ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Κότερα δεν ήρθαν φέτος στην Κύπρο, λόγω των Χούθι

Ο αντίκτυπος των επιθέσεων στην Ερυθρά θάλασσα αγγίζει και τις κυπριακές μαρίνες, καθώς εξυπηρετούν σούπερ γιοτ, τα οποία καταφθάνουν από τις αραβικές χώρες μέσω του Σουέζ.

Του Παύλου Νεοφύτου

Δεν είναι μόνο η εμπορική ναυτιλία που βιώνει τους τελευταίους τρεις περίπου μήνες μία «τρικυμία» εξαιτίας των επιθέσεων με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους από τους φιλοϊρανούς αντάρτες Χούθι της Υεμένης, αλλά και ο κλάδος που σχετίζεται με τα σκάφη αναψυχής, ειδικότερα αυτός των μαρινών, ο οποίος άρχισε να αναπτύσσεται στην Κύπρο, επενδύοντας στην προσέλκυση ιδιωτικών γιοτ από ξένες χώρες. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της μαρίνας Λεμεσού, η οποία, μεταξύ άλλων, εξυπηρετεί σούπερ γιοτ, τα οποία καταφθάνουν από τις αραβικές χώρες. Αν και τα τελευταία χρόνια κατά τα ταξίδια τους από την περιοχή της Αραβικής Χερσονήσου και μέσω της Διώρυγας του Σουέζ προς προορισμούς της Μεσογείου, είτε για αναψυχή, είτε για να παρευρεθούν οι ιδιοκτήτες τους σε συγκεκριμένα μεγάλα γεγονότα, συνηθίζουν να κάνουν στάσεις και στη Λεμεσό, τους τελευταίους μήνες είναι αισθητά μειωμένη η παρουσία τους λόγω της τεταμένης κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς, όπως οι Χούθι χτυπούν εμπορικά πλοία, το ίδιο μπορούν να χτυπήσουν και ιδιωτικά γιοτ. Σύμφωνα με έγκυρη πηγή πληροφόρησης της «Κ», φέτος δεν ήρθε, ούτε έχει προγραμματίσει να το κάνει, κανένα από τα σούπερ γιοτ –τα οποία τα προηγούμενα χρόνια έκαναν ενδιάμεση στάση στην Κύπρο κατά το ταξίδι τους– με προορισμό το Grand Prix του Μονακό τον προσεχή Μάιο. Πολλά σκάφη, που ακολουθούν τακτικά τη συγκεκριμένη διαδρομή αυτή την εποχή του χρόνου, μεταξύ της Μέσης Ανατολής και της Μεσογείου μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, αλλάζουν τα σχέδιά τους και παρακολουθούν την κατάσταση, για να εξετάσουν αναλόγως τα ταξιδιωτικά τους σχέδια, τόνισε η ίδια πηγή.

Συνέπειες

Όπως είναι γνωστό, αυτό το διάστημα έχουν μειωθεί κάθετα οι διελεύσεις πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία συνδέει τη Μεσόγειο Θάλασσα με την Ερυθρά Θάλασσα και είναι ένας ζωτικής σημασίας σύνδεσμος που συνδέει την Ασία και την Ανατολική Αφρική με την Ευρώπη και πέρα ​​από αυτήν. Πέρυσι η Διώρυγα διαχειρίστηκε περίπου το 12% έως 15% του παγκόσμιου εμπορίου. Πλέον, για να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, τα πλοία πρέπει να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, περνώντας από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής, όπως άλλοτε έκανε στα τέλη του 15ου αιώνα ο Πορτογάλλος θαλασσοπόρος Βάσκο Ντε Γκάμα, για να αρχίσουν να φτάνουν στη Δύση τα εμπορεύματα από την Ινδία. Όλα αυτά δημιουργούν επιπλέον κόστη –πλέον οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων έχουν υπερδιπλασιαστεί– με αντίκτυπο στην τσέπη του μέσου καταναλωτή, και βέβαια καθυστερήσεις. Την ίδια ώρα, αυτό το σκηνικό αποτρέπει σκάφη αναψυχής προερχόμενα από τις αραβικές χώρες από το να ταξιδέψουν προς τη Μεσόγειο, ή σε περιπτώσεις που το κάνουν με περίπλου της Αφρικής, από το να έχουν ως επιλογή αγκυροβόλησης κατά τα ταξίδια τους και την Κύπρο, με στέρηση πηγών εσόδων τόσο για τις μαρίνες όσο και για την οικονομία του νησιού.

Ανατροπή της εικόνας

Ναυτιλιακοί παράγοντες εκτιμούν ότι όταν δραστηριοποιηθεί πλήρως η ναυτική δύναμη που βρίσκεται στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, τόσο των Αμερικανοβρετανών όσο και της Ευρώπης, τότε θα υπάρξει σε βάθος μηνών εξομάλυνση της κατάστασης. Για την ώρα αυτό δεν έχει επιτευχθεί, καθώς, με βάση την επικαιρότητα, οι επιθέσεις των Χούθι συνεχίζονται. Σύμφωνα με την ίδια ανάλυση, η βελτίωση της εικόνας συνδέεται και με την εκτόνωση της έντασης στα μέτωπα της Γάζας, που επιχειρείται αυτό το διάστημα, με στόχο την επίτευξη εκεχειρίας, έστω και προσωρινής. Από εκεί θα εξαρτηθεί ένα απαισιόδοξο σενάριο για περαιτέρω κλιμάκωση της κατάστασης για την παγκόσμια ναυτιλία στην περιοχή, κάτι που σημαίνει, όπως προαναφέρθηκε, πιέσεις στις τιμές, ενδεχόμενες καθυστερήσεις σε παραλαβές αγαθών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και στην πορεία ανάπτυξης και υλοποίησης έργων στις χώρες. Κοντολογίς, σήμερα η οικονομία των κρατών εξαρτάται άρρηκτα με γενικότερες ισορροπίες, με το τι συμβαίνει σε ευαίσθητες περιοχές του πλανήτη.

Ενδεικτικά, απουσιάζουν ιδιωτικά κότερα, τα οποία τα προηγούμενα χρόνια έκαναν ενδιάμεση στάση στην Κύπρο κατά τον πλου με προορισμό το Grand Prix του Μονακό.

Αναλυτές θέτουν συγχρόνως ως ζητούμενο για «θεραπεία» μία παγκόσμια συνεννόηση. Κανείς δεν θέλει να δημιουργήσει συνθήκες πτώσης του διεθνούς εμπορίου. Αυτό θα πλήξει όλες τις χώρες. Ήδη η Ευρώπη την επόμενη διετία αναμένεται να αντιμετωπίσει μία πολύ δύσκολη κατάσταση, λόγω και του Ουκρανικού –ήδη η δυτική Ευρώπη βρίσκεται σε αναβρασμό με τον ξεσηκωμό των αγροτών. Στο ίδιο πλαίσιο για την παγκόσμια συνεννόηση, αναλυτές εντάσσουν μία σε βάθος χρόνου συμφωνία του δυτικού κόσμου με τους λεγόμενους «Νότιους», δηλαδή το μπλοκ κρατών που έχει αναδειχθεί με πολιτικά στοιχεία συνοχής μετά την κλιμάκωση του πολέμου στην Ουκρανία, ένα στρατόπεδο που περιλαμβάνει την Κίνα, την Ινδία, ακόμη και το Ιράν. Πρόκειται για μεγάλες παραγωγές χώρες της Ασίας, που σήμερα βλέπουν τον κόσμο με διαφορετική ματιά και αναζητούν πλέον ένα μερίδιο ίσης διαχείρισης του παγκόσμιου πλούτου.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παύλου Νεοφύτου

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση