Του Ανδρέα Ανδρέου
Στον κόσμο της γκουρμέ μαγειρικής, το στήσιμο ενός πιάτου είναι τέχνη· ολάκεροι πίνακες ζωγραφικής, αλλά η απαίτηση δεν σταματά εκεί. Δεν αρκεί δηλαδή ο σεφ να μας παρουσιάζει ένα όμορφο ή ένα «ινσταγκραμμικό» πιάτο, αλλά θα πρέπει συνάμα αυτό το όμορφο πιάτο να είναι γεμάτο με γεύση.
Από την άλλη, έχουμε και τις περιπτώσεις των πεντανόστιμων πιάτων που παρουσιάζονται χύμα στο κύμα χωρίς καμία προσπάθεια όμορφης παρουσίασης. Πλείστοι θα είδατε φιλμάκια από τοπ μαγείρους να λένε ενώπιον τέτοιων παρουσιάσεων τη γνωστή φράση, «...how 80s is that!»... Η εξέλιξη είναι λοιπόν δεδομένη και το σημερινό γκουρμέ πιάτο πρέπει να συνδυάζει και τα δύο: γεύση και παρουσίαση.
Επιπλέον, πολλοί τοπ σεφ αρέσκονται στο να παίρνουν μια παλιά συνταγή και να την ανεβάζουν σε άλλα επίπεδα βάζοντας τη δική τους υπογραφή σε εκδοχές που τις φέρνουν στις σημερινές φιλοσοφίες και μαγειρικές αντιλήψεις. Έτσι βλέπουμε από «αποδομημένους μουσακάδες και μπακλαβάδες μέχρι σφαιροποιημένο τζατζίκι και ό,τι καλό μπορεί να προσφέρει η μοριακή κουζίνα.
Αυτό φυσικά δεν σημαίνει πως ένα κλασικό πιάτο όπως το κλέφτικο, οι σιεφταλιές και η σούβλα πρέπει σώνει και καλά να γίνουν γκουρμέ, αλλά πάντα υπάρχει πρόσφορο έδαφος για πειραματισμούς!
Μπαίνετε λοιπόν σε ένα σπίτι ή σε ένα διαμέρισμα της δεκαετίας του 1980, το οποίο δείχνει μεν παλιό, αλλά «φωνάζει» πως στον καιρό του ανέδυε το μεγαλείο του. Αν δεν έχετε σωστή αντίληψη, μπορεί απλά να πείτε «μα τι είναι αυτή η αρχαιολογία που μου προτείνει ο κτηματομεσίτης να αγοράσω » και να το απορρίψετε χωρίς δεύτερη σκέψη.
Αν όμως έχετε σωστή αντίληψη μπορείτε να καταλάβετε αβίαστα τι στιγμές δόξας έζησαν οι τότε ένοικοι. Άνετοι και λειτουργικοί χώροι, συνήθως περιττή πολυτέλεια χρησιμοποιώντας συνδυασμούς πολυάριθμων υλικών όπως πολύχρωμα μάρμαρα και γρανίτες, διαφόρων λογιών κεραμικά, εφαρμοσμένα χαλιά, άπλετο ξύλο από μαχόκανυ, κορνίζες με «κυρκιλλούθκια», παστέλ χρωματισμούς ενδεχομένως με κάποιους επιχρυσωμένους τονισμούς από πολυέλαιους ή ακόμη και αλουμίνια.
Δηλαδή, οτιδήποτε μπορεί να αποκληθεί σήμερα σαν «κιτς» και «busy» ή ακόμη και μουντό και μη ελκυστικό. Παρεμπιπτόντως, τα «κυρκιλλούθκια» προέρχονται από την υποκοριστική έκφραση της αγγλικής λέξης «circles», αλά κυπριακά.
Με λίγα λόγια ένας τέτοιος χώρος μπορεί να παραλληλιστεί με ένα παραδοσιακό πιάτο φαγητού το οποίο σήμερα η γενιά μας και οι νεότεροι θα αποκαλούσαμε «uninviting» και που δεν θα παραγγέλλαμε στο εστιατόριο, που με τη σειρά του θα το αφαιρούσε σιγά – σιγά από το μενού. Είναι εδώ που χρειάζεται ένας σεφ να πάρει την ουσία και να την αναδείξει διαφορετικά φέρνοντας ενώπιον μας κάτι που θα μας τραβήξει ξανά το ενδιαφέρον.
Στον παραλληλισμό, ο σεφ είναι ο interior designer ο οποίος θα εκτιμήσει σωστά τι έχει ενώπιόν του και πώς μπορεί να παίξει για να μετατρέψει αυτόν τον χώρο σε κάτι πραγματικά υπέροχο και «inviting».
Μπορεί με προσθαφαιρέσεις υλικών, «παιχνιδιάρισμα» με κάποια υφιστάμενα, δημιουργία σωστών «focal points», παίξιμο με χρωματισμούς, εισαγωγή νέων σχεδιασμών σε κάποιες μόνιμες και κινητές επιπλώσεις κλπ, να μεταμορφώσει τον χώρο σε κάτι που όχι μόνο θα σας κάνει να τρίβετε τα μάτια σας, αλλά θα θέτει τον χώρο σε καθαρό πλεονέκτημα έναντι καινούργιων προτάσεων.
Ένας τέτοιος χώρος μπορεί να αποτελέσει μια πολύ καλή επένδυση είτε για σκοπούς ιδιοκατοίκησης ή για είσπραξη εισοδήματος. Συνήθως έχει μεγαλύτερο εμβαδόν, θα το αγοράσετε συγκριτικά πολύ πιο φθηνά, δεν έχετε την επιβάρυνση του ΦΠΑ και με σωστή σχεδιαστική αντίληψη μπορείτε να αξιοποιήσετε στοιχεία που είναι ήδη υφιστάμενα.
Ο ιδιοκτήτης ενός τέτοιου χώρου που θέλει να τον προσφέρει για ενοίκιο, θα πρέπει να αντιληφθεί πως τα περασμένα μεγαλεία που μπορεί να είναι η σημερινή μαγιά δεν είναι αρκετά για να ανταγωνιστούν σύγχρονες προτάσεις. Θα πρέπει ακριβώς να αναβαθμίσει τον χώρο του αν θέλει να ανεβάσει το ενοίκιο που δυνητικά μπορεί να λάβει.
Ερχόμενοι πίσω στην περίπτωση αγοράς, πάντα θα πρέπει να βλέπετε σε λεπτομέρεια την συνολική φυσική κατάσταση του κτηρίου και να εντοπίζετε προβλήματα τα οποία δεν θα μπορείτε εσείς να διαχειριστείτε επειδή ενδεχομένως να απαιτείται η συνεισφορά και συμβολή άλλων επί των οποίων δεν μπορείτε να ασκήσετε έλεγχο ή επιρροή.
Και νοείται πως πρώτιστα ο χώρος θα πρέπει να «μιλά» στην καρδιά σας. Αν δεν σας άρεσαν ποτέ τα ντολμαδάκια της μαμάς, ίσως δεν θα σας αρέσουν ποτέ όση τέχνη και να βάλει ο άλλος για να σας παρουσιάσει τα ντολμαδάκια του 21ου αιώνα.