ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Προκλήσεις και ανοίγματα ενός φεστιβάλ

Η Αλεξία Roider και ο Ιωακείμ Μυλωνάς από το φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου μιλάνε στην «Κ» για τις δράσεις του

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Για εντέκατη χρονιά διοργανώνεται το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου (ΔΦΤΜΜΚ), στο Θέατρο Ριάλτο, από τις 9 έως τις 15 Οκτωβρίου. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ θα προβληθούν ταινίες μικρού μήκους, μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ, πειραματικές και ταινίες κινουμένων σχεδίων από ολόκληρο τον κόσμο Κύπριων και ξένων σκηνοθετών. Επίσης, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ έχουν προγραμματιστεί και παράλληλες δράσεις, αφού πέραν των προβολών στόχος του φεστιβάλ είναι η ανάδειξη της μικρού μήκους ταινίας αλλά και η ενίσχυση της τοπικής κινηματογραφικής κοινότητας. Μία σημαντική παράμετρος του φετινού φεστιβάλ είναι η έναρξη συνεργασίας του φεστιβάλ με το Torino Short Film Market και όπως μου εξηγούν οι Ιωακείμ Μυλωνάς και Αλεξία Roider, καλλιτεχνικοί διευθυντές του φεστιβάλ για το τι προσφέρει το Torino Short Film Market και πώς ενισχύεται η εγχώρια παραγωγή, σημειώνουν πως η συνεργασία αυτή προέκυψε την πιο κατάλληλη στιγμή και οφείλεται τόσο στη δυναμική του φεστιβάλ τα τελευταία χρόνια όσο και στην ικανότητα όλου του οργανισμού να δράττεται ευκαιριών που παρουσιάζονται. «Να πούμε ότι σκέψεις υπήρχαν εδώ και καιρό για ένα film lab, μέσω του οποίου θα μπορούσαν να αναπτυχθούν σενάρια μικρού μήκους. Το Torino Short Film Market ιδρύθηκε το 2016 ως διεθνής αγορά, έχοντας στο επίκεντρό της το οικοσύστημα ταινιών μικρού μήκους. Το πρόγραμμα έχει ως στόχο όχι μόνο την προώθηση της βιομηχανίας μικρού μήκους στην Ευρώπη, αλλά και παγκοσμίως. Επιπλέον, στόχος του TSFM είναι να βελτιώσει τον αντίκτυπο που έχει η βιομηχανία μικρού μήκους στον ευρύτερο κινηματογραφικό τομέα και παράλληλα να αναδείξει νέα ταλέντα, δημιουργούς και σκηνοθέτες». Πιο συγκεκριμένα, όπως μου λένε ο Ιωακείμ και η Αλεξία, από το 2022 το ΔΦΤΜΜΚ θα φιλοξενεί οκτώ δημιουργούς, οι οποίοι στη διάρκεια του φεστιβάλ, μέσω ατομικών και ομαδικών συνεδριών, αλλά και εργαστηρίων, θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν το σενάριό τους. Στο τέλος θα επιλέγεται ένα το οποίο θα παρουσιάζεται στο Τορίνο για περαιτέρω ανάπτυξη και παρουσίαση σε επαγγελματίες του χώρου με την προοπτική παραγωγής/συμπαραγωγής και διανομής. Τέσσερις δημιουργοί θα είναι από Κύπρο (αν υπάρχει αρκετός αριθμός συμμετοχών) και τέσσερις από την ευρύτερη γεωγραφική γειτονιά μας (Λίβανος, Ισραήλ, Ελλάδα, Παλαιστίνη, Συρία, Αίγυπτος). Θα καλούμε δημιουργούς να υποβάλουν τα σενάριά τους και η επιλογή θα γίνεται από το Torino Short Film Market. Εξηγούν δε πως ένας από τους στόχους τους είναι η ανάπτυξη σεναρίων εντός συνόρων. «Οι Κύπριοι δημιουργοί θα έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν τις ιδέες τους καθοδηγούμενοι από επαγγελματίες του χώρου, αλλά επίσης σημαντικό είναι και η ζύμωση που θα γίνεται με άλλους δημιουργούς από το εξωτερικό. Ακόμα και να μην επιλεχθεί το σενάριό τους για παρουσίαση στο TSFM, θα το έχουν αναπτύξει σε μεγάλο βαθμό με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον δρόμο προς την παραγωγή. Ελπίζουμε ότι έτσι βάζουμε ένα μικρό λιθαράκι στην ανάπτυξη του εγχώριου προϊόντος». Και οπωσδήποτε είναι πολύ σημαντικό βήμα εξωστρέφειας το άνοιγμα και η συνεργασία με Torino Short Film Market, μετά μάλιστα και από τις πρόσφατες διεθνείς επιτυχίες του κυπριακού σινεμά, το οποίο ολοένα και δείχνει σημάδια προόδου, αντιμετωπίζοντας φυσικά και προκλήσεις.

Οι πρόσφατες επιτυχίες του κυπριακού κινηματογράφου δείχνουν με τον πιο εμφατικό τρόπο ότι στο νησί υπάρχει ταλέντο και ικανότητα σε όλους του τομείς παραγωγής. «Δεν μπορούμε όμως να πούμε ότι τα πράγματα πάνε καλά

Κινηματογραφικές αναγνώσεις

Μία ακόμη πτυχή στο παράλληλο πρόγραμμα είναι οι κινηματογραφικές αναγνώσεις, η οποία έχει το δικό της ενδιαφέρον... αυτή η διαθεματικότητα και η συνομιλία των τεχνών μεταξύ τους... πώς τη σχολιάζετε, τους ρωτώ; «Οι κινηματογραφικές αναγνώσεις είναι ένα ιδιαίτερο παράλληλο πρόγραμμα το οποίο οφείλουμε να πούμε ότι το είδαμε σε μια λίγο διαφορετική μορφή, στο φεστιβάλ του Regensburg. Παρ’ όλο που όλο το πρόγραμμα ήταν στα γερμανικά, εντούτοις αμέσως καταλάβαμε ότι υπάρχει προοπτική για να το παρουσιάσουμε στο δικό μας φεστιβάλ». Ουσιαστικά, όπως μου λένε το πρόγραμμα «Κινηματογραφικές Αναγνώσεις» αποκαλύπτει την εγγενή σχέση λογοτεχνίας και κινούμενης εικόνας. Στο πρώτο μέρος του προγράμματος, τέσσερις ταλαντούχοι Κύπριοι καλλιτέχνες από τον χώρο της λογοτεχνίας και των εικαστικών, ερμηνεύουν με τον δικό τους τρόπο τέσσερις ταινίες μικρού μήκους χωρίς διάλογο, διαβάζοντας ζωντανά, σε παράλληλη προβολή των ταινιών, το κείμενο που έχουν δημιουργήσει. Στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης, ο Γιώργος Τριλλίδης, μόνιμος συνεργάτης πλέον και επιμελητής του προγράμματος, συζητάει με έναν συγγραφέα για τη σχέση λογοτεχνίας-κινηματογράφου. «Είναι πολύ ενδιαφέρον και συναρπαστικό, όταν ένας συγγραφέας έχει το ελεύθερο να ερμηνεύσει μια ταινία διαφορετικά μερικές φορές από τον ίδιο τον δημιουργό της ταινίας. Αυτό αναδεικνύει και τις δύο τέχνες μαζί και χωριστά. Στόχος του φεστιβάλ είναι η εξερεύνηση της σχέσης του λόγου με την εικόνα, αλλά επίσης και η ανάδειξη του εγχώριου ταλέντου από το χώρο της λογοτεχνίας. Τονίζουν δε πως είναι συνειδητή η προσπάθεια διαλόγου του φεστιβάλ και με άλλους χώρους, πέραν του κινηματογραφικού. «Να αναφέρουμε επίσης ότι από τη φετινή έκδοση ανοίγουμε ακόμα περισσότερο φιλοξενώντας και ένα άτομο από το χώρο των εικαστικών. Λουίζα Παπαλοΐζου, Ρωξάνη Νικολάου, Σταύρος Χριστοδούλου και Ελένη Νικοδήμου θα μας παρουσιάσουν τα κείμενά τους φέτος, καλεσμένος ο Βαγγέλης Ραπτόπουλος και φυσικά, για ακόμη μία χρονιά, υποστηρικτής είναι το Βιβλιοτρόπιο». 

Στόχος του Torino Short Film Market είναι να βελτιώσει τον αντίκτυπο που έχει η βιομηχανία μικρού μήκους στον ευρύτερο κινηματογραφικό τομέα 

Ανάδειξη της ιστορίας του κυπριακού σινεμά

Εντύπωση μου έκανε και το αφιέρωμα, στον Ντίνο Κατσουρίδη, άραγε γνωρίζουμε αρκετά για τους «δικούς» μας πρωτοπόρους, για τις παραγωγές μας, για την ιστορία του κινηματογράφου στην Κύπρο, τι χρειάζεται να γίνει περισσότερο, είναι η ερώτησή μου: «Το αφιέρωμα στον Ντίνο Κατσουρίδη γίνεται με ευκαιρία της συμπλήρωσης δέκα χρόνων από τον θάνατό του. Ήταν μια μορφή η οποία άφησε το αποτύπωμά της στο ελληνικό σινεμά. Υπήρξε υποστηρικτής του ΔΦΤΜΜΚ και υπήρξε και πρόεδρος σε κριτική επιτροπή. Προς τιμήν του κάθε χρόνο το φεστιβάλ απονέμει το βραβείο σκηνοθεσίας “Ντίνος Κατσουρίδης” στο εθνικό διαγωνιστικό. Σαν οργανισμός προσπαθούμε να μην ξεχνάμε και να τιμάμε τέτοιες προσωπικότητες». Όσο δε για την ιστορία του κινηματογράφου στη Κύπρο, μου λένε ότι αυτή είναι σχετικά μικρή, σε σύγκριση με άλλες χώρες. «Δυστυχώς όμως δεν γνωρίζουμε πολλά πράγματα. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι φταίει ο κόσμος γι’ αυτό. Να ξεκινήσουμε με το γεγονός ότι δεν υπάρχει κινηματογραφική σχολή για να μαθαίνουν οι νεότεροι δημιουργοί. Δεν υπάρχει ένα σωστό αρχείο και εύκολα προσβάσιμο, δεν υπάρχει οπτικοακουστική εκπαίδευση στα σχολεία και πολύ σημαντικό, δεν υπάρχει η κατάλληλη προβολή από τα μέσα» και συνεχίζουν «χρειάζεται μια πολιτική και χρηματοδότηση για τη συγκέντρωση, καταγραφή και ψηφιοποίηση όλου του αρχείου κινηματογράφου. Αφού γίνει αυτό τότε θα πρέπει να υπάρξει μια σωστή ανάδειξη και επικοινωνία με τον κόσμο, τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων. Υπάρχουν μεγάλες προσωπικότητες και καλλιτέχνες οι οποίοι είτε εκτός είτε εντός Κύπρου παρήγαγαν και παράγουν σημαντικό έργο, ας προσπαθήσει η χώρα να το κεφαλαιοποιήσει».

Υπάρχουν μεγάλες προσωπικότητες και καλλιτέχνες οι οποίοι είτε εκτός είτε εντός Κύπρου παρήγαγαν και παράγουν σημαντικό έργο, ας προσπαθήσει η χώρα να το κεφαλαιοποιήσει»

Επιτυχίες μεν προβλήματα δε

Στο ερώτημά μου αν οι 16 διαγωνιζόμενες κυπριακές ταινίες είναι πολλές, λίγες, ή ικανοποιητικές για το μέγεθος της χώρας η Αλεξία και ο Ιωακείμ σημειώνουν πως είναι ικανοποιητικές για το μέγεθος της χώρας, έχοντας υπόψη και τη δύσκολη χρονιά που έχουμε περάσει. «Ορισμένες έχουν ξεκινήσει με επιτυχία και το φεστιβαλικό τους κύκλο στο εξωτερικό. Όσο για το αν οι πρόσφατες επιτυχίες του κυπριακού κινηματογράφου είναι ένδειξη ότι τα πράγματα πάνε καλά, απαντάνε πως οι πρόσφατες επιτυχίες του κυπριακού κινηματογράφου δείχνουν με τον πιο εμφατικό τρόπο ότι στο νησί υπάρχει ταλέντο και ικανότητα σε όλους του τομείς παραγωγής. «Δεν μπορούμε όμως να πούμε ότι τα πράγματα πάνε καλά. Υπάρχει η διαχρονική έλλειψη πολιτικής για τον κινηματογράφο, η οποία αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη του προϊόντος και την αξιοποίηση του ταλέντου. Ευχόμαστε κάθε χρόνο να γίνει κάτι και να αλλάξει η νοοτροπία που θέλει τον κινηματογράφο τον φτωχό συγγενή».

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

11o Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου, Θέατρο Ριάλτο, 9 - 15 Οκτωβρίου 2021. Επικοινωνία / Πληροφορίες: 77 77 77 45, www.isffc.com.cy  / www.rialto.com.cy 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση

«Γενικά νομίζω όλοι αγαπήσαμε τον Ανδοκίδη, ειδικά οι animators που εδώ και μήνες επιμελούνται την κάθε του κίνηση, το κάθε του βλέμμα» λένε οι σκηνοθέτες Αλεξία Roider και ο Μιχάλης Καλοπαίδης

Ένα κυπριακό animation στις ΗΠΑ

Η ανακάλυψη της ερυθρόμορφης τεχνικής από τον Ανδοκίδη από τη Zedem Media στο Museum of Fine Arts της Βοστώνης
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΣΙΝΕΜΑ