ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Μπορούμε να φέρουμε το Netflix στην Ελλάδα;

Στόχος, σύμφωνα με το ΕΚΟΜΕ, είναι να δημιουργηθούν έτσι τα κατάλληλα κίνητρα ώστε να έλθουν στη χώρα μας και μεγάλες παραγωγές

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ

Μπορεί οι καινούργιες ταινίες να περιμένουν στο ράφι των διανομέων και οι εγχώριες παραγωγές να έχουν φρενάρει σε μεγάλο βαθμό λόγω πανδημίας, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει πως η (κινηματογραφική) πλάση… ησυχάζει. Από την περασμένη Δευτέρα συγκεκριμένα έχει προκληθεί σοβαρή αναστάτωση, ύστερα από την ανακοίνωση που συνυπογράφουν ο Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων και η Ενωση Σκηνοθετών και Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου, με την οποία αντιδρούν στην επικείμενη ψήφιση τροπολογίας, που θα αλλάξει σε σημαντικό βαθμό τον νόμο που έχει να κάνει με το σύστημα cash rebate του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) και του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Εν συντομία, και με όσο το δυνατόν απλούστερη γλώσσα: πλέον θα είναι επιλέξιμες για επιστροφή χρημάτων από το κράτος (rebate) και δαπάνες που θα αφορούν τιμολόγια ξένων συντελεστών και εταιρειών, οι οποίες μάλιστα σχετίζονται με όλες τις αμοιβές, από τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς μέχρι τα κινηματογραφικά συνεργεία, σε ύψος 40% της συνολικής δαπάνης.

Στόχος, σύμφωνα με το ΕΚΟΜΕ, είναι να δημιουργηθούν έτσι τα κατάλληλα κίνητρα ώστε να έλθουν στη χώρα μας και μεγάλες παραγωγές, χολιγουντιανών προδιαγραφών, εκτός από τις μεσαίου και μικρού βεληνεκούς που έχουμε καταφέρει να προσελκύσουμε με το υπάρχον πρόγραμμα. Από την πλευρά τους, οι ενώσεις επαγγελματιών δηλώνουν ριζικά αντίθετες σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο: «Εμείς ξεκαθαρίζουμε πως είμαστε υπέρ της προσέλκυσης μεγάλων ξένων παραγωγών στην Ελλάδα. Παρ’ όλα αυτά, όταν κάτι τέτοιο γίνεται δίχως περιορισμούς και ασφαλιστικές δικλίδες (π.χ. δεν υπάρχει κανένα πλαφόν στο ύψος της χρηματοδότησης που μπορεί να λάβει κανείς) και ταυτόχρονα συμπεριλαμβάνονται όλοι οι αλλοδαποί συντελεστές μιας ταινίας, τότε αυτό μπορεί να είναι καταστροφικό για τους Ελληνες επαγγελματίες του χώρου.

Επιπλέον, το κράτος θα χάσει έτσι φόρους και εισφορές, αφού σημαντικά ποσά της χρηματοδότησης θα ξοδεύονται πια στο εξωτερικό», μας λέει ο πρόεδρος του ΣΑΠΟΕ, Παναγιώτης Παπαχατζής, μιλώντας εξ ονόματος και αρκετών από τους πιο σοβαρούς και επιτυχημένους τα τελευταία χρόνια Ελληνες παραγωγούς. Μια άλλη ένστασή τους είναι πως η συγκεκριμένη τροπολογία, που τους αφορά άμεσα, δεν τέθηκε σε διαβούλευση, ώστε να μπορέσουν να εκφράσουν τη γνώμη τους και να φτάσουν σε μια πιθανώς καλύτερη λύση.

Μεγάλες παραγωγές

Αντίθετη άποψη επί του θέματος έχει πάντως ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης: «Το σκεπτικό όσων αντιδρούν είναι τελείως λανθασμένο. Αρχικά δεν ισχύει πως έτσι θα εξαντληθούν τα χρήματα του προγράμματος, πρόβλημα μπάτζετ δεν υπάρχει, είναι αρκετό για να καλυφθούν όλων των μεγεθών τα πρότζεκτ. Υστερα, πρέπει να δούμε τι θέλουμε. Αν στόχος μας είναι να προσελκύσουμε το Netflix, την Amazon, τη Warner, τη Universal, πραγματικά μεγάλες παραγωγές με σπουδαία ονόματα που τώρα πηγαίνουν στα Κανάρια Νησιά, στην Ιταλία, στην Τουρκία ή στο Μαρόκο, πρέπει να γίνουμε ανταγωνιστικοί διεθνώς. Είναι θέμα στρατηγικής να περάσεις στην επόμενη πίστα. Το ίδιο το εργαλείο του rebate είναι δυναμικό, αλλάζει συνεχώς σε όλον τον κόσμο διότι ακολουθεί την αγορά. Οι ικανοί επαγγελματίες του χώρου δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα· ίσα ίσα, ο ανταγωνισμός και η γνώση που θα αποκομίσουν θα τους κάνει καλύτερους. Επίσης, είμαι βέβαιος πως το συγκεκριμένο κίνητρο θα φέρει τη δημιουργία στούντιο στην Ελλάδα. Σκεφτείτε για παράδειγμα ένα στούντιο του Netflix στη χώρα μας. Οι θέσεις εργασίας των Ελλήνων επαγγελματιών έτσι όχι απλώς δεν θα μειωθούν, αλλά θα πολλαπλασιαστούν».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση