ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πόλεις της ταλαιπωρίας

Του Παναγιώτη Καπαρή

Του Παναγιώτη Καπαρή

Ενας «πελλός», πριν από μερικές μέρες, προσπαθούσε να εισέλθει από πάροδο στη «σύγχρονη» οδό Κυριάκου Μάτση στη Λευκωσία και κτύπησε ένα άλλο διερχόμενο αυτοκίνητο. Εξοργισμένος κατέβηκε από το αυτοκίνητο, άνοιξε την πόρτα τού «αντίπαλου» οδηγού και άρχισε τα μπινελίκια και τις βρισιές, μπροστά στα έντρομα μάτια των παιδιών του. Άραγε ποιος φταίει για το τραγικό γεγονός; Σίγουρα ο «πελλός». Αλλά, άμοιροι ευθυνών είναι και αυτοί οι οποίοι σχεδίασαν και κατασκεύασαν αυτό τον «μη φιλικό» για τους οδηγούς δρόμο, ο οποίος διαλύει τα νεύρα όλων όσοι διέρχονται από τον δρόμο, κατά τα άλλα, κόσμημα της πρωτεύουσας. Οι αρχικές διακηρύξεις έλεγαν ότι ο δρόμος της «ταλαιπωρίας» θα ήταν μιας κατεύθυνσης, αλλά στη συνέχεια με τα διάφορα «μέσα» ο δρόμος έγινε δύο κατευθύνσεων και κατέστη εξαιρετικά επικίνδυνος, κυρίως για όσους επιχειρούν να εισέλθουν ή να εξέλθουν προς κάποια από τις παρόδους. Καλά τα δεντράκια και τα παρτέρια, καλά τα τεράστια πεζοδρόμια, αλλά οι δρόμοι κατασκευάζονται, για όσους το ξεχνούν, πρώτα και κύρια για να διέρχονται αυτοκίνητα. Η πρωτεύουσα της Κύπρου, η Λευκωσία της «ταλαιπωρίας», είναι ουσιαστικά «φυλακισμένη» σε δρόμους-παγίδες, γεμάτους με στροφές δεξιά, γεμάτους από αναχώματα, γεμάτους φώτα τροχαίας, με κάμερες φωτοεπισήμανσης σε σημεία παγίδες, σε δρόμους –τελικά- κατάλληλους μόνο για τους αλλοδαπούς ντελιβεράδες, οι οποίοι διακινούνται με ηλεκτρικά ποδήλατα και μοτοσικλέτες. Η πλάκα είναι ότι η πρωτεύουσα είναι γεμάτη δημόσιες υπηρεσίες, τις οποίες –καλώς ή κακώς– είναι υποχρεωμένοι οι πολίτες να επισκέπτονται για να εξασφαλίσουν άδειες και πιστοποιητικά. Τα περί ψηφιακής αναβάθμισης του Δημοσίου ακόμη αποτελούν «όνειρο θερινής νυκτός», σε μηχανογραφικά συστήματα «ταλαιπωρίας». Από εδώ ξεκινά και η μόλυνση της πρωτεύουσας με τα καυσαέρια. Και όλα αυτά, σε μια πρωτεύουσα η οποία σαγηνεύει με την ομορφιά των ενετικών τειχών, με τα μοναδικά παγκοσμίως μουσεία της, με τις μυσταγωγικές εκκλησίες της και την ομορφιά των διατηρητέων σπιτιών της.

Ο νέος δήμαρχος της πρωτεύουσας, ο Χαράλαμπος Προύτζος, καλό είναι να ανοίξει τα «κιτάπια» τού Δήμου, να διαβάσει πόσα εκατομμύρια χάνονται για συντήρηση «φαραωνικών» έργων, όπως η Πλατεία Ελευθερίας, να μάθει πόσα εκατομμύρια χάνονται για να λειτουργούν τα αμέτρητα και αχρείαστα, διπλά και τριπλά φώτα τροχαίας, να διαπιστώσει πόσα εκατομμύρια διατίθενται για τη συντήρηση κήπων με «άνοστο» γρασίδι και για την περιποίηση των φίκων Σεϋχελλών, του «Μακαρίου» όπως λέγονται, οι οποίοι σηκώνουν και διαλύουν πεζοδρόμια. Καλό είναι, ο νέος άρχοντας της πρωτεύουσας, να μελετήσει τρόπους για εξοικονομήσεις δαπανών και μείωση της γραφειοκρατίας, και όχι τρόπους αύξησης των εσόδων από τους «βαρυφορολογούμενους» δημότες. Ανάλογες στρεβλώσεις, με κουτοπονηριές και έργα εκατομμυρίων μόνο για «κορδέλες», υπάρχουν σε πολλούς δήμους της Κύπρου, και ήδη οι ψηφοφόροι έστειλαν τα δικά τους μηνύματα, είτε εν γνώση, είτε εν αγνοία τους. Λύσεις στο χάος των προβλημάτων στους περισσότερους δήμους υπάρχουν πολλές, φτάνει και οι τοπικοί άρχοντες να σκέφτονται «λογικά» και όχι «συναισθηματικά», να σκέφτονται το κοινό καλό και όχι μόνο το καλό του «κουμπάρου». Το κυκλοφοριακό «τέρας» μπορεί εύκολα να επιλυθεί με μονοδρομήσεις κεντρικών οδών και την κατάργηση των στροφών δεξιά. Στη Λευκωσία για παράδειγμα, θα μπορούσαν εύκολα να μονοδρομηθούν η Κένεντι, η Αρμενίας, η Λάρνακος, η Σπύρου Κυπριανού και άλλοι πολλοί κύριοι δρόμοι. Στον Δήμο Στροβόλου, επιτέλους πρέπει να μονοδρομηθούν η Αθαλάσσας, η Τσερίου, η Κωνσταντινουπόλεως και άλλοι πολυσύχναστοι δρόμοι. Ανάλογες λύσεις μπορούν να προωθηθούν σε όλους τους δήμους τής «ταλαιπωρίας». Οι στροφές δεξιά επιβάλλεται να αντικατασταθούν, πάραυτα, με κυκλικούς κόμβους, όπως άρχισαν να κατασκευάζονται στη Λεμεσό. Οι στατιστικές λένε ότι η διέλευση από τους κυκλικούς κόμβους είναι μέχρι και 80% πιο γρήγορη σε σχέση με τα φώτα τροχαίας. Και το καλύτερο, είναι ότι θα σταματήσουν και οι νυκτερινές «κόντρες» των «ανεγκέφαλων» μοτοσικλετιστών, αφού το φυσικό εμπόδιο των κυκλικών κόμβων είναι απαγορευτικό για «κούρσες θανάτου». Θα γλυτώσει και ο κοσμάκης από πολλές «αμαρτωλές» κάμερες φωτοεπισήμανσης.

Οι νέοι τοπικοί άρχοντες με τις διευρυμένες εξουσίες και τους μεγαλύτερους πληθυσμούς, καλό είναι βάλουν στην εξίσωση των προβληματισμών τους και την ισχυρότερη δύναμη του τόπου, η οποία δεν είναι άλλη από τον καυτό ήλιο. Να αρχίσουν να φυτεύουν κυπριακά δέντρα, τα οποία δεν θέλουν πολύ νερό, ώστε να αλλάξει το μικροκλίμα. Να αρχίσουν να τοποθετούν πραγματικά και όχι «φουτουριστικά» σκίαστρα στους δρόμους. Και γιατί όχι, να αρχίσουν να τοποθετούν μεγάλους ανεμιστήρες σε δρόμους με εστιατόρια και καφετέριες, όπως τοποθετούνται με μεγάλη επιτυχία σε ελληνικές πόλεις. Στο τέλος της ημέρας είναι όλα θέμα κοινής λογικής και ταπεινής συμπεριφοράς, αφού ούτε οι τοπικοί άρχοντες δεν είναι αιώνιοι.

 

kaparispan@yahoo.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παναγιώτη Καπαρή

Παναγιώτης Καπαρής: Τελευταία Ενημέρωση