
ΔΗΚΤΗΣ
Η υπερψήφιση του προϋπολογισμού ολοκληρώθηκε με έγκριση του 66% των βουλευτών, προκαλώντας την ικανοποίηση του υπουργού Οικονομικών, ο οποίος ανέφερε πως η θετική κατάληξη θα επιτρέψει να προχωρήσει η οικονομία με τους γνωστούς αναπτυξιακούς ρυθμούς και να συνεχίσει η υλοποίηση του αναπτυξιακού έργου της κυβέρνησης Χριστοδουλίδη. Με τις δαπάνες στα 10,7 δισ. ευρώ αυξημένες κατά 5% η κυβερνητική πολιτική προτεραιοποιεί τις κοινωνικές παροχές, οι οποίες παρουσιάζουν ετήσια αύξηση ύψους 6,7% με τις αναπτυξιακές να περιορίζονται σε ετήσια αύξηση ύψους 4,7%. Οι κοινωνικές παροχές περιλαμβάνουν κονδύλια για την υγεία, την παιδεία και το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα σε αναλογία 5:1:1.
Σταθερή πορεία εν μέσω αβεβαιότητας
Η κυπριακή οικονομία το δεκάμηνο του 2025 κατέγραψε αύξηση 3,6% στη μεταποίηση, 16% στις κατασκευές και 4,2% στην κατανάλωση. Την ίδια στιγμή ο πληθωρισμός περιορίστηκε στο μηδέν, με τις εισαγωγές να αυξάνονται κατά 12% και τις εξαγωγές κατά 4%. Το εμπορικό έλλειμμα που δημιουργείται αναπληρώνει ο τουρισμός, ο οποίος μετά από ακόμη μια εξαιρετική σεζόν παρουσιάζει αύξηση 11% στις αφίξεις, περίπου όση και στα έσοδα. Σε γενικές γραμμές, η οικονομία κατά το πρώτο δεκάμηνο του 2025 εμφανίζει ήπια ανάπτυξη και ενισχυμένη σταθερότητα σε ένα ακραία αβέβαιο περιβάλλον.
Βάζει δύσκολα το 2026
Αναλύοντας τον κυπριακό τραπεζικό τομέα κάποιος μπορεί να αντιληφθεί πως η υπερβάλλουσα ρευστότητα και ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι οι δύο μεγάλες προκλήσεις ενώπιον των τραπεζών. Μεγαλύτερη ανησυχία προκύπτει για το πρώτο, αφού ίσως προκαλέσει προβλήματα σε ένα περιβάλλον όπου μεσοπρόθεσμα τα επιτόκια θα διατηρηθούν σταθερά. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον θα προκύψει ξανά η ανάγκη για διαφοροποίηση εσόδων και ορθολογική διαχείριση του κόστους. Μια στρατηγική που αν και έγινε προσπάθεια πριν την πανδημία, ήρθε αργότερα ο covid19 να προκαλέσει τη μεγάλη άνοδο των επιτοκίων αναστέλλοντας τις προσπάθειες για μια πενταετία. Το 2026 θα αποτελέσει την επόμενη μεγάλη ευκαιρία για την επίλυση ενός διαχρονικά πιεστικού προβλήματος του κυπριακού τραπεζικού τομέα.
Μέχρι τελικής πτώσης
H πανευρωπαϊκή κινητοποίηση των αγροτών σχετίζεται με τις αλλαγές που προωθούν οι Βρυξέλλες στην κοινή αγροτική πολιτική. Για άλλη μια φορά η ηγεσία της Ε.Ε. βρίσκεται στο επίκεντρο κριτικής για γραφειοκρατία, αργά αντανακλαστικά και διαλυτικές προσεγγίσεις μέσω της προώθησης εθνικών σχεδίων αγροτικής πολιτικής. Με κεντρικό μήνυμα ότι χωρίς αγρότες δεν θα υπάρξει μελλοντικά τροφή, το αγροτικό κίνημα βρίσκεται στους δρόμους. Στη δική μας περίπτωση τα αιτήματα των αγροτών στηρίζονται σε διαχρονικές διεκδικήσεις για αυξημένη κρατική στήριξη και προστασία. Σε κάθε περίπτωση, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε τοπικό επίπεδο οι σύγχρονες προκλήσεις στην αγροδιατροφική αλυσίδα αγνοούνται παντελώς προκειμένου αμφότερες πλευρές να επικεντρωθούν σε ένα power game μέχρι τελικής επικράτησης.
Τα λάθος συμφέροντα
Σύμφωνα με τη Eurostat η πλειοψηφία (54%) της νόμιμης μετανάστευσης στη χώρα μας σχετίζεται με την παραχώρηση αδειών εργασίας. Ακολουθούν με σημαντική διαφορά η φοίτηση (9%) και οικογενειακοί λόγοι (14%). Εύκολα συνεπώς εξάγεται το συμπέρασμα ότι η άνοδος των ενοικίων προκλήθηκε από κυβερνητικές παρεμβάσεις και κίνητρα για προσέλκυση ξένων εταιρειών μαζί με το ανθρώπινο τους δυναμικό. Συνεπώς, η κυβέρνηση έχει κάθε νόμιμο λόγο να παρέμβει και να διορθώσει μια στρεβλή κατάσταση, προφανώς με δημοσιονομικό κόστος. Τότε είναι που θα διαφανεί αν η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί θα μας κοστίσει περισσότερα από τα οφέλη που προκάλεσαν αυτές οι επιχειρήσεις, μεταφέροντας την έδρα τους στην Κύπρο. Τότε θα διαφανεί αν τελικά οι κυβερνητικές αποφάσεις έγιναν προς όφελος της οικονομίας και του τόπου ή αν για ακόμη μια φορά μπήκαν μπροστά τα συμφέροντα των λίγων.



























