ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Σε κρίση η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία

Στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1953 η παραγωγή οχημάτων. Ελπίδες για ανάκαμψη μετά την εμπορική συμφωνία με ΗΠΑ

Kathimerini.gr

Στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1953 βυθίζεται η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία. Η παραγωγή νέων οχημάτων μειώθηκε κατά 12%, σε 417.200 μονάδες, τους πρώτους έξι μήνες του έτους, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), καθώς οι δασμοί του Ντόναλντ Τραμπ προκάλεσαν χάος. Η μόνη περίοδος που μπορεί να συγκριθεί με τα απογοητευτικά αποτελέσματα τα τελευταία 72 χρόνια είναι το 2020 τον καιρό της πανδημίας, όταν έμπαιναν λουκέτα σε εργοστάσια.

«Ήταν μια από τις πιο δύσκολες περιόδους για την αυτοκινητοβιομηχανία της Βρετανίας», δήλωσε ο Μάικ Χάβες, διευθύνων σύμβουλος της SMMT, ο οποίος εξέφρασε την ελπίδα η αυτοκινητοβιομηχανία να βρίσκεται «στο ναδίρ» πριν από την ανάκαμψη, κάτι που αντανακλά τη γενικότερη άποψη.

Στους παράγοντες ύφεσης συγκαταλέγεται ο αγώνας των αυτοκινητοβιομηχανιών να αλλάξουν την παραγωγή από βενζίνη και ντίζελ σε «καθαρότερα» ηλεκτρικά μοντέλα

Στους παράγοντες ύφεσης συγκαταλέγεται ο αγώνας των αυτοκινητοβιομηχανιών να αλλάξουν την παραγωγή από βενζίνη και ντίζελ σε «καθαρότερα» ηλεκτρικά μοντέλα, ενώ οι πωλήσεις τους μειώνονταν, καθώς και το κλείσιμο του εργοστασίου φορτηγών Vauxhall στο Λούτον από τη Stellantis.

Οι δασμοί 25% που επέβαλε ο Τραμπ σε όλες τις εισαγωγές αυτοκινήτων απείλησαν να κλείσουν μια σημαντική εξαγωγική αγορά, ιδίως για τις βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες πολυτελείας, όπως η Bentley, η Rolls-Royce και η Jaguar Land Rover, η κατασκευάστρια εταιρεία του Range Rover. Οι εν λόγω αυτοκινητοβιομηχανίες διέκοψαν τις αποστολές από τον Απρίλιο, ελπίζοντας σε χαμηλότερους δασμούς.

Το δεύτερο εξάμηνο του 2025 αναμένεται να είναι καλύτερο για τους Βρετανούς κατασκευαστές, χάρη στη συμφωνία του Ηνωμένου Βασιλείου με την κυβέρνηση Τραμπ να επιτρέψει 100.000 εξαγωγές ετησίως με τον χαμηλότερο δασμό του 10% από τα τέλη Ιουνίου. Η παραγωγή αυτοκινήτων και φορτηγών αυξήθηκε κατά 7% τον Ιούνιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Μάλιστα, όπως σχολίασε ο Χάβες, η ποσόστωση των 100.000 θα επιτρέψει στη βιομηχανία να «κρατήσει τον λύκο μακριά από την πόρτα», συνεχίζοντας τις πωλήσεις περίπου στο ίδιο επίπεδο με το 2024, αν και δεν θα επιτρέψει την ανάπτυξη πέραν αυτού του επιπέδου χωρίς άλλη διαπραγμάτευση με τους εμπορικούς αξιωματούχους των ΗΠΑ.

Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες στη Βρετανία –συμπεριλαμβανομένης της ιαπωνικής Nissan, η οποία πρόκειται να ξεκινήσει την παραγωγή του νέου της ηλεκτρικού αυτοκινήτου Leaf στο Σάντερλαντ της βόρειας Αγγλίας– αναμένεται επίσης να είναι μεταξύ των κύριων δικαιούχων της απόφασης της κυβέρνησης των Εργατικών να επιδοτήσει την πώληση ηλεκτρικών αυτοκινήτων έως και με 3.750 λίρες. Συνολικά οι επιδοτήσεις ύψους 650 εκατ. λιρών θα περιοριστούν σε αυτοκίνητα με τιμή κάτω των 37.000 λιρών, ενώ οι κανόνες για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που συνδέονται με την παραγωγή σημαίνουν ότι οι εισαγωγές από χώρες εκτός Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και της Νότιας Κορέας, είναι απίθανο να πληρούν τις προϋποθέσεις.

Η σύγχυση σχετικά με το αν τα οχήματα πληρούν τις προϋποθέσεις για επιδότηση, λόγω ελλιπούς ενημέρωσης για τις λεπτομέρειες του προγράμματος, έχει προκαλέσει αναστάτωση στα σχέδια πωλήσεων, καθώς αρκετές εταιρείες δεν είναι σε θέση να πουν πόσο θα κοστίζουν τα προϊόντα τους, ενώ οι πωλήσεις αναμένεται να μειωθούν βραχυπρόθεσμα.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X