
Του Παναγιώτη Ρουγκάλα
Η φορολογική μεταρρύθμιση όταν παρουσιάστηκε στο πρώτο τρίμηνο του 2025 είχε εντυπωθεί στην κοινωνία πως ήταν εστιασμένη πιο πολύ στο επιχειρείν και στα συμφέροντα των επιχειρήσεων πάρα στον απλό κύπριο πολίτη.
Ο χρόνος πέρασε, «χώνεψαν» λίγο τα κόμματα τα δεδομένα που άκουσαν και το καλοκαίρι άρχισαν να δημιουργούνται δεύτερες σκέψεις για τα της φορολογικής μεταρρύθμισης η οποία θα εφαρμοζόταν εντός ενός εξαμήνου, δηλαδή την 1η Ιανουαρίου 2026. Το καλοκαίρι έγινε ένα μεγάλο μπρα-ντε-φέρ μεταξύ των εμπλεκόμενων δυνάμεων και φτάσαμε αρχές φθινοπώρου –τρεις μήνες πριν την επιθυμητή ημερομηνία εφαρμογής- να τρέχει η κυβέρνηση να βρει συγκλίσεις στη Βουλή. Τα κόμματα άρχισαν να «αραδιάζουν» κοστολογημένες και ακοστολόγητες αλλαγές επί των νομοσχεδίων την ίδια ώρα που δινόταν μία μάχη με το χρόνο για να γίνει κατορθωτό να εφαρμοστεί η μεταρρύθμιση από αρχές του νέου χρόνου.
Ο Σεπτέμβριος πέρασε, ο Οκτώβριος, ο Νοέμβριος επίσης. Η κυβέρνηση έφτασε στο παραπέντε, μπορούμε πλέον να πούμε στο «και πέντε», καθώς λίγες ημέρες πριν προχωρήσει για ψήφιση στη Βουλή μέσα στο κρίσιμο 3ήμερο της ψήφισης του Προϋπολογισμού του 2026, έγιναν εντατικές συναντήσεις με τα κόμματα τα οποία θα στηρίξουν τα νομοσχέδια. Η κυβέρνηση στην ουσία άρχισε ένα «ανατολίτικο παζάρι» για να ικανοποιήσει τα θέλω μόνο των κομμάτων που θα την στηρίξουν και θα ψηφίσουν τα νομοσχέδια της φορολογικής μεταρρύθμισης που έχει καταθέσει τη Βουλή.
Στη μεγάλη και ορθά υπαρκτή μέχρι και «προχθές» κριτική για μία φορολογική μεταρρύθμιση που εστιάζει στα συμφέροντα των επιχειρήσεων, μπορούμε να πούμε ότι συμφωνήθηκαν αλλαγές που πλέον έχουν θετικά και για τους λιγότερο δυνατούς, για τον απλό πολίτη. Οι «προσυμφωνημένες» αλλαγές τιμολογούνται όπως φάνηκε με δημοσιονομικό κόστος περίπου 110 εκατομμυρίων ευρώ, κάτι που μέχρι τώρα δεν είχε προχωρήσει η Κυβέρνηση, ή είχε αφήσει στρατηγικά «χώρο» διότι ήξερε ότι πρέπει να έχει στα διαπραγματευτικά της χαρτιά αυτό τον «αέρα». Αξίζει να σημειωθεί ότι με τις τώρα θα εκτιμήσεις δεν υπάρχει κίνδυνος για την σταθερότητα των δημόσιων οικονομικών.
Η φορολογική μεταρρύθμιση η οποία έχει να γίνει 20 και πλέον χρόνια είχε «κακιστεί» ότι θα ήταν μία χαμένη ευκαιρία για να γίνουν πράγματα για την χαμηλή κοινωνία, τον μέσο Κύπριο πολίτη και ήταν ετεροβαρής προς όφελος του επιχειρείν και των επιχειρήσεων. κάτι το οποίο θα αναμένουμε να διαφανεί ωστόσο έγιναν μέχρι και την ύστατη αλλαγές για να είναι έστω και λίγο εστιασμένη προς τα χαμηλά κοινωνικά ή τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα.
Όπως και να ‘χει θα πρέπει πιθανώς να το δούμε λίγο πιο ψύχραιμα. Η παρούσα φορολογική μεταρρύθμιση λειτουργεί 20 και πλέον χρόνια, αλλά πρακτικά δεν είναι εκείνη που είχε ψηφιστεί πριν 20 και πλέον χρόνια. Μέσα σ’ αυτό το μακρύ διάστημα έγιναν πολλά «updates», κάτι που θα πρέπει λογικά να αναμένουμε και σε αυτή. Να κάνουν την φορολογική αυτή μεταρρύθμιση καλύτερη από ότι θα είναι από την πρώτη 2006 του χρόνου που θα αρχίσει να εφαρμόζεται την βάλει.
Αν περιμένει κανείς πως δεν θα γίνουν λάθη σε αυτά που θα περάσουν, νομίζω ότι τα βλέπει όλα ρόδινα. Η βιασύνη σίγουρα δεν θα βοήθησε στο όλο πρότζεκτ και όπως έχει διαφανεί και σε άλλα πράγματα, η Κυβέρνηση αυτή αρέσκεται να αυτοεγκλωβίζεται με ημερομηνίες και εξαγγελίες. Το 1.1.2026 είναι ξεκάθαρα ένας από τους «αυτοεγκλωβισμούς» της, αλλά κρατάμε το θετικό πως, έστω και την τελευταία στιγμή έγιναν αλλαγές προς το συμφέρον του απλού πολίτη.