ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Προς το βυθό του 10 το τρυπάνι της ExxonMobil

Σε δυο εικοσιτετράωρα θα ξεκινήσει η γεώτρηση η οποία χωρίς απρόοπτα θα ολοκληρωθεί μέσα σε ένα μήνα

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Μέχρι την ερχόμενη Παρασκευή, εάν δεν υπάρξουν αστάθμητοι παράγοντες, θα έχει ξεκινήσει το ουσιαστικό κομμάτι της πρώτης ερευνητικής γεώτρησης, στο στόχο «Δελφύνη» του τεμαχίου 10. Οι εργασίες στην πλατφόρμα προχωρούν κανονικά με το τρυπάνι να βρίσκεται σε τροχιά καθόδου προς τον βυθό, διανύοντας μια απόσταση, από την επιφάνεια της θαλάσσης, περίπου 2,5 χιλιομέτρων.

Με βάση την πληροφόρηση που υπάρχει, η έναρξη της γεώτρησης θα ανακοινωθεί επίσημα μόλις το γεωτρύπανο ξεκινήσει το έργο του στο βυθό. Με βάση τους υπολογισμούς που έχουν γίνει, από το σημείο προσέγγισης του βυθού, το τρυπάνι θα προχωρήσει άλλα 2,5 χιλιόμετρα προκειμένου να εντοπίσει το κοίτασμα ΦΑ που λέγεται ότι υπάρχει στο συγκεκριμένο σημείο. Πέρα από τις αισιόδοξες εκτιμήσεις που υπάρχουν για τις ποσότητες ΦΑ, η εταιρεία αποφεύγει να τις προσδιορίσει έστω και κατά προσέγγιση με το σκεπτικό ότι αυτού του είδους οι εργασίες περιέχουν υψηλό ρίσκο, με βάση την εμπειρία σε παγκόσμιο επίπεδο.

Όπως υποστηρίζεται από τεχνοκράτες της βιομηχανίας υδρογονανθράκων, θεωρητικά οι πιθανότητες να μην εντοπιστεί κοίτασμα είναι μεγαλύτερες από μια θετική κατάληξη. Σε ό,τι αφορά τις εταιρείες το μόνο που έχουν ενώπιόν τους, και που ουσιαστικά τους ωθεί να επενδύσουν τεράστια κονδύλια, είναι το δεδομένα της κάθε περιοχής που στην προκειμένη περίπτωση είναι ενθαρρυντικά.

Οι εργασίες

Από τα ξημερώματα της Δευτέρας που το βρετανικό γεωτρύπανο έφθασε στην περιοχή της γεώτρησης αμέσως μετά τη σταθεροποίησή του, ουσιαστικά ξεκίνησαν οι εργασίες καθόδου προς τον βυθό του τεμαχίου 10. Πέρα από το προσωπικό του γεωτρύπανου, πάνω στο πλοίο βρίσκεται και μικρός αριθμός προσωπικού της ExxonMobil.

Πρόκειται, σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν, για δέκα μηχανικούς και γεωλόγους της αμερικάνικης εταιρείας οι οποίοι βρίσκονται στην Κύπρο εδώ και έξι μήνες και που ουσιαστικά επιβλέπουν τις εργασίες που διεξάγονται από το γεωτρύπανο. Παράλληλα, με τη γεώτρηση στο τεμάχιο 10 ασχολείται και προσωπικό της εταιρείας σε Βρετανία και ΗΠΑ. Το τρυπάνι της ExxonMobil θα κατέβει σε βάθος περίπου πέντε χιλιάδων μέτρων. Με όπλο τα ενθαρρυντικά δεδομένα που υπάρχουν, από τη γεώτρηση θα διαφανεί αν η ανακάλυψη του αιγυπτιακού Ζορ ήταν ο παράγοντας που απουσίαζε την περίοδο 2012-2015 όταν η γαλλική TOTAL δεν εντόπισε ποσότητες κοιτασμάτων, επιστρέφοντας τότε το τεμάχιο 10 στην Δημοκρατία.

Η διάρκεια

Ακόμα και στη χρονική διάρκεια των εργασιών που θα εκτελεστούν στο τεμάχιο 10, οι εκτιμήσεις που φαίνεται να γίνονται, από πλευράς εταιρείας, δείχνουν απόκλιση με άλλες που υπάρχουν, κυρίως σε πολιτικό επίπεδο. Το ένα σενάριο είναι αυτό που δείχνει πως η πρώτη γεώτρηση θα έχει ολοκληρωθεί σε ένα μήνα. Το δεύτερο που θέλει παράταση του χρόνου εργασιών, λαμβάνει υπόψη του και άλλες παραμέτρους, όπως καθυστέρηση λόγω προβλημάτων που ενδεχομένως να προκληθούν από την ώρα που το τρυπάνι θα ξεκινήσει να τρυπά τον βυθό.

Τα πετρώματα όπως λέγεται είναι ένας από τους παράγοντες που θα καθορίσουν τη χρονική διάρκεια προκειμένου το τρυπάνι να φθάσει σε βάθος 5.000 μέτρων. Σε γενικές γραμμές οι εκτιμήσεις που υπάρχουν για ολοκλήρωση της πρώτης γεώτρησης, περί τα μέσα Δεκεμβρίου βασίζονται στο ό,τι όλα θα κυλήσουν ομαλά. Σε μια τέτοια περίπτωση το γεωτρύπανο θα μετακινηθεί στον επόμενο στόχο, περί τα τέλη Δεκεμβρίου. Η εταιρεία ενώπιόν της, έχει δυο επιλογές για την δεύτερη προγραμματισμένη γεώτρηση εντός του τεμαχίου 10. Με τα σημερινά δεδομένα δεν έχει αποφασισθεί σε ποιον από τους δυο στόχους θα πραγματοποιηθεί. Η τελική απόφαση αναμένεται να ληφθεί εφόσον ολοκληρωθεί η γεώτρηση στο στόχο «Δελφύνη» και μετά από μελέτη των στοιχείων που θα υπάρχουν.

Το ταξίδι προς Κύπρο

Ένα άλλο ζήτημα, παρεμφερές με τη γεώτρηση, αφορά την κάθοδο του βρετανικού γεωτρύπανου στην περιοχή. Όπως γίνεται γνωστό στην παρούσα φάση, το γεωτρύπανο προσέγγισε την περιοχή της γεώτρησης χωρίς να αντιμετωπίσει, όπως συνέβη στο παρελθόν με άλλα γεωτρύπανα, το οποιοδήποτε πρόβλημα. Το πλοίο, όπως λέγεται ανεπίσημα, δεν βρέθηκε ενώπιον απρόοπτων καταστάσεων από τότε που πέρασε στη Μεσόγειο μέχρι και τον τελικό του προορισμό την κυπριακή ΑΟΖ. Χωρίς να επιβεβαιώνεται, έστω και ανεπίσημα, το πλοίο φέρεται να ήταν υπό την διακριτική παρακολούθηση αμερικανικών πολεμικών μέσων που βρισκόντουσαν εντός της Μεσογείου. Στο ευρύτερο ζήτημα στρατιωτικής κινητικότητας των ΗΠΑ στην περιοχή η κατάσταση ήταν μάλλον συνηθισμένη.

Η παρουσία στο λιμάνι της Λάρνακας του αμερικανικού αντιτορπιλικού «USS Arleigh Burke» δεν σχετίζεται με την έναρξη των εργασιών στο τεμάχιο 10. Οι Αμερικανοί παγίως τονίζουν ότι η στρατιωτική παρουσία τους στην περιοχή δεν συνδέεται με τις γεωτρήσεις, αλλά αποτελεί προγραμματισμένη κίνηση στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του 6ου Στόλου. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η επικείμενη άφιξη της ομάδας κρούσης του αεροπλανοφόρου «USS Harry S. Truman», που αναμένεται να φθάσει στην Ανατολική Μεσόγειο στα τέλη Νοεμβρίου. Πηγές στη Λευκωσία υπενθύμιζαν πως ο προγραμματισμός για την παρούσα εικόνα, που παρουσιάζει η περιοχή από πλευράς ναυτικών δυνάμεων έχει ξεκινήσει εδώ και 18 μήνες, προκειμένου να μετακινηθούν μέσα και ανθρώπινο δυναμικό στην Ανατολική Μεσόγειο.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση