ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

ΗΛΕΚΤΡΑ.25 από το Atalaya Teatro της Ισπανίας

Η παράσταση είναι βασισμένη στις ομώνυμες τραγωδίες των Σοφοκλή και Ευριπίδη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Στο Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος παρουσιάζεται η «Ηλέκτρα.25» από το Atalaya Teatro της Ισπανίας, σε σκηνοθεσία Ρικάρντο Ινιέστα, στο Αρχαίο Ωδείο της Πάφου και στο Αμφιθέατρο Μακαρίου Γ΄ (Σχολή Τυφλών) στη Λευκωσία το Σάββατο 16 Ιουλίου και τη Δευτέρα 18 Ιουλίου. Πρόκειται για μία ενδιαφέρουσα συνομιλία των δύο ομώνυμων τραγωδιών του Σοφοκλή και του Ευριπίδη, όπου ανασυντίθεται ο κύκλος της βίας (θάνατος-εκδίκηση-θάνατος) που διαιωνίζεται στον Οίκο των Ατρειδών και δραματοποιεί ένα από τα πιο ζοφερά επεισόδια του μύθου: την εκδίκηση για τη δολοφονία του Αγαμέμνονα που διέπραξαν η Κλυταιμνήστρα και ο Αίγισθος.

Μέσα από την παράσταση «Ηλέκτρα.25», όπως σημειώνεται στο δελτίο Τύπου της παράστασης αναδημιουργείται μια «γέφυρα» ανάμεσα στην Ηλέκτρα των τραγικών ποιητών της αρχαιότητας και των σύγχρονων δραματουργών που την προσάρμοσαν στον 20ό αιώνα: τον Χόφμανσταλ και τον Σαρτρ. Εισάγοντας επί μέρους καινοτομίες, τόσο στην προσέγγιση του ίδιου του μύθου, όσο και στην επί σκηνής παρουσίασή του, ο Ρικάρντο Ινιέστα ενισχύει τον ρόλο του Χορού στις διάφορες μορφές του και χρησιμοποιεί ήχους παραδοσιακής μουσικής για να αναδείξει την ανθρώπινη και οικουμενική διάσταση των ηρώων.

 

Οι καινοτομίες της παράστασης αυξάνουν τη συνθετότητα της πλοκής, η οποία είναι υπερβολικά απλή στην πρώτη εκδοχή του έργου.

Στο σκηνοθετικό σημείωμά του ο Ρικάρντο Ινιέστα γράφει πως η βασική καινοτομία της είναι η εισαγωγή του χαρακτήρα του Ορέστη από την αρχή του έργου -όπως συμβαίνει στις κλασικές εκδοχές- ώστε αυτός να έχει μεγαλύτερη επί σκηνής παρουσία για τον θεατή, όχι φυσική, αλλά συναισθηματική: «Αυτό επιτρέπει τη δημιουργία μεγαλύτερης έντασης και ενσυναίσθησης στο κοινό, σε αντίθεση με τις πρωταγωνίστριες -Ηλέκτρα, Χρυσόθεμις και Κλυταιμνήστρα- που αγνοούν την παρουσία του· ο Ορέστης όμως θα εμφανιστεί και στο τέλος, όταν πια έχει πάρει την εκδίκησή του, όπως πρότεινε και ο Αισχύλος στις Χοηφόρους, καταδιωκόμενος από τις Ερινύες, ώστε όχι μόνο να μην ηρωοποιηθεί για την πατροκτονία αλλά και να μεμφθεί ηθικά». Επίσης, ο σκηνοθέτης αναφέρει πως παράλληλα εισάγεται ένας νέος Χορός, που εμφανίζεται σε περισσότερες από μία περιπτώσεις και αποτελείται από τις νεαρές γυναίκες του παλατιού, οι οποίες ως επί το πλείστον είναι καχύποπτες με την Ηλέκτρα: «Αυτός είναι ένας ακόμη παράγοντας έντασης που προστέθηκε στην πρώτη εκδοχή του έργου και βασίζεται στην “Ηλέκτρα” του Ούγκο φον Χόφμανσταλ. Όλες αυτές οι καινοτομίες αυξάνουν τη συνθετότητα της πλοκής, η οποία είναι υπερβολικά απλή στην πρώτη εκδοχή του έργου. Η δραματουργία της Ηλέκτρα.25 ενισχύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Χορού στις διάφορες μορφές του: Χορός-Αφηγητής, Χορός των Μυκηναίων Γυναικών, Χορός των Θεραπαινίδων της Κλυταιμνήστρας, Χορός των Κοριτσιών του Παλατιού, Χορός των Ερινυών, Χορός του Λαού των Μυκηνών.

 

Η δραματουργία της Ηλέκτρα.25 ενισχύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Χορού στις διάφορες μορφές του.

Το Atalaya Teatro

Το Θέατρο Atalaya έχει καταφέρει να αναπτύξει ένα μοναδικό προσωπικό στυλ, το οποίο χαρακτηρίζεται από την ενέργεια των ηθοποιών, η οποία εκφράζεται μέσα από τα σώματα και τις φωνές τους, τη σύγχρονη ανάγνωση σπουδαίων έργων του παγκόσμιου ρεπερτορίου, την εξπρεσιονιστική δύναμη των εικόνων και την ποιητική μεταχείριση του χώρου, της μουσικής και των αντικειμένων.

Η σταθερότητα της μόνιμης ομάδας του του επιτρέπει να προβαίνει σε εκτεταμένες ερευνητικές διεργασίες για κάθε θεατρικό του ανέβασμα. Στα μέσα του 2022, ο θίασος γιόρτασε την 40ή του επέτειο και το γεγονός ότι το Θέατρο Atalaya έχει αναγνωριστεί ως ένα από τα σημεία αναφοράς του ισπανικού θεάτρου.

Το Θέατρο Atalaya έχει συμμετάσχει σε περισσότερα από 170 εθνικά και διεθνή φεστιβάλ σε 40 χώρες και έξι ηπείρους, κερδίζοντας περισσότερα από 50 βραβεία συμπεριλαμβανομένου και του Εθνικού Βραβείου Θεάτρου το 2008. Την ίδια χρονιά ξεκίνησε τη λειτουργία του το Διεθνές Κέντρο Θεατρικών Ερευνών (TNT). Το συγκεκριμένο Κέντρο αποτελεί πια ένα μόνιμο σχολείο-εργαστήριο και διαθέτει το μεγαλύτερο ιδιωτικό θέατρο στην Ανδαλουσία. Το TNT λαμβάνει τακτικά μέρος σε πολιτιστικά προγράμματα που υλοποιεί η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η γλώσσα του Θεάτρου Atalaya χαρακτηρίζεται από ζωντανό χορωδιακό τραγούδι, εικόνες γεμάτες εικαστική δύναμη, έντονο ρυθμό και υποκριτική βασισμένη στην ενέργεια. Το γεγονός αυτό οδήγησε τα πλείστα φεστιβάλ στην αποφυγή χρήσης υπερτίτλων σε παραστάσεις, όπως έγινε για παράδειγμα στη Ρωσία. Το Θέατρο Atalaya έχει ανεβάσει 22 παραστάσεις σε σχεδόν 40 χρόνια. Κάποιες από αυτές είναι: Βασιλιάς Ληρ, Marat/Sade, Μάνα Κουράγιο, Θελεστίνα η ιλαροτραγωδία. Οι παραγωγές Αριάδνη και Μήδεια έχουν αφήσει ανεξίτηλο σημάδι στη θεατρική γλώσσα του θιάσου.

 

Πληροφορίες

ΗΛΕΚΤΡΑ.25 βασισμένο στο έργο των Σοφοκλή και Ευριπίδη από το Atalaya Teatro της Ισπανίας

Παραστάσεις: 

Σάββατο, 16 Ιουλίου│ ΑΡΧΑΙΟ ΩΔΕΙΟ ΠΑΦΟΥ

Δευτέρα, 18 Ιουλίου │ Αμφιθέατρο Μακαρίου Γ΄, Λευκωσία (Θέατρο Σχολής Τυφλών)

 

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους. Η παράσταση είναι κατάλληλη για άτομα άνω των 13 ετών

Την παράσταση στηρίζει η Πρεσβεία της Ισπανίας στην Κύπρο

Προπώληση εισιτηρίων: SoldOut Tickets και καταστήματα Stephanis - Electronics

Soldoutticketbox

 Επικοινωνία: 7000 2414 │ www.greekdramafest.com

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση