ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
Τελευταία Ενημέρωση: 22:00
 

Μια θλιμμένη πριγκίπισσα στην Κέρκυρα

Εκθεση του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης για τη Σίσι, που στο νησί των Φαιάκων ευφραινόταν η ψυχή της...

Newsroom Κ, Αθήνα

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ

Το κτήμα που μάγεψε την αυτοκράτειρα Ελισάβετ της Αυστρίας (1854-1898) όταν έφτασε για πρώτη φορά στο καταπράσινο νησί των Φαιάκων, είναι ένα από τα θέματα της έκθεσης που άνοιξε προχθές στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης στην Κέρκυρα. Ανάμεσα στα εκθέματα είναι και το συμβόλαιο αγοράς της αγροικίας Βράιλα-Αρμένη. Βρέθηκε στο υποθηκοφυλακείο Μέσης Κέρκυρας και αποκαλύπτει πώς αγόρασε η θλιμμένη αυτοκράτειρα –η γνωστή σε όλους Σίσι–, την έκταση από τον επιφανή Κερκυραίο διανοούμενο και πολιτικό του Ιονίου Κράτους (1814-1864) και του Ελληνικού Βασιλείου στη συνέχεια. Εκεί αργότερα αφού γκρεμίστηκε η βίλα, έχτισε το Αχίλλειο.

Ενα ζευγάρι κομψά γάντια, δώρο της αυτοκράτειρας στη φιλική της κερκυραϊκή οικογένεια Τριβώλη-Πιέρη επίσης ξεχωρίζει ανάμεσα στα 30 εκθέματα αυτής της μικρής περιοδικής έκθεσης η οποία εγκαινιάστηκε στα ανάκτορα των Αρχαγγέλου Μιχαήλ και Αγίου Γεωργίου, στη βόρεια πλευρά της Σπιανάδας, της πλατείας του ιστορικού κέντρου της πόλης. Επίσης, δύο πορσελάνινα ανθοδοχεία από τον εξοπλισμό του Αχιλλείου, στιγμές από το ημερολόγιό της, ποιήματά της, εφημερίδες της εποχής, φωτογραφίες και καρτ ποστάλ.

«Η Σίσι στην Κέρκυρα: Στιγμές μιας αυτοκράτειρας στο νησί των Φαιάκων», η διοργάνωση του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης σε συνεργασία με τον κερκυραϊκό πολιτιστικό σύλλογο «Αλμπέρτ Κοέν», αποτίνει έναν ελάχιστο φόρο τιμής στη γυναίκα που διαφήμισε όσο καμία την Κέρκυρα.

Καρτ ποστάλ εποχής με απεικόνιση της Ελισάβετ, του παλαιού φρουρίου της Κέρκυρας και του Αχιλλείου.

Η Ελισάβετ, αυτοκράτειρα της Αυστρίας και βασίλισσα της Ουγγαρίας ύστερα από τον γάμο της με τον αυτοκράτορα Φραγκίσκο Ιωσήφ των Αψβούργων στη Βιέννη, επισκέφθηκε πολλές φορές το νησί λέει στην «Κ» η αρχαιολόγος και διευθύντρια του μουσείου Δέσποινα Ζερνιώτη. Η ίδια επιμελήθηκε την έκθεση με τον Σταμάτιο Θ. Χονδρογιάννη, προϊστάμενο του τμήματος εκθέσεων του μουσείου.

Μια έκθεση που φωτίζει την ιδιαίτερη αυτή γυναίκα, ταξιδεύτρια, ξεχωριστή προσωπικότητα της Ευρώπης του 19ου αιώνα, που λάτρευε την Ελλάδα. «Ηδη ενόσω ζούσε, η βιογραφική πραγματικότητα της αυτοκράτειρας αναμειγνυόταν με τον μύθο και την εξιδανίκευση».

«Μια γυναίκα που μεγάλωσε στο Μόναχο, βίωσε έντονα τον φιλελληνισμό, σε μια εποχή που η Ελλάδα είχε οπτικοποιηθεί από τους περιηγητές. Η αγάπη της για τη χώρα μας δεν οφείλεται μόνο στους Ελληνες δασκάλους αλλά και στο πώς είχε μεγαλώσει. Ξάδελφός της ήταν ο πρώτος βασιλιάς της Ελλάδος ο Οθων (1832-1862).

