ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Το σινεμά αγωνιά και καλεί σε συνεννόηση

Σε επιστολή, την οποία υπογράφουν 673(!) σκηνοθέτες, σεναριογράφοι, παραγωγοί και τεχνικοί του σινεμά, ασκείται συγκεκριμένη κριτική

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ 

Ολο και μεγαλύτερη ανησυχία εκφράζουν τον τελευταίο καιρό οι Ελληνες επαγγελματίες του οπτικοακουστικού τομέα σχετικά με τις κινήσεις που γίνονται από πλευράς κρατικών φορέων και αφορούν την κινηματογραφία. Σε χθεσινή μακροσκελή επιστολή, την οποία υπογράφουν 673(!) σκηνοθέτες, σεναριογράφοι, παραγωγοί και τεχνικοί του σινεμά, ασκείται συγκεκριμένη κριτική, που επικεντρώνεται κυρίως σε τρία σημεία, ενώ συνοδεύεται και από έκκληση για συνεννόηση.

Το πρώτο ζήτημα που τίθεται έχει να κάνει με ένα σχέδιο νόμου της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης της Προεδρίας της Κυβέρνησης, το οποίο σύμφωνα με τους υπογράφοντες αντικαθιστά βασικά άρθρα του ισχύοντος νόμου (3905/2010) του υπουργείου Πολιτισμού για την κινηματογραφική τέχνη, σχετικά με το περίφημο 1,5%, το οποίο οι οπτικοακουστικοί πάροχοι (κυρίως δηλαδή τα κανάλια) υποχρεούνται να καταβάλουν προς ενίσχυση των εγχώριων κινηματογραφικών παραγωγών. Σημειώνεται μάλιστα πως η συγκεκριμένη ρύθμιση, που αμφισβητεί ευθέως την αρμοδιότητα του ΥΠΠΟΑ στη χάραξη πολιτικής για το σινεμά και εξισώνει το τελευταίο με τα υπόλοιπα οπτικοακουστικά έργα, συνέβη εν αγνοία των στελεχών του υπουργείου.

Αυτό το τελευταίο επιβεβαίωσε στην «Κ» και ο νέος υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης, αποδίδοντάς το πάντως στον ανασχηματισμό, που έφερε κάποια προσωρινή σύγχυση και στα δύο υπουργεία. Ο ίδιος εξέφρασε την πρόθεσή του να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλίες για να «διορθωθεί» η συγκεκριμένη ανορθογραφία και τόνισε την πάγια θέση του υπουργείου ως θεματοφύλακα του ελληνικού σινεμά. Επιπλέον, ανέφερε πως είναι υπέρ μιας ολιστικής προσέγγισης όσον αφορά την κινηματογραφική πολιτική, όμως «αυτό δεν σημαίνει πως η καλή τηλεόραση, για παράδειγμα, πρέπει να γίνεται εις βάρος του καλού κινηματογράφου».

Το δεύτερο σημείο της επιστολής των επαγγελματιών σχετίζεται με την ΕΡΤ και την απαίτηση που αυτή εκφράζει τους τελευταίους μήνες έναντι των παραγωγών, να υπογράψουν συμβάσεις συμπαραγωγής κινηματογραφικών έργων, με τις οποίες η δημόσια τηλεόραση θα αποκτά αυτομάτως τα αποκλειστικά δικαιώματα προβολής των παραπάνω. Λέγεται πως με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται ένα αθέμιτο μονοπώλιο, το οποίο αποθαρρύνει επί της ουσίας οποιονδήποτε εγχώριο διανομέα να αγοράσει και να διαχειριστεί μια ελληνική ταινία. Από την πλευρά τους, πηγές μέσα από την ΕΡΤ απαντούν στις παραπάνω αιτιάσεις, αναλύοντας το σκεπτικό των νέων συμβάσεων.

Σύμφωνα με όσα συνέβαιναν μέχρι τώρα, ένας μέσος παραγωγός μπορεί να λάμβανε μια χρηματοδότηση 70.000-80.000 ευρώ από την ΕΡΤ και στη συνέχεια, έναντι ενός ποσού συχνά υποδεκαπλάσιου, να παραχωρούσε τα δικαιώματα της πρώτης προβολής σε κάποιο ιδιωτικό κανάλι, κατά κανόνα συνδρομητικό. Με το σκεπτικό πως η δημόσια τηλεόραση χρηματοδοτείται από τους πολίτες με ανταποδοτικό τέλος, το οποίο οφείλει να επιστρέψει με τη μορφή περιεχομένου, η ΕΡΤ ζητάει τώρα εκείνη τα δικαιώματα, εκτός και αν κάποιος πάροχος καταβάλει όντως στην παραγωγή ένα μεγάλο ποσοστό (60-70%) της δικής της χρηματοδότησης. Σε διαφορετική περίπτωση, και μετά την προβολή στις αίθουσες, τα δικαιώματα θα περιέρχονται στην ΕΡΤ και στην ψηφιακή της πλατφόρμα, το Ertflix.

Σημείο επιστολής τρίτο: Πρόκειται για τη γνωστή υπόθεση με τις αλλαγές που υπέστη πρόσφατα ο νόμος του ΕΚΟΜΕ και του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για το cash rebate, επιτρέποντας πλέον την επέκταση των επιλέξιμων δαπανών και σε τιμολόγια αλλοδαπών συντελεστών και εταιρειών των μεγαλύτερων παραγωγών. Η συγκεκριμένη ρύθμιση θίγει, όπως λέγεται, τους Ελληνες επαγγελματίες του κλάδου, δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού ανάμεσα σε μικρές, μεσαίες και μεγάλες εταιρείες παραγωγής.

Ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης, με δήλωσή του στην «Κ» υπογραμμίζει τα παρακάτω, διασαφηνίζοντας παράλληλα πως κανείς δεν θα αντιμετωπίσει ζήτημα χρηματοδότησης ανεξαρτήτως μεγέθους: «Η προσπάθεια βελτίωσης ενός επιτυχημένου προγράμματος που δημιουργήθηκε με πρωταρχικό στόχο την ενίσχυση της εγχώριας οπτικοακουστικής αγοράς, μόνον οφέλη μπορεί να ενέχει για τους επαγγελματίες του κλάδου. Το ΕΚΟΜΕ εργάζεται αδιάλειπτα εδώ και τρία χρόνια με μοναδικό κίνητρο τη στήριξη των Ελλήνων παραγωγών και εργαζομένων και την προσέλκυση επενδύσεων στη χώρα. Τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας είναι εμφανή και αποδεκτά από το σύνολο της κοινωνίας. Το ΕΚΟΜΕ συνεχίζει να εργάζεται με γνώμονα τη διασφάλιση της συνεχούς χρηματοδότησης των επενδυτικών κινήτρων, τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, την προσαρμογή στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις της διεθνούς αγοράς και την υιοθέτηση πρακτικών που να διασφαλίζουν την αύξηση των θέσεων εργασίας και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επαγγελματιών του κλάδου στην Ελλάδα».

Σε επικοινωνία που είχαμε με τον εκ των υπογραφόντων την επιστολή σκηνοθέτη, Γιώργο Τσεμπερόπουλο, μας διευκρίνισε πως τόσο εκείνος όσο και οι συνάδελφοί του δεν τάσσονται κατά των τηλεοπτικών προγραμμάτων, ούτε των μεγάλων ξένων παραγωγών. «Αυτό που ζητάμε βασικά από όλους τους αρμόδιους οργανισμούς και τα υπουργεία είναι να συνεργαστούν σε υψηλό επίπεδο, και σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές νομολογίες, στη χάραξη μιας ενιαίας κρατικής στρατηγικής για τον κινηματογράφο. Μιλάμε για την ταινία ως σύνολο, από την παραγωγή της μέχρι τη διανομή και την αίθουσα. Φυσικά και θέλουμε την ανάπτυξη, αυτή όμως είναι αλληλένδετη και με την προστασία των επαγγελματιών του κλάδου».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση