ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Η κωμωδία παίζει τον ρόλο της λοξής ματιάς

Ερχονται στην Κύπρο τα «Μαθήματα Κωμωδίας» και στην «Κ» μιλάει ο σκηνοθέτης και συγγραφέας του έργου Θοδωρής Αθερίδης

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Η παράσταση «Μαθήματα κωμωδίας» του Θοδωρή Αθερίδη κάνει πρεμιέρα στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας την Πέμπτη 12 Ιουνίου και έρχεται στην Κύπρο μετά από τρία χρόνια επιτυχίας με συνεχή sold-out στην Αθήνα αλλά και στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για μία κωμωδία που όπως λέει ο συγγραφέας του έργου κ. Αθερίδης στην «Κ», ο οποίος σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στην παράσταση, ξεκίνησε να πει μια ιστορία και σιγά-σιγά με τις παραστάσεις με τη συμμετοχή των ηθοποιών εξελίχθηκε σε μια κωμωδία όπου από την αρχή μέχρι το έργο γελάς, σημειώνοντας πως και το θέμα του έργου είναι διαχρονικό. Στο έργο του Θοδωρή Αθερίδη, ένας μεσήλικας, κάποτε σπουδαίος ηθοποιός, αποφασίζει να παραδώσει μαθήματα ερμηνείας της κωμωδίας σε επίδοξους ηθοποιούς… και απαντώντας ο κ. Αθερίδης αν διδάσκεται αυτό το είδος θεάτρου λέει πως «ή το ’χεις ή δεν το ’χεις, παρ’ όλα αυτά την κωμωδία μπορείς να τη σπουδάσεις δίπλα σε ανθρώπους που κάνουν κωμωδία». Όσο για τις παγίδες της κωμωδίας το 2025 ο κ. Αθερίδης λέει πως το κόλπο είναι να προσαρμοστείς στα ζητήματα των καιρών σου. «Και δεν μιλάω για τη θεματολογία τους, όσο για τον τρόπο. Μιλάω για τη woke αφύπνιση, την οποία δεν μπορείς να μην τη λάβεις υπόψη σου, όταν όλη η κοινωνία την έχει λάβει, αλλά δεν πρέπει να τη φοβάσαι κιόλας».

Ο ρόλος του θεάτρου είναι παρηγορητικός, το θέατρο απευθύνεται μαζικά σε όλο τον κόσμο και σε καθέναν ξεχωριστά.

–Κατ’ αρχάς, μπορούν να παραδοθούν μαθήματα κωμωδίας, σε κοινό και συντελεστές του θεάματος;

–Η κωμωδία από τη φύση της λένε οι Αμερικάνοι την έχεις ή δεν την έχεις. Δηλαδή υπάρχουν τα πανεπιστήμια, η δημιουργική γραφή, η σεναριογραφία κτλ. μπορούν να σου διδάξουν άνετα ένα δραματικό σενάριο, κωμικό σενάριο λένε δεν μπορούν να σου διδάξουν. Ή το ’χεις ή δεν το ’χεις, παρ’ όλα αυτά την κωμωδία μπορείς να τη σπουδάσεις δίπλα σε ανθρώπους που κάνουν κωμωδία. Όπως τα ζευγάρια ακροβατών, στο τσίρκο, παραδοσιακά μαθαίνουν στα παιδιά τους τα ακροβατικά και έρχεται η επόμενη γενιά να αντικαταστήσει την προηγούμενη έτσι γίνεται και με την κωμωδία στο θέατρο. 

–Ποιες είναι οι παγίδες της κωμωδίας το 2025. Έχουν αλλάξει οι κώδικες γραφής της;

–Η κωμωδία γενικά προσαρμόζεται στην γλώσσα της εποχής της. Αν χρησιμοποιεί τη γλώσσα της εποχής της σημαίνει ότι το πρώτο βήμα το έχει κάνει, αυτό όμως είναι κάτι που γινόταν σε όλες τις εποχές. Όσον αφορά το 2025, όλο το κόλπο πάλι είναι να προσαρμοστείς στα ζητήματα των καιρών σου. Και δεν μιλάω για τη θεματολογία τους, όσο για τον τρόπο. Μιλάω για τη woke αφύπνιση, την οποία δεν μπορείς να μην τη λάβεις υπόψη σου, όταν όλη η κοινωνία την έχει λάβει, αλλά δεν πρέπει να τη φοβάσαι κιόλας. Πρέπει να προσαρμοστείς. 

–Τι είναι αυτό που νομίζετε ότι κράτησε το έργο ζωντανό για τρία χρόνια;

–Η απόλαυση των θεατών, δηλαδή ήταν μια παράσταση που ξεκίνησε να πει μια ιστορία και σιγά-σιγά με τις παραστάσεις με τη συμμετοχή των ηθοποιών εξελίχθηκε σε μια κωμωδία όπου από την αρχή μέχρι το έργο γελάς. Επίσης είναι διαχρονικό το θέμα του έργου.

–Έχει αλλάξει κάτι δραστικά, που θα άλλαζε και στη στοχοθεσία του έργου;

–Όχι, όχι όλα μια χαρά.

–Διαφέρει η γραφή και η υποκριτική από την τηλεοπτική στη θεατρική κωμωδία;

–Ναι, διαφέρει. Γιατί έχει το προνόμιο το θέατρο να βιώνει το ζωντανό γέλιο. Δηλαδή, λες το αστείο, γέλασαν πέτυχε το αστείο, δεν γέλασαν δεν πέτυχε. Ενώ στην τηλεόραση και στο σινεμά, είναι πιο δύσκολο να κάνεις κωμωδία.

–Η εποχή μας είναι μάλλον δραματική… ένα κωμικό έργο μπορεί να σταθεί και πολιτικά ως αντίδοτο σε δύσκολες στιγμές;

–Κάθε γενιά από τότε που εμφανίστηκε ο άνθρωπος, βιώνει την εποχή της ως δραματική και ως τη χειρότερη. Πάντα η κωμωδία έπαιζε αυτό τον ρόλο, αυτής της αποφόρτισης, αυτής της λοξής ματιάς, να ξανακοιτάξεις τον κόσμο με άλλα μάτια και να την αντέξεις.

–Ποιος πιστεύετε πως είναι ο ρόλος του θεάτρου σήμερα;

–Ο ρόλος του θεάτρου είναι παρηγορητικός, το θέατρο απευθύνεται μαζικά σε όλο τον κόσμο και σε καθέναν ξεχωριστά. Δεν διαφέρει από τον ρόλο γενικότερα της τέχνης. 

Παραστάσεις: Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας: 12, 13, 14, 15 Ιουνίου.

Παττίχειο Θέατρο Λεμεσού: 16, 17, 18 Ιουνίου. Μαρκίδειο Θέατρο Πάφου: 19 και 20 Ιουνίου. Αμφιθέατρο Πανεπιστήμιου UCLAN, Πύλα: 21 και 22 Ιουνίου. Πληροφορίες και εισιτήρια:

www.ticketmaster.cy & ACS Courier

Μέρος των καθαρών εσοδών θα διατεθούν για τη στήριξη του Ronald Mcdonald House Charities.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση