ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Χρόνος, χώρος, χορός και επιμονή

Δέκα δημιουργοί που λαμβάνουν μέρος στο φεστιβάλ χορού και performance «On Bodies 2025» στη Λευκωσία μιλούν στην «Κ»

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Για ακόμη μία χρονιά στη Στέγη Χορού Λευκωσίας άνθρωποι του χορού και του performance art θα παρουσιάσουν τις δουλειές τους στο πλαίσιο του φεστιβάλ «On Bodies». Από τις 22 έως τις 25 Μαΐου θα παρουσιαστούν 12 πρότζεκτ, με το σύνολο των ατόμων που συμμετέχουν να φτάνει τα 55. Στη φετινή του έκδοση το φεστιβάλ θα εστιάσει στην Ανθεκτικότητα, την ικανότητα προσαρμογής –είτε ως άτομα, είτε ως κοινότητες, είτε ως αλληλοσυνδεδεμένα δίκτυα– σε προκλήσεις της ζωής. Το συνολικό πρόγραμμα του φεστιβάλ επιμελήθηκε ο Πέτρος Κονναρής και τα κομμάτια από το ανοικτό κάλεσμα επιλέχθηκαν μαζί με τους Αριάννα Οικονόμου, Ανδρομάχη Δ. Lindahl, Παύλο Μάριο Κτωρίδη και Χάρις Ιακώβου. Για τη δουλειά που θα παρουσιάσουν στο φετινό φεστιβάλ «On Bodies» στην «Κ» μίλησαν οκτώ δημιουργοί από την Κύπρο και το εξωτερικό. Σημειώνουμε πως το φεστιβάλ για το 2025 δεν έλαβε χρηματοδότηση από το χορηγικό πρόγραμμα «ΚΥΠΡΙΑ» του υφυπουργείου Πολιτισμού, λόγω εξάντλησης του κονδυλίου, με τους ανθρώπους του φεστιβάλ να προχωρούν να κάνουν κάλεσμα για Crowdfunding.

Ahmed El Gendy (EG/NL)

i feel you like the moon feels the earth - Πέμπτη 22 Μαΐου, ώρα 8:00 μ.μ.

- Πώς η σιωπή μεταβάλλει το άγνωστο σε οικείο;

- Για μένα η σιωπή δεν είναι ποτέ απόλυτη σιωπή, υπάρχει ήδη αρκετή επικοινωνία στον χώρο. Όταν περιορίζουμε τη συνήθεια του λόγου που είναι και η πιο άμεση μορφή σύνδεσης, αφήνουμε χώρο για άλλες δυνατότητες. Κάνει τη συντροφικότητα θέμα «παρουσίας» – χωρίς να πηδάμε στους κοινωνικούς κώδικες και τις γνωστικές εικασίες. Η προσοχή τότε μετατοπίζεται στην αντίληψη διαφορετικών λεπτομερειών ο ένας για τον άλλον. Σε αυτόν τον μη λεκτικό χώρο, ο «άγνωστος» δεν είναι πλέον το άτομο στην «άλλη πλευρά της συζήτησης» αλλά το άτομο «ακριβώς δίπλα μου». Ο χρόνος είναι αυτό που την κάνει οικεία και γνώριμη, όχι η σιωπή από μόνη της.

arisandmartha (GR)

All that Matter or notes on performing friendship - Κυριακή 25 Μαΐου, ώρα 8:00 μ.μ.

- Η συνύπαρξη επί σκηνής προϋποθέτει και τη συνύπαρξη στην κοινωνία;

- Αφορμή για το έργο μας υπήρξε η βαθύτερη επιθυμία αυτο-ενδοσκόπησης και διερεύνησης των πολλαπλών τρόπων με τους οποίους συνδεόμαστε ως Άρης-Και-Μάρθα, ως ανεξάρτητες προσωπικότητες, ως φίλοι, ως καλλιτέχνες, ως συνεργάτες, αλλά και ως δημιουργοί που βρίσκονται ταυτόχρονα και επί σκηνής. Ο κοινός τόπος είναι η βασικότερη προϋπόθεση αυτής της συνύπαρξης, όχι με όρους ανεκτικότητας ή παράλληλης τοποθέτησης, αλλά με ουσιαστική διάθεση και ετοιμότητα για συνάντηση και μετατόπιση. Αντικατοπτρίζοντας αυτό το στοιχείο των δυο μας προς το κοινό, θα λέγαμε πως το είδος και η ποιότητα της όποιας συνύπαρξης δεν είναι δεδομένα, αλλά απαιτούν συνεχή φροντίδα και επίμονη προσπάθεια, τόσο για όσα διαδραματίζονται επί σκηνής, και ακόμα περισσότερο για όσα συμβαίνουν εκτός σκηνής.

Satoshi Kudo (JP/SE)

Εργαστήρι Motion

Qualia - Τετάρτη και Πέμπτη, 21-22 Μαΐου, ώρα 10:00 π.μ.

Unreliable Narrator - Παρασκευή 23 Μαΐου, ώρα 8:00 μ.μ.

- Ποιες είναι οι αποδομημένες και οι διακεκομμένες κινήσεις και πώς αυτές συνθέτουν ένα χορευτικό όλο;

- Έχω τη δική μου θεωρία κίνησης «Motion Qualia» από το 2014. Αυτή είναι πάντα η βάση του κινητικού μου λεξιλογίου. Μόλις συνειδητοποιήσεις ότι το ίδιο σου το σώμα πέφτει συνεχώς και συνεχίζει περαιτέρω αυτή την κίνηση, το σώμα προσαρμόζεται και δημιουργεί μια κίνηση μέσω αντανακλαστικών. Είναι σχεδόν σαν ένας διάλογος μεταξύ της ίδιας της σκέψης και της αντίδρασης του σώματος. Αυτές οι συνομιλίες γίνονται το κίνητρό μου για τη σύνθεση σόλο έργων. Και σε αυτό το συγκεκριμένο σόλο «Unreliable Narrator», άφησα το σώμα μου να συντονιστεί με τον ήχο του Louis Magnusson, ο οποίος ειδικεύεται στα «σημειακά κύματα». Και το μυαλό μου αντανακλάται ως qualia, ακολουθώντας τις κινήσεις κάθε φορά.

Νάγια Τ. Καρακώστα (CY)

Awaken - Σάββατο, 24 Μαΐου, ώρα 8:00 μ.μ.

- Ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα… πώς αυτές οι δύο έννοιες αλληλοσυμπληρώνονται και πού συγκρούονται;

- Στο ξύπνημα των πρωινών εκείνων που στο σώμα δεν αρκείται η ανάσα μα σηκώνεται | στο ξύπνημα εκείνων, εκεί αλληλοσυμπληρώνονται |εκεί η κυρία Α. ριζώνει (σ)τον πυρήνα σου και ας τον έχεις ανομβριώσει εσύ και πλάι της, η κυρία Π. εξερευνεί νέους τρόπους ανασών και ποτισμάτων | απ’ την άλλη, στο ξύπνημα εκείνων που το σώμα επαναβουλιάζει και ξηραίνεται, εκεί συγκρούονται | εκεί η κυρία Π. επιθυμεί την μετατροπή και απέναντί της η κυρία Α. αντιστέκεται, ακαμπτεί. - τώρα ως προς το αυριανό ξύπνημα | δεν ξέρω ποια απ’ τις δυο κυρίες θα συναντήσω και σε ποια χωροταξική θέση θα τις βρω.

Κωνσταντίνα Σκαλιώντα (CY)

Side Effects - Σάββατο, 24 Μαΐου, ώρα 8:00 μ.μ.

- Γιατί Χρειάζεται ακόμα να μιλάμε για γυναικεία ορατότητα; Τι νέο κομίζει σε αυτή την οπτική το «Side Effects»;

- Γιατί έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά μας μέχρι το γυναικείο σώμα να αποκτήσει πλήρη ορατότητα σε καίριους τομείς όπως η πολιτική και η υγεία. Γιατί ο σεξισμός παραμένει παρών – όσο κι αν έχει κανονικοποιηθεί, όσο κι αν έχουμε μάθει να τον υπομένουμε. Έχουμε ευθύνη, ως γυναίκες του σήμερα, απέναντι στις γυναίκες του αύριο, αλλά και σε όλα τα σώματα που θεωρούνται «κατώτερα», να αντισταθούμε. Με κάθε τρόπο και κάθε εργαλείο που διαθέτουμε. Μέσα από το έργο αυτό, η ανθεκτικότητα που έχουμε αναπτύξει ως γυναίκες – απέναντι στη σιωπή, τον αποκλεισμό και την εξαφάνισή μας από μια πατριαρχική κοινωνία του χθες και του σήμερα – μετατρέπεται σε δύναμη. Μια δύναμη επαναδιεκδίκησης της ορατότητάς μας, όχι ως θυμάτων, ούτε απλώς ως επιζώσες, αλλά ως σώματα που γνωρίζουν τη θέση τους στον κόσμο.

Jana Jacuka (LV/NL)

Ha - Κυριακή 25 Μαΐου, ώρα 8:00 μ.μ.

- Τι κάνει το γέλιο μηχανισμό διαφυγής; Είναι το τεχνητό γέλιο μια μορφή αποφυγής αντί διαφυγής;

- Μερικές φορές το σώμα κάνει πράγματα πριν εμείς συμφωνήσουμε σε αυτά. Είμαι πιο περίεργη όχι για το γιατί γελάμε, αλλά για το τι συμβαίνει στον χώρο όταν γελάμε. Τι ρυθμούς δημιουργούμε, τι καλύπτει αλλά και τι αποκαλύπτει το γέλιο. Στη δουλειά μου, ονομάζω στιγμές γέλιου, όταν προκύπτουν από κάτι πραγματικά αστείο, αλλά και όταν αναδύονται σε άβολες κοινωνικές καταστάσεις. Το γέλιο δεν είναι πάντα ένας μηχανισμός διαφυγής, αλλά το χα ή το χαχα εξακολουθεί να δραπετεύει από το στόμα μας.

Mariia Bakalo (UKR)

How to Hold in One Piece - Σάββατο, 24 Μαΐου, ώρα 8:00 μ.μ.

- Πόσο δυνατοί πρέπει να είμαστε για να αντιστεκόμαστε; Έχουμε δικαίωμα στην παραίτηση;

- Όσο για τη δύναμη, μπορεί να μην είναι ποτέ αρκετή. Η αίσθηση της αξιοπρέπειας μπορεί να είναι καλύτερη πηγή αντίστασης. Σε γενικές γραμμές, έχουμε το δικαίωμα να παραιτηθούμε, αν είμαστε έτοιμοι να υποστούμε τις συνέπειες που μπορεί να είναι επιβλαβείς όχι μόνο για εμάς αλλά και για πολύ μεγαλύτερο κοινό. Μπορεί να ισχύει ότι με το να μην αντιστεκόμαστε, επικροτούμε το κακό. Ή γινόμαστε συνένοχοι σε αυτό.

Olive Bieringa (NZ/NOR)

Bodies in the Garden - Κυριακή 25 Μαΐου, ώρα 10:00 π.μ. Πάρκο Αθαλάσσας

- Πώς η σχέση μας με τη φύση επηρεάζει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την εξαφάνιση;

- Η σχέση μας με τη φύση μας βοηθά να κατανοήσουμε τον ευρύτερο κύκλο ζωής και θανάτου που εκτυλίσσεται γύρω μας. Δεν είμαστε αποκομμένοι από τη φύση. Είμαστε η φύση και αδιαχώριστοι από πολλά άλλα είδη από τα οποία εξαρτάται η ζωή μας. Για παράδειγμα, τα δάση στην ξηρά και τη θάλασσα καταναλώνουν τον άνθρακα που παράγουμε και δημιουργούν το οξυγόνο που αναπνέουμε. Μαζί με αυτά τα διαφορετικά είδη δημιουργούμε οικοσυστήματα. Τα περισσότερα οικοσυστήματα που κυριαρχούνται από τον άνθρωπο δημιουργούν αβίωτες συνθήκες για πολλά όντα. Ως αποτέλεσμα, η 6η μαζική εξαφάνιση εκτυλίσσεται γύρω μας. Με όλη αυτή την απώλεια ζωής, την απώλεια της βιοποικιλότητας, διαλύουμε τον ιστό των σχέσεων. Η οικοκτονία μας απειλεί όλους.

 

Interference net. (CY)

Συνάντηση στον Άγιον Αντρέα - Πέμπτη 22 Μαΐου, ώρα 5:30 μ.μ. Στέγη Χορού Λευκωσίας

- Πόσες διαφορετικές «γεωγραφίες» ορίζουν ένα οικοδομικό τετράγωνο και πώς αυτές αντανακλούν στην κοινωνία μας;

- Ένα οικοδομικό τετράγωνο -ή οποιαδήποτε περιοχή- μπορεί να διαβαστεί μέσα από πολλαπλές γεωγραφίες, καθεμία από τις οποίες σχηματίζεται από την οπτική γωνία από την οποία παρατηρείται. Πέρα από τον οριζόντιο χώρο, η κάθετη ανάλυση, όπως προτείνει ο Stephen Graham (2018), αποκαλύπτει διαστρωματωμένα κοινωνικά στρώματα που εκθέτουν ιεραρχίες και κοινωνικές ανισότητες.
Στον Άγιο Ανδρέα, ο οποίος βρίσκεται ακριβώς δίπλα στη νεκρή ζώνη, αυτές οι επικαλυπτόμενες γεωγραφίες γίνονται ορατές: αφθονία και φυλάκιση, αποικιακές ιστορίες και πολιτισμική παρουσία. Η ίδια η νεκρή ζώνη αναδεικνύεται ως πολιτικό όριο και οικολογικό φαινόμενο, που διαμορφώνεται από τη διαίρεση, τη βία και την επιτήρηση. Μέσω της συλλογικής εμπλοκής, στοχεύουμε να φέρουμε στην επιφάνεια αυτά τα διαπλεκόμενα στρώματα και τις σχέσεις, ανιχνεύοντας τις χωρικές, κοινωνικές και δομικές διαιρέσεις που ενσωματώνονται στο κοινό περιβάλλον της Στέγης Χορού Λευκωσίας.


Αυγουστίνα Τριάρου (CY)

The Mangonel Project - Παρασκευή, 23 Μαΐου, ώρα 8:00 μ.μ. Στέγη Χορού Λευκωσίας

- Σύγκρουση και φόρτιση… δράση και αντίδραση… πώς τα σώματα γίνονται φορτισμένες μάζες;

 - Στο πρότζεκτ Mangonel, το σώμα δεν επιδιώκει να σταθεροποιηθεί, αλλά να συνυπάρξει με το ασταθές. Γίνεται αγωγός εμπειριών που δεν εξηγούνται, αλλά βιώνονται. Η κίνηση δεν λειτουργεί ως απάντηση, αλλά ως ερώτηση και το σώμα αντί να επιλύει, εμπεριέχει. Η εμπλοκή με το απρόβλεπτο και την αποδιοργάνωση ενεργοποιεί την ικανότητα του σώματος να ανασυντάσσεται, όχι μέσα από τον έλεγχο, αλλά μέσα από την αποδοχή. Η ανθεκτικότητα δεν είναι μια κατάσταση ισορροπίας, αλλά μια ικανότητα εναλλαγής. Το σώμα παλινδρομεί ανάμεσα στη βεβαιότητα και την αβεβαιότητα, στην τάξη και την αταξία, χωρίς να επιδιώκει κυριαρχία. Η φόρτιση αναδύεται όταν το σώμα παύει να προσπαθεί να κατευθύνει και αρχίζει να ακούει· να αλληλεπιδρά με εσωτερικές και εξωτερικές δυνάμεις, να παραδίνεται στη μεταβλητότητα. Στην πρακτική μου, δουλεύουμε με τη ρήξη, τον αποπροσανατολισμό, την τρωτότητα, όχι ως εμπόδια, αλλά ως πύλες μετάβασης. Το σώμα φορτίζεται όταν κινείται με ειλικρίνεια μέσα στην αβεβαιότητα, όταν παύει να αναπαριστά και αρχίζει να είναι

Πληροφορίες

Φεστιβάλ χορού και παραστατικών τεχνών On Bodies 2025, Πέμπτη 22 έως Κυριακή 25 Μαΐου 2025, Στέγη Χορού Λευκωσίας, Παρθενώνος 25, Άγιος Ανδρέας, Λευκωσία

 https://dancehouselefkosia.com/events-2/ 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση