ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Υψίστης σημασίας οι ανθρωπιστικές σπουδές

Ο αείμνηστος Βάσος Καραγιώργης ήταν ένας Έλληνας κατ’ εξοχήν! λέει ο δρ Ανδρέας Πίττας, μιλώντας στην «Κ»

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

«Η συνάφειά μου μ’ ένα αρχαιολόγο του κύρους του Βάσου Καραγιώργη ήταν για μένα καταλυτική. Έχω μάθει αρκετά πράγματα μιλώντας και διαβάζοντας βιβλία του Βάσου Καραγιώργη» λέει ο δρ Ανδρέας Πίττας στην «Κ». Σημειώνει επίσης ότι το χάσιμο ευφυών ανθρώπων οποιασδήποτε ηλικίας δεν είναι καλό για μια χώρα, που όπως τονίζει συμβαίνει σε μεγαλύτερους αριθμούς τον τελευταίο καιρό και σε μας στην Κύπρο. Αναφέρεται και στην αξία των ανθρωπιστικών σπουδών, λέγοντας πως κάποιος που σπούδασε π.χ. κλασική φιλολογία και μετά π.χ. μηχανική ή φαρμακευτική θα έκανε τον ιδεώδη διευθυντή σε πολλές επιχειρήσεις.

–Κύριε Πίττα, τι θυμάστε πιο έντονα από τον Βάσο Καραγιώργη;

–Ο Βάσος Καραγιώργης ήταν πολύ προσιτός ως άνθρωπος και έτοιμος να βοηθήσει στα έργα του Ινστιτούτου Κύπρου, όπου παραμένω ακόμη πρόεδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Συμβουλίου. Ήταν ένας άνθρωπος με τρομακτικές γνώσεις, όχι μόνο για την αρχαιολογία, όχι μόνο για τα έργα που σώθηκαν ή εκείνα που χάθηκαν, αλλά γνώριζε τη μυθολογία, τον Όμηρο και τη γλώσσα μας άριστα! Ένας Έλληνας κατ’ εξοχήν!

Δεν μπορώ να κατανοήσω τις θέσεις των αρνητών, ούτε γιατί ορισμένοι ιερωμένοι διαδίδουν κίβδηλες ειδήσεις για τα εμβόλια. Φανταστείτε ανάμιξη γιατρών σε εκκλησιαστικά θέματα!

–Το πάθος για την αρχαιολογία και η αγάπη του για την Κύπρο εσάς πώς σας επηρέασαν;

–Κατ’ αρχήν πρέπει να πω εδώ ότι ως νεαρός απόφοιτος του γυμνασίου ταλαντευόμουν μεταξύ σπουδών στην Αρχαιολογία/Φιλολογία και Ιατρικής. Τελικά με κέρδισε η Ιατρική όπως είναι γνωστό. Η αγάπη μου όμως για την αρχαιολογία δεν έσβησε ποτέ και φυσικά αντιλαμβάνεστε ότι η συνάφειά μου με ένα αρχαιολόγο του κύρους του Βάσου Καραγιώργη ήταν για μένα καταλυτική. Έχω μάθει αρκετά πράγματα μιλώντας και διαβάζοντας βιβλία του Βάσου Καραγιώργη. Πρέπει να πω, ότι μεταξύ μας αναπτύχθηκε ένα είδος αμοιβαίας εκτίμησης παρόλο που δεν υπήρχε πολύς χρόνος στη διάθεσή μας. Ο Βάσος Καραγιώργης αγαπούσε τη λιτότητα και τη λακωνική έκφραση όπως και εγώ.

–Από το Ινστιτούτο Κύπρου είχε ξεκινήσει και η ηλεκτρονική καταγραφή των κυπριακών αρχαιοτήτων που βρίσκονται στο εξωτερικό, υπό την επίβλεψη του Β. Καραγιώργη, πού βρισκόμαστε σήμερα;

–Στο Ινστιτούτο προσπαθήσαμε με τον Βάσο Καραγιώργη να δημιουργήσουμε ένα Αρχείο καταγραφής των κυπριακών αρχαιοτήτων που βρίσκονται σε μουσεία του εξωτερικού. Ευτυχώς ο μακαριστός Βάσος Καραγιώργης πρόλαβε να συμπληρώσει αυτή την προσπάθεια. Τώρα παραμένει αρκετή γραμματειακή αλλά και ψηφιακή επεξεργασία των κειμένων.

–Ποια είναι η άποψή σας σχετικά με brain drain από την Κύπρο; Γίνονται αρκετά για να κρατηθούν στη χώρα νέοι/ες με καλές σπουδές;

–Νομίζω ότι το χάσιμο ευφυών ανθρώπων οποιασδήποτε ηλικίας δεν είναι καλό για μια χώρα και δυστυχώς συμβαίνει σε μεγαλύτερους αριθμούς τον τελευταίο καιρό και σε μας στην Κύπρο. Εδώ θα ήθελα να πω ότι στην εταιρεία μας προσπαθούμε να κρατήσουμε τέτοια πρόσωπα με κάθε τρόπο και φρονώ ότι το επιτυγχάνομε σε μεγάλο βαθμό.

–Οι απόφοιτοι ανθρωπιστικών σπουδών, από την εμπειρία σας, μπορούν στην Κύπρο να νιώθουν επαγγελματική ασφάλεια ή η χώρα δεν έχει χώρο για τέτοια επαγγέλματα.

–Αυτή είναι η πιο δύσκολη ερώτηση που μου έχετε υποβάλει, επειδή εγώ πιστεύω ότι οι ανθρωπιστικές σπουδές είναι υψίστης σημασίας για το επίπεδο πολιτισμού ενός κράτους. Όταν κάποτε ξαναρωτήθηκα γι’ αυτό το θέμα σε σχέση με την οικονομία, είχα πει ότι κάποιος που σπούδασε π.χ. κλασική φιλολογία και μετά π.χ. μηχανική ή φαρμακευτική θα έκανε τον ιδεώδη διευθυντή σε πολλές επιχειρήσεις. Αυτό απαντάει φυσικά μερικώς την ερώτησή σας.

–Είναι η ενασχόληση με την Τέχνη ένα χόμπι για λίγους;

–Όχι, εκτός αν εννοείτε ένα ορισμένο είδος τέχνης. Για τη λογοτεχνία π.χ. και ειδικά την ποίηση που τη θεωρώ πολύ υψηλή τέχνη, ασχολούνται στην Κύπρο και την Ελλάδα περισσότεροι άνθρωποι παρά σε ορισμένες άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αν εννοείτε μερικές άλλες τέχνες, όπως τον χορό, θα έλεγα, ότι ναι είναι μάλλον για λιγότερους ανθρώπους, ίσως το ίδιο να ισχύει και για την τέχνη της γλυπτικής. Η ζωγραφική –και οι πολύ σύγχρονες εκφάνσεις της– νομίζω ότι απασχολεί και ενδιαφέρει αρκετούς, το ίδιο και η τέχνη του θεάτρου.

–Είναι η Κύπρος ελκυστικός πολιτιστικός προορισμός; Τι μας λείπει;

–Η Κύπρος, αν και μικρή χώρα, έχει μια πραγματικά μακρόχρονη ιστορία που άφησε πολλά πολιτιστικά αποτυπώματα και θα μπορούσε ασφαλώς να καταστεί ένας πολύ ελκυστικός πολιτιστικός προορισμός με τις κατάλληλες προσπάθειες. Νομίζω ότι το μελλοντικό υφυπουργείο Πολιτισμού μπορεί να βοηθήσει τα μέγιστα προς αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση.

–Θα ήθελα την άποψή σας για τις προσπάθειες δημιουργίας υφυπουργείου Πολιτισμού και όσα διαμείβονται για τη μεταφορά του Τμήματος Αρχαιοτήτων σε αυτό...

–Ασφαλέστατα είμαι υπέρ της δημιουργίας υφυπουργείου Πολιτισμού, το έχω εξάλλου πει και γράψει πολλές φορές. Καθετί που αφορά στον πολιτισμό πρέπει νομίζω να υπάγεται σε αυτή τη δομή.

–Ως άνθρωπος και των θετικών επιστημών, αλλά και του κόσμου των φαρμάκων, τι θα λέγατε σ’ εκείνους που συνωμοσιολογούν περί των εμβολίων;

–Δεν πιστεύω σε συνωμοσίες και θεωρώ τα εμβόλια και ειδικά τα mRNA εμβόλια, ως ένα μεγάλο δώρο της επιστήμης προς τον άνθρωπο. Τα εμβόλια υπήρξαν ανέκαθεν μια μεγάλη προστασία για πάρα πολλές ασθένειες, ορισμένες των οποίων έχουν εξαφανιστεί εντελώς λόγω εμβολιασμού. Δεν μπορώ να κατανοήσω τις θέσεις των αρνητών, ούτε γιατί ορισμένοι ιερωμένοι διαδίδουν κίβδηλες ειδήσεις για τα εμβόλια. Φανταστείτε ανάμιξη γιατρών σε εκκλησιαστικά θέματα!

Εργαστήρια 

–Ποιος είναι ο κύριος σκοπός των Εργαστηρίων Χαρακτηρισμού Τέχνης «Ανδρέας Πίττας»;

–Κατ’ αρχάς, θα ήθελα να τονίσω ότι κύρια προτεραιότητα των εργαστηρίων μας είναι η ενίσχυση του ρόλου της επιστήμης και της τεχνολογίας στη μελέτη, προστασία και προβολή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, στόχος απόλυτα εναρμονισμένος με την αποστολή του Ινστιτούτου Κύπρου. Πιο συγκεκριμένα, βασικός σκοπός των Εργαστηρίων μας είναι η ανάπτυξη και εφαρμογή εξειδικευμένων διεπιστημονικών μεθόδων και τεχνολογιών για τη μελέτη, ανάλυση και προστασία έργων τέχνης, αρχαιολογικών αντικειμένων και μνημείων της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Οι ερευνητικές μας δραστηριότητες και οι εργαστηριακές μας υποδομές αναπτύσσονται σε στενή συνεργασία με κορυφαία διεθνή ιδρύματα όπως το Κέντρο Έρευνας και Συντήρησης των Μουσείων της Γαλλίας (C2RMF, Centre de recherche et de restauration des musées de France), που βρίσκεται στο Λούβρο, αλλά και στο πλαίσιο πανευρωπαϊκών ερευνητικών δικτύων όπως το European Research Infrastructure for Heritage Science. Τα εργαστήριά μας προσφέρουν επίσης καινοτόμες υπηρεσίες χαρακτηρισμού τέχνης, art characterization στα αγγλικά, που αφορούν την ανάλυση και περιγραφή των υλικών κατασκευής, της τεχνικής και της κατάστασης συντήρησης των έργων τέχνης.

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση

Ο ζωγράφος και συγγραφέας Ανδρέας Καραγιάν μιλάει στην «Κ» με αφορμή την αναδρομική έκθεση για το έργο του στη Λεμεσό
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