ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Δυο παραγωγές για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή

Από τη θεατρική ομάδα «Σόλο για Τρεις» με αφορμή τα τραγικά γεγονότα της επετείου αυτής

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Τιμώντας τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, η θεατρική ομάδα «Σόλο για Τρεις» παρουσιάζει δυο παραγωγές με αφορμή τα τραγικά γεγονότα της επετείου αυτής.

Έναρξη της νέας θεατρικής περιόδου θα κάνει το έργο «Φωτεινή» της Ευρυδίκης Περικλέους – Παπαδοπούλου το οποίο παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στη διάρκεια του καλοκαιριού σε κοινότητες των ορεινών περιοχών στο πλαίσιο του Προγράμματος της Πολιτιστικής Αποκέντρωσης του Υφυπουργείου Πολιτισμού των Πολιτιστικών Υπηρεσιών.

Η επόμενη παραγωγή συνεχίζει το αφιέρωμα στη Μικρασιατική Καταστροφή με το κλασικό πια έργο του Στρατή Δούκα, «Ιστορία ενός Αιχμαλώτου» με προγραμματισμένη πρεμιέρα στις 19 Οκτωβρίου στο θέατρο Χώρα.

Με την τρίτη παραγωγή αλλάζουμε εντελώς θέμα με ένα σκηνοθετημένο αναλόγιο του έργου «Ισλανδία ή Λογιστικός Έλεγχος» των Andrew Westerside και Proto-Type Theater, που αφορά στην οικονομική κρίση του 2008 και το οποίο θα έχει πρεμιέρα στις 25 Νοεμβρίου στο θέατρο Χώρα.

«Φωτεινή»

Ευρυδίκη Περικλέους – Παπαδοπούλου

Ένα έργο, που αγγίζει τους ήλους μιας τραυματισμένης ανθρωπότητας. Μια τοιχογραφία των αλησμόνητων πατρίδων της Ιωνίας, μέσα από την πανδαισία των ήχων και μελωδιών που συνέθεσε ο γνωστός συνθέτης Γιώργος Καλογήρου. Παράλληλα, το έργο είναι μια ενδοσκόπηση της ανθρώπινης ψυχής, καταγράφοντας την αλγεινή εμπειρία του ξεριζωμού.

Η συγγραφέας τιμά έτσι, τη μνήμη μιας από τις πιο τραγικές ιστορικές περιόδους του Ελληνισμού και αποτίει φόρο τιμής στους ξεριζωμένους Έλληνες, αλλά και Αρμενίους, που κουβάλησαν στην προσφυγιά τον πλούτο του πολιτισμού, την θρησκεία και την γλώσσα τους.

Το έργο, ακολουθεί τη ζωή της Φωτεινής που καταφέρνει να διαφύγει μαζί με την κορούλα της τη σφαγή, που διαδραματίζεται στην προκυμαία της Σμύρνης τον Αύγουστο του 1922. Μέσα από δραματικές συνθήκες, που βιώνει σε ένα καράβι με άλλους πρόσφυγες, φτάνει στην Λάρνακα αποφασισμένη να στεριώσει την νέα ζωή. Το έργο εκτυλίσσεται στη δεκαετία του ’50 στην αποικιοκρατική τότε Κύπρο. Ζει μαζί με την εγγονή της, την Ευαγγελία, αφού η κόρη της, πεθαίνει στη γέννα της. Ένας νεαρός Αρμένιος, ο Αράμ, ταρακουνάει τα ήσυχα νερά της μονότονης και σκληρής ζωής των δύο γυναικών, αποκαλύπτοντας θαμμένα μυστικά, αναμνήσεις που ενταφιάστηκαν, κειμήλια που ασφυκτιούν στα συρτάρια ενός σκονισμένου αρχείου.

Συντελεστές:

Δραματουργία – Σκηνοθεσία: Μαρία Μανναρίδου – Καρσερά
Σκηνικά – Κοστούμια: Θέλμα Κασουλίδου
Μουσική Σύνθεση και Ερμηνεία Τραγουδιών επί Σκηνής: Γιώργος Καλογήρου
Τραγούδια Ιωνίας Ελληνικά και Αρμένικα: Έρικα Μπεγέτη, Χριστιάνα Λάρκου, Χάρης Αττώνης
Στίχοι Τραγουδιών: Ευρυδίκη Περικλέους - Παπαδοπούλου
Σχεδιασμός Φωτισμού: Καρολίνα Σπύρου
Χειρισμός Φωτισμού – Ήχου: Αντρέας Καρσεράς

Ερμηνεύουν: Έρικα Μπεγέτη, Χριστιάνα Λάρκου, Χάρης Αττώνης

 

Παραστάσεις 

24 Σεπτεμβρίου, 8.30, Αμφιθέατρο Λακατάμιας
Κάτω από την Αιγίδα της Ιεράς Μητρόπολης Ταμασού και Ορεινής και του Δήμου Λακατάμιας.
26 Σεπτεμβρίου, 8.30, Δημοτικό Θέατρο Στροβόλου
Διοργάνωση: Δήμος Στροβόλου, Σύνδεσμος Μικρασιατών Κύπρου, Αρμενικός Σύνδεσμος Μέριμνας.

«Ιστορία ενός Αιχμαλώτου»

Στρατή Δούκα

Ακολουθεί το έργο «Ιστορία ενός αιχμαλώτου», ενός από τα πλέον αξιόλογα έργα της πεζογραφίας μας. Αμέσως με τη δημοσίευσή του το 1929, απέσπασε εγκωμιαστικές κριτικές για τις αρετές που το διακρίνουν, τόσο σε επίπεδο περιεχομένου, όσο και μορφής, και αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για πολλούς μεταγενέστερους συγγραφείς. Έργο φιλειρηνικό και βαθιά αντιπολεμικό, η «Ιστορία ενός αιχμαλώτου» αντιμετωπίζει —σχεδόν ταυτόχρονα με τη «Ζωή εν τάφω» του Στρατή Μυριβήλη και «Το νούμερο 31328» του Ηλία Βενέζη— τον πόλεμο όχι στην επική, ηρωική του διάσταση, αλλά ως βασικό υπεύθυνο της απώλειας χιλιάδων ατόμων και του εξευτελισμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Παράλληλα, αναδεικνύει κάτι βαθύτερο και πιο ουσιαστικό, την παγκόσμια συναδέλφωση, πρόθεση την οποία άλλωστε ο συγγραφέας δηλώνει στην προμετωπίδα: «Αφιερώνεται στα κοινά μαρτύρια των λαών».

Η υπόθεση του έργου αναφέρεται στην αιχμαλωσία, τις περιπέτειες και την τελική διάσωση ενός Έλληνα στρατιώτη, ο οποίος κατά την καταστροφή της Σμύρνης συνελήφθη και οδηγήθηκε στο εσωτερικό της Τουρκίας. Με τρόπο παραστατικό και ύφος γλαφυρό εξιστορούνται οι κακουχίες, τα δεινά, η φυσική και ηθική ταλαιπωρία του βασικού προσώπου, και αναδεικνύεται το ψυχικό του σθένος, καθώς, στην προσπάθεια για επιβίωση, αναγκάζεται να υποδυθεί τον Τούρκο και, εργαζόμενος για μεγάλο διάστημα σε κάποιο υποστατικό της Μ. Ασίας, καταφέρνει τελικά να δραπετεύσει και να σωθεί.

Όπως ο ίδιος ο συγγραφέας μας αναφέρει, το περιστατικό το πληροφορήθηκε από κάποιον πρόσφυγα σ' ένα χωριό της περιφέρειας Αικατερίνης, γι' αυτό και η αφήγηση τελειώνει με το όνομα του αληθινού πρωταγωνιστή και αφηγητή, του Νικόλα Κοζάκογλου.

Με ένα εκλεκτό επιτελείο συνεργατών, η ομάδα στοχεύει στη δραματοποίηση του λογοτεχνικού έργου του Στρατή Δούκα, ζωντανεύοντάς το επί σκηνής ως μια άρτια θεατρική παράσταση, που θα αποκαλύψει τις αρετές του κειμένου και θα διεισδύσει στην ιστορία, τον χαρακτήρα του αφηγητή, το κοινωνικό και ιστορικό κλίμα της εποχής.

Συντελεστές:

Δραματουργία: Μαρία Μανναρίδου – Καρσερά / Φώτης Αποστολίδης
Σκηνοθεσία: Μαρία Μανναρίδου – Καρσερά
Σκηνικά – Κοστούμια: Μαρίζα Παρτζίλη
Μουσική Σύνθεση: Γιώργος Καλογήρου
Σχεδιασμός Φωτισμού: Σταύρος Τάρταρης
Χειρισμός Φωτισμού – Ήχου: Αντρέας Καρσεράς

Στον ρόλο του Νικόλα Κοζάκογλου ο Φώτης Αποστολίδης

Παραστάσεις 

Πρεμιέρα 19 Οκτωβρίου, 8.30, Θέατρο Χώρα, Κοραή 1 (Πλατεία Αρχιεπισκοπής)
Τακτικές Παραστάσεις: Τετάρτη, Κυριακή, Δευτέρα (εκτός Κυριακής 23 Οκτωβρίου)

Σκηνοθετημένο Θεατρικό Αναλόγιο

Ισλανδία ή Λογιστικός Έλεγχος»
των Andrew Westerside και Proto-Type Theater

Το έργο «Λογιστικός έλεγχος ή Ισλανδία, ένας μοντέρνος μύθος» είναι γραμμένο το 2018 από τον Andrew Westerside και τους Proto-Type Theater. Η «Σόλο για Τρεις» είναι διαχρονικά μια ομάδα που καλεί να συνεργαστούν μαζί της καλλιτέχνες από όλο το φάσμα της θεατρικής τέχνης, ειδικά νέους ανθρώπους, που πολλές φορές στερούνται ευκαιριών.

Η Proto-type Theatre είναι μια ομάδα διεπιστημονικών/διαθεματικών καλλιτεχνών με επικεφαλής τους Rachel Baynton, Gillian Lees και Andrew Westerside. Έχουν δημιουργήσει πρωτότυπα θεατρικά έργα, τα οποία έχουν παρουσιάσει -εκτός του Ηνωμένου Βασιλείου- σε ΗΠΑ, Ολλανδία, Ρωσία, Κίνα, Αρμενία, Γαλλία, Ζιμπάμπουε. Κριτικοί έχουν χαρακτηρίσει το έργο τους «συναρπαστική οπτική» (New York Times) και «εγκεφαλικά έξυπνο… χαλαρά λογικό θέατρο» (The Guardian).

Το έργο εξετάζει την παγκόσμια οικονομική κρίση και την σύγχρονη πολιτική, μέσα από την πρόσφατη ιστορία της Ισλανδίας και τις προσπάθειες του ισλανδικού λαού και έθνους να υψώσει την φωνή του και να διαδηλώσει. Το έργο έχει να κάνει με την ανάκτηση των δυνάμεων του ανθρώπου, την ανατροπή ενός κόσμου σχεδιασμένου να μας κρατά υπόδουλους και πώς η συλλογική δύναμη μπορεί να αλλάξει –έστω και με ένα μικρό βήμα κάθε φορά- τον κόσμο μας.

Στόχος μας είναι η παρουσίαση του συγκεκριμένου έργου και η γνωριμία του κοινού με το εν λόγω έργο, το οποίο πρώτη φορά μεταφράζεται στην Ελληνική γλώσσα, σε μορφή σκηνοθετημένου αναλογίου. Παρά το γεγονός ότι η Κύπρος πέρασε αρκετές οικονομικές κρίσεις, έρευνες του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου, σε συνεργασία με την Κεντρική Τράπεζα, δείχνουν ότι υπάρχει υψηλό επίπεδο χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού στον γενικό πληθυσμό της χώρας μας και ιδιαίτερα στους νέους. Για αυτό στόχος, είναι μια νεανική και φρέσκια πρόταση, έτσι ώστε να προσελκύσει τόσο το ευρύτερο κοινό αλλά και τους νέους θεατές-πολίτες.

Το έργο παρουσιάζει την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008 μέσα από ένα νέο αφήγημα, ή το αφήγημα των νέων ανθρώπων, της Εύας (της «πρωτόπλαστης» Ισλανδής) συγκεκριμένα. Αλλά ταυτόχρονα το ιδιαίτερα ενδιαφέρον αφήγημα, το οποίο εξηγεί τον κόσμο του σήμερα, παντρεύεται με την παλιά γενιά, τον παππού της Εύας, ο οποίος ανατρέχει στο παρελθόν και στην μυθολογία να εξηγήσει τα σύγχρονα κοινωνικά φαινόμενα.

Αυτούς τους δύο κόσμους θα παντρέψουμε κι εμείς δημιουργικά. Δύο νέοι δημιουργοί, δύο νέοι πολίτες, με μια κάποια αποστασιοποίηση και χωρίς διδακτισμό ή προπαγάνδα, μοιράζονται ελεύθερα τις σκέψεις τους για την οικονομία και την πολιτική. Μέσα στην διαδρομή αυτή, της κατανόησης του κόσμου στον οποίο ζουν, εισέρχεται και η ιστορία της Εύας από την Ισλανδία, μιας συνομήλικης, μίας εν δυνάμει φίλης, γνωστής, και του παππού της.

Συντελεστές:

Μετάφραση: Φώτης Φωτίου
Σκηνοθεσία: Μαρία Μανναρίδου – Καρσερά
Σκηνικά – Κοστούμια: Θέλμα Κασουλίδου
Επιμέλεια Μουσικής: Φώτης Φωτίου
Σχεδιασμός Φωτισμού / Χειρισμός Φως - ’Ηχος: Αντρέας Καρσεράς

Ερμηνεύουν οι Ηθοποιοί: Τερέζα Ευριπίδου, Φώτης Φωτίου

Παραστάσεις

Η πρεμιέρα προγραμματίζεται για τις 25 Νοεμβρίου, 8.30 στο Θέατρο Χώρα, Κοραή 1 (Πλατεία Αρχιεπεισκοπής)
Ακολουθούν παραστάσεις στις 26, 27 Νοεμβρίου και 2, 3, 4 Δεκεμβρίου

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση

Μια συνάντηση σε ένα αεροδρόμιο οδηγεί σε μια έντονη, παθιασμένη σχέση, σε γάμο, σπίτι, δουλειά και οικογένεια - όλα φυσιολογικά ...
Δελτίο Τύπου
 |  ΘΕΑΤΡΟ-ΧΟΡΟΣ