Ολα συνέβαλαν να διαλέξει για καταφύγιό της το νησί των Φαιάκων, μετά μια περιοδεία. Οταν αγκυροβόλησε η θαλαμηγός της στο νησί το 1861, το ερωτεύθηκε με την πρώτη ματιά. Εγραψε πολλά ποιήματα για την Κέρκυρα, την οποία αναπολούσε συχνά μετά την πρώτη της επίσκεψη που κράτησε τουλάχιστον τέσσερις μήνες. Η περιοχή Γαστούρι όπου έκανε ιππασία και περιπάτους ήταν το πρώτο μέρος όπου αντίκρισε. Ηταν ακόμη αγγλοκρατία και μάλιστα φιλοξενήθηκε πολλές φορές από τον τελευταίο Βρετανό ύπατο αρμοστή, τον σερ Χένρι Στροκς, στο παλάτι. Εδώ όπου σήμερα στεγάζεται το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης».

Το Αχίλλειο οικοδομήθηκε ανάμεσα στο 1887-1891. Μέσα από τα ημερολόγιά της προκύπτει ότι στην Κέρκυρα η Σίσι ζούσε σαν καθημερινός άνθρωπος. Της θύμιζε τα παιδικά της χρόνια στη Βαυαρία. «Αλλωστε, δεν της άρεσαν ποτέ οι πομπώδεις τελετές και η άκαμπτη δομή. Σε ένα ποίημα μετά τον γάμο της με τον Φραγκίσκο Ιωσήφ αναφέρει: “Ξύπνησα μέσα σε ένα μπουντρούμι με αλυσίδες στα χέρια. Ελευθερία έφυγες μακριά μου”. Οι Κερκυραίοι την αγάπησαν πολύ. Τη δεύτερη φορά που ήρθε στο νησί ήταν σχεδόν 20 χρόνια από την πρώτη της επίσκεψη».

Τα ανάκτορα των Αρχαγγέλου Μιχαήλ και Αγίου Γεωργίου, όπου σήμερα στεγάζεται το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης

Ο πιο γνωστός δάσκαλος ήταν ο Χρηστομάνος που τη μύησε στην κλασική αρχαιότητα. Ελεύθερο πνεύμα και όχι των τύπων, η αγαπημένη στους υπηκόους της Ελισάβετ αυτοκράτειρα της Αυστρίας και αντιπαθής στην υψηλή κοινωνία, δεν άντεχε την αυστηρότητα του ανακτόρου του Χόφμπουργκ. Δεν πέρασε καιρός από τον γάμο της (ήταν 16 ετών) με τον 23χρονο Φραγκίσκο-Ιωσήφ όταν εμφανίστηκαν τα πρώτα προβλήματα υγείας και σημάδια μελαγχολίας. Η αυταρχική μητέρα του αυτοκράτορα ήθελε να ελέγχει τη νεαρή Σίσι και κυρίως την ανατροφή των εγγονών της. Μετά τον θάνατο της μικρής Σοφίας, οι ρωγμές στη σχέση της με τη μητέρα του συζύγου της έγιναν ακόμη πιο έντονες.

«Το 1889 το δράμα του Μάγιερλινγκ με τον θάνατο του γιου της ήταν η χαριστική βολή. Με μια κλονισμένη υγεία η Σίσι επέστρεψε στην Κέρκυρα. Ελεγαν πως είχε φυματίωση αλλά αν ήταν έτσι, δεν θα την έστελνε ο γιατρός της σε ένα τόπο με τόση υγρασία. Στην Κέρκυρα βρήκε καταφύγιο. Εγραφε “εδώ ευφραίνεται η ψυχή μου”. Το νησί ήταν η λύτρωσή της», λέει η κ. Ζερνιώτη, όσο για την έπαυλη «χτίστηκε σε πομπηιανό ύφος, με πομπώδη διακόσμηση κάτι που δεν ταίριαζε στην προσωπικότητα της, όπως παρουσιάζεται στις σημειώσεις και στα ποιήματά της».

Οι δάσκαλοί της την ερωτεύονταν και της έγραφαν ποιήματα, όπως ο Κωνσταντίνος Μάνος. Ποιήματά του παρουσιάζονται στην έκθεση. Ο επισκέπτης βλέπει και τι έγινε και μετά τη δολοφονία της θλιμμένης Σίσι στη Γενεύη, όταν τη μαχαίρωσε ένας Ιταλός αναρχικός ονόματι Λουίτζι Λουκένι.

Το Αχίλλειο το άφησε με διαθήκη στην κόρη της Γκιζέλα. Εκείνη δεν το ήθελε Εμβλημα του Αχιλλείου είναι το δελφίνι που φορά στέμμα. Εμπνευσμένο από έναν μύθο, από την Ιασσό της Καρίας. «Η φιλία που αναπτύχθηκε μεταξύ ενός παιδιού κι ενός δελφινιού. Το παιδί έπαιζε με το δελφίνι και το ίππευε, αλλά κατά τη διάρκεια μιας κακοκαιρίας πνίγηκε. Το δελφίνι το μετέφερε στην ακτή και δεν έφυγε από δίπλα του μέχρι που πέθανε κι αυτό. Ο μύθος συνδέεται με τον θάνατο όπως και το σπίτι της αυτοκράτειρας της Αυστρίας, και όσα έζησε με τον χαμό της κόρης της Σοφίας και αργότερα του γιου της».

Ο Ροδόλφος, διάδοχος του αυστριακού θρόνου ήταν ερωτευμένος με τη βαρώνη Μαρία Βετσέρα. Βρέθηκαν νεκροί το 1889 στο κυνηγετικό περίπτερο του Μάγιερλινγκ. Κάποιοι ισχυρίστηκαν ότι ήταν δολοφονία για πολιτικούς λόγους. Αλλοι ότι αυτοκτόνησαν όταν ανακάλυψαν πως ήταν ετεροθαλή αδέλφια. «Η αρχή των δεινών μου ήταν ο γάμος με τον Φραγκίσκο» έγραψε στο ημερολόγιό της η Σίσι. «Η φαινομενική ευτυχία ήταν μια ανείπωτη δυστυχία», λέει η διευθύντρια του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης.

Μετά τη δολοφονία της Σίσι, το Αχίλλειο έκλεισε έως το 1905 που το είδε ο αυτοκράτορας της Γερμανίας Γουλιέλμος Β΄, γνωστός ως Κάιζερ. Γοητευμένος κι αυτός από την ομορφιά του νησιού θέλησε να το αποκτήσει. Αργότερα, το 1925 το ανάκτορο βγήκε σε δημοπρασία μαζί με όλα τα αντικείμενα. «Βρήκαμε από ιδιώτη και εκθέτουμε το φυλλάδιο της δημοπρασίας με τις τιμές των αντικειμένων που πουλήθηκαν».

Το Αχίλλειο ωφέλησε για χρόνια τουριστικά τη χώρα. Ακόμη και σήμερα το ανάκτορο - μουσείο, σε μια παρακμή αν δει κάποιες φωτογραφίες του στον κερκυραϊκό Τύπο, είναι από τα πρώτα σε επισκεψιμότητα. «Φέρνει 4 εκατ. ευρώ τον χρόνο από τους επισκέπτες του», λέει η κ. Ζερνιώτη. Ανήκει στον ΕΟΤ και σίγουρα έχει βιώσει καλύτερες ημέρες. Από το 1994 που ανακαινίστηκε για τη Σύνοδο Κορυφής μην ξεχνάμε ότι πέρασαν 25 χρόνια.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Μέσα στο Virginia Museum of Fine Arts υπάρχει ένα λειτουργικό δωμάτιο, που περιμένει τον βραδινό του φιλοξενούμενο.

Με ξενοδόχο τον Χόπερ

Η ιδέα του Virginia Museum Of Fine Arts να προσφέρει σε όποιον επιθυμεί μια τρισδιάστατη εμπειρία του καλλιτεχνικού έργου ...
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
X