ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Γ. Καρούσος στην «Κ»: Η καταψήφιση προϋπολογισμού αποτελεί τροχοπέδη για την οικονομία

Κανένα έργο δεν θα μπορεί να προκηρυχθεί ή να υπογραφεί η σύμβαση για την υλοποίησή του, ανέφερε ο Υπουργός Μεταφορών

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Αν δεν ψηφιστεί ο προϋπολογισμός του 2021, η υλοποίηση σημαντικών αναπτυξιακών έργων, όπως ο περιμετρικός της Λευκωσίας που είναι στα 72 εκατ. ευρώ και η 1η φάση του αυτοκινητοδρόμου Λεμεσού – Σαΐττα που είναι στα 31 εκατ. ευρώ, δεν θα προχωρήσει, και τούτο γιατί το κράτος θα μπορεί να πληρώνει με βάση τα δωδεκατημόρια, δηλαδή το 1/12 της περσινής δαπάνης τους, μόνο τους πρώτους δυο μήνες του 2021.

Μετά το Μάρτιο, ο Υπουργός Μεταφορών, Γιάννης Καρούσος δηλώνει στην «Κ», χωρίς δωδεκατημόρια δεν θα είναι εφικτό να συνεχιστούν οι πληρωμές και αυτό συνεπάγεται τεράστιες οικονομικές συνέπειες. Ο κ. Καρούσος υπογραμμίζει πως η ψήφιση του προϋπολογισμού δεν είναι σημαντική μόνο για το Υπουργείο Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων, αλλά για ολόκληρη την Κυβέρνηση. Όσον αφορά στο σύστημα φωτοεπισήμανσης, αναφέρει πως οι κάμερες θα εγκατασταθούν σε φάσεις, προκειμένου να βεβαιωθούν ότι το σύστημα θα τηρεί τις προδιαγραφές που έχουν θέσει, να δοκιμαστεί και μετά που θα είναι σίγουροι ότι λειτουργεί χωρίς προβλήματα θα δίδεται η έγκριση για να προχωρήσει η επόμενη φάση. Αναφέρεται ακόμα στο θέμα των ταξιδίων και τους εμβολιασμούς.

- Πόσο σημαντική είναι η ψήφιση του Προϋπολογισμού και για το κράτος και το Υπουργείο; 

- Η ψήφιση του προϋπολογισμού δεν είναι σημαντική μόνο για το Υπουργείο Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων, αλλά για ολόκληρη την Κυβέρνηση. Είναι δεδομένο ότι χωρίς προϋπολογισμό κανένα νέο έργο δεν θα μπορεί να προκηρυχθεί ή να υπογραφεί η σύμβαση για υλοποίηση του. Για παράδειγμα, τον Ιανουάριο δεν θα μπορέσουμε να υπογράψουμε για την κατασκευή του δρόμου Πόλης – Πάφου, ούτε να προκηρύξουμε το έργο αναβάθμισης του δρόμου Δερύνειας – Σωτήρας, αλλά ούτε θα μπορέσουμε τον Φεβρουάριο να προκηρύξουμε την κατασκευή του δρόμου Λάρνακας – Δεκέλειας και το Μάρτιο δεν θα μπορέσουμε να προκηρύξουμε την αναβάθμιση της λεωφόρου Τσερίου στο δήμο Τσερίου, ούτε το οδικό δίκτυο για το γήπεδο της Λεμεσού. Χωρίς προϋπολογισμό και εν μέσω πανδημίας, θα καθυστερήσουν πολυαναμενόμενα έργα τα οποία περιμένουν οι τοπικές κοινωνίες εδώ και αρκετά χρόνια με αλυσιδωτές συνέπειες στην ανάπτυξη και την οικονομία του τόπου. Το ζητούμενο αυτή τη χρονική περίοδο είναι να καταφέρει η οικονομία μας να ανακάμψει μετά και τις συνέπειες που επιφέρει η πανδημία σε όλους τους τομείς. Πώς θα γίνει η επανεκκίνηση της οικονομίας χωρίς την ψήφιση του προϋπολογισμού; Η καταψήφισή του προϋπολογισμού αποτελεί τροχοπέδη για την οικονομία του τόπου ενώ θα δημιουργηθούν τεράστια κοινωνικοοικονομικά προβλήματα.

- Υπάρχουν πολλά έργα που είναι στη μέση τη δεδομένη στιγμή και αφορούν το Υπουργείο σας. Είναι καίρια η ψήφιση του προϋπολογισμού για να συνεχίσουν; 

- Δυο σημαντικά έργα που είναι υπό κατασκευή, είναι ο περιμετρικός της Λευκωσίας (72 εκ.) και η 1η φάση του αυτοκινητοδρόμου Λεμεσού – Σαΐττα (31 εκ.). Σε αυτά τα δυο έργα θα μπορούμε να πληρώνουμε με βάση τα δωδεκατημόρια, δηλαδή το 1/12 της περσινής δαπάνης τους, μόνο τους πρώτους δυο μήνες του 2021. Μετά, το Μάρτιο, δηλαδή, χωρίς δωδεκατημόρια δεν θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε τις πληρωμές και αυτό συνεπάγεται τεράστιες οικονομικές συνέπειες, καθυστερήσεις στην υλοποίηση, ίσως και αποζημιώσεις στους εργολάβους αλλά και προβλήματα στους εργαζόμενους σε αυτές τις εταιρείες καθώς πρόκειται για τεράστια έργα με σημαντικές πληρωμές οι οποίες εάν δεν γίνουν, πιθανόν να επηρεάσουν τη ρευστότητα των εργολάβων.

- Ποια έργα θα ξεκινήσουν εντός του 2021 και πόσο σημαντικά είναι; 

- Ο αναπτυξιακός προϋπολογισμός για την επόμενη τριετία 2021-2023, ξεπερνά τα 433 εκατ. ευρώ που πρόκειται για μια αύξηση 82% σε σχέση με το 2020. Το 2021 είναι η χρονιά στην οποία θα προκηρύξουμε σημαντικά έργα όπως το Κυπριακό Μουσείο στη Λευκωσία με προϋπολογισμό 111 εκ., θα υπογράψουμε για την κατασκευή του δρόμου Πόλης – Πάφου με προϋπολογισμό 87εκ., του δρόμου Αστρομερίτη – Ευρύχου 83,3 εκ., του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας – Παλαιχωρίου, του τμήματος Ανάγιας – Αγροκηπιάς 73 εκ., του ανισόπεδου κόμβου στην είσοδο της Λευκωσίας 30 εκ. και της Β΄ φάσης του περιμετρικού με 29 εκ. Ταυτόχρονα, ως αναθέτουσα αρχή, θα προκηρύξουμε, εκ μέρους του Υπουργείου Εσωτερικών, τους δρόμους Δερύνειας – Σωτήρας (14 εκ.) και Λάρνακας – Δεκέλειας (15 εκ.) και για το Υπουργείο Υγείας τη μονάδα αιμοκάθαρσης στην Πάφο. Ξεκινά επίσης και το πρόγραμμα βάσει του οποίου θα εγκατασταθούν οι κάμερες του συστήματος φωτοεπισήμανσης με προϋπολογισμό 34 εκ. ευρώ.

Φωτοεπισήμανση

- Η φωτοεπισήμανση θεωρείται ότι θα είναι το νούμερο ένα μέτρο για την μείωση των ατυχημάτων; Αν ναι, γιατί δεν τοποθετούνται όλες μαζί οι κάμερες και θα περάσουν κάποια χρόνια για να λειτουργήσει στο 100% το πρότζεκτ; 

- Το σύστημα φωτοεπισήμανσης, είναι ένα σημαντικό εργαλείο που θα έχουμε πλέον στη διάθεση μας για να βελτιώσουμε την οδική ασφάλεια, να μειώσουμε τις οδικές συγκρούσεις και να διασώσουμε ανθρώπινες ζωές. Αποδεδειγμένα, όπου έχει εφαρμοστεί υπήρξαν δραστικές μειώσεις στις οδικές συγκρούσεις, στα θανατηφόρα και στους τραυματισμούς. Στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει παρατηρηθεί ότι, σε απόσταση 500 μέτρων από τα σημεία εγκατάστασης των συστημάτων φωτοεπισήμανσης, έχουν μειωθεί οι οδικές συγκρούσεις σε ποσοστό που κυμαίνεται μεταξύ 58% και 68%. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με την ίδια μελέτη, έχει παρατηρηθεί ότι για κάθε 1000 κάμερες φωτοεπισήμανσης που εγκαθίστανται στο Ην. Βασίλειο, μειώνονται κατά 190 οι θανατηφόρες συγκρούσεις, κατά 1.130 οι οδικές συγκρούσεις και κατά 330 οι σοβαροί τραυματισμοί. Στην Ιρλανδία μειώθηκαν τα θανατηφόρα κατά 24 ένα έτος. Στην Κύπρο, την περίοδο που λειτούργησε αντίστοιχο σύστημα σε 12 σημεία, μειώθηκαν οι οδικές συγκρούσεις κατά 53,57%. Οι κάμερες θα εγκατασταθούν κατά φάσεις, προκειμένου να βεβαιωθούμε ότι το σύστημα θα τηρεί τις προδιαγραφές που έχουμε θέσει, να δοκιμαστεί και μετά που θα είμαστε σίγουροί ότι λειτουργεί χωρίς προβλήματα θα δίδεται η έγκριση για να προχωρήσει η επόμενη φάση.

Εμβόλια και ταξίδια

- Ο εμβολιασμός θα είναι απαραίτητος για να ταξιδέψει κάποιος; 

- Ο εμβολιασμός δεν θα είναι απαραίτητος, αλλά θα προβλέψουμε, σε συνεννόηση με το Υπουργείο Υγείας, για τα άτομα τα οποία θα εμβολιαστούν. Είναι λογικό όποιος θα είναι εμβολιασμένος ότι θα εξαιρείται από τις απαιτήσεις για εργαστηριακούς ελέγχους για να ταξιδέψει, όμως θα μπορεί να ταξιδέψει και σε περίπτωση που δεν έχει εμβολιαστεί. Σε αυτή την περίπτωση, θα ακολουθεί τα πρωτόκολλα που είναι ήδη σε εφαρμογή, δηλαδή εργαστηριακές αναλύσεις PCRκ.α, επομένως θα υπάρχει συνδυασμός των δύο.

Έντυπη Έκδοση 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση