
Money Review
Η τεχνητή νοημοσύνη έχει δώσει νέα πνοή στην ψηφιακή διαφήμιση, οδηγώντας τα έσοδα των μεγαλύτερων τεχνολογικών εταιρειών σε σημαντική άνοδο.
Συγκεκριμένα, Meta και Alphabet ξεπέρασαν για ακόμη ένα τρίμηνο τις εκτιμήσεις της Wall Street σε πωλήσεις και κέρδη, με την ισχυρή αύξηση των δαπανών για ψηφιακή διαφήμιση να ξεχωρίζει.
Ο CEO της Meta, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, κατά τη διάρκεια της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων, τόνισε πως η τεχνητή νοημοσύνη συνέβαλε σε «μεγαλύτερη αποδοτικότητα και βελτιώσεις σε όλο το διαφημιστικό μας σύστημα», στοιχείο που οδήγησε στην αύξηση 22% των πωλήσεων στο δεύτερο τρίμηνο, οι οποίες άγγιξαν τα 47,52 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η οικονομική διευθύντρια της Meta, Σούζαν Λι, σε ενημέρωση προς τους αναλυτές στις 30 Ιουλίου, υπογράμμισε ότι η αγορά διαδικτυακής διαφήμισης δείχνει σημάδια βελτίωσης από τον Απρίλιο. Τότε, οι ασιατικές εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου είχαν μειώσει τις δαπάνες τους λόγω της ευρύτερης μακροοικονομικής αβεβαιότητας που σχετιζόταν με τους δασμούς της κυβέρνησης Τραμπ και το κλείσιμο του εμπορικού παραθύρου de minimis*.
Ωστόσο, αυτό το τρίμηνο παρατηρείται αισθητή «βελτίωση» καθώς οι ασιατικές εταιρείες αυξάνουν ξανά τις διαφημιστικές τους δαπάνες, παράλληλα με μικρότερους διαφημιζόμενους που εδρεύουν στη Βόρεια Αμερική. «Γενικά αναμένουμε ακόμη ένα τρίμηνο υγιούς ζήτησης για διαφήμιση», δήλωσε η Λι αναφερόμενη στην ανοδική τάση του κλάδου.
Αισιοδοξία για την καταναλωτική δαπάνη και τις αγορές
Ο Γκιλ Λούρια, επικεφαλής τεχνολογικής έρευνας στην D.A. Davidson, εκτιμά πως παρά την ευρύτερη μακροοικονομική αβεβαιότητα, «η ψηφιακή διαφήμιση τα πάει καλά σήμερα· είναι απλώς αντανάκλαση του ότι ο καταναλωτής παραμένει ισχυρός». Ο ίδιος συμπληρώνει πως υπάρχει «αισιοδοξία ότι η καταναλωτική δαπάνη θα διατηρηθεί, και μαζί της (θα διατηρηθούν) οι αγορές που εξαρτώνται από αυτή».
Η Τζάσμιν Ένμπεργκ, αντιπρόεδρος και κύρια αναλύτρια της eMarketer, σχολίασε πως τα αποτελέσματα της Meta αποδεικνύουν ότι «μπορείς να ξοδεύεις μεγάλα ποσά σε AI όταν η βασική σου δραστηριότητα πηγαίνει καλά -πόσο μάλλον όταν αυτή ήδη απολαμβάνει τα οφέλη των προηγούμενων επενδύσεων στην AI».
Όπως αναφέρει το CNBC, το ρυθμικό και εκρηκτικό κύμα επενδύσεων στην τεχνητή νοημοσύνη δεν δείχνει σημάδια επιβράδυνσης: η Alphabet πρόσθεσε επιπλέον 10 δισεκατομμύρια δολάρια στην πρόβλεψή της για κεφαλαιουχικές δαπάνες το 2025, ανεβάζοντας το συνολικό ποσό στα 85 δισεκατομμύρια, ενώ η Meta αύξησε το κατώτατο όριο των κεφαλαιουχικών δαπανών της για το επόμενο έτος σε 66-72 δισεκατομμύρια δολάρια αντί για 64-72 δισ.δολάρια.
Οι επενδυτές δεν έδειξαν καμία ανησυχία για τις τεράστιες δαπάνες AI των δύο εταιρειών, καθώς οι συνολικές πωλήσεις τους συνέχισαν την ανοδική τους πορεία.
Ανατροπή από τη Reddit, προκλήσεις για Snap και Pinterest
Εκτός, όμως, από τους τεχνολογικούς γίγαντες, η Reddit κατέγραψε ισχυρές πωλήσεις δεύτερου τριμήνου ύψους 500 εκατομμυρίων δολαρίων, σημειώνοντας αύξηση 78% σε ετήσια βάση, γεγονός που οδήγησε σε άνοδο της μετοχής της εταιρείας έως και 20%. «Ανέκαμψαν σαν φοίνικας και πέτυχαν εντυπωσιακά αποτελέσματα», σχολίασε ο Λούρια για τη Reddit, η μετοχή της οποίας είχε καταρρεύσει πάνω από 15% τον Φεβρουάριο, μετά την ανακοίνωση χαμηλότερων από το αναμενόμενο αριθμών χρηστών, εξαιτίας αλλαγής στον αλγόριθμο αναζήτησης της Google.
Αντίθετα, ανταγωνιστές της Reddit με παρόμοιο μέγεθος όπως η Snap και η Pinterest παρουσίασαν πιο μέτρια αποτελέσματα. Οι πωλήσεις της Snap αυξήθηκαν μόλις 9% σε σχέση με πέρυσι, ενώ η εταιρεία δεν κατάφερε να φτάσει τις προβλέψεις της Wall Street για τα παγκόσμια έσοδα ανά χρήστη -δείκτη που αντικατοπτρίζει πόσα χρήματα αποκομίζει η εταιρεία από κάθε χρήστη.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Snap, Έβαν Σπίγκελ, απέδωσε την αποτυχία αυτή σε μια αποτυχημένη αναβάθμιση της διαφημιστικής πλατφόρμας, η οποία «πλήγωσε την ανάπτυξη των συνολικών εσόδων», όπως ανέφερε σε επιστολή προς τους επενδυτές.
Επιπλέον, την περασμένη Τετάρτη η Snap πρόσθεσε τη Reddit στη λίστα των ανταγωνιστών της στην τελευταία της οικονομική αναφορά (10-Q), υποδεικνύοντας μια πιθανή, αναδυόμενη αντιπαλότητα.
Την ίδια στιγμή, οι μετοχές της Pinterest υποχώρησαν πάνω από 10% μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων δεύτερου τριμήνου που δεν ανταποκρίθηκαν στις προβλέψεις για κέρδη ανά μετοχή.
Η οικονομική διευθύντρια της Pinterest, Τζούλια Μπραού Ντόνελι, ανέφερε σε τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές ότι η εταιρεία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ανησυχίες που σχετίζονται με τους δασμούς, καθώς και «γενικότερη αβεβαιότητα στην αγορά», όπως είχε επισημάνει και τον Μάιο.
Σε αντίθεση με τη Meta, η Ντόνελι τόνισε πως «οι ασιατικές εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου μείωσαν τις δαπάνες τους στις ΗΠΑ», υπογραμμίζοντας πώς ορισμένοι διαφημιζόμενοι στρέφονται σε μεγαλύτερες πλατφόρμες ψηφιακής διαφήμισης όταν υπάρχουν ενδείξεις παγκόσμιας οικονομικής αβεβαιότητας.
Η Τζάσμιν Ένμπεργκ (eMarketer) σχολίασε πως «υπάρχει ελάχιστος χώρος για λάθη ή παραλείψεις» αναφερόμενη στις τριμηνιαίες εκθέσεις κερδών μικρότερων τεχνολογικών εταιρειών όπως η Snap και η Pinterest.
*Η εξαίρεση «de minimis trade loophole» επέτρεπε την εισαγωγή προϊόντων μικρής αξίας χωρίς την επιβολή τελωνειακών δασμών ή φόρων. Η κατάργησή της, όπως ανακοινώθηκε από τον Λευκό Οίκο το 2025, σηματοδοτεί ότι πλέον ακόμα και οι μικρές εισαγωγές υπόκεινται σε τέτοιες επιβαρύνσεις, επηρεάζοντας κυρίως τις ηλεκτρονικές επιχειρήσεις που εισάγουν μικρές ποσότητες εμπορευμάτων.