ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
Τελευταία Ενημέρωση: 15:22
 

Νέες ταινίες: Από τις μέλισσες στου... Παπάγου

Στο κομμάτι των συμπαραγωγών περιορίζεται φέτος η ελληνική παρουσία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ

Στη γη του άγριου μελιού ★★★★
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ (2019)
Σκηνοθεσία: Ταμάρα Κοτέφσκα, Λιούμπομιρ Στεφάνοφ
Εμφανίζονται: Χατίτζε Μουράτοβα, Ναζιφέ Μουράτοβα

Υποψήφιο τόσο για το Οσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ όσο και καλύτερης διεθνούς ταινίας (η μόνη που το έχει ποτέ καταφέρει), το πολυβραβευμένο στο Σάντανς φιλμ από τη Βόρεια Μακεδονία είναι σίγουρα ό,τι καλύτερο έχει καταθέσει κινηματογραφικά η γειτονική χώρα. Οι σκηνοθέτες Ταμάρα Κοτέφσκα και Λιούμπομιρ Στεφάνοφ μάς ταξιδεύουν σε ένα άγριο τοπίο, φαινομενικά στη μέση του πουθενά, εκεί όπου η πενηντάρα Χατίτζε ζει μαζί με την ηλικιωμένη μητέρα της σε μια πέτρινη καλύβα. Δουλειά της είναι τα μελίσσια, τα οποία καλλιεργεί μέσα στον βράχο, όπως γίνεται επί αιώνες από τους προγόνους της. Οταν δίπλα θα μετακομίσει μια πολυμελής οικογένεια κτηνοτρόφων και επίσης μελισσοπαραγωγών, η ειρηνική ισορροπία ανθρώπων και φύσης θα διαταραχθεί.

Ηδη, από τα πρώτα λεπτά ο θεατής μένει με το στόμα ανοιχτό από την υπέροχη κινηματογράφηση ενός τόπου και ενός προσώπου, τα οποία αν και βρίσκονται 20 χιλιόμετρα από τη σύγχρονη πόλη των Σκοπίων, μοιάζουν παντελώς άχρονα και μοναδικά. Η Χατίτζε ανοίγει τις κυψέλες και πιάνει τις μέλισσες με τα γυμνά της χέρια, τους τραγουδά και τις φροντίζει σαν τα παιδιά που δεν έχει. Πίσω στο χαμόσπιτό της, με την ίδια φροντίδα και σεβασμό αντιμετωπίζει την άρρωστη μητέρα της. Οταν ο γείτονας αναγκάζεται να πουλήσει όλο το μέλι του για να θρέψει τη φαμίλια, εκείνη τον προειδοποιεί (μάταια) για την καταστροφή που θα έλθει και στα δικά της εργατικά έντομα.

Από τα απλά, αλλά ισχυρά σαν αρχέγονες αλήθειες, οικολογικά μηνύματα μέχρι τη μεταφορά σε έναν άλλον κόσμο –δίχως ρεύμα ή τρεχούμενο νερό, με τα παιδιά να τρέχουν ελεύθερα ανάμεσα στις μέλισσες και την ατρόμητη Χατίτζε να κυνηγά λύκους με ένα δαυλό στο χέρι τη νύχτα–, η ταινία ξετυλίγεται σαν πολύπτυχο που αξίζει κάποιος να ανακαλύψει.

Απόστρατος ★★★½
ΔΡΑΜΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Ζαχαρίας Μαυροειδής
Ερμηνείες: Μιχάλης Σαράντης, Γιώτα Φέστα, Θανάσης Παπαγεωργίου

Η γενιά της οικονομικής κρίσης συνδέεται πολύ αρμονικά με τις ανοιχτές πληγές του Εμφυλίου, σε αυτό το ανάλαφρο και ταυτόχρονα πολύ σοβαρό φιλμ του Ζαχαρία Μαυροειδή, ο οποίος ξεκινά από μια απλή ιδέα. Ο Αρης είναι ένας τριαντάρης από τη Γλυφάδα, μεγαλωμένος με όλες τις σύγχρονες μεσοαστικές ανέσεις, ο οποίος πέφτει έξω οικονομικά-επαγγελματικά και αναγκάζεται να μετακομίσει στο σπίτι του εκλιπόντος παππού του, αξιωματικού του στρατού, στου Παπάγου. Εκεί θα έρθει σε επαφή με μερικούς συνομηλίκους του, εξίσου βαλτωμένους με τον ίδιο, αλλά και τον ηλικιωμένο Βάσσο, παλιό φίλο του παππού Αριστείδη και κομμουνιστή.

Το παλιό μουχλιασμένο σπίτι, γεμάτο από ένα στοκ μηχανών εσπρέσο που ο Αρης προσπαθεί μάταια να εμπορευθεί, μαζί με τη βαρετά ήσυχη, συντηρητική γειτονιά του Παπάγου γίνονται η «ζώνη του λυκόφωτος», μέσω της οποίας ο νεαρός θα ταξιδέψει στο παρελθόν. Αυτός ο σχεδόν άγνωστος, αλλά αλλόκοτα οικείος παππούς έχει τα δικά του τραύματα και μυστικά, τα οποία πάνε παράλληλα με την ταραγμένη ιστορία του τόπου. Η χακί στολή, που ταιριάζει γάντι στον εγγονό, γίνεται για εκείνον ερωτηματικό και ταυτόχρονα καταφύγιο από τη σύγχρονη σκληρότητα που οι νέοι άνθρωποι αντιμετωπίζουν.

Ο Μαυροειδής καταφέρνει, χάρη στο προσεγμένο σενάριό του, να αντιμετωπίσει το θέμα με χιούμορ και μετρημένο ρεαλισμό, μένοντας, κατά κανόνα, μακριά από τους μελοδραματισμούς. Ο δε κληρονομημένος «ηρωισμός» των προγόνων, που διατηρήθηκε και μετά τη Μεταπολίτευση, αντιμετωπίζεται εδώ με έναν υπαινικτικό αυτοσαρκασμό. Ο Μιχάλης Σαράντης (Αρης) από την πλευρά του, όπως και ο Θανάσης Παπαγεωργίου (Βάσσος) –πολύ θετικοί και οι δύο– ενώνουν πάνω από το τάβλι δύο διαφορετικές γενιές, με μια ιδιότυπη κόλλα, την οποία φαίνεται να ανακαλύψαμε αυτή την τελευταία δύσκολη δεκαετία.

Στον λαβύρινθο ★★
Σκηνοθεσία: Ντονάτο Καρίσι
Ερμηνείες: Τόνι Σερβίλο, Ντάστιν Χόφμαν, Βαλεντίν Μπελ
Ιστορία μιας αιχμάλωτης

Το ιταλικό αστυνομικό θρίλερ, με άρωμα νουάρ, βασίζεται σε ένα μπεστ σέλερ μυθιστόρημα του Ντονάτο Καρίσι. Η μικρή Σαμάνθα πέφτει θύμα απαγωγής, πηγαίνοντας στο σχολείο. Δεκαπέντε χρόνια μετά ξυπνάει στο δωμάτιο ενός νοσοκομείου, με ελάχιστες θολές αναμνήσεις του παρελθόντος. Μαζί της βρίσκεται ο δρ Γκριν (Ντάστιν Χόφμαν), ένας ψυχίατρος, ο οποίος έχει αποστολή να την κάνει να θυμηθεί, προκειμένου να συλληφθεί ο δράστης. Ταυτόχρονα, ο Μπρούνο (Τόνι Σερβίλο), παλιός ντετέκτιβ της υπόθεσης και νυν καρδιοπαθής με ελάχιστο χρόνο ζωής, αγωνίζεται να ξετυλίξει μόνος του το κουβάρι, κάνοντας μια τρομακτική ανακάλυψη. Μπόλικο σασπένς, ένας εξαιρετικός Σερβίλο, αλλά απίθανες υπερβολές σε ένα μπλεγμένο φινάλε που καταφέρνει να τα χαλάσει σχεδόν όλα.

Εμα ★★★½
Σκηνοθεσία: Πάμπλο Λαρέιν
Ερμηνείες: Μαριάνα ντι Τζιρόλαμο, Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ
Ενα εκρηκτικό πλάσμα

Ο Χιλιανός Πάμπλο Λαρέιν («Νερούδα») σκηνοθετεί ένα υψηλών εντάσεων, καλογυρισμένο δράμα, γύρω από μια μοναδική πρωταγωνίστρια. Η Μαριάνα ντι Τζιρόλαμο παραδίδει μια αποκαλυπτική ερμηνεία ως Εμα, μια νεαρή χορεύτρια, η οποία αναγκάζεται να δώσει πίσω το παιδί που είχε υιοθετήσει μαζί με τον χορογράφο σύντροφό της (Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ). Ταυτόχρονα οι δυο τους οδηγούνται στον χωρισμό, ενώ εκείνη προσπαθεί να συγκροτήσει ξανά τη ζωή της. Πλάσμα απόλυτα ερωτικό και ελεύθερο, η Εμα πάει κόντρα στα στερεότυπα και στις «αλήθειες» της ζωής. Ταλαντούχα αλλά και έτοιμη να κάψει (κυριολεκτικά) τα πάντα στο λεπτό, η κοπέλα αποτελεί το κέντρο μιας πολύπλευρης ταινίας, η οποία συνδυάζει απολαυστικά χιούμορ, ξέφρενο χορό και δράμα, σε ένα εκρηκτικό μείγμα.

Οι αεροναύτες ★★½
Σκηνοθεσία: Τομ Χάρπερ
Ερμηνείες: Εντι Ρεντμέιν, Φελίσιτι Τζόουνς, Χίμες Πατέλ
Πιονέροι των αιθέρων

Μετά την οσκαρική «Θεωρία των πάντων», ο Εντι Ρεντμέιν συναντά ξανά τη Φελίσιτι Τζόουνς σε ένα φιλμ εποχής, το οποίο αφηγείται την ιστορία των πρωτοπόρων της πτήσης με αερόστατο. Στα μέσα του 19ου αιώνα, ένας αφοσιωμένος μετεωρολόγος και μια ατρόμητη αεροπόρος ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια πτήση με στόχο να καταρρίψουν το παγκόσμιο ρεκόρ ύψους. Πράγματι οι δυο τους οδηγούνται σε μια μοναδική περιπέτεια, η οποία εξελίσσεται σε ιστορία επιβίωσης· παράλληλα, σε φλας μπακ, παρακολουθούμε τι τους οδήγησε ώς εκεί και τους λόγους για τους οποίους παλεύουν. Το φιλμ έχει μερικές πανέμορφες εικόνες, αν και στην πλειονότητά τους ψηφιακές, ενώ το ύφος είναι μάλλον ακαδημαϊκό, βασιζόμενο πιο πολύ στους σταρ πρωταγωνιστές.

ΕΜΕΙΣ...
Κυρίως στο κομμάτι των συμπαραγωγών περιορίζεται φέτος η ελληνική παρουσία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, που ξεκινά απόψε. Τέσσερις ταινίες νέων δημιουργών, κάποιων Ελλήνων και κάποιων ξένων, θα παρουσιαστούν στο τμήμα «Πανόραμα» της 70ής Μπερλινάλε, ενώ ο σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης και η παραγωγός Αντιγόνη Ρώτα συμμετέχουν στο σχέδιο της ταινίας «Faraway», μέρος του δυναμικού κομματιού της κινηματογραφικής αγοράς συμπαραγωγών που στοχεύει στην ανάπτυξη διεθνών συνεργασιών συμπαραγωγής και απευθύνεται σε ανερχόμενους σκηνοθέτες και παραγωγούς. Τέλος, τιμώντας τα πενήντα χρόνια από την πρεμιέρα της «Αναπαράστασης» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, το φεστιβάλ θα προβάλει την εμβληματική ταινία του Ελληνα σκηνοθέτη στο Forum της Μπερλινάλε.

...ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ
Ενα από τα πιο ενδιαφέροντα «στρογγυλά τραπέζια» του ανέβασε πρόσφατα στο YouΤube το Hollywood Reporter. Εκεί όπου συνήθως κάθονται οι σπουδαιότεροι σκηνοθέτες της χρονιάς ή οι ηθοποιοί με τις πιο αξιοσημείωτες ερμηνείες, αυτή τη φορά θέση πήραν επτά από τους ισχυρότερους ανθρώπους στον χώρο του παγκόσμιου κινηματογράφου και της τηλεόρασης. Τα διευθυντικά στελέχη της Warner Bros, της Universal, της Paramount, της Ντίσνεϊ, της Sony, του Amazon και του Netflix –πρακτικά του 90% της αμερικανικής παραγωγής– κάθισαν στο ίδιο τραπέζι και για περίπου μία ώρα συζήτησαν για το παρόν και το μέλλον της βιομηχανίας του θεάματος.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση

X