
ΚΥΠΕ
Διαφωνία προέκυψε στην Επιτροπή Ελέγχου μεταξύ κυβερνητικών τμημάτων, κυρίως με το Τμήμα Δημοσίων Έργων, και εκπροσώπων κατοίκων σε σχέση με την κατασκευή του νέου δρόμου, τεσσάρων λωρίδων, που θα συνδέει τη Λεωφόρο Στροβόλου με τη λεωφόρο Αρχαγγέλου Μιχαήλ, στον Στρόβολο, με τους βουλευτές να θέτουν σειρά ερωτημάτων, διερωτώμενοι ταυτόχρονα πως δεν μπορεί να διασωθεί η ιστορική δεξαμενή του Αρχιεπισκόπου Κυπριανού, σχεδόν 200 ετών, από την οποία θα διέρχεται ο δρόμος.
Μιλώντας κατά τη συνεδρία της Επιτροπής, η οποία συζήτησε το θέμα «Η παρακολούθηση των σχεδίων ανάπτυξης και ελέγχου των δημόσιων δαπανών που αφορούν στην κατασκευή του νέου δρόμου, πρωταρχικής σημασίας, που συνδέει τη λεωφόρο Στροβόλου με τη λεωφόρο Αρχαγγέλου Μιχαήλ και οι ενδεχόμενες επιπτώσεις επί των διατηρητέων μνημείων/αρχαιοτήτων της περιοχής», έπειτα από εισήγηση των βουλευτών Ζαχαρία Κουλία και Αλεξάνδρας Ατταλίδου, ο αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπής Χρύσης Παντελίδης, ο οποίος προέδρευσε της συνεδρίας, είπε ότι «θα πρέπει να μας προβληματίσει ως πολιτεία το γεγονός ότι ένας δρόμος τόσης πρωταρχικής σημασίας, πρωτο-χαράκτηκε το 1990, πριν 35 χρόνια, και δεν κατασκευάστηκε».
«Ενώ κατανοώ την προσπάθεια να αποδειχθεί η τεράστια σημασία αυτού του έργου – πέραν της δεξαμενής -, τούτη η προσπάθεια στρέφει τα πυρά και προς τις ίδιες υπηρεσίες, τμήματα και δημοτικές αρχές γιατί είμαστε στο 2025 και το έργο ακόμη να γίνει», πρόσθεσε.
Ο κ. Παντελίδης ζήτησε από τον Διευθυντή του Τμήματος Δημοσίων Έργων Ελευθέριο Ελευθερίου να εξεταστεί το θέμα της υπερύψωσης του δρόμου και της παράκαμψης, ενώ ο κ. Ελευθερίου απάντησε ότι το Τμήμα θα απαντήσει με τεχνικά δεδομένα, «με διαφάνεια και τεκμηρίωση» μέσω επιστολής που θα αποστείλει στην Επιτροπή.
Η Αντιγόνη Διάκου, μιλώντας εκ μέρους των κατοίκων της περιοχής, είπε ότι στόχος είναι η διάσωση της ιστορικής δεξαμενής του Αρχιεπισκόπου Κυπριανού που βρίσκεται μεταξύ Λεωφόρους Ελαιώνων με κατεύθυνση προς την Αγία Σοφία και πρόσθεσε ότι η δεξαμενή πρόκειται να καταστραφεί από τη διέλευση δρόμου τεσσάρων λωρίδων που θα ενώνει τις λεωφόρου Αρχαγγέλου και Στροβόλου με το προκαταρκτικό κόστος να εκτιμάται γύρω στα 18 εκατομμύρια ευρώ.
Ανέφερε ότι η δεξαμενή κτίστηκε περί το 1817 δια ιδίων δαπανών του Αρχιεπισκόπου Κυπριανού μέσα στο τσιφλίκι του Στροβόλου ως ένα έργο κοινής ωφελείας για τους κατοίκους και έτσι έγινε γνωστό ως το «νερό του Δεσπότη» και «τρεχάτα νερά του Δεσπότη» και συνέβαλε στα μέγιστα στην γεωργική ανάπτυξη και οικονομική ευημερία του Στροβόλου επιλύοντας το πρόβλημα τόσο της παροχή πόσιμου νερού όσο και της άρδευσης της γης τους.
Περαιτέρω ανέφερε πως δημεύθηκε από το οθωμανικό κράτος μαζί με όλες τις περιουσίες των εκτελεσθέντων κληρικών και προεστών το 1821 και πουλήθηκε με πλειστηριασμό στον Χατζή Ιμπραήμ Αγά και στη συνέχεια αγοράστηκε από Ελληνοκύπριους.
Είπε ακόμη ότι ο Αρχιεπίσκοπος Κυπριανός φρόντισε για την φύτευση ελαιώνων τους οποίους δώρισε στην κοινότητα.
Αναφορικά με τα χαρακτηριστικά της δεξαμενής, η κ. Διάκου είπε ότι η δεξαμενή διασώζεται ακέραιη μετά από 200 χρόνια, με διαστάσεις 26 μέτρα επί 26 μέτρα και ανήκε στο Τσιφλίκι του Στροβόλου που ήταν περιουσία του Αρχιεπισκόπου Κυπριανού.
Ανέφερε επίσης μεταξύ άλλων ότι αποτυπώθηκε από το Kitchener το 1883 και στη συνέχεια από το Κτηματολόγιο στις αρχές και τα μέσα του 20ου αιώνα και ήταν συνδεδεμένη με αυλάκι και λαγούμια με δεύτερη δεξαμενή βορειότερα.
Είπε ακόμη ότι επιδιορθώθηκε τη δεκαετία του 1920 από τους Άγγλους με τσιμέντο Πόρτλαντ και αποτελεί μια από τις πρώτες χρήσεις του τσιμέντου στην Κύπρο.
Σε σχέση με τα αιτήματα των κατοίκων, η κ. Διάκου είπε ότι ζητούν την ανασκαφική διερεύνηση, φωτογραφική, σχεδιαστική και τρισδιάστατη ψηφιακή αποτύπωση της δεξαμενής, την κήρυξη της ως μνημείο Β΄Πίνακα όπως αρχικά είχε πρόθεση η Διευθύντρια του Τμήματος Αρχαιοτήτων και μελέτη της κατασκευής και των υλικών και ανάδειξη σε σχέση με την ιστορία της Ύστερης Οθωμανικής περιόδου.
Ανέφερε επίσης ότι ζητούν την δημιουργία κόμβου επί της Οδού Ελαιώνων ή παράκαμψη που να περικλείει, να διατηρεί αυτούσια και να αναδεικνύει την ιστορική δεξαμενή και πρόσθεσε ότι «η καταστροφή της ιστορικής δεξαμενής, κτίσμα και ιδιοκτησία του ιδίου του Αρχιεπισκόπου Κυπριανού από το ίδιο το κράτος αποτελεί ιστορικό ατόπημα».
Ο Διευθυντής του Τμήματος Δημοσίων Έργων Ελευθέριος Ελευθερίου είπε ότι ο δρόμος αυτός είναι ένας πολεοδομικός σχεδιασμός και έργο πρωταρχικής σημασίας, ενώ το Τμήμα Δημοσίων Έργων ανέλαβε τον σχεδιασμό με βάση τον πολεοδομικό σχεδιασμό.
Πρόσθεσε ότι στη διαδικασία ετοιμασίας των κατασκευαστικών σχεδίων, είχαν σωρεία συναντήσεων και έκαναν και δημόσια παρουσίαση του έργου, ενώ εξήγησαν «και τη σημασία του και τα οφέλη του, αλλά ταυτόχρονα και τους σχετικούς περιορισμούς που προκύπτουν από το συγκεκριμένο σχεδιασμό».
Ανέφερε ότι υπάρχει μελέτη στην οποία φαίνεται ξεκάθαρα πόση θα είναι η τροχαία κίνηση σήμερα και πόση σε κάποια χρόνια και τι σημαίνει αυτή η αύξηση της τροχαίας κίνησης, εάν δεν γίνει το συγκεκριμένος δρόμος για να μπορέσει να εξυπηρετήσει (1:40) αυτήν την αύξηση της τροχαίας κίνησης.
Είπε ακόμη ότι έχουν γίνει και μελέτες που δείχνουν πόσο θα μειωθούν οι ρύποι που δείχνουν ότι θα υπάρχει μείωση επί της Λεωφόρους Μακεδονιτίσσης και σε όλους τους δρόμους της περιοχή, πέραν από το 65% με έναν χρονικό ορισμό μέχρι και το 2034.
Αναφορικά με το θέμα της ιστορικής δεξαμενής, ο Διευθυντής του ΤΔΕ είπε ότι έγιναν πολλές συναντήσεις και το θέμα είχε συζητηθεί τελευταία φορά το Νοέμβριο του 2024 στο Υφυπουργείο Πολιτισμού όπου εκφράσαμε και εξηγήσει ποιοι ήταν οι περιορισμοί για το θέμα της διάσωσης της δεξαμενής.
«Η εντύπωση που είχαμε ήταν ότι εμείς μπορούμε να προχωρήσουμε και να εκτελέσουμε το έργο όπως έχει σχεδιαστεί και ότι δεν υπήρχαν έντονες αντιδράσεις στο να προχωρήσει το έργο», πρόσθεσε.
Αναφορικά στο κατά πόσο μπορούσε να γίνει η παράκαμψη της δεξαμενής και κατά πόσο θα μπορούσε να καλυφθεί, ο κ. Ελευθερίου είπε σε σχέση με την κάλυψη της ότι έλεγξαν το θέμα και «δεν μας παίρνει η λεγόμενη λοβοτομή του δρόμου και να μπορεί να γίνει η επίχωση της και να μπορεί να κατασκευαστεί ο δρόμος». Σε σχέση με την παράκαμψη της δεξαμενής, είπε ότι «έχουμε τα σχέδια που φαίνεται ακριβώς τι σημαίνει η παράκαμψη της δεξαμενής και που δείχνει ότι γεωμετρικά δεν μας παίρνει να κάνουμε αυτή την παράκαμψη καθώς δημιουργούνται λανθασμένες αχτίνες του δρόμου και δημιουργούνται άλλα προβλήματα οδικής ασφάλειας».
Ο κ. Ελευθερίου, αφού σημείωσε ότι το Τμήμα Περιβάλλοντος έδωσε θετική γνωμάτευση, είπε ότι ο σχεδιασμός του έργου εν μέρει έχει αναθεωρηθεί και «έχουμε σώσει ένα μεγάλο μέρος της παλαιάς δεξαμενής».
Ανέφερε ότι «οι εισηγήσεις του Τμήματος Αρχαιοτήτων θα υλοποιηθούν μέσα από τα πλαίσια του έργου» και πρόσθεσε ότι «όλοι οι όροι που έχουν τεθεί από το Τμήμα Αρχαιοτήτων, το Τμήμα Δημοσίων Έργων θα τις εντάξει στους όρους της σύμβασης και θα τους υιοθετήσει κατά γράμμα».
Ανέφερε ότι θα φυτευτούν 1.500 δέντρα, θα γίνουν τρεις δενδροστοιχίες, η μία από τις δύο λωρίδες του δρόμου θα είναι λεωφορειολωρίδα και το όριο ταχύτητας θα είναι 50 χιλιόμετρα.
Μιλώντας εκ μέρους της εκκλησίας ο Επίσκοπος Νεαπόλεως Πορφύριος και Πρόεδρος της Επιτροπής Μνημείων και Τέχνης ανέφερε ότι η απόφαση δεν είναι σωστή γιατί καταστρέφει το μεγαλύτερο μέρος της δεξαμενής και το καλύτερο ήταν να καταχωστεί η δεξαμενή ούτως ώστε στο μέλλον να είναι δυνατό
Η εκπρόσωπος του Τμήματος Αρχαιοτήτων Εύη Φιούρη είπε ότι το Τμήμα ανέφερε πως θα πρέπει να βρεθούν άλλες λύσεις και έγινε πρόταση να περάσει ο δρόμος πάνω από την δεξαμενή χωρίς να την καταστρέψει και πρόσθεσε ότι οι μηχανικοί απέρριπταν όποιες προτάσεις γιατί υποστήριζαν ότι δεν ήταν δυνατές οι προτεινόμενες λύσεις.
Πρόσθεσε ότι αφού κατέληξαν στο ότι δεν ήταν δυνατό να διασωθεί η δεξαμενή η Διευθύντρια του Τμήματος Δημοσίων Έργων αποφάσισε ότι δεν ήταν δυνατό να κηρυχθεί σε μνημείο η δεξαμενή και στη συνέχεια να καταστραφεί.
Έτσι η τελική λύση, όπως είπε, ήταν πως θα περάσει ο δρόμος και θα διασωθούν κάποια τμήματα της δεξαμενής και ήταν αυτή που θεώρησαν εφικτό λόγω των περιστάσεων.
Εκπρόσωπος του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως είπε ότι ο συγκεκριμένος δρόμος είναι μέρος του σχεδίου Λευκωσίας και πρωταρχικής σημασίας και πρόσθεσε ότι ειδικά η Λευκωσία έχει ένα πρόβλημα σύνδεσης ανατολικά με δυτικά λόγω και του Πεδιαίου ποταμού.
Ανέφερε ότι ο συγκεκριμένος δρόμος είναι ένα κομμάτι των αξόνων που συνδέει την πόλη ανατολικά με δυτικά και πρόσθεσε πως παρόλο που ο δρόμος είναι από το 1990 κηρυγμένος ως πρωταρχικής σημασίας, οι εργασίες ξεκίνησαν λίγο πριν το 2013 και σταμάτησαν λόγω της κρίσης και ξεκίνησαν εκ νέου το 2018.
Ανέφερε επίσης ότι έχουν προχωρήσει σε όλα τα αναγκαία που ορίζουν οι νομοθεσίες και προέβησαν σε δημόσια παρουσίαση του έργου, ενώ έχουν την υποστήριξη του δημοτικού συμβουλίου Στροβόλου.
Αναφορικά με την ιστορική δεξαμενή, η εκπρόσωπος του Τμήματος είπε ότι «όταν πήγαμε επί τόπου στην δεξαμενή αυτό που είδαμε ήταν μια δεξαμενή με λάστιχα μέσα, με χόρτα και δεν υπήρχε κάποια ένδειξη για κάτι που ήταν σημαντικό».
Είπε ότι η δεξαμενή βρίσκεται σε ιδιωτική γη η οποία έχει παραχωρηθεί για τον σκοπό της δημιουργίας του δρόμου, προσθέτοντας ότι με συζητήσεις με τους ιδιοκτήτες της γης που «καταλήξαμε σε αυτό το σχεδιασμό» και «θα πάρουμε μέρος από τα οικόπεδα τους για να δημιουργήσουμε το περιβαλλοντικό σημείο».
«Χωρίς αυτό το έργο στο οποίο θα διοχετευτεί η κυκλοφορία η οποία σήμερα περνά από τον Δήμο Στροβόλου δεν θα μπορέσουν να γίνουν οι σχεδιασμοί του Δήμου Στροβόλου που ονομάζονται slow city», πρόσθεσε.
Εκπρόσωπος της Υφυπουργείου Πολιτισμού είπε ότι το Υφυπουργείο θεωρεί ότι «θα πρέπει να συνεχίσει το έργο έχοντας υπόψη τη σημασία του δρόμου και το καλώς νοούμενο συμφέρον των πολιτών» και να μελετηθεί και να αποτυπωθεί σωστά, δηλαδή να γίνει ένα τρισδιάστατο μοντέλο.
Εκπρόσωπος του Δημάρχου Στροβόλου είπε ότι «η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου το Σεπτέμβριο του 2021 ήταν ότι θα ακολουθήσει τις αποφάσεις και τη συμμετοχή μας στο έργο», προσθέτοντας ότι ο δρόμος «θα αποσυμφορήσει πάρα πολύ τον πυρήνα Στροβόλου».
Ο πρώην βουλευτής Γιώργος Περδίκης ο οποίος παρακολουθεί χρόνια το θέμα, είπε ότι η θέση του Τμήματος Αρχαιοτήτων ήταν η κήρυξη αρχαίου μνημείου που «σημαίνει απαλλοτρίωση του χώρου και δεν υπάρχει θέμα να εγείρουν ενστάσεις οι ιδιοκτήτες» και πρόσθεσε πως του προκαλεί εντύπωση «κυβερνητικό τμήμα, ενώπιον της Βουλής, να υπερασπίζεται τα συμφέροντα του ιδιοκτήτη, σε περίπτωση απαλλοτρίωσης για την προστασία μιας αρχαιότητας».
Ανέφερε ότι για 1,5 χιλιόμετρο δρόμο στη Θεσσαλονίκη «από κάτω του υπάρχουν αρχαιότητες, όλες επισκέψιμες».
Η βουλευτής του ΔΗΣΥ Σάβια Ορφανίδου είπε ότι αν το έργο είχε κηρυχθεί ως αρχαίο μνημείο δεν θα συζητήσουμε για κατασκευή του δρόμου και ζήτησε να ενημερωθεί αν έχει εξαντληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια για να προστατεύσετε όσο το δυνατό περισσότερο ή όλο κομμάτι αυτού του μνημείου.
Η βουλευτής του ΔΗΣΥ Ρίτα Σούπερμαν διερωτήθηκε γιατί δεν προχώρησε το έργο από το 1990.
Η βουλευτής του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου είπε ότι σε όλες τις χώρες αναδεικνύουν μνημεία και πρόσθεσε πως θα έπρεπε να είχαν ληφθεί όλες οι απαραίτητες πρόνοιες ανάδειξης αυτού του έργου για να καταλάβει ο πολίτης ότι κάτι συμβαίνει στην περιοχή, κάτι που δεν έγινε, όπως είπε.
Ανέφερε το ότι το γεγονός ότι το Τμήμα Αρχαιοτήτων δεν έκανε κάποια ενέργεια της δημιουργεί προβληματισμό και διερωτήθηκε τι έκαναν οι αρμόδιοι για να λυθεί το κυκλοφοριακό στην περιοχή του Μετοχίου Κύκκου, όπου κτίζεται ολόκληρη πόλη.
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης διερωτήθηκε κατά πόσον μπορεί να γίνει κάτι άλλο για να αναδειχθεί το μνημείο.
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα είπε ότι παραξενεύεται για αυτά που συμβαίνουν και πρόσθεσε πως «εάν αυτό το μνημείο είναι αυτό που μας είπαν ότι είναι, είναι ντροπή και για τον Δήμο, και για το Τμήμα Αρχαιοτήτων και για το Υφυπουργείο Πολιτισμού και για τους ιδιοκτήτες να το έχουν σε τέτοια κατάσταση», ενώ διερωτήθηκε πως γίνεται ένα τμήμα να λέει πριν τρία χρόνια ότι θα σώσει το μνημείο και μετά από τρία χρόνια να λέει ότι θα το καταστρέψει.
«Αν θέλουμε να βρούμε μια λύση θα την βρούμε», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «δεν έγιναν καν ανασκαφές» για να διαφανεί αν υπάρχουν αρχαία.
Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Χαράλαμπος Θεοπέμπτου είπε ότι απογοητεύτηκε ακόμη περισσότερο σήμερα με αυτά αυτό που άκουσε. Ανέφερε ότι «με αυτό τον τρόπο που σκέφτεται η Κυβέρνηση θα κάνουν το κυκλοφοριακό ακόμη χειρότερο» και πρόσθεσε ότι ρητό λέει πως «όσους δρόμους και να κάνεις πάντα θα γεμίζουν αυτοκίνητα.
«Αν δεν δώσουμε σημασία στις δημόσιες συγκοινωνίες δεν πρόκειται να λύσουν το κυκλοφοριακό με το να κάνουν πιο πολλούς δρόμους», πρόσθεσε.
Ο κ. Θεοπέμπτου είπε ότι «δεν γίνεται να μην ανακηρύσσεται αρχαίο μνημείο επειδή θα κάνουν δρόμο» και πρόσθεσε ότι δεν γίνεται παράκαμψη για να μπορούν τα αυτοκίνητα να τρέχουν.
Αποφάσισαν να κάνουν δρόμους και θα καταστρέψουν μια ιστορική κληρονομιά του τόπου, είπε εξάλλου Θεοπέμπτου, σε δηλώσεις μετά το πέρας της συνεδρίας της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών.
Όσον αφορά την ιστορική δεξαμενή είπε ότι ένα πάρα πολύ δύσκολο θέμα. «Μιλούμε για μια οθωμανικής εποχής δεξαμενή» ανέφερε, λέγοντας πως είναι ένα έργο, το οποίο αποφάσισε το Τμήμα Αρχαιοτήτων να το κηρύξει προστατευόμενο, αλλά επειδή σχεδίασε δρόμο η Πολεοδομία να περάσει από πάνω, δεν θα το προστατεύσουμε.
Δεν μπορούν, συνέχισε ο κ. Θεοπέμπτου, να μην περάσουν το δρόμο από πάνω, δεν μπορούν να κάνουν γέφυρα να περάσει από πάνω για να μην καταστραφεί η δεξαμενή. Ανέφερε ότι τους είπαν ότι δεν μπορούν να παρακάμψουν το δρόμο γιατί ύστερα θα έχει κούρβα, «να σας το πω εγώ με δικά μου λόγια, και δεν θα μπορούν να τρέχουν τα αυτοκίνητα».
Είπε επίσης ότι ο δρόμος, ο οποίος θα ενώνει την Αρχαγγέλου με τη Λεωφόρο Στροβόλου, θα καταστρέψει και μια τεράστια έκταση του Πεδιαίου Ποταμού, με το μονοπάτι με τη βλάστηση και τα δέντρα. «Είναι ένα θέμα το οποίο για εμένα είναι πραγματικά απαράδεκτο» είπε, λέγοντας πως τα αυτοκίνητα φεύγουν από τους δρόμους μόνο με έναν τρόπο, τις δημόσιες μεταφορές, τα ποδήλατα και το περπάτημα. «Αλλά εδώ αποφάσισαν να κάνουν δρόμους και θα καταστρέψουν πραγματικά μια ιστορική κληρονομιά του τόπου», κατέληξε.
Η Βουλευτής ΑΚΕΛ, Ειρήνη Χαραλαμπίδου, σε δηλώσεις της είπε ότι με αφορμή την παρουσία του Τμήματος Δημοσίων Έργων και της Πολεοδομίας σήμερα στην Επιτροπή Ελέγχου, εγέρθηκε και ένα άλλο μείζον ζήτημα, προσθέτοντας ότι γίνονται αναπτύξεις με ελλιπείς προγραμματισμούς, με ελλιπείς απαιτήσεις, με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται τα μέγιστα το οδικό δίκτυο της Λευκωσίας, το οποίο ήδη είναι άκρως προβληματικό.
Είπε ότι η Γρίβα Διγενή δεν ούτε σχεδιάστηκε σωστά για να χωράει δύο αυτοκίνητα, το ένα δίπλα από το άλλο, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος για ατυχήματα. «Τόσο στενός είναι ο δρόμος. Καμία πρόνοια για διαπλάτυνση του τη στιγμή που χτίζεται - και θα το πω και δεν είναι υπερβολή - μια ολόκληρη πόλη επί της Γρίβα Διγενή από το Μετόχι του Κύκκου προς την Κρατική Έκθεση», πρόσθεσε.
Η κ. Χαραλαμπίδου είπε ότι ζήτησαν σήμερα να τους πουν τα μέτρα, τις απαιτήσεις που τέθηκαν προκειμένου να μην επιβαρυνθεί το συγκεκριμένο δίκτυο, προσθέτοντας ότι η απάντηση «κάθε άλλο παρά ικανοποιητική ήταν».
Η συγκεκριμένη περιοχή θα έχει ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα από το υφιστάμενο σε επίπεδο οδικού δικτύου, είπε.
Ζήτησε «να δοθούν σαφείς εξηγήσεις σε σχέση με το τι θα συμβεί στη συγκεκριμένη περιοχή, να έρθουν γραπτώς να μας πουν τι επέβαλαν στους εργολάβους, στους ιδιοκτήτες της γης και επιτέλους να μας πουν τι θα κάνουμε με την Γρίβα Διγενή» απευθυνόμενη στα Δημόσια Έργα και την Πολεοδομία.