ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Φορτισμένος διάλογος με την Ιστορία

Νέοι άνθρωποι, οι οποίοι ταλαντεύονται συχνά ανάμεσα σε όσα τους κρατούν

Kathimerini.gr

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ

Απόστρατος ★★★½
ΔΡΑΜΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Ζαχαρίας Μαυροειδής
Ερμηνείες: Μιχάλης Σαράντης, Γιώτα Φέστα, Θανάσης Παπαγεωργίου, Γιάννης Νιάρρος

Ο Ζαχαρίας Μαυροειδής, που άφησε καλές εντυπώσεις τόσο με τον «Ξεναγό» όσο και με το προ διετίας ντοκιμαντέρ «Στο σώμα της», υπογράφει εδώ την πιο πλήρη ταινία του, ταλαντευόμενος μεταξύ σύγχρονης πραγματικότητας και ιστορικής κληρονομιάς. Ο Αρης (Μιχάλης Σαράντης) είναι ένας τυπικός τριαντάρης της κρίσης: μορφωμένος, ταξιδεμένος, μαθημένος στην άνετη ζωή των προαστίων (της Γλυφάδας εν προκειμένω), ο οποίος ωστόσο αδυνατεί να γίνει οικονομικά ανεξάρτητος. Κάπως έτσι καταλήγει να μετακομίσει στο επί χρόνια κλειστό σπίτι του εκλιπόντος παππού του, στου Παπάγου, παρέα με το στοκ των μηχανών εσπρέσο, που μάταια προσπαθεί να εμπορευθεί. Εκεί στην ήσυχη –στα όρια της βαρεμάρας– συνοικία των στρατιωτικών θα έρθει σε επαφή με γνωστούς από τα παιδικά του χρόνια, εξίσου βαλτωμένους με τον ίδιο, καθώς και με ιστορίες από το παρελθόν του αξιωματικού παππού. Βασικός αφηγητής ο ηλικιωμένος Βάσσος, γείτονας και παλιός φίλος του τελευταίου, παραδόξως κομμουνιστής.

Ο Μαυροειδής μάς εισάγει έξυπνα στη «ζώνη του λυκόφωτος» του Παπάγου, προκειμένου να δημιουργήσει τις απαραίτητες συνθήκες ώστε να εμφανιστούν τα φαντάσματα του παρελθόντος. Ο Αρης, ο οποίος είναι ολοφάνερα αδιάφορος για τη σημερινή πολιτική, ανακαλύπτει τη ζωή του προγόνου του και με έναν ιδιαίτερο τρόπο σταδιακά ταυτίζεται μαζί του· παράλληλα η σχέση του με τον Βάσσο του δίνει μιαν άλλη οπτική. Οταν αυτά τα δύο θα συγκρουστούν μεταξύ τους, ο νεαρός θα βρεθεί με ένα φορτίο που του προκαλεί μια πρωτόγνωρη αμηχανία.

Νέοι άνθρωποι, οι οποίοι ταλαντεύονται συχνά ανάμεσα σε όσα τους κρατούν εδώ και στην προοπτική φυγής στο εξωτερικό, ανακαλύπτουν πως οι «αποσκευές» του παρελθόντος –εδώ του Εμφυλίου–, είτε αληθινές είτε κατασκευασμένες, καθορίζουν ακόμη ζωές και συμπεριφορές. Συλλογικά και ατομικά τραύματα μεταφέρονται μέσα στις δεκαετίες, αποζητώντας τη λύτρωση όχι όμως και τη λήθη. Μια αρετή της ταινίας του Μαυροειδή είναι πως δεν υπερφορτώνει με δραματικό βάρος το σενάριό του. Αντιθέτως, εκεί υπάρχει αρκετό χιούμορ και ευφάνταστοι συμβολισμοί που βοηθούν τον θεατή να μπει στο κλίμα και να παρακολουθήσει με ενδιαφέρον ώς το τέλος. Ο Μιχάλης Σαράντης τα καταφέρνει καλά στον ρόλο του Αρη, όπως και ο Θανάσης Παπαγεωργίου στον ρόλο του Βάσσου. Το τάβλι που παίζουν οι δυο τους μοιάζει, αν όχι με καθυστερημένη συμφιλίωση, τουλάχιστον με παραδοχή πως η μόνη δύναμη μεγαλύτερη από την Ιστορία είναι η ανθρωπιά.

HOME CINEMA

Ατμοσφαιρικό θρίλερ στο σύμπαν του Στίβεν Κινγκ

The Outsider ★★★½
ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ (2019)
Δημιουργός: Ρίτσαρντ Πράις
Ερμηνείες: Μπεν Μέντελσον, Τζέισον Μπέιτμαν, Σίνθια Ερίβο

Μετά την επιτυχία του «True Detective», το HBO επιστρέφει με άλλο ένα αστυνομικό θρίλερ μυστηρίου (στην Ελλάδα είναι διαθέσιμο στο Vodafone TV), αυτή τη φορά προερχόμενο από ένα μυθιστόρημα του Στίβεν Κινγκ. Ο Ρίτσαρντ Πράις, εκ των σεναριογράφων του σπουδαίου «The Wire», αφηγείται εδώ την τρομακτική ιστορία της άγριας δολοφονίας ενός παιδιού, σε κάποια επαρχιακή πόλη των ΗΠΑ. Ο Ραλφ (Μπεν Μέντελσον), έμπειρος ντετέκτιβ, θα αναλάβει την υπόθεση μαζί με την ομάδα του και σύντομα θα καταλήξει σε έναν προφανή ύποπτο (Τζέισον Μπέιτμαν). Στην πορεία, ωστόσο, νέα στοιχεία και εξελίξεις θα περιπλέξουν τα πράγματα, στον βαθμό του παντελώς ανεξήγητου. Απελπισμένος ο Ραλφ θα ζητήσει τη βοήθεια της Χόλι (Σίνθια Ερίβο), μιας ιδιόρρυθμης αλλά απίστευτα χαρισματικής γυναίκας, η οποία θα προσπαθήσει να ξεμπλέξει το κουβάρι.

O Μπεν Μέντελσον στον ρόλο ενός έμπειρου ντετέκτιβ.

Ηδη από την εισαγωγική σκηνή με την κλασική μουσική, καταλαβαίνει κανείς πως πρόκειται για μια καλοφτιαγμένη σειρά που διαθέτει και την κατάλληλη ατμόσφαιρα μυστηρίου. Από αυτό υπάρχει εδώ σίγουρα μπόλικο, με τις ανατροπές και τα αδιέξοδα να έρχονται ήδη από νωρίς. Ο Μπεν Μέντελσον («Ready Player One»), τον οποίο έχουμε συνηθίσει κυρίως σε ρόλο «κακού», είναι εδώ κεντρικός ήρωας, καθόλου τέλειος βέβαια και με τα δικά του τραύματα από το παρελθόν να τον στοιχειώνουν.

Γενικώς η σειρά, πέραν της ίδιας της αστυνομικής ιστορίας, ασχολείται πολύ με τον ψυχικό αντίκτυπο που ένα τόσο συγκλονιστικό γεγονός έχει σε όλους τους εμπλεκομένους, από τον πιο κοντινό περίγυρο, τους ερευνητές μέχρι την ευρύτερη κοινότητα και συνολικά την κοινή γνώμη. Και αν το μεταφυσικό στοιχείο που εισάγεται στην πορεία είναι κάπως ενοχλητικό, η κινηματογραφική αρτιότητα (σκηνοθεσία, φωτογραφία, μοντάζ) καθώς και ο μηχανισμός πράξης - συνέπειας, που λειτουργεί με εξαιρετική ακρίβεια, πιστώνονται σίγουρα στα θετικά της σειράς.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση