ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

ΑνάκαΤΑ... όλα... ανάΚΑΤΑ

Η Κύπρος έχει μία ιδιόμορφη αγορά αυτοκινήτου, ως νησί και ως χώρα που οδηγούνται δεξιοτίμονα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Την Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου αποφασίστηκε από τους κατασκευαστές να ακινητοποιηθούν 138 οχήματα λόγω κινδύνου για αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ και άλλα 138 για φρένα. Σύνολο 278. Για άλλα περίπου 80 χιλιάδες οχημάτων για τα οποία οι κατασκευαστές αποτίμησαν τον κίνδυνο, αλλά δεν επέβαλαν ακινητοποίηση, το Τμήμα Οδικών Μεταφορών έδωσε διορία υλοποίησης των ανακλήσεων σε ένα 8μηνο. Συνεχίζει να ισχύει η σύσταση μη χρήσης όπως ανακοινώθηκε τον Δεκέμβριο 2024 και σε περίπτωση που αυτό δεν είναι εφικτό, συστήνεται να περιοριστεί η χρήση τους.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ανακλήσεις για ελλαττωματικά εξαρτήματα πάντα υπήρχαν και πάντα θα υπάρχουν. Για τους TAKATA δε, οι ανακλήσεις ανά το παγκόσμιο που έγιναν περίπου από τη δεκαετία του 2000, σε μικρά ποσοστά αρχικώς και αργότερα μαζικώς, είχαν ως αποτέλεσμα να χρεοκοπήσουν την εταιρεία το 2017.

Η απόφαση για άμεση ακινητοποίηση 278 οχημάτων είναι απλά μία σταγόνα στον ωκεανό αν υποθέσουμε ότι υπάρχουν ανακλήσεις για 80 χιλιάδες οχήματα

Ας περάσουμε όμως στα της Κύπρου. Η Κύπρος έχει μία ιδιόμορφη αγορά αυτοκινήτου, ως νησί και ως χώρα που οδηγούνται δεξιοτίμονα. Πέραν των επίσημων αντιπροσωπειών που φέρνουν τις μάρκες αυτοκινήτου στο νησί, υπάρχουν πάρα πολλά οχήματα «παραεισαγωγής». Για δεξιοτίμονα δεν υπάρχουν και πολλές επιλογές, στην Κύπρο εισάγονται από Αγγλία και από Ιαπωνία και από Σιγκαπούρη. Άντε, εισάγονται και μερικές μονάδες αριστεροτίμονων, κυρίως high – end οχημάτων. End of options.

«Μπακάλικα» μεν, αλλά τα μισά οχήματα που κυκλοφορούν στην Κύπρο είναι παραεισαγωγής. Το ίδιο «μπακάλικα» όμως, για όλα τα χρόνια που εισάγονταν –ακόμα και σήμερα βασικά- το κράτος ενδιαφέρεται –για να βγάλουν κυπριακές πινακίδες- να πληρώσουν μόνο τους δασμούς, να πληρούν κάποια συγκεκριμένα χρόνια παλαιότητας και συγκεκριμένες εκπομπές καυσαερίων (euro 6 στην παρούσα φάση). Το MOT που περνούν για να γίνουν «κυπριακά», βασίζεται στους ελέγχους που περνούν όλα τα αμάξια στην Κύπρο για να είναι «φερέγγυα» και να οδηγούνται στους κυπριακούς –γεμάτους λακούβες- δρόμους. Όπως και αποδείχτηκε λοιπόν, δεν εξεταζόταν από μία συγκεκριμένα βάση δεδομένων για έλεγχο τυχόν ανακλήσεων.

Για τους αερόσακους TAKATA οι ανακλήσεις γίνονται πολλά χρόνια. Γι’ αυτό και χρεοκόπησε η εταιρεία το 2017, επαναλαμβάνω. Για να μην υπάρχει παρερμηνεία όμως, ανακλήσεις γίνονται και στην Κύπρο. Αλλά μόνο για τα «κυπριακά» αμάξια. Ποτέ, κανένας μέχρι σήμερα, ούτε κράτος, ούτε πολιτικός, ούτε κάποιος που έχει δύναμη δεν παρενέβη, για να διευθετηθεί το ζήτημα και όλα τα οχήματα που κυκλοφορούν στην Κύπρο να είναι σε μία βάση που να ελέγχονται οι ανακλήσεις. Ο γράφων είχε όχημα Mazda κυπριακό, το οποίο το είχε αγοράσει από τον 2ο ιδιοκτήτη και που ο δεύτερος ιδιοκτήτης είχε προχωρήσει σε αντικατάσταση του πιθανού προβληματικού αερόσακου, αλλά και πιθανής προβληματικής αντλίας καυσίμου που μπορεί να ήταν λόγος για να πάρει φωτιά το όχημα. Ω ναι! Μπορεί να έχω κάπου ακόμα φωτογραφία της επιστολής της κυπριακής Mazda, αν δεν απατώμαι υπογεγραμμένη από τον Στεφανίδη (κάποτε που ήταν στη Λεμεσό) και όχι από τον Αραούζο που είναι σήμερα ο αντιπρόσωπος. Irrelevant info όπως και να έχει.

Η αγορά του αυτοκινήτου στην Κύπρο έχει ιδιομορφίες. Η απόφαση για άμεση ακινητοποίηση 278 οχημάτων είναι απλά μία σταγόνα στον ωκεανό αν υποθέσουμε ότι υπάρχουν ανακλήσεις για 80 χιλιάδες οχήματα. Το ζήτημα είναι τα 400 χιλιάδες οχήματα στην Κύπρο από τα συνολικά 800 χιλιάδες που κυκλοφορούν, να περνούν από μία βάση δεδομένων και να έχουν τον ίδιο χειρισμό. Ένας πολίτης που έχει ένα Toyota παραεισαγωγής από την Ιαπωνία, με έναν που έχει ένα Toyota από την Κύπρο αγορασμένο από τον Ουζουνιάν θα πρέπει να τυγχάνει του ίδιου χειρισμού σε επίπεδο ανακλήσεων. Τέλος. Το κράτος σε συνεργασία με το TOM και τους κατασκευαστές μπορεί να βρει την λύση, όπως προσπάθησε να εξεύρει λύση στο ζήτημα με τους αερόσακους TAKATA και τα 2 διατάγματα που έβγαλε την Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2025 η Κυβέρνηση.

Επιτέλους ας είναι η αρχή αυτή για να σταματήσει ένα επόμενο κακό με τα οχήματα που κυκλοφορούν στην Κύπρο. Να έχουν την ίδια μεταχείριση από τους αντιπροσώπους, παρόλο που δεν αγοράστηκαν από τις αντιπροσωπείες. Αφού τα χρήματα για την εργατοώρα και το εξάρτημα της κάθε ανάκλησης οι αντιπροσωπείες θα τα λάβουν με αποδείξεις από την Mazda, την Toyota, την Honda, ή οποιαδήποτε μητρική. Η ρευστότητα είναι το θέμα; Τι είναι;

Α, για να μην ξεχάσω, ολόσωστη και η απορία που γεννάται από το θέμα του 8μηνου και που διαβάζουμε σχόλια σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τους επηρεαζομένους από τις ανακλήσεις, πολίτες. And I quote: «Καλά, σε 6 - 8 μήνες που μπορεί να έρθει η σειρά του αυτοκινήτου να αλλάξει αερόσακους δεν μπορεί να γίνει ακόμα ένα τραγικό δυστύχημα; » Εννοείται πως, μέσα σε ένα 8μηνο μπορεί να γίνει το κακό και ναι, μπορεί ένα ατύχημα στο δρόμο να αποβεί μοιραίο, όπως έγινε το τραγικό δυστύχημα του 24χρονου Κυριάκου Όξινου, που έχασε τη ζωή του από ελαττωματική λειτουργία του εν λόγω αερόσακου το 2023. Οι 8 μήνες είναι πάρα πολλοί, μπορεί το κράτος σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα να επισπεύσει τη διαδικασία, ήδη από το Νοέμβριο που συζητείται το όλο θέμα έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος. Επαναλαμβάνω, αν θέλει το κράτος, μπορεί. Όπως κάλεσε τις «προάλλες» ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης τους τραπεζίτες να τους ζητήσει να μειώσουν συγκεκριμένες χρεώσεις και να λάβουν δράσεις για την ακρίβεια.

Υ.Γ.: Σχεδόν off-topic, αλλά τόσο καιρό με την «ανακατωσούρα» παρουσιάστηκε εξαιρετική ευκαιρία στους αντιπρόσωπους που την «κλώτσησαν». Οι επίσημοι αντιπρόσωποι οχημάτων είχαν στα χέρια τους τεράστια ευκαιρία για να επιστρέψουν στα γκαράζ – service τους πολλοί πελάτες μεταχειρισμένων οχημάτων που από όταν έληξε η εγγύηση προτίμησαν να κάνουν service αλλού τα οχήματά τους, εκτός αντιπροσωπειών. Αν η εξυπηρέτηση με το ζήτημα των TAKATA ήταν εξ’ αρχής υποδειγματική, με ανώτατη προτεραιότητα την ασφάλεια των πολιτών, τότε τα γκαράζ - service αντιπροσωπειών θα κέρδιζαν και πελάτες μεταχειρισμένων οχημάτων που είχαν να περάσουν την πόρτα του μαγαζιού τους από τότε που ήταν καινούργια.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Παναγιώτης Ρουγκάλας: Τελευταία Ενημέρωση