ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ερωτικό σύμπλεγμα με άξονα την τέχνη

Η φετινή καλοκαιρινή κινηματογραφική περίοδος ξεκινά με ένα είδος σταθερά δημοφιλές στα θερινά σινεμά: τη γαλλική ρομαντική κομεντί

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ

Παιχνίδια ζευγαριών ★★½
ΚΟΜΕΝΤΙ (2019)
Σκηνοθεσία: Ολιβιέ Ασαγιάς
Ερμηνείες: Ζιλιέτ Μπινός,
Γκιγιόμ Κανέ, Βενσάν Μακενέ

Η φετινή καλοκαιρινή κινηματογραφική περίοδος ξεκινά (έστω καθυστερημένα) με ένα είδος σταθερά δημοφιλές στα θερινά σινεμά: τη γαλλική ρομαντική κομεντί. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς, ο οποίος συνήθως ασχολείται με θρίλερ, αυτή τη φορά δημιουργεί ένα ανάλαφρο ερωτικό σύμπλεγμα, με βασικό ωστόσο σκοπό να σχολιάσει σύγχρονα ζητήματα γύρω από τον χώρο της τέχνης. Ο εκδότης βιβλίων Αλέν (Γκιγιόμ Κανέ) αρνείται να εκδώσει το τελευταίο πόνημα του παλιού του φίλου Λεονάρ, επειδή το βρίσκει χυδαίο και προσβλητικό για τις γυναίκες. Δεν γνωρίζει βέβαια πως η σύζυγός του, Σελίνα (Ζιλιέτ Μπινός), είναι ερωμένη του Λεονάρ και το βιβλίο είναι σε μεγάλο βαθμό εμπνευσμένο από τη σχέση τους. Ταυτόχρονα, ο Αλέν προσλαμβάνει τη νεαρή Λόρε, ώστε να βοηθήσει τις εκδόσεις να περάσουν στην ψηφιακή εποχή, και... κοιμάται μαζί της.

Ο Ασαγιάς διατηρεί το κλασικό γαλλικό στυλ των διαδοχικών διαλόγων-ντιμπέιτ μεταξύ των πρωταγωνιστών, προκειμένου να θίξει τα θέματα που θέλει. Οπως είπαμε, οι ερωτικές σχέσεις λίγο μετρούν εδώ, προσθέτοντας περισσότερο στην κωμική αύρα που διαπνέει ολόκληρο το φιλμ. Από την άλλη, τα πραγματικά ερωτήματα έχουν να κάνουν με τα βιβλία, τη μουσική, τον κινηματογράφο, την ενημέρωση, την πολιτική κ.ο.κ. Ο Αλέν προσπαθεί να οδηγήσει τον εκδοτικό οίκο σε μια νέα εποχή, δίχως να είναι καν ο ίδιος σίγουρος εάν αυτή έχει φτάσει. Η Σελίνα, που είναι ηθοποιός, πρωταγωνιστεί σε μια τηλεοπτική σειρά δράσης, ενώ τα όνειρά της είναι μάλλον πολύ διαφορετικά. Και ο Λεονάρ είναι ένας παλιομοδίτης, τυπικά εγωκεντρικός συγγραφέας, ο οποίος δυσκολεύεται να κατανοήσει γιατί κάποιοι άνθρωποι μπορεί να πληγώνονται από τα γραπτά του. Ολοι αυτοί οι ήρωες συγκρούονται δημιουργικά, ενώ δεν λείπουν και κάποιες σχεδόν... προφητικές πινελιές, όταν ακούμε για τους συγγραφείς που μιλούν online για τα βιβλία τους, ενώ το κοινό τούς ακούει από τον καναπέ του σπιτιού του.

Ο ίδιος ο Ολιβιέ Ασαγιάς, δηλώνει για την ταινία του: «Ο κόσμος μας αλλάζει. Πάντα άλλαζε. Η πρόκληση βρίσκεται στην ικανότητά μας να μπορούμε να καταλαβαίνουμε τι πραγματικά διακυβεύεται, ώστε να προσαρμοζόμαστε, ή και όχι. Η ψηφιοποίηση του κόσμου μας, και η μετατροπή του σε αλγορίθμους, είναι το σύγχρονο όχημα της αλλαγής που μας μπερδεύει και ταυτόχρονα μας κατακλύζει. Η ψηφιακή οικονομία παραβιάζει τους κανόνες και συχνά τους νόμους. Επιπλέον, αμφισβητεί ό,τι έμοιαζε σταθερό και δεδομένο σε μια κοινωνία. Ωστόσο, είναι τόσο εύθραυστη. Η ταινία δεν προσπαθεί να αναλύσει τους μηχανισμούς αυτής της νέας οικονομίας, αλλά περισσότερο να παρατηρήσει πώς τα ερωτήματα που θέτει μας κλονίζουν, προσωπικά, συναισθηματικά και, κάποιες φορές, χιουμοριστικά».

HOME CINEMA
Η κατάκτηση του Διαστήματος και η «λύτρωση» του θανάτου

Space Force
ΚΩΜΩΔΙΑ (2020)
Δημιουργοί: Στιβ Καρέλ,
Γκρεγκ Ντάνιελς
Ερμηνείες: Στιβ Καρέλ, Μπεν Σβαρτς, Τζον Μάλκοβιτς

Συνεχίζοντας τη σταθερή συνεργασία του με το Netflix, ο Στιβ Καρέλ γίνεται παραγωγός, σεναριογράφος και πρωταγωνιστής σε μια κωμική σειρά με αρκετές καλές στιγμές, αλλά και μερικές (αναπόφευκτες) κρυάδες. Ο στρατηγός Μαρκ Νερντ (Καρέλ) αναλαμβάνει πρώτος διοικητής ενός καινούργιου σώματος του αμερικανικού στρατού, επιφορτισμένου με τον πόλεμο του Διαστήματος. Κυριολεκτικά, αφού εδώ δεν μιλάμε για τη NASA αλλά για οπλισμένους στρατιώτες, η οποίοι έχουν ως αποστολή την κατάκτηση των εξωγήινων εδαφών για λογαριασμό της υπερδύναμης. Στο εγχείρημά του αυτό, ο στρατηγός έχει αρωγούς –ή εμπόδια– διάφορους χαρακτήρες, από τον κουλ επικεφαλής επιστήμονα (Τζον Μάλκοβιτς) μέχρι φιλόδοξους συναδέλφους που του πριονίζουν την καρέκλα.

Αντλώντας έμπνευση από τη σύγχρονη, παρανοϊκή Αμερική του Ντόναλντ Τραμπ, αλλά και από διαχρονικά κλισέ, στα καλύτερα κομμάτια της η σειρά σατιρίζει έξυπνα γνωστές καταστάσεις και φιγούρες. Στο κέντρο όλων ο Στιβ Καρέλ, ως αυθεντικός «καραβανάς» που ετοιμάζεται για στρατιωτική κατοχή στο Διάστημα, ταυτόχρονα όμως και με μια σχεδόν παιδική αθωότητα που τον οδηγεί συνήθως σε γκάφες.

Η σωτηρία της ψυχής
ΔΡΑΜΑ (2017)
Σκηνοθεσία: Σουμπασίς Μπουτιανί
Ερμηνείες: Αντίλ Χουσεΐν, Λαλίτ Μπελ, Παλόμι Γκος

Από την πλατφόρμα του Cinobo επιλέγουμε ένα ινδικό φιλμ, το οποίο πραγματεύεται το «δύσκολο» θέμα του θανάτου. Eνας ηλικιωμένος άνδρας έχει για τελευταία επιθυμία να ταξιδέψει στην ιερή πόλη Βαρανάσι, προκειμένου να πεθάνει εκεί. Μαζί του πηγαίνει και ο γιος του, Ρατζίβ, με κύριο σκοπό να μεταπείσει τον φαινομενικά υγιή πατέρα του. Οι δυο τους θα κάνουν τελικά ένα τόσο κυριολεκτικό όσο και μεταφορικό ταξίδι, επαναπροσδιορίζοντας τη σχέση τους, καθώς και τις αξίες της ζωής.

Η ταινία του Σουμπασίς Μπουτιανί βρίθει πολιτισμικών-ηθογραφικών στοιχείων, εισάγοντας –εμάς τους ξένους τουλάχιστον– σε μια πολύ διαφορετική όσο και ενδιαφέρουσα κουλτούρα. Η περί θανάτου θέση του ινδουισμού, θρησκείας η οποία κατεξοχήν καλλιεργεί την αντίληψη του τέλους ως νέας αρχής, γίνεται το όχημα μιας γλυκόπικρης αφήγησης.

Το εύστοχο χιούμορ ελαφραίνει αρκετά το θέμα, που εστιάζεται επίσης στο πέρασμα του χρόνου καθώς και στη σχέση πατέρα και γιου. Στον σύγχρονο κόσμο, όπου ο δεύτερος αγχώνεται από τους πιεστικούς ρυθμούς της δουλειάς του, οι ένοικοι του πολύ ιδιαίτερου ξενοδοχείου του Βαρανάσι θα του δείξουν ένα διαφορετικό μονοπάτι ζωής. Οσο για τον θάνατο, αυτός αντιμετωπίζεται, επί λέξει, σαν μια διαδικασία κυρίως πνευματική, η οποία προχωρεί σταδιακά για να φτάσει τελικά πιο κοντά στη λύτρωση παρά στην οδύνη.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση