ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Τουρκικές γεωτρήσεις: Ερωτήματα για το «Χαμίτ Χαν»

Αμφισβητείται η δυνατότητα του τουρκικού γεωτρύπανου να επιτελέσει το έργο του

Του Βασίλη Νέδου

Αμφιβολίες εγείρονται σχετικά με τη δυνατότητα των πλωτών γεωτρύπανων που διαθέτει η τουρκική εταιρεία πετρελαίων (ΤΡΑΟ) να επιτελέσουν το έργο τους, οι οποίες έχουν φθάσει και σε γνώση της ελληνικής πλευράς, καθώς φαίνεται ότι το αξιόπλοο των συγκεκριμένων σκαφών έχει απασχολήσει και διεθνείς οργανισμούς. Σύμφωνα με άριστα πληροφορημένες πηγές, το πλωτό γεωτρύπανο «Αμπντούλ Χαμίτ Χαν», το οποίο τους προηγούμενους δύο μήνες κινήθηκε βορείως του ψευδοκράτους, δεν μπορεί να πραγματοποιήσει γεωτρήσεις για λόγους οι οποίοι συνδέονται με προβλήματα μηχανολογικού χαρακτήρα. Για το αξιόπλοο του «Αμπντούλ Χαμίτ Χαν» έχουν εκφραστεί ενστάσεις από τον καθ’ ύλην αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), ο οποίος έχει διαγνώσει προβλήματα στις μηχανές του πλοίου. Από τις αρχές Αυγούστου μέχρι και πρόσφατα το συγκεκριμένο πλωτό γεωτρύπανο έπλευσε στα βόρεια της Κύπρου δίχως, όπως υποδεικνύουν οι πληροφορίες, να μπορεί να εκτελέσει αποτελεσματικά το έργο του. Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει φαίνεται ότι κρίθηκε πως θα πρέπει να αναλάβει κάποια αποστολή, όπως αυτή την οποία εκτελούσε, δηλαδή ερευνητικές γεωτρήσεις ανοιχτά του Γκαζίπασα στον κόλπο της Αττάλειας. Υπενθυμίζεται ότι για αρκετούς μήνες το «Αμπντούλ Χαμίτ Χαν» είχε καθηλωθεί στο λιμάνι του Τασουτσού στα νότια της Τουρκίας, όπου έγιναν απόπειρες να μετατραπεί σε λειτουργικό πλωτό γεωτρύπανο.

Αγορά σε τιμή ευκαιρίας

Το «Αμπντούλ Χαμίτ Χαν» (πρώην «Cobalt Explorer» και «West Cobalt») αποτελεί το τέταρτο κατά σειρά πλωτό γεωτρύπανο της ΤΡΑΟ (μετά τα «Φατίχ», «Γιαβούζ» και «Κανουνί»), το οποίο αποκτήθηκε τον Νοέμβριο του 2021. Πλωτά γεωτρύπανα έκτης γενιάς, όπως το «Αμπντούλ Χαμίτ Χαν» αντιμετώπισαν την προηγούμενη δεκαετία προβλήματα από τη ναυπήγησή τους για λόγους που συνδέονται με την κρίση στον σχετικό τομέα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) έχει διαγνώσει προβλήματα στις μηχανές του πλοίου.

Το πλοίο ξεκίνησε να ναυπηγείται το 2014 σε νοτιοκορεατικά ναυπηγεία, αρχικά για λογαριασμό αμερικανικής και εν συνεχεία νορβηγικής εταιρείας, οι οποίες δεν το παρέλαβαν ποτέ. Πρακτικά όταν αγοράστηκε από την ΤΡΑΟ για λογαριασμό του τουρκικού δημοσίου δεν είχε δοκιμαστεί. Παρά το γεγονός ότι το «Αμπντούλ Χαμίτ Χαν» μπορεί κάποια στιγμή να καταστεί αξιόπλοο και πλήρως λειτουργικό, τα κόστη για τη συντήρησή του παραμένουν υψηλά. Δεν θα πρέπει να λησμονείται ότι πλωτά γεωτρύπανα όπως αυτό, με υψηλότατο κόστος ναυπήγησης, αγοράστηκαν σε τιμή ευκαιρίας από την ΤΡΑΟ ακριβώς λόγω της χαμηλής ζήτησής τους.

Στο λιμάνι Τασουτσού

Αυτή τη στιγμή στο «Αμπντούλ Χαμίτ Χαν» γίνονται κάποιες εργασίες συντήρησης, σύμφωνα τουλάχιστον με τις επίσημες ανακοινώσεις του τουρκικού υπουργείου Ενέργειας. Σκοπός της Αγκυρας, σύμφωνα με τις ίδιες εξαγγελίες, είναι το «Αμπντούλ Χαμίτ Χαν» –το οποίο προς το παρόν παραμένει ελλιμενισμένο στο Τασουτσού– να αναλάβει δράση και σε άλλα σημεία στη Μεσόγειο. Οπως είναι απολύτως σαφές, υπό τις παρούσες συνθήκες δεν δύναται να αναλάβει έργο γεώτρησης, προτού αντιμετωπιστούν οι πολύ βασικές ελλείψεις που έχει. Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι η ΤΡΑΟ εξακολουθεί να αντιμετωπίζει και σοβαρότατα προβλήματα στη στελέχωση πλοίων, όπως το συγκεκριμένο πλωτό γεωτρύπανο το οποίο υπό φυσιολογικές συνθήκες διαθέτει πλήρωμα 200 ατόμων.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Βασίλη Νέδου

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση