ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Άρθρο του ΠτΔ, Νίκου Χριστοδουλίδη, αποκλειστικά στην «Κ»

Φορολογικός Μετασχηματισμός: Στηρίζοντας τη μεσαία τάξη, την οικογένεια και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας

Η Κύπρος αλλάζει και ο φορολογικός μετασχηματισμός είναι μια από τις πιο σημαντικές μεταρρυθμίσεις που σηματοδοτούν αυτή την αλλαγή της χώρας μας. Οι μεταρρυθμίσεις, η ισχυρή οικονομία, η συνεχής βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών σε σημαντικά θέματα, όπως είναι η Υγεία και η Παιδεία, η ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος της πατρίδας μας, η αντιμετώπιση του μεταναστευτικού, η εξωστρέφεια της εξωτερικής μας πολιτικής, ο αναβαθμισμένος λόγος και ρόλος μας εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και η διαφάνεια μέσω της λογοδοσίας και η πάταξη της διαφθοράς, αποτελούν τους βασικούς πυλώνες της διακυβέρνησής μας.

Η φορολογική μεταρρύθμιση, η οποία εγκρίθηκε την Τετάρτη από το Υπουργικό Συμβούλιο και κατατέθηκε στη Βουλή των Αντιπροσώπων για ψήφιση, διασφαλίζει, πρωτίστως, δικαιότερη κατανομή του εισοδήματος και ενισχύει την κοινωνική συνοχή. Είναι ένα νέο και δικαιότερο φορολογικό σύστημα, το οποίο ενισχύει την πραγματική οικονομία και την ανταγωνιστικότητα των κυπριακών επιχειρήσεων και την προσέλκυση παραγωγικών και ποιοτικών ξένων επενδύσεων, που δημιουργούν καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας.

Η υπεύθυνη δημοσιονομική μας πολιτική φέρνει αποτελέσματα. Η Κύπρος, όπως προβλέπεται τόσο από την Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, θα συνεχίσει να έχει μια από τις πιο ραγδαία αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ευρώπης, ενώ προβλέπεται να διατηρήσει τις χαμηλότερες πληθωριστικές τάσεις. Στον εργασιακό τομέα πετύχαμε τα τελευταία δύο χρόνια, μαζί με ισχυρή ανάπτυξη, να απολαμβάνουμε, για πρώτη φορά από το 2008, συνθήκες πλήρους απασχόλησης. Η υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική της διακυβέρνησής μας έχει, επίσης, ως αποτέλεσμα ένα σημαντικό πρωτογενές δημοσιονομικό πλεόνασμα, ενώ ιδιαίτερης σημασίας είναι και η μείωση του δημόσιου χρέους, το οποίο φέτος θα πέσει κάτω από το 60%. Η θετική πορεία της οικονομίας αντανακλάται και στις διαδοχικές αναβαθμίσεις από τους Οίκους Αξιολόγησης, αφού από το 2011 που ήταν η τελευταία φορά, όλοι, πλέον, οι μεγάλοι διεθνείς Οίκοι Αξιολόγησης κατατάσσουν τη χώρα μας στην κατηγορία Α.

Μέσα σε αυτό το οικονομικό περιβάλλον και με ξεκάθαρη πολιτική βούληση, 23 χρόνια μετά τον προηγούμενο ουσιαστικό μετασχηματισμό του φορολογικού μας συστήματος, σχεδιάσαμε και καταθέσαμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο μεταρρύθμισης του φορολογικού μας συστήματος, που ανταποκρίνεται στα σημερινά δεδομένα της οικονομίας και της κοινωνίας. Την ίδια στιγμή, οι προτάσεις μας διορθώνουν στρεβλώσεις και ευθυγραμμίζουν το φορολογικό πλαίσιο με την πραγματικότητα μιας οικονομίας που μετασχηματίζεται και αναπτύσσεται. Μακριά από προσεγγίσεις λαϊκισμού, με καθαρές επιλογές που βελτιώνουν την καθημερινότητα του πολίτη και διατηρεί την Κύπρο στην τρίτη θέση του Διεθνούς Δείκτη Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας, σύμφωνα με την ανάλυση του Κέντρου Οικονομικών Ερευνών. Ένας φορολογικός μετασχηματισμός βασισμένος και στην ιδεολογικοπολιτική μας προσέγγιση, αυτή του κοινωνικού φιλελευθερισμού, που αντιπροσωπεύει ένα κράτος που ενθαρρύνει την επιχειρηματικότητα και δίνει κίνητρα και χώρο στην ιδιωτική πρωτοβουλία, αλλά και που παρεμβαίνει εκεί και όπου πρέπει για δίκαιη κατανομή του εθνικού εισοδήματος, προστασία της αγοράς, καθώς και στοχευμένη στήριξη όσων πραγματικά έχουν ανάγκη.

Η πρότασή μας για τη φορολογική μεταρρύθμιση στηρίχθηκε σε μια πλήρως τεκμηριωμένη χάραξη πολιτικής. Προηγήθηκε επιστημονική και ενδελεχής μελέτη του Κέντρου Οικονομικών Ερευνών του Πανεπιστημίου Κύπρου και των συνεργατών του, η οποία βασίστηκε σε μοντέλα και σε πραγματικά φορολογικά δεδομένα και οικονομετρικά υποδείγματα, που «μέτρησαν» με ακρίβεια τον κοινωνικό και δημοσιονομικό αντίκτυπο κάθε επιλογής, αλλά και μέσα από την εκτενή διαβούλευση με όλους τους φορείς και οργανωμένα σύνολα. Μετά από τη δημόσια παρουσίαση των αποτελεσμάτων και των πρώτων εισηγήσεων τον περασμένο Φεβρουάριο, ακολούθησε νέος κύκλος διαβουλεύσεων με τις εργοδοτικές οργανώσεις, τις συντεχνίες, τους επαγγελματικούς συνδέσμους και όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα, ενώ το θέμα παρουσιάστηκε και στο Εθνικό Συμβούλιο. Πολλές από τις εισηγήσεις που προέκυψαν μέσα από αυτόν τον διάλογο, αλλά και μέσα από τη δημόσια διαβούλευση, λήφθηκαν υπόψη στην ετοιμασία των νομοσχεδίων που κατατέθηκαν στη Βουλή των Αντιπροσώπων. Γιατί αυτός είναι ο τρόπος που εμείς αντιλαμβανόμαστε τη σύγχρονη διακυβέρνηση. Δηλαδή, με πολιτικές που διαμορφώνονται μέσα από ευρεία διαβούλευση, στη βάση εμπεριστατωμένων μελετών και με ευρεία κοινωνική αποδοχή.

Η φορολογική μεταρρύθμιση την οποία ετοιμάσαμε, στηρίζει έμπρακτα την οικογένεια και τη μεσαία τάξη, που αποτελεί το θεμέλιο κάθε κοινωνίας και τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας. Για πρώτη φορά μετά από δύο δεκαετίες, το αφορολόγητο εισόδημα αυξάνεται για όλους κατά €1.000 και διαμορφώνεται στις €20.500. Ταυτόχρονα, μέσα από τις προτεινόμενες στοχευμένες εκπτώσεις, το συνολικό αφορολόγητο δύναται να ξεπεράσει τις €24.500, ανάλογα με τη σύνθεση και τις δαπάνες της οικογένειας, όπως είχα υποσχεθεί προεκλογικά.

Την ίδια στιγμή, θεσπίζονται εκπτώσεις που αντανακλούν τις πραγματικές ανάγκες του σήμερα, όπως €1.000 για κάθε εξαρτώμενο τέκνο ή φοιτητή, με διπλή έκπτωση για τα παιδιά μονογονεϊκής οικογένειας, €1.500 για τόκους εξυπηρετούμενου στεγαστικού δανείου πρώτης κατοικίας ή για ενοίκιο κύριας κατοικίας και €1.000 για πράσινες επενδύσεις στο σπίτι και για ηλεκτρικά οχήματα. Μέσα από αυτές τις ελαφρύνσεις, ανάμεσα σε άλλα, στοχεύουμε στην ανακούφιση των νοικοκυριών, αλλά και στην προώθηση της πράσινης μετάβασης. Ταυτόχρονα, οι εκπτώσεις στα φυσικά πρόσωπα στηρίζουν έμπρακτα τη γονεϊκότητα, συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της δημογραφικής πρόκλησης και ενισχύουν ουσιαστικά τα νέα ζευγάρια στην αντιμετώπιση της πρόκλησης του αυξημένου κόστους ζωής, ενώ, ταυτόχρονα, το νέο πλαίσιο ενισχύει την ισότητα και ενθαρρύνει τη γυναικεία απασχόληση.

Οι κυπριακές επιχειρήσεις αποτελούν τον πυρήνα της οικονομίας μας. Μέσα από τις προτάσεις μας διορθώνουμε στρεβλώσεις του φορολογικού συστήματος που εξυπηρετούσαν κυρίως εταιρείες ξένων συμφερόντων με διεθνή δραστηριοποίηση. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, καταργούμε τη λογιζόμενη διανομή μερισμάτων και μειώνουμε τη φορολογία στα πραγματικά μερίσματα από το 17% στο 5%, ενθαρρύνοντας την επανεπένδυση κερδών σε παραγωγικές επενδύσεις. Η επιλογή να μειωθεί ουσιαστικά το φορολογικό βάρος για τις εταιρείες Κυπρίων ιδιοκτητών είναι συνειδητή επιλογή πολιτικής, η οποία διορθώνει μια πραγματική ανισορροπία του παρελθόντος, θωρακίζει τον παραγωγικό μας ιστό και ενισχύει την κυπριακή επιχειρηματικότητα.

Ο εταιρικός φόρος, μέσα στο πλαίσιο και της πολιτικής μας βούλησης για ενίσχυση της διεθνούς αξιοπιστίας και φήμης της χώρας μας, αναπροσαρμόζεται στο 15%, σε ευθυγράμμιση με τα διεθνή πρότυπα, χωρίς να πλήττεται, όπως προκύπτει και από τα αποτελέσματα της οικονομικής ανάλυσης, η ανταγωνιστικότητά μας. Παράλληλα, συνδέουμε ουσιαστικά τη φορολογική πολιτική με την οικονομία της γνώσης και την πράσινη μετάβαση. Επεκτείνουμε την επαυξημένη φοροαπαλλαγή του 120% για δαπάνες Έρευνας και Ανάπτυξης, ώστε περισσότερες επιχειρήσεις να επενδύουν σε νέα προϊόντα, υπηρεσίες και τεχνολογίες, ενώ προσφέρουμε, για πρώτη φορά, φοροαπαλλαγές για πράσινες επενδύσεις σε φυσικά πρόσωπα.

Η φορολογική μεταρρύθμιση περιλαμβάνει, επίσης, απλοποίηση διαδικασιών και διοικητικών κανόνων, όπως περιορισμό του φόρου χαρτοσήμων στις απολύτως κρίσιμες συναλλαγές, επέκταση της μεταφοράς ζημιών από πέντε σε επτά έτη, επανεξέταση ειδικών καθεστώτων όπου υπήρχαν στρεβλώσεις, και αναπροσαρμογές στις διά βίου απαλλαγές επί των κεφαλαιουχικών κερδών. Όλα αυτά ενισχύουν τη διαφάνεια, μειώνουν την αβεβαιότητα, στέλνουν ένα σαφές μήνυμα προβλεψιμότητας και καθιστούν την Κύπρο έναν αξιόπιστο και σταθερό τόπο για να εργάζεσαι, να επενδύεις και να μεγαλώνεις οικογένεια.

Οι προτάσεις μας γίνονται στο πλαίσιο της δημοσιονομικής μας υπευθυνότητας. Ο συνολικός αντίκτυπος της φορολογικής μεταρρύθμισης είναι δημοσιονομικά ουδέτερος. Με αυτό τον τρόπο στηρίζουμε τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, χωρίς να υπονομεύουμε τη σταθερότητα που με κόπο κατακτήσαμε και μας οδήγησε στην αναβάθμιση της οικονομίας μας από όλους τους διεθνείς Οίκους Αξιολόγησης. Η δημοσιονομική υπευθυνότητα δεν είναι εμπόδιο στην κοινωνική πολιτική του κράτους. Αντιθέτως, είναι το μέσο για να έχει το κράτος την ικανότητα για στοχευμένη στήριξη των πολιτών του.

Η κυβέρνηση κατέθεσε στη Βουλή των Αντιπροσώπων την πρότασή της για τον φορολογικό μετασχηματισμό, με στόχο να τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2026. Οφείλουμε όλοι μαζί να συνεργαστούμε για την ψήφιση αυτής της σημαντικής μεταρρύθμισης, μακριά από πολιτικές σκοπιμότητες, ως υπεύθυνη στάση και υποχρέωσή μας απέναντι στον πολίτη, τις επιχειρήσεις, την κοινωνία και τη σταθερή πορεία της οικονομίας μας. Τώρα είναι η ώρα των αποφάσεων και της υπευθυνότητας.

Η οποιαδήποτε καθυστέρηση θα είναι εις βάρος της βελτίωσης του εισοδήματος των πολιτών και των οικογενειών που τόσο πολύ το αναμένουν, αλλά και της προβλεψιμότητας που χρειάζεται η αγορά για τις επενδυτικές αποφάσεις που λαμβάνονται σήμερα. Η οποιαδήποτε καθυστέρηση λειτουργεί εις βάρος της ανταγωνιστικότητας των κυπριακών επιχειρήσεων, αλλά και της χώρας μας σε διεθνές επίπεδο.

Προσδοκώ, λοιπόν, ότι από την 1η Ιανουαρίου 2026, η Κύπρος, οι πολίτες της και οι κυπριακές επιχειρήσεις, θα έχουν ένα φορολογικό πλαίσιο πιο κοινωνικά δίκαιο, προσαρμοσμένο στις ανάγκες της εποχή μας. Θα είναι ένα μεγάλο βήμα της χώρας μας για περαιτέρω ανάπτυξη. Μιας Κύπρου που αλλάζει με όραμα και στρατηγικό σχεδιασμό και ξεκάθαρο πλάνο. Και αυτό το βήμα θα το κάνουμε μαζί.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση

X