ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ναυτιλία: Όλοι παρόντες στη Συνέλευση της «αθόρυβης και παραγωγικής βιομηχανίας»

Το τουρκικό εμπάργκο, προκλήσεις της κυπριακής και διεθνούς ναυτιλίας, και ο αντίκτυπος του Covid και του Ουκρανικού, ανάμεσα στα θέματα που θίχτηκαν στην 34η Ετήσια Γενική Συνέλευση του ΚΝΕ

Του Παύλου Νεοφύτου

Το τουρκικό εμπάργκο, προκλήσεις της κυπριακής και διεθνούς ναυτιλίας, όπως η ανάγκη νέων εργαζομένων στον κλάδο και η πράσινη μετάβαση, η μικρή συμμετοχή των γυναικών στον κλάδο και ο αντίκτυπος του Covid, αλλά και του πολέμου στην Ουκρανία, ήταν ανάμεσα στα θέματα που ξεχώρισαν στην 34η Ετήσια Γενική Συνέλευση του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητήριου, η οποία έλαβε χώρα την Τρίτη 9 Μαΐου, στο ξενοδοχείο «Four Seasons», στη Λεμεσό. Ήταν παρόντες σχεδόν όλοι εκεί, πρωταγωνιστές του πολιτικού, ναυτιλιακού και επιχειρηματικού κόσμου της Κύπρου, εκφράζοντας τη στήριξή τους σε έναν βασικό πυλώνα της οικονομίας της Κύπρου, που, σύμφωνα με τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη, σε έναν μικρό διάλογο του με τους δημοσιογράφους, είναι η «πιο αθόρυβη και πιο παραγωγική βιομηχανία στην Κύπρο».

Μεταξύ των παρευρισκομένων, ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης, η υφυπουργός Ναυτιλίας Μαρίνα Χατζημανώλη, ο γενικός διευθυντής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Guy Platten, ο Γενικός Εισαγγελέας της ΚΔ Γιώργος Σαββίδης και ο υπουργός Οικονομικών Μάκης Κεραυνός.

Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Θ. Παπαδόπουλος, χαρακτήρισε «Αχίλλειο πτέρνα» για την Κυπριακή Ναυτιλία το τουρκικό εμπάργο, ζητώντας κυβερνητική στήριξη.

Κυπριακή πρωτοβουλία για Ευρωπαίο Επίτροπο Ναυτιλίας

Προσφωνόντας τις εργασίες της Συνέλευσης, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, επαίνεσε το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο για την πολύπλευρη και ουσιαστική συμβολή του προς τη συνεχή ανάπτυξη της Κυπριακής Ναυτιλίας και τόνισε τη δέσμευση της Κυβέρνησης για ενδυνάμωση της στενής συνεργασίας με το Επιμελητήριο και της πολιτικής στήριξης προς τη Ναυτιλιακή Βιομηχανία, μέσω της γρήγορης εισαγωγής συγκεκριμένων μηχανισμών που είναι αναγκαίοι για την περαιτέρω ενίσχυσή της. Αναφερόμενος στις δράσεις που τροχοδρομούνται, ο κ. Χριστοδουλίδης υπογράμμισε, ανάμεσα σε άλλα, την εκπαίδευση λειτουργών από σχετικά κυβερνητικά τμήματα σε σχέση με τη ναυτιλιακή βιομηχανία, ώστε να αναλάβουν σημαντικούς ρόλους σε νέες Yπηρεσίες που θα λειτουργήσουν. Αναφέρθηκε, επίσης, στην επιτάχυνση της διαδικασιας για την ετοιμασία σχετικής απαραίτητης ναυτιλιακής εταιρικής νομοθεσίας, στην ψηφιακή μετάβαση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, ο ΠτΔ ανάφερε ότι μετά από σχετική συνεννόηση με το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, θα αποταθεί πολύ σύντομα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ζητώντας γραπτώς να εξεταστεί το ενδεχόμενο σύστασης Επιτρόπου που θα ασχολείται με τα θέματα της ναυτιλίας. Τόνισε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό, λαμβάνοντας υπόψη και το σημερινό διεθνές περιβάλλον, η ΕΕ να αντιληφθεί τη σημασία της ναυτιλίας, τη γεωπολιτική διάσταση της ναυτιλίας. «Και είναι κάτι που έχω συζητήσει και με την Ελληνική Κυβέρνηση και θεωρώ ότι Ελλάδα και Κύπρος θα πρέπει να εργαστούμε προς την κατεύθυνση του να αντιληφθεί ακόμα περισσότερο η ΕΕ τη σημασία της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, διότι μιλάμε για ευρωπαϊκή ναυτιλία και μια ένδειξη ότι θα αντιληφθούν τη σημασία, είναι μέσα από την ενασχόληση ενός Επιτρόπου για τα θέματα της ναυτιλίας», πρόσθεσε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης.

Μικρή η εκπροσώπηση των γυναικών

Στην ομιλία της η Πρόεδρος της Βουλής Αννίτα Δημητρίου, στάθηκε στο γεγονός ότι ο τομέας της Ναυτιλίας παρέμεινε ένας δυνατός και σταθερός πυλώνας της Οικονομίας της Κύπρου, παρά τις προκλήσεις στη διεθνή οικονομία, επαναβεβαιώνοντας εκ μέρους όλων των μελών της Βουλής των Αντιπροσώπων, τη δέσμευση να συνεχίσει τη στενή συνεργασία με το Επιμελητήριο, για την πρόοδο του Ναυτιλιακού Τομέα στην Κύπρο. Παράλληλα εστίασε σε δύο σημεία που κατά την γνώμη της πρέπει να παραμείνουν ψηλά στην ατζέντα, καθώς αναπτύσσεται η Ναυτιλία, η οποία, τόνισε, χαρακτηρίζεται από την ευελιξία και την ικανότητά του να προσαρμόζεται στις ανάγκες της εποχής: Πρώτον, πρέπει να γίνουν βήματα για ένα περιβαλλοντικά βιώσιμο μέλλον της ναυτιλιακής βιομηχανίας. «Καθώς οι αρνητικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής αυξάνονται, λόγω των εκπομπών άνθρακα, πρέπει όλοι να εργαστούμε σε στενή συνεργασία για να διασφαλίσουμε ότι η κυπριακή ναυτιλία θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με βιώσιμο τρόπο, αναλαμβάνοντας παράλληλα ηγετικό ρόλο στη συμμετοχή της ναυτιλίας στην παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση», εξήξησε. Δεύτερον, απαιτούνται περαιτέρω πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της συμμετοχής και της εκπροσώπησης των γυναικών στον ναυτιλιακό τομέα. Σε αυτό το σημείο, η κα Δημητρίου επικαλέστηκε στατιστικά στοιχεία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, σύμφωνα με τα οποία το 2021 μόνο το 1,2% του παγκόσμιου ναυτικού εργατικού δυναμικού ήταν γυναίκες.

Απανθρακοποίηση της Ναυτιλίας και επιπλέον 90.000 ναυτικοί μέχρι το 2026

Επίτιμος ομιλητής από το εξωτερικό, ήταν ο Γενικός Διευθυντής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Guy Platten, ο οποίος έφθασε από το Λονδίνο για να παρευρεθεί στη Συνέλευση και καλωσορίστηκε από τον Γενικό Διευθυντή του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Θωμά Καζάκο με τη μνημειώδη φράση από τον «Οθέλλο» του Σαίξπηρ: «Καλωσορίσατε κύριε στην Κύπρο...». Στην ομιλία του ο κ. Platten συνεχάρη τον Πρόεδρο του Επιμελητηρίου, Θέμη Παπαδόπουλο, για την πρόσφατη επανεκλογή του ως Αντιπρόεδρος στο Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο και ευχαρίστησε το Επιμελητήριο για την πολύχρονη και ουσιαστική συμβολή του στο έργο του Οργανισμού, ως προς τη διαμόρφωση ενός ακόμη καλύτερου μέλλοντος για την Παγκόσμια Ναυτιλία.

Αναφέρθηκε σε στόχους της Διεθνούς ναυτιλίας, τονίζοντας ότι για αυτούς εργάζεται και η Κύπρος, την οποία χαρακτήρισε ισχυρή ναυτική χώρα. Σε σχέση με τον στόχο απανθρακοποίησης της Ναυτιλίας, ανάφερε ότι η συνεργασία με όλους τους φορείς της αλυσίδας εφοδιασμού είναι απαραίτητη για τη χάραξη της πορείας μετάβασης προς την απανθρακοποίηση της Παγκόσμιας Ναυτιλίας. «Όταν μιλάμε για καύσιμα του μέλλοντος, πρέπει να θυμόμαστε ότι δεν υπάρχει μια λύση που ταιριάζει σε όλους. Η πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας θα έχει ένα μέλλον πολλαπλών καυσίμων για να μας βοηθήσει να επιτύχουμε αυτούς τους κρίσιμους καθαρούς στόχους έως το 2050. Γνωρίζω ότι η κυπριακή κυβέρνηση παίρνει πολύ σοβαρά τη δέσμευσή της για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. Δυστυχώς, η αδράνεια πολλών κυβερνήσεων σε όλο τον κόσμο εμποδίζει την πρόοδο για όλους μας. Οι κυβερνήσεις πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην ενίσχυση και την επέκταση των πολιτικών τους για καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα για να δώσουν στους παραγωγούς εναλλακτικής ενέργειας, στον ναυτιλιακό τομέα και στους καταναλωτές την εμπιστοσύνη που χρειάζονται για να επενδύσουν», είπε.

Την ίδια ωρα ο κ. Platten υπογράμμισε ότι για να διατηρηθεί το παγκόσμιο εμπόριο σε κίνηση, θα χρειαστούν σχεδόν 90.000 επιπλέον ναυτικοί μέχρι το 2026. «Γνωρίζω από προσωπική εμπειρία πόσο θαυμάσια σταδιοδρομία μπορεί να είναι η ναυτιλία και πρέπει να ενημερώσουμε περισσότερους ανθρώπους γι' αυτό. Ένας τομέας εργασίας στον οποίο συμμετέχει ήδη το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο. Θα αποτελέσει επίσης κεντρικό σημείο της ερχόμενης Συνόδου Κορυφής - ICS Seafarer 2050, στη Μανίλα τον Ιούνιο», πρόσθεσε.

Νέες προκλήσεις, Covid και Ουκρανικό

Ο Πρόεδρος του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Θέμης Παπαδόπουλος, έκανε αναφορά στα πεπραγμένα του 2022, όσον αφορά την ενεργό δράση και τις ενέργειες του Επιμελητηρίου προς όφελος της Κυπριακής Ναυτιλίας, ενώ τόνισε τις προοπτικές που έχει ο τομέας για περαιτέρω ανάπτυξη εφόσον αντιμετωπιστούν οι διάφορες προκλήσεις. Σημείωσε ότι η Ναυτιλία αποτελεί έναν από τους πιο σοβαρούς οικονομικούς πυλώνες της χώρας και αναβαθμίζει το γόητρο της Κύπρου σαν υπερδύναμη στον τομέα της Ναυτιλίας. Ως εκ τούτου τόνισε την ανάγκη, μεταξύ άλλων, του «Μονοθυριδικού Ναυτιλιακού Κέντρου Εξυπηρέτησης» στο Υφυπουργείο Ναυτιλίας και τη γρήγορη προετοιμασία και έγκριση των κανονισμών για την εφαρμογή της «Ναυτιλιακής Εταιρείας περιορισμένης Ευθύνης». Επίσης ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε τη δέσμευση του Επιμελητηρίου να συνεχίσει τις προσπάθειές του για τη γρήγορη και βιώσιμη πράσινη μετάβαση του ναυτιλιακού κλάδου μέσω της ενεργούς εμπλοκής του σε αντίστοιχους περιφερειακούς και δοεθνείς ναυτιλιακούς οργανισμούς, στους οποίους εκπροσωπεί τη ναυτιλιακή βιομηχανία εδώ και χρόνια.

«Ως σύμπτωση, η σημερινή ημέρα (9 Μαΐου), σηματοδοτεί την επέτειο μιας ιστορικής ημέρας για την Ευρώπη, η οποία ήταν η αρχή αυτού που σήμερα γνωρίζουμε ως Ευρωπαϊκή Ένωση. Με την ευκαιρία της «Ημέρας της Ευρώπης» σήμερα, είμαστε περήφανοι που η Ναυτιλία εξακολουθεί να αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της Οικονομίας και της ευημερίας της ΕΕ και πρέπει να διαφυλάξουμε τη θέση της Ευρώπης ως σημαντική ναυτιλιακή περιοχή, καθώς έχει να διαδραματίσει στρατηγικό ρόλο στην ασφάλεια της Ευρώπης, την ανταγωνιστικότητα και την αυτονομία. Μόλις πρόσφατα, το ξέσπασμα του Covid-19 και ο πόλεμος στην Ουκρανία και η επακόλουθη ενεργειακή κρίση, καταδεικνύουν πολύ έντονα την κρίσιμη σημασία της Ναυτιλίας στο διεθνές εμπόριο, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους λαούς της ΕΕ», τόνισε ο κ. Παπαδόπουλος.

«Αχίλλειος πτέρνα» το τουρκικό εμπάργκο – Ανάγκη λήψης μέτρων

Θα ήταν αδύνατο στη Συνέλευση να μη θικτεί το διαχρονικό πρόβλημα του τουρκικού εμπάργκο σε κυπριακά πλοία, ένα ζήτημα, το οποίο ο Πρόεδρος του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου χαρακτήρισε ως «Αχίλλειο πτέρνα» για την Κυπριακή Ναυτιλία. Στρεφόμενος προς τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη, ζήτησε την έμπρακτη υποστήριξη της Κυβέρνησης και των διπλωματών. Ώστε να ασκήσουν την απαραίτητη επιρροή προς επίλυση του προβλήματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στην ομιλία του σημείωσε, ότι «η Κύπρος βρίσκεται σε πολύ ψηλή θέση τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο και συγκεκριμένα στην 3η θέση στην Ευρώπη, στην 11η παγκοσμίως και στην 1η ως κέντρο διαχείρισης. Ωστόσο, αυτή η θέση θα ήταν ακόμη υψηλότερη αν δεν αντιμετωπίζαμε το παράνομο τουρκικό εμπάργκο σε κυπριακά πλοία, κάτι που αποτελεί κατάφωρη παραβίαση του διεθνούς και ευρωπαϊκού δικαίου. Θα συνεχίσουμε να θέτουμε το ζήτημα του παράνομου τουρκικού εμπάργκο σε όλα τα σχετικά φόρα, περιλαμβανομένης της ΕΕ, και θα συνεχίσουμε να υπογραμμίζουμε ότι το εμπάργκο παρεμποδίζει τα συμφέροντα της ίδιας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, αλλά και να επηρεάζει το παγκόσμιο εμπόριο».

Νέο Διοικητικό Συμβούλιο

Κατά τη διάρκεια της Συνέλευσης, διεξήχθησαν επίσης εκλογές για την ανάδειξη του νέου δωδεκαμελούς Διοικητικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου, για την περίοδο 2023-2025. Πρόεδρος του Επιμελητηρίου επανεκλέγηκε ο Θέμης Παπαδόπουλος για δεύτερη διετή θητεία, μαζί με άλλα 11 διευθυντικά στελέχη εταιρειών – μελών του Επιμελητηρίου.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παύλου Νεοφύτου

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση