ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ένα διαφορετικό καλοκαίρι στον καμβά

«Μια μεγάλη θάλασσα στο τετράγωνο είναι μάλλον ένα πέλαγος» η νέα έκθεση στην IsnotGallery

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Έναν στίχο του Νίκου Καρούζου επέλεξε η IsnotGallery να βάλει για τίτλο στην καλοκαιρινή της έκθεση: «Μια μεγάλη θάλασσα στο τετράγωνο είναι μάλλον ένα πέλαγος», από το ποίημά του «Θάλασσα: Η αρχαιότητα της γεωγραφίας», ένας στίχος που προϊδεάζει τον επισκέπτη για το τι θα δει, μπλε, λευκό, τοποθετημένα στον καμβά με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, με διαφορετικές τεχνικές… θάλασσα και απέραντο γαλάζιο. Μιλώντας με τον επιμελητή της έκθεσης και ιδιοκτήτη της γκαλερί Άντρο Ευσταθίου για το τι ενώνει τα έργα μεταξύ τους μου είπε η αίσθηση του καλοκαιριού κυρίως. Βέβαια, με τον Άντρο είχαμε μιλήσει και πριν από την έκθεση, ζητώντας μου να γράψω ένα μικρό κείμενο για την έκθεση που προετοίμαζε, ακόμα δεν είχε κατασταλάξει στα έργα που θα φιλοξενούσε, ούτε και στους καλλιτέχνες, ήξερε πολύ καλά όμως τον τίτλο, είχε αποφασίσει ότι θέλει τη θάλασσα, το γεωμετρικό σχήμα και όσα εμπερικλείει ένα πέλαγος.

Δεν είδα ούτε εγώ τα έργα, αποφασίσαμε έτσι να κάνουμε ένα πείραμα, οι λέξεις οι δικές μου να βγουν από τις λέξεις του Άντρου, καθώς μιλούσαμε για το τι είναι θάλασσα, τι σημαίνει το καλοκαίρι, για τη σκόνη και το χώμα… Τελικά, όταν επισκέφθηκα την έκθεση, σκέφτηκα ότι καλώς σκέφτηκε ό,τι φαντάστηκε ο καθένας μας… οι καλλιτέχνες ήρθαν να μας δείξουν και εκείνοι τον δικό τους καλοκαιρινό κόσμο, και κανείς δεν λέει πως δεν θα μιλούσαν την ίδια γλώσσα και τις άλλες εποχές. Χαρούλα Νικολαΐδου, Ελένη Κινδύνη και Στέλλα Ίσσα, Θέκλα Παπαδοπούλου, τέσσερις γυναίκες, τέσσερις διαφορετικοί καλλιτεχνικοί κόσμοι, που έρχονται να σταθούν απέναντι και ανάμεσα στους Κωνσταντίνο Στεφάνου και Αντρέα Σκουφάρη, δύο γενιές διαφορετικές, δύο προσεγγίσεις αλλιώτικες.

Δεν είναι θεματική διά γυμνού οφθαλμού, ωστόσο έχει όψη καλοκαιριού, τα χρώματα των έργων, και στους πίνακες και στα κεραμικά

Οπωσδήποτε δεν θα μπορούσα να ισχυριστώ ότι η έκθεση είναι θεματική, λείπει το εμφανές, ασχέτως αν αμέσως το έργο του Στέλιου Βότση, με τις χαρακτηριστικές του γραμμές και χρώματα έρχεται να φωνάζει μπλε, δροσιά, συμμετρία και σχεδόν απέναντί του συνομιλεί με ένα print του Γιάννη Ιωάννου, ενός νέου καλλιτέχνη, που φέρνει τον κόσμο του, με το καμπύλο μπλε κύμα. Είναι και τα δύο έργα ένα ανοικτό πέλαγος, και πάλι το ποίημα του Καρούζου και ο «αφρόπλαστος χιτώνας», που άλλοτε είναι λευκός και άλλοτε πορφυρός, και αφήνει του πελάγου γυμνά τα άκρα, και φαίνεται παράμερά του βράχος, της Κύπριδος καταφύγιο, τόπος τάματος και παθών και απάγκιο ή τιμωρία: «Ες γην εναλίαν Κύπρον ου μ’ εθέσπισεν». Δεν είναι θεματική διά γυμνού οφθαλμού, ωστόσο έχει όψη καλοκαιριού, τα χρώματα των έργων, και στους πίνακες και στα κεραμικά, α! τα κεραμικά, χώμα… τέχνη καλοκαιρινή, Ίσσα, Σκουφάρης και Στεφάνου. Ζωηρά θερμά χρώματα, βλέπε Χαρούλα Νικολαΐδου και Κωνσταντίνο Στεφάνου. Δες τη λιτότητα της Κινδύνη και τα απαλά χρώματά της, και τις χρωματικές δίνες της Παπαδοπούλου.

Χρώμα και χώμα

Επέστρεψα στο ποίημα του Νίκου Καρούζου, και αμέσως σκέφτηκα ότι στίχοι όπως «η έναστρη γλαφυρότητα της καμπύλης», αλλά και «τα βρόχια της ασάλευτης ταυτότητας» οπωσδήποτε φωτίζονται από τον καλοκαιρινό ήλιο, αλλά το φως του καλοκαιριού είναι και εκτυφλωτικό, καλοκαίρι σημαίνει και ξεραμένο χώμα, «είναι μούχρωμα συχνά ρομαντικό, μα και άλλες τόσες φορές μελαγχολικό», αμέσως σημείωσα… και όταν είδα τα έργα των κατάλαβα ότι οι γραμμές και τα πρόσωπα φωτίζονται, καμπυλώνουν, ισιώνουν, μπορούν να συνομιλήσουν… Δεν έχει η έκθεση στην IsnotGallery χρώμα καλοκαιριού αιγαιοπελαγίτικου, δεν έχει χρυσαφιές αμμουδιές, έχει το χρώμα της Κύπρου, αλλού περισσότερο εμφανές και αλλού λιγότερο… κοιτάω τις σημειώσεις μου, Κύπρος η χαλκόεσσα, και πάω στην γκαλερί σχήμα και χρώμα, ως κέραμοι ατάκτως ερριμμένοι, κεραμικά επίτηδες ατελή ή καλώς φινιρισμένα, διάσπαρτα στον χώρο, βότσαλα στο πέλαγος ή νησιά. Υλικά και τεχνικές γίνονται κλειδιά για να ανοίγουν δρόμους στα τετράγωνα ή τα άλλα σχήματα των καμβάδων στη ματιά του θεατή, μα κυρίως στη φαντασία του και τη δική του αισθητική. «Σημάδι της αλήθειας τούτης ας υπάρχει του ποιήματος ο ήχος» και εν προκειμένω για την έκθεση, σημάδι της αλήθειας της ας είναι τα χρώματα και τα σχήματα των έργων. Ας νικήσει η αισθητική της αρχαίας γεωγραφίας του κόσμου.

Συμμετέχοντες

Κωνσταντίνος Στεφάνου @constantinos.stefanou

Θέκλα Παπαδοπούλου @theklapapadopoulou

Αντρέας Σκουφάρης @le_skouf

Στέλλα Ίσσα @is_stellax

Stelios Votsis

Χαρούλα Νικολαΐδου @charoula_nikolaidou_artwork

Γιάννος Ιωάννου @nmeisyou

Ελένη Κινδύνη @kineleni

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση