ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Νέες ταινίες: Δραματική ενηλικίωση, μεγάλος Γκοντάρ

Η κορυφαία ίσως ταινία του Ζαν-Λικ Γκοντάρ επανακυκλοφορεί σε ψηφιακή έκδοση

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ

Babyteeth ★★★
ΔΡΑΜΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Σάνον Μέρφι
Ερμηνείες: Ελίζα Σκάνλεν, Μπεν Μέντελσον, Εσι Ντέιβις

Ενα διαφορετικό φιλμ ενηλικίωσης μας συστήνει στο κινηματογραφικό της ντεμπούτο η Αυστραλή Σάνον Μέρφι.

Πρωταγωνίστριά του είναι η έφηβη Μίλα, η οποία είναι σοβαρά άρρωστη με καρκίνο. Οι εύποροι γονείς της κάνουν ό,τι μπορούν για να τη στηρίξουν, ωστόσο, εκείνο από το οποίο δεν μπορούν σίγουρα να την «προστατεύσουν» είναι ο έρωτας για τον Μόζες, ένα νεαρό βαποράκι –και εθισμένο–, το οποίο θα εισβάλει στις ζωές τους για να τις αναστατώσει ακόμη περισσότερο. Το ίδιο κάνει και μια καινούργια γειτόνισσα.

Ολόκληρο το φιλμ της Μέρφι διαπνέεται από έναν (ευπρόσδεκτο) άγουρο ρομαντισμό, ο οποίος δίνει φρεσκάδα σε μια κατά τα άλλα δραματικά φορτισμένη ιστορία. Η Μίλα έχει μεγαλώσει σε ένα μάλλον πιεστικό και σίγουρα υπερπροστατευτικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα ο μεγαλύτερος ηλικιακά και συναρπαστικά «επικίνδυνος» Μόζες να μοιάζει με την τέλεια επανάσταση.

Επιπλέον, η χημεία των δύο νεαρών πρωταγωνιστών –εξαιρετικός και βραβευμένος ο Τόμπι Γουάλας– λειτουργεί, αφήνοντας ταυτόχρονα χώρο και στο δεύτερο ζευγάρι της ταινίας, που είναι ίσως ακόμη πιο ενδιαφέρον.

Πρόκειται φυσικά για τους γονείς της Μίλα, οι οποίοι έχουν τα δικά τους σοβαρά ζητήματα, παρόλο που προσπαθούν να τα παραμερίσουν για χάρη του άρρωστου παιδιού.

Ο Μπεν Μέντελσον και η Εσι Ντέιβις είναι υποδειγματικοί στους ρόλους τους, εκείνος ως μάλλον αλαζονικός ψυχίατρος και εκείνη ως πρώην σπουδαία μουσικός που άφησε την καριέρα της για να αφοσιωθεί στην οικογένεια.

Αυτό το εκκρεμές που ταλαντεύεται ανάμεσα στις δύο σχέσεις είναι ίσως και το πιο θετικό στοιχείο της ταινίας, η οποία πάντως θα μπορούσε να έχει καλύτερη ισορροπία και να είναι περισσότερο τολμηρή στη διαχείριση των κλισέ του είδους.

H περιφρόνηση ★★★★★
ΔΡΑΜΑ (1963)
Σκηνοθεσία: Ζαν-Λικ Γκοντάρ
Ερμηνείες: Μισέλ Πικολί, Μπριζίτ Μπαρντό, Φριτς Λανγκ

Η κορυφαία ίσως ταινία του Ζαν-Λικ Γκοντάρ επανακυκλοφορεί σε ψηφιακή έκδοση. Ο Γάλλος δεξιοτέχνης διασκευάζει μια νουβέλα του Αλμπέρτο Μοράβια, δημιουργώντας ένα μεγάλης έντασης ερωτικό δράμα, το οποίο αποτελεί ταυτόχρονα και υψηλού επιπέδου σχόλιο πάνω στην ίδια την τέχνη. Ο Πολ (Μισέλ Πικολί), συγγραφέας και σεναριογράφος, αναλαμβάνει με δισταγμό να δουλέψει πάνω σε μια κινηματογραφική εκδοχή της ομηρικής «Οδύσσειας». Ταυτόχρονα η σχέση με την πανέμορφη γυναίκα του, Καμίλ (Μπριζίτ Μπαρντό), περνάει κρίση, με την τελευταία να τον «περιφρονεί», ενώ ταυτόχρονα προσεγγίζεται από τον πλούσιο Αμερικανό παραγωγό της ταινίας.

Ο Γκοντάρ κάνει επίδειξη τεχνικής, χρησιμοποιώντας αρκετές τολμηρές μεθόδους τόσο στο μοντάζ όσο και στην αφήγηση, και δημιουργώντας στην πορεία μερικές σκηνές πραγματικής ανθολογίας. Η σχέση του ζευγαριού καθρεφτίζεται πάνω στο ερωτικό κομμάτι του λογοτεχνικού έπους (τη σχέση Οδυσσέα - Πηνελόπης), το οποίο με τη σειρά του λειτουργεί ως πλατφόρμα για όσα πρόκειται να ειπωθούν σχετικά με την τέχνη. Ολα αυτά σε ένα σενάριο με απολαυστικές ατάκες («όταν ακούω τη λέξη κουλτούρα, βγάζω το μπλοκ των επιταγών μου»), το οποίο ωστόσο καθόλου δεν αφήνει στην άκρη την εικόνα· αντιθέτως, από τα προσεκτικά καδραρισμένα εσωτερικά του πρώτου μέρους μέχρι την απίθανη βίλα στο Κάπρι, που γίνεται το σκηνικό του φινάλε, τα πάντα εδώ λειτουργούν στην εντέλεια.

Τέλος, οι ερμηνείες: ο σχεδόν ακαταμάχητος μαγνητισμός της Μπριζίτ Μπαρντό, τον οποίο ο Γκοντάρ φροντίζει να ενισχύσει με μερικά θρυλικά γυμνά πλάνα, εξισορροπείται από τη μετρημένη παρουσία του Μισέλ Πικολί, που λειτουργεί σαν αλεξικέραυνο. Επιπλέον, τον δικό τους τόνο δίνουν ο Τζακ Πάλανς, στον ρόλο του άξεστου Αμερικανού παραγωγού, αλλά και ο μεγάλος Φριτς Λανγκ, ο οποίος υποδύεται περίπου τον εαυτό του ερμηνεύοντας τον σκηνοθέτη της «Οδύσσειας».

Μόνοι στο Παρίσι ★★½
Σκηνοθεσία: Σεντρίκ Κλαπίς
Ερμηνείες: Φρανσουά Σιβίλ, Ανά Ζιραρντό, Καμίλ Κοτέν
Σύγχρονο ρομάντζο

Ενα πρωτότυπο ρομάντζο, του οποίου οι πρωταγωνιστές δεν συναντιούνται παρά μόνον στο τέλος, μας έρχεται από τη Γαλλία. Ο Ρεμί είναι ανειδίκευτος εργάτης, με τη δουλειά του σε κίνδυνο. Η Μελανί δουλεύει στην επιστημονική έρευνα, όμως έχει προβλήματα αυτοπεποίθησης. Και οι δύο, στα τριάντα-κάτι τους, πάσχουν από κατάθλιψη και βλέπουν ψυχολόγους, προσπαθώντας να προχωρήσουν στη ζωή τους. Επιπλέον μένουν σε διπλανά διαμερίσματα, αν και δεν έχουν γνωριστεί ποτέ. Ο Σεντρίκ Κλαπίς δημιουργεί ένα διπλό πορτρέτο, θέλοντας να ασχοληθεί όχι τόσο με τον έρωτα, όσο με τον σύγχρονο τρόπο ζωής που συχνά φτάνει ακόμα και φαινομενικά υγιείς ανθρώπους στα άκρα. Η ταινία του έχει αρκετή κοινωνική παρατήρηση, χιούμορ (γαλλικό) και δύο ταλαντούχους ηθοποιούς (Φρανσουά Σιβίλ, Ανά Ζιραρντό) στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Η καλοσύνη των ξένων ★★½
Σκηνοθεσία: Λόνε Σέρφιγκ
Ερμηνείες: Ζόι Καζάν, Ταχάρ Ραχίμ, Μπιλ Νάι
Ιστορία συμπτώσεων

Το φιλόδοξο δράμα της Λόνε Σέρφιγκ («Μια κάποια εκπαίδευση»), που παρουσιάστηκε στο περασμένο Φεστιβάλ Βερολίνου, τοποθετείται στη σημερινή Νέα Υόρκη, όπου το ρωσικό εστιατόριο ενός εκκεντρικού ιδιοκτήτη (Μπιλ Νάι) αποτελεί σημείο συνάντησης για τις ζωές τεσσάρων αγνώστων μεταξύ τους προσώπων. Η νεαρή μητέρα Κλάρα (Ζόι Καζάν), ο πρώην κατάδικος Μαρκ (Ταχάρ Ραχίμ), η νοσοκόμα Αλις (Αντρια Ράισμπορο) και ο φιλόδοξος νεαρός Τζεφ (Κέιλεμπ Λάντρι Τζόουνς), όλοι τους πολύ διαφορετικοί χαρακτήρες, θα γίνουν οι ήρωες μιας ιστορίας με μικρές και μεγάλες συμπτώσεις, μέσα σε ένα τοπίο έντονης κοινωνικής ανασφάλειας. Η διεθνής συμπαραγωγή ανάμεσα σε επτά(!) διαφορετικές χώρες έχει αρκετές αρετές αλλά και προβλήματα, προσπαθώντας, δίχως να το καταφέρνει πάντα, να ξεφύγει από την παγίδα της επιτήδευσης και της επανάληψης.

Οι μεταφραστές ★★
Σκηνοθεσία: Ρεγκίς Ρονσάρ
Ερμηνείες: Ολγα Κιριλένκο, Ρικάρντο Σκαμάρτσιο, Μανώλης Μαυροματάκης
Πολυσυλλεκτικό θρίλερ

Ο Γάλλος σκηνοθέτης Ρεγκίς Ρονσάρ, συγκεντρώνει ένα πολυσυλλεκτικό, διεθνές καστ, μέλος του οποίου είναι και ο Ελληνας Μανώλης Μαυροματάκης, για ένα θρίλερ με άρωμα... λογοτεχνίας. Εννέα μεταφραστές από διαφορετικές χώρες μαζεύονται κάτω από άκρα μυστικότητα σε ένα πολυτελές θέρετρο προκειμένου να μεταφράσουν τον τελευταίο τόμο ενός μεγάλου μπεστ σέλερ. Σύντομα ωστόσο το απόρρητο σπάει, με τις δέκα πρώτες σελίδες του βιβλίου να εμφανίζονται στο Διαδίκτυο, ενώ ένας χάκερ απειλεί με ακόμα περισσότερες αποκαλύψεις. Μια ενδιαφέρουσα ιδέα ξεκινά να αναπτύσσεται θετικά, όμως στην πορεία υποκύπτει στην πεπατημένη του είδους και τις υπερβολές. Το σύνολο που μοιάζει πολύ με αρκετές ταινίες του Netflix, είναι βέβαια αρκετά διασκεδαστικό, όμως δεν καταφέρνει ποτέ να περάσει στο επόμενο επίπεδο.

ΕΜΕΙΣ...
Ξεκίνησε ήδη, σύμφωνα με τις χθεσινές ανακοινώσεις, η προετοιμασία για το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με νέες δράσεις, οι οποίες έχουν στόχο να στηρίξουν το ελληνικό σινεμά, σε αυτές τις δύσκολες περιστάσεις. Τρία σενάρια βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο τραπέζι, σχετικά με τη διοργάνωση που ξεκινά κάθε χρόνο στο τέλος του φθινοπώρου. Το πρώτο –και καλύτερο– περιλαμβάνει ένα γνώριμο φεστιβάλ (5-15/11) μέσα στις κινηματογραφικές αίθουσες, με κάπως λιγότερες ταινίες αλλά περισσότερες προβολές και βέβαια το σύνολο της ελληνικής παραγωγής. Από εκεί και έπειτα υπάρχουν δύο εκδοχές για μια «ψηφιακή» διοργάνωση, σε περίπτωση που οι συνθήκες το απαιτήσουν. Οσο για τις δράσεις που αναφέραμε, αυτές προσανατολίζονται στη στήριξη της εγχώριας παραγωγής και ιδιαίτερα των νέων δημιουργών. Η υποβολή των ταινιών ανοίγει στις 30 Ιουνίου.

...ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ
Ηταν περίπου δεδομένο πως η ταραγμένη ζωή του θα περνούσε σύντομα και στη μεγάλη οθόνη. Πέντε χρόνια μετά τον θάνατο του εμβληματικού επικεφαλής των Motorhead, Λέμι Κιλμίστερ, η ταινία με τίτλο «Lemmy», αναμένεται να συστηθεί στη διεθνή αγορά κατά την επερχόμενη ψηφιακή διοργάνωση του Φεστιβάλ Καννών. Πρόκειται για μια καθαρή βιογραφία, διά χειρός του Βρετανού Γκρεγκ Ολιβερ, ο οποίος έχει γυρίσει ήδη ένα ντοκιμαντέρ με θέμα την μπάντα, ενώ σε αυτή θα περιλαμβάνεται ολόκληρη η πορεία του «νονού» του μέταλ ήχου. «Ολα όσα έχετε ακούσει για τον Λέμι είναι πιθανότατα αλήθεια... όχι επειδή μιμήθηκε τα κλισέ του ροκ εν ρολ, αλλά επειδή εκείνος τα δημιούργησε», δήλωσε πρόσφατα ο σκηνοθέτης του φιλμ.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση