται να μετριαστεί σε 2,6% το 2026 και 2,4% το 2027.
Η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να παραμείνει ο κύριος οδηγός της ανάπτυξης, αν και η δυναμική της θα μειωθεί καθώς η πραγματική αύξηση του εισοδήματος μετριαστεί και η εισροή ξένων εργαζομένων, η οποία συνήθως υποστηρίζει τις δαπάνες των νοικοκυριών, επιβραδύνεται. Αυτή η μείωση αναμένεται να αντισταθμιστεί εν μέρει από ισχυρότερες επενδύσεις, οι οποίες θα υποστηριχθούν από την έγκαιρη υλοποίηση του RRF έως το 2026 και τις συνεχιζόμενες εισροές άμεσων ξένων επενδύσεων, ιδιαίτερα σε δραστηριότητες ακινήτων.
Όσον αφορά τις εξαγωγές, η Κομισιόν εκτιμά ότι αναμένεται επίσης να παραμείνουν ισχυρές καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου πρόβλεψης χάρη στις θετικές προοπτικές του τουρισμού και τη δυναμική δραστηριότητα στον τομέα των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ). Ωστόσο, η παγκόσμια επιβράδυνση του εμπορίου έχει αρνητικό αντίκτυπο στις προοπτικές του ναυτιλιακού τομέα, ιδιαίτερα το 2026.
Παρά το σημαντικό πλεόνασμα στο εμπόριο υπηρεσιών, το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών παραμένει ελλειμματικό λόγω της επαναπατρισμού κερδών από τις πολλές ξένες εταιρείες. Το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών προβλέπεται να μειωθεί σταδιακά έως το 2027.
Η ανεργία στην Κύπρο βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό, με την Κομισιόν να εκτιμά ότι τα επίπεδα δημιουργίας θέσεων εργασίας είναι σε καλό επίπεδο, με την απασχόληση να αυξάνεται κατά 1,6% ετησίως το πρώτο εξάμηνο του 2025. Η ανεργία μειώθηκε σε ιστορικό χαμηλό 4,3% κατά την ίδια περίοδο. Σύμφωνα με την Κομισιόν, η αύξηση της απασχόλησης έχει υποστηριχθεί από σημαντικές εισροές ξένων εργαζόμενων, αλλά αυτές οι εισροές αναμένεται να μετριαστούν σταδιακά καθώς το αρχικό κύμα μετακινήσεων εταιρειών στο πλαίσιο των λεγόμενων «πολιτικών για την εγκατάσταση εταιρικών εδρών», που σχεδιάστηκαν για να προσελκύσουν διεθνείς εταιρείες στην Κύπρο, φτάνει στο τέλος του.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά πως τα δημόσια οικονομικά παραμένουν σε καλή κατάσταση. Το 2024, η Κύπρος κατέγραψε σημαντικό πλεόνασμα στο γενικό δημόσιο ισοζύγιο, στο 4,1% του ΑΕΠ, με τα έσοδα να αυξάνονται πιο δυναμικά από τις δαπάνες. Το 2025, το δημόσιο πλεόνασμα προβλέπεται να παραμείνει ισχυρό, μειούμενο ελαφρώς στο 3,3% του ΑΕΠ. Η ευνοϊκή οικονομική ανάπτυξη και οι συνθήκες στην αγορά εργασίας συνεχίζουν να υποστηρίζουν την ισχυρή αύξηση των εσόδων. Αυτό συμβαίνει παρά τις αυξημένες δαπάνες για μέτρα στήριξης και αποζημιώσεις μετά τις πυρκαγιές του Ιουλίου 2025, καθώς και τις μειώσεις του ΦΠΑ για την ενέργεια και άλλα βασικά αγαθά. Με το RRF να εισέρχεται στη τελική του φάση, οι δημόσιες επενδύσεις προβλέπεται να επωφεληθούν από μια αξιοσημείωτη ώθηση το 2025 και το 2026.
Για τα έτη 2026 και 2027, τα δημόσια οικονομικά προβλέπεται να παραμείνουν ευνοϊκά και το δημόσιο πλεόνασμα προβλέπεται να διατηρηθεί, στο 3,0% και 3,2% του ΑΕΠ αντίστοιχα. Η λήξη του RRF το 2026 αναμένεται να έχει επιβραδυντική επίδραση στα δημόσια έσοδα και τις δαπάνες το 2027.
Ο λόγος δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ μειώθηκε κατά περισσότερο από 8 μονάδες ποσοστιαίας μεταβολής, στο 62,8% στο τέλος του 2024. Αυτή η τάση προβλέπεται να συνεχιστεί, με το επίπεδο του χρέους να προβλέπεται να μειωθεί στο 56,4% του ΑΕΠ έως το τέλος του 2025. Το δημόσιο χρέος προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω στο 51,0% του ΑΕΠ το 2026 και στο 45,7% του ΑΕΠ το 2027.



























