ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας: «Χορός με τη σκιά μου» σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι

Ο Κωνσταντίνος Ρήγος που χορογραφεί τέσσερα έργα του σπουδαίου συνθέτη με το μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μιλάει στην «Κ»

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Ο χορογράφος και σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Ρήγος και διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ έρχεται στο Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας, με το μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στην Κύπρο και την παραγωγή της «Χορός με τη σκιά μου». Στον «Χορό με τη σκιά μου» ο Κωνσταντίνος Ρήγος χορογραφεί τέσσερα μοναδικά έργα του σπουδαίου Μάνου Χατζιδάκι για το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Στον «Κύκλο του C.N.S» η αγριεμένη θάλασσα αποτελεί το σκηνικό για την απώλεια και την οδύνη, στον «Καπετάν Μιχάλη» ο νυχτερινός υγρός άνεμος του νότου «πέφτει πάνω στις γυναίκες σαν άντρας και πάνω στους άντρες σαν γυναίκα», στο «Καταραμένο φίδι» η μορφή του Καραγκιόζη στέκει σαν σύμβολο της διαχρονικής λαϊκής τέχνης, ενώ στο «Χαμόγελο της Τζοκόντας» η Νέα Υόρκη γίνεται το πολυτελές και πολύβουο φόντο που περιβάλλει τη μοναξιά και την απόγνωση της σύγχρονης ζωής.

Οπώς εξηγεί ο κος Ρήγος μετά από πολλή σκέψη και συζήτηση και με τον Γιώργο Χατζιδάκι, κατέληξαν σε τέσσερα μοναδικά έργα του Μάνου Χατζιδάκι, στον «Κύκλο του C.N.S», στον «Καπετάν Μιχάλη», στο «Καταραμένο φίδι» και στο «Χαμόγελο της Τζοκόντας». (φωτ. Φίλιππος Χρήστου)

Ο Κωνσταντίνος Ρήγος σε συνέντευξή του στην «Κ»
λέει ότι πάντα ήθελε να ασχοληθεί με τον Μάνο Χατζιδάκι, γιατί τον είχε εμπνεύσει στην εφηβική του περίοδο, όχι μόνο η μουσικότητα του έργου του και το συναίσθημα που βγάζει, αλλά και η πολιτική σκέψη του Χατζιδάκι και φυσικά ο ίδιος ως άνθρωπος: «Κάποια στιγμή ήθελα να αναμετρηθώ με αυτό το δικό μου πρωταρχικό στοιχείο, αλλά και με το υλικό που μας έχει αφήσει ο Χατζιδάκις. Με αφορμή λοιπόν τον Κύκλο Μάνος Χατζιδάκις που είχε η Εθνική Λυρική τα τρία πρώτα χρόνια, με συνεργασία μας με το Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος αποφασίσαμε με τον Γιώργο Κουμεντάκη, τον καλλιτεχνικό διευθυντή της όπερας, να εντάξουμε και ένα έργο με το μπαλέτο».

Οπώς εξηγεί ο κος Ρήγος μετά από πολλή σκέψη και συζήτηση και με τον Γιώργο Χατζιδάκι, κατέληξαν σε τέσσερα μοναδικά έργα του Μάνου Χατζιδάκι, στον «Κύκλο του C.N.S», στον «Καπετάν Μιχάλη», στο «Καταραμένο φίδι» και στο «Χαμόγελο της Τζοκόντας». «Για εμένα χαρακτηρίζουν τέσσερα διαφορετικά ήθη του Μάνου Χατζιδάκι, που κουμπώσανε ουσιαστικά στην ιδέα μου, να δημιουργήσω τέσσερα δωμάτια, με το καθένα να βρίσκεται σε διαφορετικό σημείο του ορίζοντα και μέσα σε αυτά, στον Βορρά, στον Νότο, στην Ανατολή και στη Δύση, ό,τι δηλαδή μας χαρακτηρίζει και ως ανθρώπους, η αναζήτησή μας στα σημεία του ορίζοντα» λέει ο χορογράφος.

Κάποια στιγμή ήθελα να αναμετρηθώ με αυτό το δικό μου πρωταρχικό στοιχείο, αλλά και με το υλικό που μας έχει αφήσει ο Χατζιδάκις, λέει στην «Κ» ο Κωνσταντίνος Ρήγος.

Aπό το τοπίο αυτό εμπνεύστηκε ο Κωνσταντίνος Ρήγος για τη χορογραφία, στην οποία περιηγείται στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα του χατζιδακικού έργου, εντάσσοντας ισάριθμα εμβληματικά έργα σε μια σπονδυλωτή παράσταση. (φωτ. Α. Σιμόπουλος)

Ο Κωνσταντίνος Ρήγος συμμετέχει και ως χορευτής στο έργο, λέγοντας πως το έκανε γιατί ήταν ένα όνειρό του δεν θα το άφηνε να φύγει έτσι! «Όταν ξεκίνησα να κάνω το έργο το σκεφτόμουν πάρα πολύ, αν θα πρέπει να συμμετάσχω ή όχι και δυσκολεύτηκα να αποφασίσω. Εν τέλει σκέφτηκα ότι επειδή είναι κάτι που ήθελα τόσο πολύ για τόσα πολλά χρόνια θα ήταν άδικο να μην είναι μέρος του. Κράτησα, ωστόσο, μόνο την τελευταία σκηνή του έργου, όταν πια θα έχει ολοκληρωθεί το έργο. Να σας πω ότι αυτό που κάνω δεν είναι ακριβώς χορογραφία, είναι μια χειρονομία γι’ αυτό που ήταν για εμένα ο Χατζιδάκις. Με την παρουσία μου ήθελα να σφραγίσω το έργο, γι’ αυτό και ονομάστηκε “Χορός με τη σκιά μου”, διότι ουσιαστικά είναι όλα αυτά που υπήρχαν στη σκιά μου όλα αυτά τα χρόνια».

Ο Μάνος Χατζιδάκις έχει ορίσει το τοπίο της ελληνικής μουσικής και του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού όσο ελάχιστοι. Οι αναζητήσεις του αλλά και οι επιρροές του τον οδήγησαν σε πολλές και διαφορετικές διαδρομές. (φωτ. Α. Σιμόπουλος)

Μια σπονδυλωτή παράσταση 

Ο Μάνος Χατζιδάκις έχει ορίσει το τοπίο της ελληνικής μουσικής και του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού όσο ελάχιστοι. Οι αναζητήσεις του αλλά και οι επιρροές του τον οδήγησαν σε πολλές και διαφορετικές διαδρομές. Δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι οι καρποί της δημιουργικής του σποράς μπορούν να βρεθούν στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Από το τοπίο αυτό εμπνεύστηκε ο Κωνσταντίνος Ρήγος για τη χορογραφία, στην οποία περιηγείται στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα του χατζιδακικού έργου, εντάσσοντας ισάριθμα εμβληματικά έργα σε μια σπονδυλωτή παράσταση.

Η περιοδεία του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στην Κύπρο υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Πληροφορίες:

Παραστάσεις Σάββατο 30 Οκτωβρίου, ώρα 8:30 και Κυριακή 31 Οκτωβρίου, ώρα 5:00 στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Κωνσταντίνου Ρήγου την Κυριακή 31 Οκτωβρίου, στο ένθετο «Ζωή» της «Καθημερινής» Κύπρου.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση