
Kathimerini.com.cy
«Τα πορίσματα συνιστούν καταπέλτη για την κυβέρνηση Χριστοδουλίδη και τα κόμματα ΔΗΣΥ, ΕΛΑΜ, ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ και ΔΗΠΑ», γράφει το ΑΚΕΛ σε ανακοίνωσή στον απόηχο της γνωμοδότησης του ΟΑΣΕ μετά αποστολή του νομοσχεδίου στο αρμόδιο νομικό τμήμα από την βουλεύτρια Ειρήνη Χαραλαμπίδου.
Το ΑΚΕΛ προσθέτει ότι η γνωμάτευση του Γραφείου Δημοκρατικών Θεσμών και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΑΣΕ -που διατυπώθηκε μετά από αίτημα της βουλεύτριας του ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις, Ειρήνης Χαραλαμπίδου- «επιβεβαίωσε ότι η νέα νομοθεσία για τις διαδηλώσεις συνιστά ένα αντιδημοκρατικό πισωγύρισμα για τη χώρα μας».
Παράλληλα τονίζει πως η γνωμοδότηση επιβεβαιώνει τις θέσεις και τις προειδοποιήσεις του ΑΚΕΛ, που μαζί με δεκάδες άλλες οργανώσεις και συλλογικότητες του τόπου «αντιταχθήκαμε από την πρώτη στιγμή στο νομοσχέδιο το οποίο συρρικνώνει το δικαίωμα στη διαμαρτυρία και την ελευθερία έκφρασης. Όπως άλλωστε υπέδειξε το ΑΚΕΛ, σειρά προνοιών της νομοθεσίας συγκρούονται με τη νομολογία του ΕΔΑΔ και τις συστάσεις της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ».
«Το ΑΚΕΛ διαμηνύει εκ νέου στην κυβέρνηση ότι θα συνεχίσει να αντιπαλεύει μέσα κι έξω από τη Βουλή, αυτό τον αυταρχικό και οπισθοδρομικό νόμο ο οποίος ήρθε να προστεθεί στις αυθαίρετες διώξεις διαδηλωτών και κάθε φωνής που δεν βολεύει τους νυν και τέως κυβερνώντες, τα κατεστημένα της χώρας», καταλήγει ανακοίνωση.
Τα πέντε σημεία που ξεχώρισε ο ΟΑΣΕ
Σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωση της κ. Χαραλαμπίδου, ο ΟΑΣΕ ξεχωρίζει πέντε σημεία τα οποία χρειάζονται αλλαγές, προκειμένου να ανταποκρίνονται στα διεθνή πρότυπα προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων:
- Στο νομοσχέδιο υπάρχουν υπερβολικά ευρείες διατάξεις οι οποίες επιτρέπουν αυθαίρετους περιορισμούς.
- Υπερβολικές υποχρεώσεις στους διοργανωτές, οι οποίοι μπορεί να θεωρηθούν υπεύθυνοι για πράξεις τρίτων, γεγονός που λειτουργεί αποτρεπτικά.
- Ασαφείς λόγοι επιβολής περιορισμών ή διάλυσης συναθροίσεων. Το νομοσχέδιο δεν παρέχει σαφείς εγγυήσεις νομιμότητας, αναγκαιότητας και αναλογικότητας.
- Έλλειψη μηχανισμών λογοδοσίας για τις ενέργειες της Αστυνομίας και περιορισμένες δυνατότητες δικαστικής προσφυγής.
- Δυσανάλογες ποινές συμπεριλαμβανομένης της φυλάκισης που μπορεί να έχουν αποτρεπτικό αποτέλεσμα και να «παγώσουν» την άσκηση του δικαιώματος.
«Νοείται ότι, θα προχωρήσω άμεσα, με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές της Νομικής Γνώμης του ODIHR σε σχετικές τροπολογίες. Να πω επίσης ότι, κλιμάκιο νομικών του ODIHR είναι έτοιμο, ως προσκεκλημένοι της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, να έρθουν στην Κύπρο για να παρουσιάσουν και να συζητήσουν τα ευρήματα και τις εισηγήσεις τους», σημείωσε η Πρόεδρος της Επιτροπής.
«Οι συστάσεις καλύπτονται», λέει το υπουργείο Δικαιοσύνης
Το υπουργείο Δικαιοσύνης σε ανακοίνωσή του μετά τη δημοσιοποίηση της γνωμοδότησης αναφέρει ότι οι εισηγήσεις στην πλειονότητά τους «είναι ήδη ενσωματωμένες, είτε στη συγκεκριμένη νομοθεσία, είτε στην ευρύτερη εσωτερική έννομη τάξη (Σύνταγμα, Νόμοι, Κανονισμοί).
Αυτούσια η ανακοίνωση
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως (ΥΔΔΤ) επιθυμεί να ενημερώσει ότι έχει λάβει γνώση της γνωμάτευσης του Οργανισμού για την Ασφάλεια και την Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ) αναφορικά με την πρόσφατα ψηφισθείσα νομοθεσία, με τίτλο «Ο περί Δημοσίων Συγκεντρώσεων και Παρελάσεων Νόμος του 2025». Σε σχέση με συγκεκριμένες συστάσεις που αναφέρονται στη γνωμάτευση, το Υπουργείο ΔΔΤ διευκρινίζει ότι, στην πλειονότητα τους, αυτές είναι ήδη ενσωματωμένες, είτε στη συγκεκριμένη νομοθεσία, είτε στην ευρύτερη εσωτερική έννομη τάξη (Σύνταγμα, Νόμοι, Κανονισμοί).
Ειδικότερα σε σχέση με την αναφορά ότι στον νόμο υπάρχουν υπερβολικά ευρείς ορισμοί, το ΥΔΔΤ σημειώνει ότι αυτοί απαντώνται κατά λέξη στο Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Σε σχέση με την αναφορά σε υπερβολικές υποχρεώσεις στους διοργανωτές, οι οποίοι μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι για πράξεις τρίτων και κατ’ επέκταση να καταστούν υπόλογοι σε κυρώσεις, το ΥΔΔΤ διευκρινίζει ότι ο ίδιος ο νόμος δεν προνοεί οποιαδήποτε κύρωση στους διοργανωτές. Περαιτέρω, σε σχέση με την αναφορά ότι ο νόμος δεν παρέχει δυνατότητα ένδικου μέσου, το ΥΔΔΤ διευκρινίζει ότι βάσει του άρθρου 146 του Συντάγματος προβλέπεται δικαίωμα προσφυγής στο Διοικητικό Δικαστήριο. Επίσης, σε σχέση με την αναφορά για την επιβολή ποινών σε περίπτωση παράβασης προνοιών της νομοθεσίας, το ΥΔΔΤ διευκρινίζει ότι οι ποινές που προβλέπονται αφορούν μόνο περιπτώσεις βιαιοπραγίας που, ούτως ή άλλως, συνιστούν αδίκημα του κοινού ποινικού δικαίου.
Πέραν από τα πιο πάνω, για κάποια επιμέρους θέματα που εγείρονται, πρόθεση του ΥΔΔΤ είναι να τα μελετήσει διεξοδικά, και ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως να συναντηθεί με την Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών, η οποία είχε ζητήσει τη σχετική γνωμάτευση από τον ΟΑΣΕ, προκειμένου να συζητήσει και προβεί σε όποιες τυχόν τροποποιήσεις ήθελε χρειασθεί στη νομοθεσία.