ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Δήμος Λευκωσίας - Το σκεπτικό της απόφασης για Μακαρίου

Η συζήτηση για το θέμα θα συνεχιστεί σε δύο εβδομάδες στην Επιτροπή Μεταφορών

ΚΥΠΕ

Ξεκίνησε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών η συζήτηση για την απόφαση του Δήμου Λευκωσίας για το άνοιγμα της λεωφόρου Μακαρίου στην τροχαία κυκλοφορία και για την συμβατότητά της με τον στρατηγικό σχεδιασμό βιώσιμης κινητικότητας και αστικής ανάπτυξης

Ο Δήμαρχος της πρωτεύουσας, Χαράλαμπος Προύντζος, εξήγησε το σκεπτικό της απόφασης και τι οδήγησε το Δημοτικό Συμβούλιο στο να αλλάξει τον αρχικό σχεδιασμό για το βόρειο τμήμα της Μακαρίου, που σήμερα χρησιμοποιείται από λεωφορεία αλλά και από περιορισμένο αριθμό αυτοκινήτων. Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο ανέφερε, πάντως, πως η αλλαγή του καθεστώτος κυκλοφορίας στη Μακαρίου συνιστά ουσιαστική αλλαγή στη φύση του έργου, που χρηματοδοτήθηκε από τα Ταμεία Συνοχής της ΕΕ, και στη συμβολή του στους γενικούς στόχους.

Ο εισηγητής του θέματος, Βουλευτής του Κινήματος των Οικολόγων Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, είπε πως από τη στιγμή που ολοκληρωθήκαν τα έργα στην Μακαρίου, ανέμενε από τον Δήμο Λευκωσίας να πάρει τα απαραίτητα μέτρα τα οποία θα έφερναν τον κόσμο κάτω στην πόλη. Είπε πως αντί αυτού, ο Δήμος πήρε μια απόφαση για να δώσει ξανά στην κυκλοφορία το μέρος αυτό της Μακαρίου, χωρίς, όπως σημείωσε, ο ίδιος να δει μια έρευνα που να υποστηρίζει πως η απόφαση αυτή θα βοηθούσε στο να ζωντανέψει ξανά το κέντρο της πόλης.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Νίκος Τορναρίτης, ανέφερε πως το κόμμα του στηρίζει το άνοιγμα του βόρειου τμήματος της Μακαρίου, σημειώνοντας πως θα πρέπει επίσης να γίνει συζήτηση για το πώς θα πρέπει να λειτουργεί και το νότιο της τμήμα.

Οσον αφορά το κατά πόσο τίθεται θέμα επιστροφής χρημάτων, λόγω του ότι το έργο ήταν συγχρηματοδοτούμενο από ευρωπαϊκά ταμεία, ο κ. Τορναρίτης είπε πως έχει μιλήσει με αρμόδιους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Συμβουλίου της Ευρώπης και πως το θέμα που τίθεται είναι αν όντως αναμορφώθηκε η Λεωφόρος Μακαρίου μετατρεπόμενη σε χώρο βιώσιμης κινητικότητας, αν η απόφαση η αρχική στην τελική "διχοτόμησε" τη Λευκωσία και ποιο είναι αυτό που επιθυμούν πραγματικά οι πολίτες.

Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε ο Δήμαρχος Λευκωσίας λέγοντας πως το θέμα του περιορισμού της κυκλοφορίας σε βασικές αστικές αρτηρίες δεν απασχολεί μόνο την Κύπρο και τη Λευκωσία αλλά πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Ανέφερε πως σε χώρες όπου υπάρχουν επιτυχημένες και αξιόπιστες λύσεις μέσων μαζικής μεταφοράς αλλά και λύσεις ολοκληρωμένων υποδομών εκεί η συζήτηση διεξάγεται πάνω σε μια εντελώς διαφορετική βάση.

Ο κ. Προύντζος είπε πως ο Δήμος Λευκωσίας είναι ο τελευταίος που μπορεί να κατηγορηθεί για τη βιώσιμη κινητικότητα καθώς πρόκειται για μια πόλη που δεν έχει μέσα μαζικής μεταφοράς και όπου τα λεωφορεία της είναι εκτός πόλης, σημειώνοντας πως από το 2010 έχουν δαπανηθεί πάνω από 1,5 δις για τα λεωφορεία, και, χωρίς να ευθύνεται η εταιρεία, η διείσδυση τους στους πολίτες είναι πολύ χαμηλή. Σημείωσε πως ο Δήμος δεν αποφασίζει για τα μέσα μαζικής μεταφοράς που θα αναπτυχθούν στην πόλη.

Ο κ. Προύντζος είπε στη συνέχεια πως η Μακαρίου δεν ήταν απλώς ένας δρόμος αλλά ήταν ένα μέρος του ολοκληρωμένου σχεδίου κινητικότητας, το οποίο είχε πάρα πολλές προϋποθέσεις για να δουλέψει. Τόνισε πως η βιώσιμη κινητικότητα δεν είναι μόνο σε σχέση με τη διακίνηση του αυτοκινήτου σε ένα μέρος της λεωφόρου αλλά έχει και πολλές άλλες παραμέτρους, όπως η δημιουργία μεγαλύτερων πεζοδρομίων, η εξομοίωση του ύψους του πεζοδρομίου με τον δρόμο, η δημιουργία ενός αστικού περιβάλλοντος με τη φύτευση δέντρων, η προσβασιμότητα για κατηγορίες ατόμων που αντιμετωπίζουν ειδικά προβλήματα και πολλές άλλες παράμετροι.

Ανάμεσα σε άλλα, τόνισε πως αν κάποιος θεωρεί ότι η βιώσιμη κινητικότητα στην Κύπρο κρίνεται από το άνοιγμα του βορείου τμήματος της Μακαρίου στην κυκλοφορία αυτό αποτελεί μια εσφαλμένη τοποθέτηση.

Εξάλλου, ο κ. Προύντζος είπε πως έχει στη διάθεσή του έρευνα η οποία δείχνει ότι οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις όχι μόνο στη Μακαρίου, όπως τα φώτα τροχαίας, οι μονοδρομήσεις κλπ, αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για να έρθουν οι πολίτες στο κέντρο της πόλης. Αυτό, όπως είπε, δεν είναι μια αυθαίρετη προσέγγιση του Δήμου Λευκωσίας αλλά προέρχεται από μια ποιοτική έρευνα που διεξήχθη με δομημένο ερωτηματολόγιο.

Ο Δήμαρχος Λευκωσίας αναφέρθηκε και σε άλλους αποτρεπτικούς παράγοντες, όπως, σύμφωνα με την ποιοτική έρευνα, το ύψος των ενοικίων στην Μακαρίου και εξέφρασε την ελπίδα να ληφθούν κάποιες αποφάσεις από τη Βουλή ώστε το κέντρο της πόλης να μην είναι όμηρος δέκα ιδιοκτητών, όπως χαρακτηριστικά είπε. Σημείωσε πως για να αυξηθούν οι εμπορικές χρήσεις πρέπει να αυξηθεί ο μόνιμος πληθυσμός στο κέντρο.

Ο κ. Προύντζος είπε πως οι επιλογές που είχε το Δημοτικό Συμβούλιο ήταν να παραμείνει η Μακαρίου ως έχει, να ανοίξει πλήρως για όλα τα αυτοκίνητα 24 ώρες το 24ωρο, η δική του πρόταση που ήταν να ανοίξει για το κοινό από τις 9 το πρωί ως τις 7 το απόγευμα, έτσι ώστε να μην επηρεάζονται τα λεωφορεία που μεταφέρουν υπαλλήλους κατά την μετάβαση τους στη δουλειά αλλά και κατά την αποχώρηση τους και να κλείνει τα Σαββατοκύριακα, και υπήρχε και η απόφαση που υιοθετήθηκε για αμφίδρομη κίνηση στη βόρεια Μακαρίου από τις 7:00 το πρωί έως τις 21:00, και τα Σαββατοκύριακα να επανέρχεται το ισχύον καθεστώς, το οποίο περιορίζει την πρόσβαση μόνο σε λεωφορεία και εξουσιοδοτημένα οχήματα.

Ο Δήμαρχος ανέφερε πως η απόφαση για να αλλάξει το καθεστώς εκεί ήταν πολιτική και λήφθηκε στη βάση τριών παραγόντων. Πρώτον, αξιολογήθηκε πως υπάρχει πρόβλημα συνδεσιμότητας σε ορισμένες περιοχές όπως ο Άγιος Ανδρέας και ο Άγιος Παύλος, δεύτερον στην άποψη πως υπήρχε πρόβλημα προσβασιμότητας στη Μακαρίου και τρίτον στη θέση πως η απόφαση θα έπρεπε να ληφθεί έγκαιρα ώστε μαζί με άλλα κίνητρα που θα δίνονταν να ανακάμψει το εμπορικό κέντρο της πόλης.

Για το θέμα της χρηματοδότησης των έργων, ο κ. Προύντζος είπε πως ο περιορισμός της κυκλοφορίας στο βόρειο τμήμα της Μακαρίου δε ήταν κάτι μεμονωμένο αλλά ήταν σε ένα πλαίσιο με πολλά άλλα ζητήματα όπως η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, η ισόρροπη διαμόρφωση του οδοστρώματος με τα πεζοδρόμια, η μονοδρόμηση της νότιας Μακαρίου. Όπως είπε, είναι καλά να περιμένουμε τη γνώμη των χρηματοδοτών, δηλαδή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών είπε πως ο συγκεκριμένος άξονας δεν βρίσκεται μόνο στο στρατηγικό σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας αλλά είναι μέσα και στο εθνικό στρατηγικό σχέδιο για τη μείωση των ρύπων, μέσα στο στρατηγικό σχέδιο οδικής ασφάλειας αλλά και μέσα στη δήλωση πολιτικής της Κυβέρνησης. Ως Υπουργείο Μεταφορών είχαν αφουγκραστεί τις ανησυχίες του προηγούμενου Δημάρχου και του Δημοτικού Συμβουλίου και για αυτό διεξήγαγε μελέτη μικροπροσομοίωσης με 5 εναλλακτικά σενάρια. Η μελέτη κατέδειξε, όπως είπε, ότι το σημερινό σενάριο είναι το καλύτερο από όλα όσα έχουν εφαρμοστεί.

Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ανέφερε για το θέμα της χρηματοδότησης πως για να μπορούμε να δώσουμε απάντηση στο κατά πόσον θα χαθούν χρήματα, θα πρέπει να έχουμε ενώπιον μας όλα τα δεδομένα. Όπως είπε, αν αλλοιωθούν οι αρχικοί στόχοι του σχεδίου για το οποίο δόθηκε η χρηματοδότηση, τότε ενδεχομένως να υπάρξουν κάποιες επιπτώσεις. Αυτό, όμως, είναι κάτι που δεν μπορούμε να ξέρουμε από τώρα, ανέφερε.

Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Περιβάλλοντος είπε πως η ανησυχία τους είναι πως αυτή η απόφαση για αλλαγή στη Μακαρίου θα επηρεάσει σημαντικά την έγκριση για χρηματοδότηση παρόμοιων σχεδίων σε άλλες πόλεις.

Ο εκπρόσωπος της Αστυνομίας είπε, από την πλευρά του, πως η Δύναμη δεν έχει ακόμη επίσημη ενημέρωση από τον Δήμο Λευκωσίας για την απόφαση που έχει λάβει, και πως όταν την λάβει θα τη μεταβιβάσει στο Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης που θα την εξετάσει ώστε να τοποθετηθεί.

Ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο είπε πως πρόκειται για ένα έργο που χρηματοδοτήθηκε από τα ταμεία συνοχής στα πλαίσια ενός προγράμματος που λέγεται ανταγωνιστικότητα και αειφόρος ανάπτυξη και που σκοπό έχει να αναπτύσσει έργα φιλικά προς το περιβάλλον.

Όπως είπε, με βάση αυτά που έχουν δει μέχρι στιγμής κυρίως από τον Τύπο, η αλλαγή αυτού του καθεστώτος κυκλοφορίας στη Μακαρίου συνιστά ουσιαστική αλλαγή στη φύση του έργου και στη συμβολή του στους γενικούς στόχους.

Η συζήτηση για το θέμα θα συνεχιστεί σε δύο εβδομάδες στην Επιτροπή Μεταφορών.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Κύπρος: Τελευταία Ενημέρωση