ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Ενας στους 5 Ελληνες ψωνίζει από Shein και Temu

Χάθηκαν σε έναν χρόνο 5.000 θέσεις εργασίας

Kathimerini.gr

Αύξηση του τζίρου τους κατά 50% εκτιμάται ότι θα έχουν στην Ελλάδα το 2025 οι πλατφόρμες από την Κίνα, όπως το Shein και το Temu, οι οποίες κάνουν θραύση, ειδικά στους νέους, αλλά, όπως δείχνουν τα στοιχεία, στερούν έσοδα από το Δημόσιο, εισπράξεις από την αγορά και -ίσως το χειρότερο- σβήνουν χιλιάδες θέσεις εργασίας κάθε χρόνο.

Οι διαφημίσεις του Shein και του Temu που πέφτουν βροχή στα social media, και ειδικά σε πλατφόρμες όπως το TikTok το οποίο έχει ιδιαίτερα νεανικό κοινό, έχουν φέρει αποτέλεσμα για τους δύο κινεζικούς κολοσσούς αλλά όχι και για την ελληνική οικονομία.

Τα στοιχεία έρευνας, που παρουσιάστηκε από την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), είναι αποκαλυπτικά. Μόνο το 2024 οι Ελληνες έκαναν τζίρο σε Shein και Temu που εκτιμάται ότι βρίσκεται μεταξύ των 529 εκατ. και των 627 εκατ. ευρώ.

Με λίγα λόγια, η ΕΣΕΕ εκτιμά ότι οι αγορές από αυτές τις πλατφόρμες απορρόφησαν ένα ποσοστό που κυμαίνεται από 17,6% έως 20,9% των ηλεκτρονικών αγορών που έγιναν στην Ελλάδα. Οι συνέπειες τόσο για τα κρατικά ταμεία όσο και για την επιχειρηματικότητα έχουν ήδη αρχίσει να φαίνονται.

Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΣΕΕ, εκτιμάται ότι το 2024 χάθηκαν από 11,6 έως 13,8 εκατ. ευρώ σε φόρους, 30 έως 35,5 εκατ. ευρώ σε ασφαλιστικές εισφορές, 7,6 έως 9 εκατ. ευρώ σε φόρο μισθωτών υπηρεσιών και 56,5 εκατ. ευρώ σε δασμούς. Οι άμεσες απώλειες κυμάνθηκαν από 105,7 έως 114,8 εκατ. ευρώ, ενώ υπολογίζεται ότι χάθηκαν από 4.725 έως 5.601 θέσεις εργασίας.

Μάλιστα, η ΕΣΕΕ εκτιμά ότι οι απώλειες για την ελληνική οικονομία έφτασαν τα 188,1 έως 204 εκατ. ευρώ, συνυπολογίζοντας στις άμεσες(105,7 έως 114,8 εκατ. ευρώ) τους δημοσιονομικούς πολλαπλασιαστές και μια σειρά άλλων προϋποθέσεων. Πρόκειται για ποσό που αντιστοιχεί στο τριπλάσιο των εσόδων από την τεκμαρτή φορολόγηση λιανικών επιχειρήσεων ή στο σύνολο του τέλους επιτηδεύματος.

Οπως γνωρίζουν οι περισσότεροι, τα προϊόντα που πωλούνται από τις συγκεκριμένες πλατφόρμες είναι φθηνά, με όχι μακρινή ημερομηνία λήξεως αναλώσιμα και απλώς ικανοποιούν προσωρινά την καταναλωτική «λαιμαργία» των νέων. Πάνω από τις μισές αγορές είναι ρούχα, ενώ ακολουθούν τα ηλεκτρονικά και τα είδη σπιτιού. Ο όγκος στην Ελλάδα είναι τέτοιος που έφερε τη χώρα μας στην όγδοη θέση πανευρωπαϊκά για αγορές από το Temu και στην τέταρτη για αγορές από το Shein. Και αυτό στερεί πολύτιμες ανάσες από το ελληνικό εμπόριο.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Σταύρος Καφούνης είναι εξαιρετικά απαισιόδοξος και επισημαίνει ότι αν δεν ληφθούν μέτρα -και σύντομα- η κατάσταση θα επιδεινωθεί. «Οι Ελληνες έμποροι δεν έχουν τρόπο να αμυνθούν από τη στιγμή που ισχύουν διαφορετικοί κανόνες. Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι ισονομία. Το πρόβλημα είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που νομίζουν όλοι και αν η κατάσταση δεν ελεγχθεί, θα αφανίσει πολλές χιλιάδες επιχειρήσεις, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε όλη την Ευρώπη», λέει στην «Κ». Ο κ. Καφούνης εξηγεί ότι ο βασικός λόγος για την απώλεια όλων αυτών των εσόδων είναι το ισχύον καθεστώς απαλλαγής (de minimis) για πακέτα αξίας έως 150 ευρώ τα οποία δεν υπόκεινται σε δασμούς.

Για τον λόγο αυτό η ΕΣΕΕ προτείνει την εφαρμογή διαχειριστικού τέλους και κατάργηση του κανονισμού de minimis όχι αργότερα από το 2026. Προτείνει επίσης τη θέσπιση συμπληρωματικού μηχανισμού για τον έλεγχο των μικροδεμάτων με σύμπραξη δημοσίων αρχών και ιδιωτών και αυστηρή εποπτεία από το κράτος.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ, η όλο και μεγαλύτερη διείσδυση του Shein και του Temu στην ευρωπαϊκή αγορά οφείλεται και στο τεράστιο διαφημιστικό budget τους, το οποίο είναι σχεδόν ολοκληρωτικά επικεντρωμένο στην ήπειρό μας. Οπως δείχνουν τα στοιχεία της έρευνας η μετατόπιση της διαφημιστικής δαπάνης από τις ΗΠΑ -όπου το de minimis καταργήθηκε- στην Ευρώπη είναι της τάξης του 1,4 δισ. ευρώ.

«Πλέον πρόκειται για ζήτημα ζωής ή θανάτου. Το έθεσα τον Ιανουάριο στο Παγκόσμιο Συνέδριο Λιανεμπορίου στη Νέα Υόρκη και συμφώνησαν όλοι», καταλήγει ο Σταύρος Καφούνης.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση