Το βάρος σε ένα μέλλον που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη, ρίχνει τώρα ο Elon Musk, κάτι που αποδεικνύεται και από τα αποτελέσματα του γ’ τριμήνου της Tesla. Τα κέρδη της εταιρείας έπεσαν κατακόρυφα παρά το γεγονός ότι σημειώθηκε ρεκόρ πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αντανακλώντας αφενός τις συνεχιζόμενες πιέσεις στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και αφετέρου τη νέα φιλοδοξία του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας.
Κατά την τηλεδιάσκεψη για τα εταιρικά αποτελέσματα, ο Musk αφιέρωσε το μεγαλύτερο μέρος της παρουσίασης στο όραμά του για το ανθρωποειδές ρομπότ Optimus, με στόχο την έναρξη της παραγωγής του προς το τέλος του επόμενου έτους. Παράλληλα, αναφέρθηκε στη δραστηριότητα της Tesla στον τομέα των ρομποταξί, η οποία ξεκίνησε τον Ιούνιο στο Ώστιν, λέγοντας ότι θα επεκταθεί σε έως και 10 μητροπολιτικές περιοχές μέχρι το τέλος του έτους.
Παράλληλα ο Musk τόνισε την πρόοδο που κάνει η Tesla στο λογισμικό πλήρους αυτόματης οδήγησης, καθώς σχεδιάζει να αφαιρέσει τους οδηγούς ασφαλείας από τα ρομποταξί της στο Ώστιν μέχρι το τέλος του έτους. Το νέο Cybercab της Tesla, ένα αυτόνομο διθέσιο όχημα που δεν θα έχει τιμόνι ή πεντάλ, έχει προγραμματιστεί να μπει σε παραγωγή το δεύτερο τρίμηνο του επόμενου έτους. «Αυτό το αυτοκίνητο θα μοιάζει με ζωντανό ον. Τόσο καλή θα είναι η τεχνητή νοημοσύνη», δήλωσε, τονίζοντας ότι πολλοί άνθρωποι δεν εκτιμούν τον βαθμό στον οποίο τα αυτόνομα οχήματα θα αναλάβουν τον έλεγχο. «Ειλικρινά, θα είναι σαν ένα ωστικό κύμα», είπε.
Η Tesla έχει χάσει μερίδιο αγοράς, καθώς αντιμετωπίζει αυξανόμενο ανταγωνισμό από κατασκευαστές αυτοκινήτων τόσο στην αμερικανική αγορά όσο και στην Κίνα.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων της Tesla μειώθηκαν πάνω από 13% το πρώτο εξάμηνο του έτους. Τα καθαρά έσοδά της μειώθηκαν κατά 71% το πρώτο τρίμηνο και κατά 16% το δεύτερο τρίμηνο.
Φιλόδοξες αλλά ασαφείς πρωτοβουλίες
«Η αγορά συνειδητοποιεί ότι η Tesla λειτουργεί ως πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης, αλλά ανακοινώνει αποτελέσματα ως κατασκευαστής αυτοκινήτων», δήλωσε ο Haris Khurshid, διευθύνων σύμβουλος επενδύσεων της Karobaar Capital.
Ο Dec Mullarkey, διευθύνων σύμβουλος της SLC Management, υπογράμμισε ότι «δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία που να εμπνέουν τους επενδυτές».
«Η Tesla έχει εξαντλήσει τις ιδέες και τις δυνατότητές της εδώ και αρκετά τρίμηνα, οπότε δεν βλέπω να συμβαίνει κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον εκεί», δήλωσε ο Olivier Blanchard, διευθυντής έρευνας και υπεύθυνος πρακτικής για έξυπνες συσκευές στην εταιρεία τεχνολογικής έρευνας και συμβουλευτικών υπηρεσιών Futurum Group.
Βουτιά στα κέρδη
Τα αποτελέσματα του γ’ τριμήνου ήρθαν να προστεθούν σε μια σειρά από χαμηλότερα από τα αναμενόμενα κέρδη σε τέσσερα συνεχόμενα τρίμηνα. Τα προσαρμοσμένα κέρδη μειώθηκαν στα 50 σεντς ανά μετοχή το τρίτο τρίμηνο, σημειώνοντας πτώση 31% σε σχέση με πέρυσι, κάτι που δείχνει ότι η εταιρεία δεν είναι απρόσβλητη από την αύξηση του κόστους που πλήττει την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς ο Αμερικανός πρόεδρος Donald Trump, αναδιαμορφώνει δραματικά την πολιτική των ΗΠΑ. Ο οικονομικός διευθυντής Vaibhav Taneja αναγνώρισε ότι ο ανταγωνισμός και οι δασμοί αποτελούν εμπόδια για την εταιρεία.
Τα καθαρά έσοδα της Tesla μειώθηκαν κατά 37%, στα 1,4 δισ. δολάρια, από 2,2 δισ. δολάρια.
Η εταιρεία απέδωσε την απότομη μείωση της κερδοφορίας στην αύξηση των δαπανών έρευνας και ανάπτυξης σε τομείς όπως η τεχνητή νοημοσύνη, καθώς και στη μείωση των εσόδων από τα δικαιώματα εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα, κατά 44% σε 417 εκατ. δολάρια.
Η μετοχή της Tesla υποχώρησε πάνω από 3% στη μετασυνεδρίαση, μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της.
Έκκληση να στηρίξουν την αποζημίωσή του
Τώρα ο Musk απευθύνει έκκληση στους επενδυτές να στηρίξουν το νέο πακέτο αμοιβών του, το οποίο θα μπορούσε να αξίζει έως και 1 τρισεκατομμύριο δολάρια, δίνοντάς του μεγαλύτερο έλεγχο των ψήφων στην Tesla, εν όψει της ψηφοφορίας που θα γίνει τον Νοέμβριο. Και όπως είπε κατά την τηλεδιάσκεψη, δεν θέλει να δημιουργήσει έναν «στρατό ρομπότ» αν μπορεί να εκδιωχθεί στο μέλλον.