ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ν. Χριστοδουλίδης: Καθοριστικό το 2018 για το ενεργειακό μέλλον της Κύπρου

«Είμαστε σε διαβουλεύσεις με Αίγυπτο και Ισραήλ, και συζητήσεις με ΗΠΑ, Γαλλίας, Ιταλία και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή»

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Του Αθανάσιου Έλλις

Το 2018 θα είναι «καθοριστική» χρονιά για το μέλλον των ενεργειακών σχεδιασμών της Κύπρου και γενικότερα της ενεργειακής προοπτικής της αν. Μεσογείου, τονίζει σε συνέντευξή του στην «Κ» ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Χριστοδουλίδης, ο οποίος σημειώνει τη σθεναρή υποστήριξη που δίνεται το τελευταίο διάστημα από τις εμπλεκόμενες χώρες στον αγωγό EastMed.

Λίγο πριν από τη σύνοδο κορυφής Αναστασιάδη, Τσίπρα, Νετανιάχου, στη Λευκωσία, μιλάει για την προοπτική «διεύρυνσης» της τριμερούς συνεργασίας, ενώ σημειώνει ότι η Κύπρος προσβλέπει σε ρόλο «γέφυρας» ανάμεσα στις χώρες της ανατολικής Μεσογείου και της Ε.Ε. Μιλώντας στο γραφείο του στο Υπουργείο Εξωτερικών, το οποίο αποτελεί οικείο χώρο, καθώς είναι διπλωμάτης καριέρας, ο μέχρι πρότινος κυβερνητικός εκπρόσωπος και στενότερος σύμβουλος του Προέδρου Αναστασιάδη εκτιμάει ότι η έντονα αποσταθεροποιητική συμπεριφορά της Τουρκίας τόσο στην Κύπρο όσο και στο Αιγαίο ίσως εξυπηρετούσε τις προεκλογικές σκοπιμότητες Ερντογάν, και υπό αυτή την έννοια η επίσπευση των εκλογών ίσως οδηγήσει σε υποχώρηση της έντασης. Σπεύδει, ωστόσο, να υπογραμμίσει ότι αυτό θα φανεί στην πράξη.

–Υπάρχει μέλλον σε σχέση με την επίλυση του Κυπριακού;

–Αντιλαμβάνομαι απόλυτα και σε μεγάλο βαθμό υπάρχει εξήγηση, για την απογοήτευση που υπάρχει σε επίπεδο κοινωνίας σε σχέση με την προοπτική επίλυσης του Κυπριακού. Αυτό το αίσθημα είναι προϊόν του γεγονότος ότι από το 1976 που υπάρχουν διαπραγματεύσεις για την επίλυσή του, κατά τη διάρκεια της τελευταίας διαπραγματευτικής διαδικασίας φτάσαμε για πρώτη φορά τόσο κοντά σε συμφωνημένη λύση. Αναπόφευκτα η μη επιτυχής κατάληξη των διαπραγματεύσεων, που ήταν ιδιαίτερα υποσχόμενες, ακριβώς λόγω της προόδου που επιτεύχθηκε, προκαλεί αισθήματα απογοήτευσης. Παρ’ όλα αυτά όμως θα πρέπει να υπάρξει συνέχεια.

–Ποια κατά την εκτίμησή σας θα πρέπει να είναι αυτή;

–Θα πρέπει να αξιοποιήσουμε τα όσα σημαντικά επιτεύχθηκαν για πρώτη φορά, ανάμεσα σε πολλά άλλα, το γεγονός ότι αναδείχτηκε η ουσία του Κυπριακού και συζητήθηκε για πρώτη φορά το θέμα της Ασφάλειας και των Εγγυήσεων, το πλαίσιο που υπέβαλε ο γενικός γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών, την ενεργό εμπλοκή της Ε.Ε. και πολλά άλλα σημαντικά, και να επαναρχίσουν διαπραγματεύσεις που θα έχουν πραγματική προοπτική θετικής κατάληξης. Η προσέγγισή μας είναι ξεκάθαρη. Η παρούσα κατάσταση πραγμάτων δεν μπορεί να αποτελεί τη λύση του Κυπριακού.

–Τούτων λεχθέντων, υπάρχουν κάποια άλλα σχετικά δεδομένα που προφανώς λαμβάνονται υπόψη.

–Υπάρχει η εκλογική διαδικασία στην Τουρκία, υπάρχει μια αποσταθεροποιητική συμπεριφορά από πλευράς Άγκυρας που δεν περιορίζεται στην Κύπρο και υπάρχουν και οι δημοσιογραφικές πληροφορίες ότι κατά τη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψης του κ. Τσαβούσογλου στην Κύπρο τέθηκε εισήγηση για λύση δύο κρατών ή συνομοσπονδία. Το γεγονός ότι η εκλογική διαδικασία στην Τουρκία θα γίνει νωρίτερα, ενδεχομένως, θα πρέπει να αναμένουμε να δούμε στην πράξη, να λειτουργήσει υποβοηθητικά στις προσπάθειες επίλυσης του Κυπριακού αλλά και για τερματισμό της αποσταθεροποιητικής συμπεριφοράς της Τουρκίας, όπως την βιώνουμε σήμερα. Υπάρχουν εκτιμήσεις, που ενδεχομένως να είναι ορθές, ότι τόσο η στάση της Άγκυρας στο Κυπριακό όσο και οι ενέργειες της στην ανατολική Μεσόγειο, στο Αιγαίο, στη Συρία και άλλου δεν ήταν άσχετες με την εξυπηρέτηση προεκλογικών σκοπιμοτήτων του κ. Ερντογάν. Ο χρόνος θα δείξει στην πράξη.

–Από το δείπνο των ηγετών διαφάνηκε και κάτι άλλο;

–Εκείνο που έχει σημασία αυτή τη στιγμή και σχετίζεται και με το πρόσφατο δείπνο ανάμεσα στους δύο ηγέτες στην Λευκωσία αλλά και με τις πραγματικές προθέσεις της Τουρκίας, είναι η αποστολή εκπροσώπου του γενικού γραμματέα για διερευνητικές επαφές στην Κύπρο, Τουρκία, Ελλάδα, Βρετανία και Βρυξέλλες. Τα αποτελέσματα μιας τέτοιας αποστολής θα είναι καθοριστικά και για τα μετέπειτα βήματα. Ανάμεσα σε άλλα, θα ξεκαθαρίσει και ποιος είναι πραγματικά ο επιδιωκόμενος στόχος της Τουρκίας σε σχέση με τη μορφή επίλυσης του Κυπριακού. Να σας θυμίσω ότι οι αμφιβολίες για τις πραγματικές προθέσεις της Τουρκίας για τη μορφή λύσης, δεν προέκυψαν από τις δημοσιογραφικές πληροφορίες σε σχέση με τα διαμειφθέντα κατά την πρόσφατη επίσκεψη του κ. Τσαβούσογλου στις κατεχόμενες περιοχές, αλλά από την επαύριον του Κραν-Μοντάνα όπου κατ’ επανάληψη δημόσια ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών και άλλοι Τούρκοι αξιωματούχοι μίλησαν για Σχέδιο Β΄ και άλλες μορφές λύσης του Κυπριακού.

Οι εξελίξεις στην περιοχή.

–Πώς θα προχωρήσουν οι ενεργειακοί σχεδιασμοί της Κυπριακής Δημοκρατίας μέχρι το τέλος του έτους;

–Παρά την αρνητική εξέλιξη με την πρόσφατη παρεμπόδιση του γεωτρύπανου της ΕΝΙ από τουρκικά πλοία, οι ενεργειακοί σχεδιασμοί της Κυπριακής Δημοκρατίας συνεχίζονται κανονικά. Είμαστε σε συνεχή επαφή και διαβούλευση με όλες τις εμπλεκόμενες εταιρείες αλλά και κράτη της περιοχής όπως επίσης κράτη μέλη της Ε.Ε. που βρισκόμαστε σε διάλογο για θέματα Ενέργειας. Ο επικεφαλής της ΕΝΙ ήταν στην Κύπρο πριν από λίγες μέρες και είχε πολύ καλές συναντήσεις με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον υπουργό Ενέργειας, είμαστε σε διαβουλεύσεις με την Αίγυπτο και το Ισραήλ, έχουμε σχετικές συζητήσεις με τις κυβερνήσεις των ΗΠΑ, της Γαλλίας, της Ιταλίας, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το μόνο που θα ήθελα να αναφέρω δημόσια είναι ότι το 2018 θα είναι καθοριστικό έτος για το μέλλον των ενεργειακών σχεδιασμών της Κυπριακής Δημοκρατίας και γενικότερα της ανατολικής Μεσογείου και της ενεργειακής της προοπτικής. Δημόσια θα πρέπει να περιοριζόμαστε στα όσα λέμε, και να επικεντρωνόμαστε σε πράξεις και ενέργειες. Αυτό είναι που έχει σημασία, αυτό απαιτεί από εμάς η κοινωνία.

–Στις εξελίξεις στην περιοχή ποιον ρόλο διαδραματίζει η Κύπρος;

–Το ερώτημά σας άπτεται και ενός από τους βασικούς πυλώνες της εξωτερικής μας πολιτικής. Η Κύπρος βρίσκεται σε μια περιοχή που διαχρονικά είναι ιδιαίτερης γεωστρατηγικής σημασίας τόσο για την Ε.Ε. όσο και γενικότερα για τους ισχυρούς δρώντες του διεθνούς συστήματος. Το γεγονός αυτό αναμφίβολα προσφέρει ευκαιρίες και δημιουργεί προκλήσεις. Ήταν συνειδητή η επιλογή, αμέσως μετά τον διορισμό μου, να επισκεφθώ όλα τα γειτονικά κράτη έτσι ώστε να επιβεβαιώσω και να ενισχύσω την αντίληψη που επικρατεί, στη βάση πραγματικών δεδομένων, ότι η Κύπρος διατηρεί άριστες σχέσεις με όλα τα γειτονικά κράτη και μπορεί στην πράξη και ουσιαστικά να διαδραματίσει ρόλο γέφυρας ανάμεσα στην περιοχή και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

–Όταν αναφέρεστε σε ευκαιρίες και προκλήσεις;

–Αυτή τη στιγμή σε σχέση με την περιοχή μας υπάρχουν συζητήσεις και εξελίξεις που αφορούν την Συρία, το μέλλον της συμφωνίας για το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα, για ενδεχόμενη ανάπτυξη αμερικανικής πρωτοβουλίας για το Μεσανατολικό και τη γενικότερη αμερικανική προσέγγιση στο θέμα, συζητήσεις για τις συνέπειες του μεγάλου αριθμού προσφύγων σε γειτονικά μας κράτη, και πολλά άλλα θέματα που αποδεικνύουν στην πράξη, από τη μία τη σημασία της περιοχής, και από την άλλη τις μεγάλες προκλήσεις που πρέπει να τύχουν χειρισμού. Σε αυτό το σκηνικό, η Κυπριακή Δημοκρατία που έχει εξαίρετες σχέσεις με όλα τα γειτονικά κράτη μέσα από ένα συνεχή και ανοικτό διάλογο και η οποία είναι κράτος μέλος της Ε.Ε., έχει σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει για διασφάλιση της ασφάλειας και της σταθερότητας στην περιοχή. Πρόκειται για ένα συλλογικό στόχο των κρατών της περιοχής και όχι μόνο, και μπορούμε, μέσα από κοινές δράσεις και πρωτοβουλίες, όπως για παράδειγμα γίνεται με τις τριμερείς διασκέψεις που ενδεχομένως σύντομα να διευρυνθούν, να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τέτοιου είδους καταστάσεις. Πρόκειται για μια μεγάλη πρόκληση της εξωτερικής μας πολιτικής.

Τριμερείς σε επίπεδο ανθρώπων

–Πού επικεντρώνεται η τριμερής συνεργασία με Ελλάδα και Ισραήλ;

–Βασικός στόχος της συνάντησης που θα πραγματοποιηθεί στη Λευκωσία στις 8 Μαΐου είναι, μέσα από συγκεκριμένες δράσεις, να προωθηθεί το γεγονός πως οι συναντήσεις αυτές δεν είναι αποκλειστικά πολιτικού χαρακτήρα αλλά θέτονται οι βάσεις έτσι ώστε αυτή η συνεργασία να διευρυνθεί στο επίπεδο των ανθρώπων στις τρεις χώρες. Η βασική θεματική ενότητα της συνάντησης είναι «Οικοδομώντας γέφυρες μεταξύ των ανθρώπων». Είναι μια συνειδητή επιλογή αλλά και ξεκάθαρη ένδειξη της θέλησης των τριών χωρών όπως οι ισχυροί πολιτικοί δεσμοί και συνεργασία σε επίπεδο κυβερνήσεων, να διευρυνθεί σε τομείς που από τη μία να αγγίζουν πιο άμεσα αν θέλετε την κοινωνία, και από την άλλη να δημιουργηθούν τέτοια θεμέλια στη συνεργασία, όπως ανάμεσα στους λαούς των τριών χωρών, που να αντικατοπτρίζει τη συνεργασία σε ανώτατο επίπεδο αλλά και να διασφαλίζει τη συνέχιση και ενίσχυσή της στο μέλλον. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο κατά την διάρκεια της συνάντησης θα υπογραφούν σχετικά συμβατικά κείμενα.

–Στα αμιγώς ενεργειακά ζητήματα που θα εστιαστεί η συνάντηση;

–Αναμένεται ότι και τα θέματα ενέργειας θα είναι ψηλά στην ημερήσια διάταξη και ειδικότερα οι προοπτικές συνεργασίας σε σχέση με τον αγωγό EastMed. Υπάρχει ξεκάθαρη πολιτική βούληση από όλες τις χώρες, και στήριξη και ενθάρρυνση από πλευράς Ε.Ε. και έχουν γίνει σημαντικά βήματα. Αυτή τη στιγμή, υπάρχει σε εξέλιξη, σε επίπεδο γενικών διευθυντών Υπουργείου Ενέργειας των τεσσάρων χωρών, διαδικασία επεξεργασίας διακρατικής συμφωνίας μεταξύ των εμπλεκόμενων χωρών που θα καθορίζει το πλαίσιο κατασκευής και λειτουργία ενός τέτοιου αγωγού.

–Πιο γενικά ομιλούντες για τις τριμερείς διασκέψεις, υπάρχουν σχέδια για περαιτέρω ανάπτυξή τους;

–Γενικότερα για τις τριμερείς διασκέψεις να σας αναφέρω ότι υπάρχουν αυτή τη στιγμή υπό επεξεργασία συγκεκριμένες ιδέες προς δύο κατευθύνσεις. Η πρώτη αφορά το να διευρυνθούν, είτε θεματικά είτε συνολικά, με τη συμμετοχή κρατών που έχουμε να αντιμετωπίσουμε κοινές προκλήσεις και μοιραζόμαστε κοινούς στόχους και οράματα. Αυτή η διεύρυνση, από τριμερείς σε πολυμερείς σχηματισμούς, δύναται να αφορά είτε κράτη μέλη της Ε.Ε. είτε γειτονικά κράτη. Η δεύτερη ιδέα που είναι σαφώς πιο μεγαλεπήβολη σχετίζεται με το ενδεχόμενο θεσμικής διασύνδεσης των κρατών της περιοχής. Όπως δηλαδή ο άνθρακας και χάλυβας έφερε κοντά τα ευρωπαϊκά κράτη και αποτέλεσε τη βάση για την Ε.Ε. του σήμερα, γιατί όχι η ενέργεια, η άμυνα και ασφάλεια και τόσα άλλα θέματα που απασχολούν τις τριμερείς διασκέψεις και αποτελούν κοινές προκλήσεις και ευκαιρίες, να μην αποτελέσουν το υπόβαθρο για θεσμική διασύνδεση μεταξύ μας.

Οι μεταρρυθμίσεις άξονας ανάπτυξης οικονομίας – κοινωνίας

–Μιλώντας για προκλήσεις, ποιες είναι αυτές που αντιμετωπίζει σήμερα η κυπριακή οικονομία;

–Έχω την έντονη πεποίθηση ότι η διαχείριση της οικονομίας ενός κράτους πρέπει να γίνεται έχοντας πάντα κατά νου, ανάμεσα σε πολλά άλλα, ότι οι προκλήσεις είναι καθημερινές και συνεχείς και δεν πρέπει ποτέ να υπάρχει ο όποιος εφησυχασμός. Αυτή η προσέγγιση είναι ακόμα πιο επιβεβλημένη στη δική μας περίπτωση λαμβάνοντας υπόψη το πού οδηγηθήκαμε το 2013, λόγω και δικών μας λαθών και παραλείψεων αλλά και λόγω συστημικών στρεβλώσεων που διαχρονικά υφίσταντο και δεν υπήρξε η απαραίτητη πολιτική βούληση για να αντιμετωπιστούν. Και πιο συγκεκριμένα εννοώ τον τομέα των μεταρρυθμίσεων που από το 2013 ξεκινήσαμε την υλοποίηση ενός μεγαλεπήβολου σχεδίου δράσης το οποίο πρέπει να συνεχιστεί και να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο, και αν θέλετε είναι μια εκ των βασικών προκλήσεων που σχετίζεται άμεσα και με την κυπριακή οικονομία αλλά και το μέλλον της χώρας γενικότερα.

–Προφανώς δεν είναι μόνο οι μεταρρυθμίσεις;

–Πολύ σωστά. Πιο συγκεκριμένα τώρα στο ερώτημά σας, πρωταρχικός μας στόχος είναι η πλήρης ανάκαμψη της οικονομίας και η δημιουργία συνθηκών για τη βιώσιμη ανάπτυξη, σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα, προς όφελος του συνόλου των πολιτών, μέσα σε συνθήκες πλήρους απασχόλησης. Στόχος απόλυτα εφικτός, αλλά κάτω από προϋποθέσεις, που περιλαμβάνουν τη διατήρηση της μακροοικονομικής σταθερότητας, τη βιώσιμη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών, την εύρυθμη λειτουργία του χρηματοπιστωτικού συστήματος, τη διατήρηση ευνοϊκού περιβάλλοντος για την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας μέσα από συνεχή μεταρρυθμιστική προσπάθεια.

–Οι προκλήσεις για το αμέσως επόμενο διάστημα;

–Είναι πολλές. Για παράδειγμα, ως χώρα που πλήρωσε ακριβά το τίμημα της αλόγιστης διαχείρισης των δημοσίων οικονομικών, η βιώσιμη διαχείρισή τους μέσω και της πολιτική των ισοσκελισμένων προϋπολογισμών αποτελεί μεγάλη πρόκληση αλλά και προϋπόθεση για τη μακροοικονομική σταθερότητα, για την ανάπτυξη και κατ’ επέκταση τη μείωση της ανεργίας. Ταυτόχρονα, η εν λόγω προσέγγιση θα συμβάλει καθοριστικά στην προσπάθεια αναβάθμισης της πιστοληπτικής ικανότητας της κυπριακής οικονομίας και στην εδραίωση της διεθνούς επενδυτικής εμπιστοσύνης προς τη χώρα μας, αλλά και να δημιουργηθούν εκείνες οι προϋποθέσεις που θα μας επιτρέψουν να διατηρήσουμε τη σταθερότητα και ανταγωνιστικότητα του φορολογικού μας συστήματος και να δημιουργήσουμε και τις προϋποθέσεις που θα μας επιτρέψουν να συνεχίσουμε και να προωθήσουμε φορολογικά κίνητρα και ελαφρύνσεις. Συνοπτικά πρέπει να συνεχίσουμε και να ενισχύσουμε αυτά που ξεκινήσαμε το 2013 όταν τολμήσαμε και λάβαμε δύσκολες αποφάσεις, που έφεραν αποτελέσματα. Αποτελέσματα που ήταν προϊόν συλλογικής δουλειάς. Της πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης, της συνεργασίας με τα κοινοβουλευτικά κόμματα και τους κοινωνικούς εταίρους αλλά πάνω από όλα την στήριξη του κυπριακού λαού. Εύχομαι και ευελπιστώ ότι αυτή η υποδειγματική και υπεύθυνη συνεργασία θα συνεχιστεί.

 

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση

X