Kathimerini.gr
Πρέπει να πάμε αρκετά πίσω, ίσως στην αναβίωση του «Πολέμου των Αστρων» διά χειρός Ντίσνεϊ με το «The Force Awakens» (2015) του Τζ. Τζ. Αμπραμς, για να βρούμε μια τόσο πολυαναμενόμενη ταινία όσο η «Οδύσσεια» του Κρίστοφερ Νόλαν. Μπορεί να μένουν ακόμη πάνω από επτά μήνες μέχρι η γυρισμένη (και) στην Ελλάδα μεταφορά του ομηρικού έπους να φτάσει στις οθόνες του κόσμου, ωστόσο οι πρώτες προβολές της σε Αμερική, Αγγλία και αλλού είναι ήδη sold out, ενώ κάθε ψήγμα της που κυκλοφορεί σε μορφή teaser ή τρέιλερ γίνεται αντικείμενο άμεσων αναλύσεων.
Κάτι τέτοιο συνέβη και χθες, όταν «ανέβηκε» στο Διαδίκτυο το πρώτο επίσημο τρέιλερ της «Οδύσσειας», το οποίο μπορεί να μην αποκάλυψε πολλά, όμως ήταν αρκετό ώστε να μας ανοίξει η όρεξη για το κυρίως… μενού. «Επειτα από χρόνια πολέμου, κανείς δεν μπορούσε να μπει ανάμεσα στους άνδρες μου και στην πατρίδα. Ούτε καν εγώ», ακούμε τον Οδυσσέα (Ματ Ντέιμον) να λέει, σε ένα γενικώς έντονα δραματοποιημένο κλιπ. Εχει προηγηθεί το πλάνο μιας αμμώδους έκτασης –παραλίας;– γεμάτης από μνήματα στρατιωτών. Ο Δούρειος Ιππος ανασύρεται με σχοινιά μέσα από τη θάλασσα, ενώ στο εσωτερικό του οι «Αργείοι» αγωνιούν.
Αλλού η αισθητική του φιλμ φαίνεται έντονα στυλιζαρισμένη, όπως στη σχεδόν φουτουριστική πανοπλία του Αγαμέμνονα, και αλλού, π.χ. στο πλοίο που παραδέρνει στα κύματα, απολύτως ρεαλιστική. Μια μικρή ματιά μόνο προλαβαίνουμε να ρίξουμε στον Πολύφημο και άλλη μία στον Τηλέμαχο (Τομ Χόλαντ), που μεγάλωσε περιμένοντας τον πατέρα του. Η πιο παράξενη ίσως στιγμή του τρέιλερ έρχεται όταν μια μορφή στρατιώτη αναδύεται μέσα από το χώμα. Είναι άραγε αναφορά στη «Νέκυια», στο περίφημο ταξίδι του Οδυσσέα στον Κάτω Κόσμο, ή μήπως ο Κρίστοφερ Νόλαν αποφάσισε ότι ο πολυμήχανος χρειάστηκε να τα βάλει και με… ζόμπι για να γυρίσει στην αγκαλιά της Πηνελόπης (Αν Χάθαγουεϊ); Την τελευταία, πάντως, την ακούμε στο τέλος του σχεδόν δίλεπτου κλιπ να λέει συγκινημένη: «Υποσχέσου μου ότι θα γυρίσεις», για να πάρει την αινιγματική απάντηση: «Κι αν δεν μπορώ;».
Η αλήθεια είναι ότι η Οδύσσεια, όπως όλες σχεδόν οι ταινίες του Νόλαν, έχει πυροδοτήσει συζητήσεις, διαφωνίες και υποθέσεις πολύ πριν από την κυκλοφορία της στις αίθουσες. Πόσο μάλλον που εδώ έχουμε να κάνουμε και με την ιστορική-λογοτεχνική διάσταση του ομηρικού έπους, η οποία από μόνη της αρκεί για να κριθεί η ταινία αυστηρότερα. Ο Αμερικανός κινηματογραφιστής, βέβαια, δεν είναι πρωτάρης σε κάτι τέτοια. Στη «Δουνκέρκη» κατάφερε να παντρέψει την ιστορική ακρίβεια με το κινηματογραφικό σασπένς δημιουργώντας πιθανώς το κορυφαίο μέχρι σήμερα έργο του, ενώ ο οσκαρικός του θρίαμβος («Οπενχάιμερ») είχε επίσης ιστορικό υπόβαθρο.
Για όσους, πάντως, θέλουν περισσότερη «Οδύσσεια», αυτές τις μέρες οι ΙΜΑΧ προβολές –και μόνον αυτές– του καινούργιου «Avatar» συνοδεύονται από τον σχεδόν εξάλεπτο «Πρόλογο»· εκεί δεν βλέπουμε τρέιλερ αλλά μια ατόφια σκηνή της ταινίας, συγκεκριμένα αυτή ακριβώς πριν από την άλωση της Τροίας, με τον Οδυσσέα και τους συμπολεμιστές του μέσα στην κοιλιά του ξύλινου αλόγου. Η σκηνή είναι σκοτεινή και αγωνιώδης. Ο,τι πρέπει για θερινό στα μέσα Ιουλίου…



























