ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Επενδύσεις ξένων brands αλλάζουν τον τουρισμό

Μόλις το 3% των ξενοδοχείων στην Κύπρο ανήκουν σε διεθνείς αλυσίδες, μικρότερο το ποσοστό σε σχέση με την υπόλοιπη Μεσόγειο

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Ανεξάρτητα brands είναι το 85% των ξενοδοχείων στην Κύπρο, ενώ μόνο το 14,7% ανήκουν σε hotel groups σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της πλατφόρμας STR, που ειδικεύεται στην αξιολόγηση δεδομένων στον τομέα της φιλοξενίας. Επιπλέον, τα ξενοδοχεία που ανήκουν σε brands παγκόσμιας αλυσίδας αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 3% της συνολικής προσφοράς δωματίων στην Κύπρο. Πρόκειται για ποσοστό σαφώς μικρότερο σε σχέση με την περιοχή ευρύτερα της Μεσογείου όπου ο μέσος όρος των ανεξάρτητων brands ανέρχεται στο 78%. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, στην Ισπανία, η οποία φιγουράρει στην πρώτη τριάδα των τουριστικών προορισμών παγκοσμίως, υπάρχει σημαντική παρουσία διεθνών αλυσίδων στον τομέα της φιλοξενίας και μόνο το 60% αντιστοιχούν με μεμονωμένα brands, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για το Ηνωμένο Βασίλειο είναι το 41%. Αναμφίβολα, η αναγνωρισιμότητα και η αξιοπιστία που συνοδεύει ένα brand ξενοδοχείου με διεθνές εκτόπισμα έχει θετικό αντίκτυπο στην αναγνωρισιμότητα και την αξιοπιστία του προορισμού και κατά συνέπεια δυνητικά ενισχύει την δημοφιλία και την ανταγωνιστικότητα ολόκληρου του προορισμού. Ένα τέτοιο αποτέλεσμα συνάδει με τους στόχους της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού : να καταστεί η Κύπρος ένας από τους 30 πιο ανταγωνιστικούς τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Οι στόχοι

Έργα πολλών εκατομμυρίων προωθεί στις δράσεις και τις επαφές του στο εξωτερικό ο Invest Cyprus

Σε αυτό το πλαίσιο περιλαμβάνονται και οι επιχορηγήσεις για την αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών αλλά και στην έμφαση για ανάπτυξη των ορεινών περιοχών και των περιοχών της υπαίθρου. Στον ίδιο άξονα κινούνται και οι ενέργειες του Invest Cyprus, που φαίνεται να επικεντρώνεται μέσω του Tour Invest στην αύξηση της χαμηλής παρουσίας των ξένων αλυσίδων στην κυπριακή αγορά του τομέα φιλοξενίας, αφού εκτιμάται ότι η αύξηση της παρουσίας διεθνών και αναγνωρισμένων αλυσίδων θα βοηθήσει γενικότερα την εικόνα της Κύπρου ως τουριστικός προορισμός, όχι μόνο σε θέματα αναγνωρισιμότητας, και παροχής υπηρεσιών συγκεκριμένου επιπέδου. Όπως περιγράφεται από τον Invest Cyprus, η τεχνογνωσία και η εμπειρογνωμοσύνη και το πελατολόγιο που προσφέρουν τα διεθνή brands είναι στοιχεία που μπορούν να εξυπηρετήσουν τους στόχους της Κύπρου για επικέντρωση σε ειδικές μορφές τουρισμού. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο τουρισμός υγείας και ευεξίας, μια τάση που αναμένεται ότι θα επικρατήσει το επόμενο διάστημα. Μέχρι στιγμής έχει εκπονηθεί μία σχετική μελέτη από τον οίκο THR, ο οποίος είχε αναλάβει προηγουμένως και την εθνική στρατηγική τουρισμού. Βάσει αυτής της μελέτης, έχει καταρτιστεί ένα πρόγραμμα το οποίο χρησιμοποιεί το Υφυπουργείο σε συνεργασία με τον Invest Cyprus, για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων στον τομέα του τουρισμού. Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος επισήμανε στην «Κ» τις προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης στην Πόλη Χρυσοχούς, την Τηλλυρίας και την Λάρνακα. Τόνισε, ωστόσο, ότι το πρόγραμμα αφορά ένα γενικότερο πλαίσιο το οποίο αν και δεν καθορίζει συγκεκριμένες περιοχές για ανάπτυξη, τονίζει την σημασία του ορεινού τουρισμού και του τουρισμού υγείας και ευεξίας. Μέχρι στιγμής οι δράσεις για προσέλκυση επενδύσεων στον τομέα του τουρισμού γίνονται μέσω αρθρογραφίας σε διεθνή ΜΜΕ, συνέδρια και εκθέσεις ( σε 15 προορισμούς μεταξύ αυτών Ρωσία, Ην. Βασίλειο, Γερμανία, Πορτογαλία, Ισραήλ, Ινδία, Χονγκ Κονγκ, Σιγκαπούρη, Αμερική), αλλά και σε απευθείας επικοινωνία με πιθανούς επενδυτές ή εταιρείες που εξειδικεύονται στην διαχείριση καταλυμάτων. Εκφράζεται δε η πεποίθηση ότι η Κύπρος βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, ιδιαίτερα στο κομμάτι της διαχείρισης μονάδων.

Οι τάσεις

Όπως έχει διδάξει το πρόσφατο παρελθόν στον τομέα των επενδύσεων στον τουρισμό, οι πιθανές επερχόμενες επενδύσεις θα αφορούν επενδύσεις και εξαγορές υφιστάμενων projects. Πιο πρόσφατο παράδειγμα η εξαγορά του ξενοδοχείου Parklane από την MHV Mediterranean Hospitality Venture Limited (συνδεδεμένη εταιρεία της Prodea Investements) του Holiday Inn (από την Prodea Investements) και η εξαγορά του Landmark από Prodea Investements. Η τάση ενισχύθηκε κατά την διάρκεια της πανδημίας με το επενδυτικό ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στην Κύπρο αλλά και στο εξωτερικό, σε brown field projects αφού σε αρκετές περιπτώσεις θεωρείται πιο ελκυστική επένδυση η αναβάθμιση και η διαχείριση μιας μονάδας, παρά η εξ υπαρχής κατασκευή της. Το δικό τους ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση διαδραμάτισαν οι μονάδες διαχείρισης ακινήτων των τραπεζών. Φυσικά, όπως τονίζεται από τον Invest Cyprus, από πλευράς Κύπρου πρέπει να δημιουργηθούν την ίδια ώρα, έργα τα οποία θα αναβαθμίζουν και θα εμπλουτίζουν ολιστικά την χώρα ως προορισμό, όπως για παράδειγμα, οι αναβαθμίσεις δρόμων και η ψήφιση σχετικών νομοσχεδίων.

Έξι μέχρι στιγμής

Αυτή την στιγμή παρουσία στην Κύπρο έχουν τα ξενοδοχεία Radisson Blu, Best Western και το Hotel Indigo- και τα τρία μέχρι στιγμής στην αγορά της Λάρνακας. Παρουσία έχει ο όμιλος The luxury collection- Marriot με το Parklane, ο όμιλος Fattal με τα ξενοδοχεία Leonardo Hotels, και το Hilton, ενώ αναμένεται το Grand Hyatt και το Melco στην Λεμεσό. Η παλέτα των διεθνών brands αναμένεται φυσικά να μεγαλώσει με την επένδυση των 180 εκατ. της εταιρείας NCH Capital με τρία branded ξενοδοχεία στην Λάρνακα, ενώ εξελίξεις σε αυτό το πεδίο αναμένονται και στο πλαίσιο της επένδυσης στο λιμάνι- μαρίνα Λάρνακας, με τα δύο πολυτελή ξενοδοχεία που περιλαμβάνει.

Ο ρόλος του Tour invest

Σε δηλώσεις του αναφορικά με τις δράσεις του Invest Cyprus για προσέλκυση των επενδύσεων στον τουρισμό, ο γενικός διευθυντής του οργανισμού Γιώργος Καμπανέλλας ανέφερε στην «Κ» ότι «σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον, όπως διαμορφώνεται διεθνώς, ο Invest Cyprus συνεχίζει σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον τις δράσεις προώθησης της Κύπρου ως επενδυτικού προορισμού, ώστε να μπει στο στόχαστρο των θεσμικών επενδυτών του εξωτερικού. Όπως επισήμανε, είναι ξεκάθαρο πως για την υλοποίηση των μακροπρόθεσμων στόχων που τέθηκαν από την πολιτεία για διαφοροποίηση και εμπλουτισμό του προσφερόμενου προϊόντος της χώρας, απαιτούνται νέες επενδύσεις και φρέσκα κεφάλαια από το εξωτερικό. Στην προμετωπίδα αυτής της προσπάθειας, o Κρατικός Οργανισμός Προώθησης Επενδύσεων λειτουργεί την εξειδικευμένη μονάδα Tour Invest. «Η μονάδα είναι απόλυτα αφιερωμένη σε θέματα επενδύσεων στον τομέα του τουρισμού και της φιλοξενίας αναπτύσσοντας πολλές δράσεις. Από την προώθηση σε αγορές του εξωτερικού των εξελίξεων και ευκαιριών που παρουσιάζει η χώρα μας, μέχρι την προσέλκυση και υποστήριξη επενδυτών ακόμα και την υποβολή συγκεκριμένων εισηγήσεων για μεταρρυθμίσεις και κίνητρα, τα οποία θα αυξήσουν την ελκυστικότητα της Κύπρου για ξένες επενδύσεις. Στόχος μας είναι να συνεισφέρουμε στην υλοποίηση των στόχων της Εθνικής Στρατηγικής 2030 σε στενή συνεργασία με το Υφυπουργείο Τουρισμού», όπως αναφέρει.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση