ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας παρουσίασε ο ΥΠΟΙΚ

Το πλάνο έχει 134 στοχευμένα μέτρα, 58 μεταρρυθμίσεις και 76 αναπτυξιακά επενδυτικά έργα

ΚΥΠΕ

Μήνυμα συστράτευσης και σε τεχνοκρατικό, αλλά και σε πολιτικό επίπεδο, έτσι ώστε να θεσπιστούν οι μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται για την πλήρη αξιοποίηση των €1,2 δισεκατομμυρίων του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, έστειλε ο Υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης, τονίζοντας πως «το διακύβευμα είναι η Κύπρος του αύριο».

Ο κ. Πετρίδης παρουσίασε σήμερα συνοπτικά το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ένα έγγραφο έκτασης 1.000 και πέραν σελίδων, το οποίο συνδέει την άντληση των κονδυλίων αυτών για έξοδο από την κρίση που προκάλεσε η πανδημία κορωνοϊού, με ενίσχυση της ανθεκτικότητας της οικονομίας με μία σειρά από δράσεις, επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις, με τις τελευταίες να αποτελούν προϋπόθεση για την εκταμίευση των κοινοτικών κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της ΕΕ (Next Generation EU) ύψους €750 δισ.

Το κυπριακό σχέδιο προνοεί συνολικά κονδύλια 1,2 δισ., εκ των οποίων το €1 δισ. σε χορηγίες και €0,23 δισ. σε δάνεια, με τον κ. Πετρίδη να σημειώνει ότι οι δημόσιες επενδύσεις αυτές θα κινητοποιήσουν επιπλέον €1,4 δισ. σε ιδιωτικά κεφάλαια, ενώ βάσει εκτιμήσεων οι δράσεις, επενδύσεις και οι μεταρρυθμίσεις θα επιφέρουν αύξηση του ΑΕΠ κατά 7% την περίοδο 2022 – 2026 και 16,5% τα επόμενα 20 χρόνια. Όπως αναφέρθηκε, η απασχόληση αναμένεται να αυξηθεί σε ποσοστό 1% την επόμενη διετία, 3% τα επόμενα πέντε χρόνια και κατά 6% τα επόμενα 20 χρόνια.

Το Σχέδιο αναμένεται να εγκριθεί από την Κομισιόν σε δύο μήνες και ακολούθως θα δοθεί η πρώτη δόση ως προκαταβολή, που αντιστοιχεί στο 13% του συνολικού πακέτου.

«Αυτό δεν είναι το στοίχημα της Κυβέρνησης, δεν είναι το στοίχημα του Υπουργείου Οικονομικών, είναι το στοίχημα της Κύπρου, μπορούμε να το κερδίσουμε; Αν επιστρατευτούμε όλοι και τεχνοκρατικά και πολιτικά, μπορούμε να το κερδίσουμε», ανέφερε ο ΥΠΟΙΚ στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου.

Μισό δισ. στην πράσινη μετάβαση, €282 στον ψηφιακό μετασχηματισμό

To Σχέδιο περιλαμβάνει 58 μεταρρυθμίσεις και 76 επενδύσεις, ενώ το 41% των συνολικών κονδυλίων ή €501 εκατ. διοχετεύονται στην πράσινη μετάβαση και το 23% ή €282 εκατ. στην ψηφιακή μετάβαση, υπερβαίνοντας έτσι τα ελάχιστα όρια που έθεσε η Κομισιόν, δηλαδή 37% και 20% αντίστοιχα.

Συνοπτικά οι άξονες πολιτικής και η κατανομή των κονδυλίων έχει ως ακολούθως:

Δημόσια υγεία και πολιτική προστασία, διδάγματα από την κρίση €74,1 ή 6% του συνόλου
Ταχεία μετάβαση στη Πράσινη Οικονομία €447,6 ή 36,3% του συνόλου
Ενίσχυση Ανθεκτικότητας και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας €449,3 ή 36,4% του συνόλου
Προς μια ψηφιακή εποχή €89,4 ή 7,3% του συνόλου
Απασχόληση, κοινωνική προστασία, εκπαίδευση και ανθρώπινο δυναμικό €172,9 ή 14%.
Κάθε άξονας πολιτικής κατανέμεται σε υποενότητες, με την κατανομή των σχετικών επενδύσεων και την παράθεση των αναγκαίων νομοθετικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων, ενώ, όπως αναφέρθηκε, τα κονδύλια του Σχεδίου συνεισφέρουν και στην επίτευξη των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης το ΟΗΕ το 2030.

Σημειώνεται ότι η συνολική κατανομή της πράσινης μετάβασης και της ψηφιακής μετάβασης είναι περισσότερη, αφού κονδύλια των δύο αυτών πολιτικών περιλαμβάνονται και σε άλλους άξονες πολιτικής.

Στις δηλώσεις του, ο κ. Πετρίδης τόνισε ότι πέραν από την κοστολόγηση του Σχεδίου, υποχρέωση της Κύπρου είναι και η συμπερίληψη των μεταρρυθμίσεων με βάση τις Συστάσεις Ανά Χώρα, που εκδίδονται από την Κομισιόν βάσει της διαδικασίας του ευρωπαϊκού εξαμήνου και πρόσθεσε πως «η διασφάλιση της εκταμίευσης των πόρων θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την επίτευξη των στόχων και των οροσήμων για κάθε μία από τις επενδύσεις, που περιλαμβάνει το σχέδιο».

Στις συστάσεις της Κομισιόν για τη Κύπρο περιλαμβάνεται η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Δικαιοσύνης και της Δημόσιας Υπηρεσίας, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ενώ στο Σχέδιο περιλαμβάνονται και επιπλέον τομές, που στοχεύουν στην αύξηση της παραγωγικότητας, αλλά και στην ενίσχυση της χρηματοοικονομικής σταθερότητας

«Άρα οι μεταρρυθμίσεις οι οποίες προβλέπονται και δεν είναι τυχαία που περιλαμβάνονται στις συστάσεις κάθε χρόνο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έχουν αναπτυξιακή χροιά», τόνισε ο ΥΠΟΙΚ και πρόσθεσε ότι για να αλλάξεις το μοντέλο ανάπτυξης χρειάζεται μια ολιστική αντιμετώπιση.

Επιπρόσθετα, ο κ. Πετρίδης είπε πως το Σχέδιο διασυνδέεται με το πρόγραμμα Πολιτικής Συνοχής, ΘΑΛΕΙΑ, που αφορά κονδύλια €1,8 δισ., αφού είπε, το ένα συμπληρώνει το άλλο. «Δεν είναι ξεχωριστά, είναι δύο εργαλεία, τα οποία έχουν ένα κοινό όραμα, να κινητοποιήσουν ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης με πολύ παρόμοιους βασικούς πυλώνες», συμπλήρωσε.

Το διακύβευμα είναι η Κύπρος του αύριο

Σε ερώτηση ποιο είναι το διακύβευμα που σχετίζεται με το Σχέδιο και πώς η κυβέρνηση θα ενεργήσει για τη θέσπιση των μεταρρυθμίσεων, ο κ. Πετρίδης είπε πώς το διακύβευμα είναι η Κύπρος του αύριο.

Λέγοντας ότι η Κυβέρνηση πάντα έχει δράσει συναινετικά όσον αφορά στις πλείστες μεταρρυθμίσεις, ο κ. Πετρίδης πρόσθεσε πως έτσι έδρασε και σε ό,τι αφορά το Σχέδιο Ανάκαμψης, με πολλές παρουσιάσεις και συζητήσεις με κόμματα και τους κοινωνικούς εταίρους, ενώ σημείωσε ότι θα δώσει στη δημοσιότητα τις θέσεις των κομμάτων.

«Απ’ εκεί και πέρα», συνέχισε, «είναι θέμα θέλησης και βούλησης δεν είναι θέμα πειθούς. Είναι θέμα καθαρά θέλησης και βούλησης, σκοπιμοτήτων. Αν η θέληση και η βούληση είναι να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις, οι οποίες είναι αναπόσπαστο μέρος του σχεδίου, τότε είμαι σίγουρος ότι θα προχωρήσουν, αν η θέληση και η βούληση κάποιων είναι να μην προχωρήσουν, γιατί θεωρούν ότι τους συμφέρει πολιτικά ή γιατί θα πλήξουν την Κυβέρνηση, τότε δεν θα προχωρήσουν».

Ο κ. Πετρίδης είπε πως ο ίδιος προσδοκά ότι «μετά τις εκλογές θα χαμηλώσουν οι τόνοι και θα δούμε όλοι μαζί το γενικό καλό και θα βρεθούν εκείνοι οι τρόποι, ούτως ώστε να προχωρήσει το πρόγραμμα γιατί το διακύβευμα είναι πολύ μεγάλο».

Απέρριψε θέση ότι το πρόγραμμα και τα ορόσημα αποτελούν εκβιασμό, λέγοντας πως τα ορόσημα αποτελούν το «καρότο» στην υλοποίηση κάποιων μεταρρυθμίσεων στα κράτη-μέλη, που δεν προχώρησαν.

Αναγνώρισε πώς στην Κύπρο η έγκριση των μεταρρυθμίσεων είναι «κάπως πιο δύσκολη λόγω του ιδιάζοντος πολιτικού συστήματος, το οποίο έχουμε», προσθέτοντας οι πλείστες εκ των μεταρρυθμίσεων δεν είναι λογικό να δημιουργήσουν αντιπαραθέσεις.

Εξάλλου, ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Πετρίδης είπε πως το Σχέδιο δεν επιδέχεται τροποποίησης, για να προσθέσει όμως ότι αλλαγών επιδέχεται η έγκριση κάποιων μεταρρυθμίσεων με τροποποιήσεις, που θα γίνουν αποδεκτές.

Η «κατάρα» των εκλογών

Απαντώντας στις επικρίσεις ότι η κυβέρνηση παρουσίασε το σχέδιο εν μέσω προεκλογικής περιόδου, ο κ. Πετρίδης είπε πως αυτό ήταν το χρονοδιάγραμμα της ΕΕ όσον αφορά την υποβολή των σχεδίων.

Χαρακτήρισε την επίκριση αυτή ως οξύμωρο, λέγοντας ότι η Κύπρος υπέβαλε το εθνικό της σχέδιο εντός των χρονοδιαγραμμάτων, όπως έπραξαν και τα υπόλοιπα κράτη – μέλη.

«Τι; Να μην το υποβάλουμε, να μην πάρουμε λεφτά μήπως και θεωρηθεί προεκλογικό; Αφού τούτα είναι τα χρονοδιαγράμματα και μέχρι τον Ιούλιο πρέπει να εγκριθούν από την ΕΕ», είπε, χαρακτηρίζοντας τα επιχειρήματα αυτά ως προεκλογικές σκοπιμότητες.

«Ενδεχομένως να είναι και κατάρα του σχεδίου το γεγονός ότι στην Κύπρο τυχαίνει να έχει εκλογές. Σε κάποιες χώρες θα υπήρχαν εκλογές, έτυχε να έχει εκλογές στην Κύπρο», είπε.

Λέγοντας ότι τα πολιτικά κόμματα θα μπορούσαν να το θεωρήσουν ως εθνική προσπάθεια και να συνεισφέρουν θετικά, κ. Πετρίδης είπε πως «είναι κάποιοι που θέλουν να μετατρέψουν σε προεκλογικό".

«Η Κυβέρνηση δεν σταματά να λειτουργεί όταν υπάρχουν εκλογές, δεν σταματούν τα έργα για να μην γίνει παρεξήγηση, δεν σταματά να λειτουργεί το Υπουργικό Συμβούλιο να λαμβάνει αποφάσεις για να μην παρεξηγηθούν κάποιοι», είπε και συνέχισε: «Εξι μήνες το χρόνο είμαστε σε προεκλογική περίοδο, πρέπει να δουλεύει η χώρα τον μισό χρόνο και ειδικά για τέτοια μεγάλα θέματα πολιτικών;»

Πρώτο ορόσημο η μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας στο τέλος του 2021

Τα σχέδια ανάκαμψης των κρατών – μελών θα εξεταστούν υπό την σκοπιά της υλοποίησης των Συστάσεων Ανά Χώρα της Κομισιόν, ενώ το κάθε κράτος θα ζητά δύο εκταμιεύσεις τον χρόνο αναλόγως της τήρησης των οροσήμων των Σχεδίων τους.

Όπως ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής της ΓΔ ΕΠΣΑ Θεοδόσης Τσιόλας, τα ορόσημα έχουν συμφωνηθεί μετά από διαβούλευση με την Κομισιόν, προσθέτοντας ότι η πρώτη εκταμίευση θα γίνει στο τέλος του 2021, ενώ με την έγκριση του σχεδίου στο τέλος Ιουλίου μια προκαταβολή, ένα ποσό που αντιστοιχεί στο 13% του συνολικού πακέτου.

«Ένα πρώτο ορόσημο, το οποίο είναι σημαντικό και πρέπει να περάσει από τη Βουλή μέχρι το τέλος του 2021, είναι η ψήφιση της μεταρρύθμισης της δημόσιας υπηρεσίας. Οπότε εκεί εάν περάσει αυτή η μεταρρύθμιση θα μπορέσουμε με ταυτόχρονη υλοποίηση των έργων να εκταμιεύσουμε τη δεύτερη δόση μετά την προκαταβολή», πρόσθεσε.

Διασύνδεση με το νέο μοντέλο ανάπτυξης

Εξάλλου, το Σχέδιο Ανάκαμψης έχει διασυνδεθεί και με τη Μακροχρόνια Στρατηγική του Συμβουλίου Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας, αφού περιλαμβάνει και επενδύσεις με στόχο την επίτευξη του στόχου του νέου μοντέλου ανάπτυξης της κυπριακής οικονομίας.

«Με απλά λόγια, η Μακροχρόνια Οικονομική Στρατηγική και το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αποτελούν συγκοινωνούντα δοχεία και ευθυγραμμίζονται πλήρως», ανέφερε ενδεικτικά ο Πρόεδρος του Συμβουλίου, τέως ΥΠΟΙΚ, Τάκης Κληρίδης.

Τέλος, αναφέρθηκε ότι ολόκληρο το Σχέδιο θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα www.cyprus-tomorrow.gov.cy, προκειμένου οι πολίτες να ενημερωθούν για τους άξονες πολιτικής και τις δράσεις του σχεδίου.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X