ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ο Χάρης Γεωργιάδης, ο ελεγκτής και ο εισαγγελέας

Η αυτονόμηση Ελεγκτικής και Νομικής Υπηρεσίας, πίσω από τις αντεγκλήσεις

Την επικαιρότητα απασχόλησε εσχάτως ακόμη ένα επεισόδιο στη μακρά διαμάχη τριών προσώπων. Του ΥΠΟΙΚ Χάρη Γεωργιάδη, του γενικού ελεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη και του γενικού εισαγγελέα Κώστα Κληρίδη. Αιτία αυτή τη φορά ήταν η δαπάνη ύψους 400 χιλιάδων ευρώ, προς τον νομικό οίκο Freshfields, σε σχέση με την πώληση της ΣΚΤ στην Ελληνική και με τις πλευρές να τοποθετούνται για την επιλογή του συγκεκριμένου οίκου. Εκ του αποτελέσματος θετική σχολίασε πέριξ της επιλογής ο Χάρης Γεωργιάδης, όταν ο γενικός εισαγγελέας έκανε λόγο για αντισυνταγματική επιλογή, παρουσία του γενικού ελεγκτή της Δημοκρατίας Οδυσσέα Μιχαηλίδη στη Βουλή. Είναι μόλις η τελευταία πράξη ενός κατ’ εξακολούθηση σίριαλ εφόσον και στο παρελθόν είχαν δει πολλάκις το φως της δημοσιότητας αντεγκλήσεις για σωρεία άλλων θεμάτων όπως για παράδειγμα συνέβη με τον δρόμο Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς. Ο γενικός ελεγκτής, ξεπερνώντας το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του κατά τον ΥΠΟΙΚ κάλεσε με επιστολή του επικαλούμενος τον νόμο περί Δημοσιονομικής Ευθύνης, τον Χάρη Γεωργιάδη ν’ ανακαλέσει το έργο, χαρακτηρίζοντας το μη βιώσιμο. Ο υπουργός Οικονομικών απάντησε πως είναι ο ίδιος αρμόδιος για την έγκριση ενός έργου, αν κρίνει πως αυτό είναι οικονομικά προσιτό και οικονομικά βιώσιμο και ικανοποιεί οποιαδήποτε άλλα κριτήρια που καθορίζονται από τον ίδιο. Επί του προκειμένου, ήδη ξεκινούν τα έργα της πρώτης φάσης. Ανάλογης έντασης κόντρα ξέσπασε όταν ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών Χρίστος Πατσαλίδης εξέδωσε εγκύκλιο, η οποία προέβλεπε έλεγχο των ελεγκτών της ίδιας της Ελεγκτικής Υπηρεσίας από λειτουργούς του Υπουργείου. Ο γενικός ελεγκτής πήρε θέση χαρακτηρίζοντας «εχθρική και παράνομη ενέργεια» την κίνηση από πλευράς του ΥΠΟΙΚ. Ωστόσο, το δεδομένο που ουσιαστικά φαίνεται να υπήρξε καθοριστικό ως γενεσιουργός αιτία αυτών των αντεγκλήσεων, είναι άλλο.

Η ουσία

Κατά τη διήμερη κατάθεση του γενικού ελεγκτή για τη ΣΚΤ, ειπώθηκαν πολλαπλές εκτός πλαισίου αναφορές. «Το γινάτι που επέδειξαν για να μην μπούμε στον Συνεργατισμό το ίδιο επέδειξαν όταν αποφάσισαν να δώσουν δωρεάν το 25% των μετοχών απόφαση με την οποία εμείς διαφωνήσαμε» ήταν μόνο ένας από τους αρκετούς χαρακτηρισμούς του κ. Μιχαηλίδη για τον Χάρη Γεωργιάδη. Κάτι που προκάλεσε εντύπωση με το μέλος της Επιτροπής Γιώργο Γεωργίου να ρωτάει τελικά τον κ. Μιχαηλίδη αυτό που συζητείται έντονα στο παρασκήνιο: αν υπάρχουν λόγοι για τα μη φιλικά αισθήματα πρόσωπα στο ΥΠΟΙΚ. Τα ελατήρια, απάντησε ο γενικός ελεγκτής, δεν έχουν προσωπικό χαρακτήρα. Ποια είναι λοιπόν η ουσία των πραγμάτων; Η ανεξαρτησία σε οικονομικό επίπεδο της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, που επήλθε ως αίτημα μετά από αυτό της Νομικής Υπηρεσίας, πίσω στο 2016. Αυτή είναι λένε και άνθρωποι με γνώση του παρασκηνίου, η πραγματική αιτία που υποβόσκει πίσω από σχεδόν κάθε διαμάχη. Το ότι ο ΥΠΟΙΚ δεν βλέπει την αναγκαιότητα και το πώς μπορεί να καταστεί πραγματικότητα η οικονομική ανεξαρτησία της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, υπό την έννοια της απευθείας κατάθεσης του προϋπολογισμού της στη Βουλή, χωρίς προηγουμένως να πρέπει να εγκριθεί από το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργικό Συμβούλιο. Από την άλλη πλευρά και το ζήτημα της διοικητικής και οικονομικής αυτονόμησης της Νομικής Υπηρεσίας έχει τις δικές του προκλήσεις.

Ζήτημα το πώς

Από την πλευρά της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, υπέρ της οικονομικής της αυτονόμησης τα επιχειρήματα κινούνται στον άξονα των όσων είχαν τεθεί από την Ε.Ε. το 2003, και επαναλήφθηκαν ως μνημονιακή υποχρέωση. Έχοντας όμως ανοίξει το πλαίσιο συζήτησης για την οικονομική αυτονόμηση, ο διάλογος για το θέμα πέρασε και στην οικονομική αυτονόμηση της Βουλής. Ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου είχε διατυπώσει τις διαφωνίες του για τη Νομική και την Ελεγκτική Υπηρεσία, τονίζοντας πως θα πρέπει να προηγηθεί η οικονομική αυτονόμηση της Βουλής. Η οποία ξεκίνησε να παίρνει σάρκα και οστά με σχετική πρόταση την οποία προετοίμασε ο πρόεδρος της Βουλής Δημήτρης Συλλούρης και με τον ίδιο να παίρνει αποστάσεις αλλά και να δέχεται κριτική για το ότι αυτή δεν συμπεριλάμβανε ούτε τη Νομική ούτε την Ελεγκτική Υπηρεσία. Το νομοσχέδιο για την οικονομική αυτονόμηση της Βουλής έχει πάρει πράσινο φως από τους αρχηγούς των κοινοβουλευτικών κομμάτων και αναμένεται να προχωρήσει το αμέσως επόμενο διάστημα. Επί της ουσίας όμως άπαντες κατά τη διάρκεια των συζητήσεων για την Ελεγκτική και τη Νομική υπηρεσία κλήθηκαν ν’ απαντήσουν στο πώς μπορεί να καταστεί εφικτή η αυτονόμηση όντας αμφότερες υπηρεσίες του κράτους. Πλήρης οικονομική ανεξαρτησία δεν μπορεί να υπάρξει εκτός και αν υπάρχουν ίδια έσοδα, είναι η τοποθέτηση εκ μέρους του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης. «Όπως ξέρει το Υπ. Άμυνας ότι έχει τόσα να ξοδέψει, έτσι πρέπει να ξέρουν όλοι» τόνισαν πηγές για το θέμα, θέλοντας να καταδείξουν το γενικότερο πνεύμα.

Κατευθείαν στη Βουλή

Για το ζήτημα του προϋπολογισμού της Ελεγκτικής Υπηρεσίας διαφαίνεται όμως από τις πληροφορίες της «Κ» ότι υπάρχουν βήματα που μπορούν να γίνουν. Όχι ως προς το ύψος των δαπανών αλλά ως προς την κατάθεση του προϋπολογισμού από την Ελεγκτική Υπηρεσία κατευθείαν στη Βουλή χωρίς να περνά από το ΥΠΟΙΚ και από το Υπουργικό Συμβούλιο. Να γνωρίζει δηλαδή η υπηρεσία ότι έχει ένα συγκεκριμένο κονδύλι να διαχειριστεί και το διαμοιράζει η ίδια βάσει των αναγκών της, δίχως προηγούμενη έγκριση από ΥΠΟΙΚ και Υπουργικό. Ανάλογο αίτημα δεν έχει φτάσει στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ούτε στο Υπουργικό από την Ελεγκτική Υπηρεσία, αλλά οι πληροφορίες δείχνουν πως δεν θα φέρει αντιρρήσεις ο Υπ. Οικονομικών επί του ζητήματος. «Εκείνο που έχει σημασία, είναι το πόσο έχεις να ξοδέψεις εφόσον είσαι μέρος της κυβέρνησης. Αυτό δεν μπορεί να το καθορίζει άλλος από το Υπουργικό Συμβούλιο» τόνισαν πηγές για να προσθέσουν πως αν για παράδειγμα ο προϋπολογισμός για την Ελεγκτική Υπηρεσία είναι 10 εκατ. ευρώ, μπορεί να γίνει η προετοιμασία του από την Υπηρεσία και να σταλεί στη Βουλή. Το πρόβλημα (με το βάθος του ν’ αγγίζει εν γένει το δημοσιονομικό σχεδιασμό σε περίπτωση που απαιτηθεί συγκράτηση δαπανών) είναι το να παίρνεται η απόφαση από την ίδια την Υπηρεσία ώστε τα 10 εκατ. ευρώ να γίνουν 20 εκατ. ευρώ για παράδειγμα, που θα μπορούσε να έχει επιπτώσεις. Από την άλλη πλευρά, οι πληροφορίες της εφημερίδας αναφέρουν πως υπάρχει μια γενική αναφορά στο μνημόνιο περί ενίσχυσης των δυνατοτήτων της Υπηρεσίας, όπως και της Επιτροπής Ανταγωνισμού μεταξύ άλλων υπηρεσιών του κράτους, όχι όμως υποχρέωση.

Για τη Νομική

Ως προς τη διοικητική ανεξαρτητοποίηση της Νομικής Υπηρεσίας, εκείνο που ζητείται είναι οι προσλήψεις, οι προαγωγές και τα πειθαρχικά παραπτώματα να μην εξετάζονται από την ΕΔΥ αλλά από τον ίδιο τον γενικό εισαγγελέα. Ωστόσο στην Κύπρο δεν υπάρχει η αυτονομία κινήσεων όπως υπάρχει στην Ελλάδα, όπου εκεί ο οποιοσδήποτε εισαγγελέας μπορεί να κινηθεί αυτεπάγγελτα. Συν αυτού, επέρχεται εκ μέρους της Νομικής Υπηρεσίας και η μισθολογική ευθυγράμμιση των υψηλόβαθμων νομικών λειτουργών με τους Δικαστές του Επαρχιακού Δικαστηρίου. Η οποία, όμως, θα γίνεται μέσα από τον προϋπολογισμό του κράτους, οπότε μιλάμε για το ζητούμενο μιας εντός και εκτός κατάστασης, εφόσον οι υπάλληλοι θα πληρώνονται από τον προϋπολογισμό της Νομικής, άρα του κράτους, αλλά αν πάψουν να έχουν το χαρακτήρα του δημοσίου υπαλλήλου θα πάψουν να έχουν και τις συνακόλουθες υποχρεώσεις, όπως είναι οι αποκοπές για παράδειγμα.

Έντυπη

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση

X