ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

«Business as usual»

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Η συζήτηση που γίνεται τώρα, που ξεκινά η περίοδος χαλάρωσης των μέτρων που είχαν ληφθεί στην κορύφωση της πανδημίας, περιστρέφεται γύρω από το σε ποια κανονικότητα θέλουμε να επιστρέψουμε. Η επιθυμητή από όλους επιστροφή στην κανονικότητα αποκτά μια άλλη διάσταση μιας και τα επίπεδα ανοχής των πολιτών έχουν αλλάξει. Τι θα πρέπει, λοιπόν, να κρατήσουμε και τι να αφήσουμε είναι μια κουβέντα που ξεκίνησε και θα συνεχιστεί για το επόμενο διάστημα.

Μέσα από αυτές τις συζητήσεις, η οικονομία ασφαλώς και επηρεάζεται πρώτα και άμεσα. Ο χρόνος του lockdown προσέφερε ικανοποιητικό χρόνο για την αναθεώρηση κάποιων πραγμάτων. Βέβαια, η πιο σημαντική μεταβλητή σε αυτήν την εξίσωση είναι η ανθρώπινη συμπεριφορά, η οποία δεν μπορεί να προβλεφθεί εύκολα. Επιπλέον, η ύφεση που είναι μπροστά μας ποτέ δεν αφήνει χώρο για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που συνήθως έρχονται με υψηλό κόστος.

Στη Γερμανία, εντούτοις, προωθείται η νομοθετική ρύθμιση του δικαιώματος των εργαζομένων, ακόμη και δίχως συνθήκες πανδημίας, να δουλεύουν από το σπίτι, εφόσον βέβαια η φύση της εργασίας τους το επιτρέπει. Η πρόταση φαίνεται να απολαμβάνει και τη στήριξη μελών της κυβέρνησης. Αυτή η μεταρρύθμιση και μόνο να μείνει ως απόρροια της πανδημίας, ο αντίκτυπος για την οικονομία θα είναι σημαντικός δεδομένου ότι το μέτρο θα προκαλέσει, μεταξύ άλλων, μείωση της ζήτησης για καύσιμα κίνησης και συνεπώς θα επιφέρει χαμηλότερες τιμές ενέργειας. Την ίδια στιγμή, θα έχουμε μια ελάφρυνση στο περιβαλλοντικό κόστος και μια πρώτη απάντηση στη μεγάλη πρόκληση της κλιματικής αλλαγής.

Ο πρόεδρος Μακρόν, σε συνέντευξή του στο διεθνή Τύπο, σημείωσε δηκτικά ότι η επάνοδος στην κανονικότητα δεν σημαίνει ότι ο κόσμος θα αποδεχθεί να επιστρέψει σε μια καθημερινότητα όπου θα αναπνέει πάλι μολυσμένο αέρα. Κάποιες μεταβολές στο περιβάλλον έχουν καταγραφεί στα πολύ θετικά αυτής της πρωτόγνωρης κρίσης και πολύ πιθανόν να δούμε προσαρμογή σε νέα δεδομένα, έτσι ώστε κάποιες καλές πρακτικές να διατηρηθούν και μετά την άρση των μέτρων. Δεν υπονοούμε βέβαια, τον περιορισμό των μετακινήσεων αλλά τον επαναπροσδιορισμό τους και την επιλογή ενδεχομένως λιγότερο ενεργοβόρων πρακτικών, όπως είναι για παράδειγμα ο περιορισμός των επαγγελματικών ταξιδιών στα εντελώς απαραίτητα και η αύξηση των ηλεκτρονικών συναντήσεων.

Οι ηλεκτρονικές αγορές και πληρωμές θα διατηρήσουν, αν όχι όλο, σημαντικό μέρος της πίτας που κατάφεραν να αποκτήσουν κατά το lockdown. Οι καταναλωτικές συμπεριφορές εύκολα διαφοροποιούνται και οι επαγγελματίες του λιανικού εμπορίου θα πρέπει να προσφέρουν νέες λύσεις στους πελάτες τους. Η δυνατότητα ηλεκτρονικών αγορών θα πρέπει πλέον να θεωρείται ένα απαραίτητο συστατικό επιβίωσης και ένα κανάλι προσφοράς νέων καταναλωτικών εμπειριών έχοντας υπόψη την «ευκολία» συναλλαγών. Βλέπουμε, λοιπόν, ένα εμπόδιο εισόδου στην αγορά λιανικής να αφαιρείται αφού πλέον η φυσική παρουσία δεν θα είναι απαραίτητη.
Στην μετά την πανδημία εποχή, αναμένονται μια σειρά από μικρές μεταρρυθμίσεις που στόχο θα έχουν να αυξήσουν την παραγωγικότητα και να μειώσουν το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων. Ο ανταγωνισμός θα είναι σκληρός αφού η προσφορά νέας καταναλωτικής εμπειρίας θα αποτελέσει κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας.

Οι επιχειρηματίες θα αναγκαστούν γρήγορα και ίσως κάπως «βίαια» να αντιληφθούν ότι το “business as usual” δεν είναι ακριβώς αυτό που ήξεραν μερικούς μήνες πριν.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: Τελευταία Ενημέρωση

X