ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Κάνοντας φεστιβάλ «εκτός εποχής»

Πώς είναι άραγε να διοργανώνει κανείς ένα διεθνές πολιτιστικό φεστιβάλ αυτό το παράξενο καλοκαίρι;

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ 

Πώς είναι άραγε να διοργανώνει κανείς ένα διεθνές πολιτιστικό φεστιβάλ αυτό το παράξενο καλοκαίρι; Στη Σύρο, «το νησί των φεστιβάλ», όπως αναφέρεται συχνά, λαμβάνουν χώρα κατά κανόνα παραπάνω από 20(!) θερινές διοργανώσεις (μουσικές, θεατρικές, εικαστικές κ.ο.κ.)· φέτος περιορίστηκαν στις τρεις ή τέσσερις, ωστόσο μία από αυτές είναι το 8ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου, το οποίο μπορεί να χρειάστηκε να μετατεθεί από το συνηθισμένο του ραντεβού με το κοινό τον Ιούλιο, όμως αύριο ανοίγει αυλαία για ένα τετραήμερο γεμάτο σινεμά με τη χαρακτηριστική επικεφαλίδα «Off Season/Εκτός εποχής».

«Ο τίτλος όντως μοιάζει πολύ καίριος, ωστόσο η αλήθεια είναι πως τον είχαμε επιλέξει αρκετά πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας και όσων ακολούθησαν. Ξεκινώντας πάντα από τη σύγχρονη ταυτότητα του νησιού με τον κοσμοπολιτισμό και την τουριστική ανάπτυξη κ.τ.λ., η αρχική ιδέα ήταν να εξερευνήσουμε λίγο τι συμβαίνει σε αυτούς τους τόπους εκτός της τουριστικής σεζόν. Πλέον, βέβαια, η φράση έχει φτάσει να συμπεριλαμβάνει και άλλα πράγματα. Προφανώς και ο τουρισμός άλλαξε φέτος, όπως και η ίδια η έννοια του “πηγαίνω κάπου διακοπές”. Κατά κάποιο τρόπο ζούμε ένα παγκόσμιο “off season”», μου λέει από την πρωτεύουσα των Κυκλάδων ο Τζέικομπ Μο, συνιδρυτής (μαζί με την Κασάντρα Σέλεστιν) του φεστιβάλ.

Ο ίδιος, αν και Αμερικανός, μιλάει πια άπταιστα ελληνικά, μένει μόνιμα στη χώρα μας, ενώ η καραντίνα τον βρήκε –και τον κράτησε– στη Σύρο εν μέσω προετοιμασιών: «Εκείνο το διάστημα το “εκτός εποχής” απέκτησε πραγματικά άλλη διάσταση. Κάθε εβδομάδα και κάθε μήνα τα σχέδιά μας άλλαζαν, από την πλήρη ακύρωση μέχρι την τροποποιημένη εκδοχή που τελικά θα παρουσιάσουμε. Ηταν πολύ δύσκολη αλλά και δημιουργική εμπειρία η σχεδίαση του φετινού φεστιβάλ, το χτίσαμε και το γκρεμίσαμε τρεις φορές, δίνοντας την τελική του μορφή ουσιαστικά τον τελευταίο μήνα», αναφέρει εκείνος σχετικά.

Στο φεστιβάλ θα παρουσιαστεί και το φιλμ «Το Παρίσι κοιμάται» του Ρενέ Κλερ, από το 1924.

Η μορφή αυτή περιλαμβάνει τετραήμερες εκδηλώσεις 3-6/9 (αντί για το συνηθισμένο εξαήμερο), οι οποίες θα απλωθούν σε διάφορες τοποθεσίες του νησιού: από την έναρξη στον θερινό κινηματογράφο Παλλάς, δίπλα στο εμβληματικό δημαρχείο της Ερμούπολης, με τη «Φεντόρα» του Μπίλι Γουάιλντερ, μέχρι το Ναυπηγείο Ταρσανάς για οπτικοακουστικές περφόρμανς και τις βραδιές ντράιβ-ιν στην Ντελαγκράτσια. «Η δική μας διοργάνωση έχει έναν συγκεκριμένο χαρακτήρα, άμεσα συνδεδεμένο με τις τοποθεσίες και βιωματικό. Αυτός ήταν και ένας βασικός λόγος για τον οποίο δεν στραφήκαμε στη διαδικτυακή εναλλακτική, όπως έκαναν άλλα φεστιβάλ. Φέτος δώσαμε περισσότερη έμφαση στο ντράιβ-ιν, που έχει γίνει και της μόδας λόγω συνθηκών».

Αν πάντως ρίξει κανείς μια ματιά στο αναλυτικό πρόγραμμα του φεστιβάλ (syrosfilmfestival.org) θα δει πως αυτό είναι διεθνές μόνο στον… τίτλο, μιας και εκεί δεν υπάρχει σχεδόν κανείς ξένος καλλιτέχνης: «Δυστυχώς φέτος οι συνθήκες δεν μας επέτρεψαν να φέρουμε πολλούς από τους καλεσμένους που σχεδιάζαμε. Από την άλλη όμως μας δόθηκε η ευκαιρία να δουλέψουμε περισσότερο με τοπικούς φορείς και ανθρώπους από την Αθήνα. Γενικώς πιστεύω στην αξία της ένταξης του φεστιβάλ στον τόπο του· να δημιουργούμε ένα κοινό ντόπιων ανάλογα και με το σημείο του νησιού που γίνεται η κάθε εκδήλωση», καταλήγει ο Τζέικομπ Μο.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση