

Της Άννας Πολυβίου
Με αφορμή τη συμπλήρωση 60 χρόνων από την ίδρυση του Πανεπιστημίου Frederick, η πρόεδρος του Συμβουλίου, κα Νατάσσα Φρειδερίκου, μιλάει στην «Κ» για την ιστορική εξέλιξη του ιδρύματος, την αποστολή και τις αξίες που το καθοδηγούν, τις καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές, τη διεθνή του παρουσία, καθώς και τον ρόλο των ιδιωτικών πανεπιστημίων στο σύγχρονο κυπριακό εκπαιδευτικό τοπίο.
Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια έχουν κερδίσει το στοίχημα της καταξίωσης από την κοινωνία ως ποιοτικές επιλογές πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.
- Φέτος, το Πανεπιστήμιο Frederick συμπληρώνει 60 χρόνια προσφοράς στην εκπαίδευση. Ποια θεωρείτε ως σημεία-ορόσημα αυτής της πορείας;
- Στη διαδρομή των 60 χρόνων υπήρξαν πολλά ορόσημα που καθόρισαν την πορεία του Πανεπιστημίου Frederick. Από την ίδρυσή του το 1965 ως Τεχνική και Οικονομική Σχολή, την εξέλιξή του σε τριτοβάθμιο ίδρυμα το 1977 και στη συνέχεια σε Frederick Institute of Technology, μέχρι την αναγνώρισή του το 2007 ως ένα από τα πρώτα ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου.
Σταθμοί, όπως η ίδρυση του Ερευνητικού Κέντρου το 1995, η εισαγωγή εξ αποστάσεως σπουδών το 2013, η δημιουργία της Έδρας UNESCO το 2019, η πρωτοβουλία για την ενίσχυση της συμμετοχής των γυναικών στη Μηχανική και την Τεχνολογία το 2021 και η ένταξή μας στο δίκτυο Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων EU-CONEXUS το 2022, δείχνουν τη διαρκή μας εξέλιξη.
Σήμερα, είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που για τρίτη συνεχόμενη χρονιά το Πανεπιστήμιο Frederick αναδεικνύεται ως το κορυφαίο πανεπιστήμιο στην Κύπρο στα Times Higher Education (THE) Impact Rankings. Είναι το μοναδικό πανεπιστήμιο στην Κύπρο που κατατάχθηκε στα κορυφαία 301 - 400 πανεπιστήμια παγκοσμίως, ανάμεσα σε 2.526 ιδρύματα από 130 χώρες και περιφέρειες, επιβεβαιώνοντας τον διεθνή του αντίκτυπο στην έρευνα, τη διδασκαλία, τις πολιτικές και τη διασύνδεσή του με την κοινωνία.
- Πώς έχει εξελιχθεί η αποστολή και το όραμα του Πανεπιστημίου από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα;
- Στον πυρήνα της η αποστολή και το όραμα του Πανεπιστημίου μας δεν έχουν αλλάξει. Ήμασταν πάντα ένα βαθιά φοιτητοκεντρικό πανεπιστήμιο και έτσι παραμένουμε μέχρι σήμερα. Στόχος μας ήταν πάντα να προσφέρουμε ποιοτική εκπαίδευση και ταυτόχρονα να στηρίζουμε τους φοιτητές και τις φοιτήτριές μας να αξιοποιούν τις δυνατότητες τους στο έπακρο.
Αυτό που έχει εξελιχθεί με τα χρόνια είναι ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε τον ρόλο μας στην κοινωνία. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, έχουμε εστιάσει στην προετοιμασία αποφοίτων που θα γίνουν φορείς αλλαγής στην κοινωνία. Δεν προσφέρουμε μόνο γνώσεις και δεξιότητες, αλλά επιδιώκουμε να καλλιεργήσουμε στους φοιτητές και τις φοιτήτριες τη θέληση να εφαρμόζουν όσα μαθαίνουν για το κοινό καλό, για να απαντήσουν στις μεγάλες προκλήσεις της εποχής μας.
Γι’ αυτό και δίνουμε τόση σημασία σε μια εκπαίδευση που συνδυάζει τη γνώση και τις ικανότητες με την ανθρωπιά. Αυτό το πνεύμα μεταφέρεται και στο πεδίο της έρευνας, όπου στοχεύουμε στην επίλυση πραγματικών προβλημάτων, συμβάλλοντας έτσι ουσιαστικά στην κοινωνία.
- Τι σημαίνει για εσάς προσωπικά ο εορτασμός των 60 χρόνων;
- Νιώθω περήφανη βλέποντας τη διαδρομή που έχουμε διανύσει. Είναι εντυπωσιακό πόσο έχει εξελιχθεί το Πανεπιστήμιο όλα αυτά τα χρόνια και συνάμα πόσο σταθερό παραμένει στις αξίες του. Το Frederick είναι οι άνθρωποί του. Ό,τι έχουμε πετύχει οφείλεται στις ανθρώπινες σχέσεις που χτίστηκαν μέσα από τα χρόνια, στη συνεργασία, στη φροντίδα, στο κοινό όραμα που μας ενώνει.
Το σημαντικότερο για μένα είναι ότι αυτός ο οργανισμός έχει τη δύναμη να αλλάζει ζωές. Το βλέπω κάθε φορά που ένας φοιτητής ή μια φοιτήτρια αποφοιτά με αυτοπεποίθηση και ανοίγει νέους ορίζοντες. Κάθε φορά που ένα μέλος του προσωπικού βρίσκει χώρο να αναπτυχθεί και κάθε φορά που μια ερευνητική ομάδα πετυχαίνει κάτι που έχει αντίκτυπο στην κοινωνία. Αυτό είναι, για μένα, η ουσία των 60 χρόνων. Όχι μόνο η ιστορία μας, αλλά οι ζωές που έχουμε αγγίξει και συνεχίζουμε να αγγίζουμε.
- Πώς διασφαλίζετε ότι τα προγράμματα ανταποκρίνονται στις ανάγκες της σύγχρονης αγοράς εργασίας;
- Αυτό αποτελεί έναν από τους κεντρικούς άξονες της εκπαιδευτικής μας προσέγγισης. Για να διασφαλίζουμε ότι τα προγράμματα σπουδών μας είναι επίκαιρα και ουσιαστικά, ακολουθούμε μια σειρά από βέλτιστες πρακτικές:
- Συνεχής διάλογος με την αγορά εργασίας: Συνεργαζόμαστε στενά με επαγγελματικούς και δημόσιους φορείς, επιχειρήσεις και μη κυβερνητικούς οργανισμούς, εντοπίζοντας έτσι άμεσα τις νέες δεξιότητες που αναζητά η αγορά.
- Συμβουλευτικές επιτροπές: Βιομηχανικοί και επαγγελματικοί φορείς συμμετέχουν ενεργά στην ανατροφοδότηση για το περιεχόμενο και τον σχεδιασμό των προγραμμάτων μας, εξασφαλίζοντας ότι οι σπουδές παραμένουν σύγχρονες και σχετικές.
- Συστηματική αξιολόγηση: Τα προγράμματά μας αξιολογούνται και ανανεώνονται συνεχώς ώστε να ευθυγραμμίζονται με παγκόσμιες εξελίξεις, καθώς και με τις ανάγκες της αγοράς.
- Διεθνείς συνεργασίες: Η συμμετοχή μας σε ευρωπαϊκά δίκτυα, όπως η ευρωπαϊκή συμμαχία EU-CONEXUS Plus, εξασφαλίζει μια συνεχή ανταλλαγή εμπειρίας και γνώσης.
- Frederick University Living Lab (FULL): Έχουμε αναπτύξει αυτό το καινοτόμο, συμμετοχικό και βιωματικό εκπαιδευτικό μοντέλο, όπου οι φοιτητές/τριες καλούνται να δουλέψουν σε πραγματικά projects σε συνεργασία με φορείς της αγοράς, υπό την καθοδήγηση διδασκόντων.
- Συν-διδακτικές δραστηριότητες: Προωθούμε την εμπλοκή των φοιτητών/τριών σε νέες μαθησιακές εμπειρίες, εκτός μαθημάτων. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η FUF Racing Team, η ομάδα φόρμουλα του Πανεπιστημίου, τα μέλη της οποίας κατασκευάζουν κάθε χρόνο από το μηδέν ένα μονοθέσιο αγωνιστικό αυτοκίνητο τύπου Formula και συμμετέχουν σε διεθνείς διαγωνισμούς.
- Πρακτική άσκηση: Οι φοιτητές και οι φοιτήτριές μας δεν μένουν θεωρητικοί αποδέκτες της γνώσης. Μέσω πρακτικής άσκησης, που προσφέρεται σε όλα τα προγράμματα σπουδών, αλλά και στρατηγικών συνεργασιών, αποκτούν εμπειρία σε πραγματικές συνθήκες εργασίας.
- Ανάπτυξη οριζόντιων δεξιοτήτων: Δίνουμε μεγάλη έμφαση στη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη, την επικοινωνία, τη συνεργασία και την ηγεσία – δεξιότητες που είναι αναγκαίες και εξαιρετικά περιζήτητες στην αγορά εργασίας.
- Πώς διαμορφώνεται ο ρόλος του ιδιωτικού πανεπιστημίου στο κυπριακό τοπίο ανώτατης εκπαίδευσης σήμερα;
- Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια έχουν κερδίσει το στοίχημα της καταξίωσης από την κοινωνία ως ποιοτικές επιλογές πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Αυτό δεν έγινε εύκολα, αλλά με πολλή δουλειά και απτά αποτελέσματα.
Σήμερα, αποτελούν βασικό πυλώνα εκπαίδευσης και ανάπτυξης του τόπου και η συμβολή τους είναι αδιαμφισβήτητη. Θεωρώ ότι ο αριθμός των ιδρυμάτων είναι μεγάλος και πως μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα γίνουν οι αναγκαίες αλλαγές, ώστε το οικοσύστημα να γίνει πιο ανθεκτικό και βιώσιμο.
Πρέπει να αισθανόμαστε περήφανοι για τα όσα έχουν πετύχει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και για την τεράστια προσφορά τους στην κοινωνία. Αντί να επιχειρείται η υπονόμευσή τους, θα έπρεπε να στηρίζεται η περαιτέρω ανάπτυξή τους, κάτι που θα ωφελήσει συνολικά την Κύπρο.
- Το Πανεπιστήμιο Frederick είναι μέλος του EU-CONEXUS, έχοντας διεθνείς συνεργασίες. Ποια είναι τα οφέλη τέτοιων συνεργασιών, τόσο για τους φοιτητές όσο και για το ίδιο το ίδρυμα;
- Η διεθνοποίηση αποτελεί πλέον μονόδρομο για όλα τα πανεπιστήμια. Στον σημερινό κόσμο, κανένα πανεπιστήμιο δεν μπορεί να επιβιώσει ούτε να εξελιχθεί χωρίς ισχυρά δίκτυα συνεργασιών και διεθνή αναγνώριση.
Η συμμετοχή μας στο EU-CONEXUS είναι ιδιαίτερα σημαντική, αφού η δημιουργία τέτοιων ευρωπαϊκών συμμαχιών πανεπιστημίων αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό από μόνο του είναι μια αναγνώριση της ποιότητας και της δυναμικής μας.
Οι φοιτητές/τριες μας έχουν πολλά να κερδίσουν: μπορούν να συμμετέχουν σε κοινά προγράμματα σπουδών, να γνωρίσουν άλλες εκπαιδευτικές και ερευνητικές κουλτούρες και να αναπτύξουν μια πιο ολοκληρωμένη αντίληψη για τις προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες που προσφέρει η Ευρώπη. Παράλληλα, το ίδιο το Πανεπιστήμιο ενισχύει την ερευνητική του διάσταση, διευρύνει την απήχησή του διεθνώς και αποκτά ακόμη μεγαλύτερη δυνατότητα επιρροής σε ζητήματα με διεθνή χαρακτήρα.
- Ποιος είναι ο αντίκτυπος του Frederick στην ανώτατη εκπαίδευση της Κύπρου;
- Πιστεύω ότι έχουμε καθιερωθεί στη συνείδηση της κοινωνίας ως μια σταθερή και αξιόπιστη επιλογή για ποιοτικές πανεπιστημιακές σπουδές. Δεν είναι τυχαίο ότι η μεγάλη πλειονότητα των φοιτητών/τριών μας είναι Κύπριοι/ες, κάτι που δείχνει την εμπιστοσύνη της κοινωνίας προς το έργο μας.
Εξίσου σημαντικός είναι ο αντίκτυπός μας στην έρευνα: το Frederick Research Center κατατάσσεται 3ο ανάμεσα σε 473 δικαιούχους χρηματοδότησης για την εκπόνηση έργων έρευνας και καινοτομίας στην Κύπρο, μετά το Πανεπιστήμιο Κύπρου και το ΤΕΠΑΚ. Η διάκριση αυτή επιβεβαιώνει τον ρόλο μας ως βασικού ερευνητικού φορέα της χώρας και ενισχύει τη συμβολή μας στη δημιουργία νέας γνώσης.
Πάνω από όλα, όμως, το Frederick είναι φορέας αλλαγής. Δίνουμε ευκαιρίες σε νέους και νέες να αλλάξουν τη ζωή τους, να αποκτήσουν τα εφόδια που χρειάζονται και να πετύχουν τα όνειρά τους. Αυτή είναι ίσως η πιο ουσιαστική συμβολή μας: η δύναμη να μεταμορφώνουμε ζωές μέσα από την εκπαίδευση.