ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Τον Μάρτιο ενώπιον της Ερευνητικής ο Δημ. Συλλούρης

Την επόμενη εβδομάδα με ΜΟΚΑΣ και Κεντρική Τράπεζα κλείνει ο πρώτος κύκλος ερευνών της Επιτροπής

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Την ερχόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς που έχουν γίνει, θα συνεχιστούν οι δημόσιες ακροάσεις της Ερευνητικής Επιτροπής για τις κατ’ εξαίρεση πολιτογραφήσεις αλλοδαπών επενδυτών και επιχειρηματικών. Το διάλειμμα δύο εβδομάδων, μετά την κατάθεση του προέδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη κρίθηκε αναγκαίο προκειμένου η Επιτροπή κάνει ένα πρώτο μάζεμα του υλικού που έχει συλλεχθεί, από τον περασμένο Νοέμβριο προκειμένου να κλείσει ο πρώτος κύκλος του ερευνητικού έργου, με την έκδοση του ενδιάμεσου πορίσματος. Κύκλος που θα ολοκληρωθεί με την κατάθεση της επικεφαλής της Μονάδας Καταπολέμησης Αδικημάτων Συγκάλυψης (ΜΟ.Κ.Α.Σ) και του διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας. Δύο υπηρεσίες που είχαν ρόλο στο πρόγραμμα πολιτογραφήσεων και που η μαρτυρία θα συμπληρώσει το παζλ, προκειμένου το ενδιάμεσο πόρισμα να είναι αντικειμενικό και να στηρίζεται σε στοιχεία των βασικών εμπλεκομένων.

Ο δεύτερος κύκλος εργασιών της Επιτροπής θα ανοίξει από τον Μάρτιο, εφόσον θα έχει παραδοθεί το ενδιάμεσό πόρισμα. Σύμφωνα με τους προγραμματισμούς, η έναρξη του νέου κύκλου θα γίνει από τα πρόσωπα που κατά καιρούς έχει φανεί ότι είχαν εμπλοκή στο πρόγραμμα πολιτογραφήσεων, όπως ο παραιτηθείς πρόεδρος της Βουλής Δημήτρης Συλλούρης και ο επίσης παραιτηθείς βουλευτής Χριστάκης Τζιοβάνης. Επίσης, ψηλά στη λίστα των προσώπων που θα μεταβούν στο «Φιλοξενία» είναι και άλλοι παράγοντες που είχαν σχέση με τις κατ’ εξαίρεση πολιτογραφήσεις.

Το ενδιάμεσο

Όπως έχει γράψει η «Κ», το ενδιάμεσο πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής τοποθετείται χρονικά περί τα τέλη Φεβρουαρίου. Νεότερες πληροφορίες, από πρόσωπα κοντά στην Επιτροπή, δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο η παράδοση του ενδιάμεσου πορίσματος να καθυστερήσει κατά μια εβδομάδα, ένεκα του μεγάλου όγκου υλικού που έχει συλλεχθεί, η αξιολόγηση του οποίου, όπως πληροφορούμαστε, έχει ήδη ξεκινήσει. Ένα ζήτημα το οποίο έχει τεράστιο ενδιαφέρον είναι το τι θα περιλαμβάνει το ενδιάμεσο πόρισμα.

Σύμφωνα με τις λιγοστές πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει, η Επιτροπή φαίνεται να έχει καταλήξει πως στο πόρισμα θα καταγράφεται το πλαίσιο σύστασης και λειτουργίας του προγράμματος, από συστάσεώς του, καθώς και οι αλλαγές σε αυτό μέχρι την κατάρρευσή του, με την Επιτροπή να τις αξιολογεί σε θετικές και μη. Ένα άλλο ζήτημα, επίσης με έντονο ενδιαφέρον, είναι αν η Επιτροπή θα προχωρήσει με την επισήμανση άλλων ευθυνών ή και διάπραξης αδικημάτων. Εδώ οι πληροφορίες που υπάρχουν είναι πιο ξεκάθαρες. Η απάντηση που δίνεται είναι καταφατική. Στο ενδιάμεσο πόρισμα θα αναφέρονται: ενδεχόμενη διάπραξη ποινικών αδικημάτων, η παραπλάνηση όπως υποδεικνύεται είναι ποινικό αδίκημα, ενδεχόμενα πειθαρχικά αδικήματα και ενδεχόμενες διοικητικές ευθύνες.

Πολιτικές ευθύνες

Όπως έχει γράψει η «Κ» στο ενδιάμεσο πόρισμα θα υπάρχει αναφορά και για το κομμάτι των πολιτικών ευθυνών, εξ ου και η έκδοσή του θα γίνει μετά την κατάθεση του προέδρου της Δημοκρατίας. Όπως λέγεται, οι πολιτικές ευθύνες στο ενδιάμεσο πόρισμα θα είναι κάτι διαφορετικό από τις υπόλοιπες υποδείξεις της Επιτροπής. Η γενική αίσθηση που έχει δημιουργηθεί στα μέλη της Επιτροπής είναι πως το πρόγραμμα έπασχε λειτουργικά από την αρχή, κάτι που επισημαίνατε και στο πόρισμα της Επιτροπής Καλογήρου.

Η διαφορά τώρα είναι πως υπάρχουν περισσότερα στοιχεία, τα οποία δίνουν μια πληρέστερη εικόνα. Το βασικό ζήτημα γύρω από το οποίο εστιάζει η Επιτροπή αφορά το γιατί οι αλλαγές που έπρεπε να είχαν γίνει στο πρόγραμμα, καθυστέρησαν έως ότου το αυτό στην ουσία «πέθανε». Όπως υποδεικνύεται πέριξ αυτού του ζητήματος κινείται η Επιτροπή, προκειμένου να κωδικοποιήσει θετικές κινήσεις και παραλείψεις από Υπουργεία, αλλά και από το ίδιο το Υπουργικό Συμβούλιο που είχε τον τελευταίο λόγο.

Πρώτη αξιολόγηση Επιτροπής

Παράλληλα με τις δημόσιες ακροάσεις, η Ερευνητική Επιτροπή φαίνεται να έχει σχηματίσει μια πρώτη εικόνα για το Κυπριακό Πρόγραμμα Πολιτογραφήσεων. Όπως λέγεται χαρακτηριστικά στην Επιτροπή, η άποψη που έχει σχηματιστεί είναι πως ήταν ένα πρόγραμμα με τρύπες. Το πρόγραμμα όπως φαίνεται από τα στοιχεία που έχει πάρει η Επιτροπή αλλά και από τις μέχρι σήμερα καταθέσεις, συστάθηκε με άλλο σκοπό και διαφορετικός ήταν στην πορεία και ειδικότερα μετά το 2013 και το κούρεμα των καταθέσεων. Το θεσμικό πλαίσιο ελέγχου του προγράμματος είναι ένα θέμα στο οποίο τα μέλη της Επιτροπής δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, στις δημόσιες ακροάσεις. Εδώ υπό μορφή ερωτήματος λέγεται:

Γιατί έπρεπε λίγο πριν από την κατάρρευση που προγράμματος να θεσπιστούν κανονισμοί; Γιατί οι κανονισμοί δεν έγιναν στην πρώτη αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου το 2013, προκειμένου το πρόγραμμα να ρυθμιζόταν από ένα θεσμικό πλαίσιο ελέγχων; Από τα στοιχεία και τις καταθέσεις έχει εξαχθεί το συμπέρασμα πως το πρόγραμμα υπέστη αλλαγές που το έκαναν αυστηρότερο αλλά ταυτόχρονα υιοθετούντο κάποιες άλλες πρόνοιες με ειδικές χαλαρώσεις, όπως οι ομαδικές πολιτογραφήσεις από το 2014. Στα θετικά που έχουν εντοπιστεί είναι οι αλλαγές στο πρόγραμμα μετά το 2018 με τους κανονισμούς, την εποπτεία των παρόχων καθώς και την δέουσα επιμέλεια από 3 διεθνείς οίκους. Επίσης αναγνωρίζεται πως από πλευράς Υπουργείου Εσωτερικών έγιναν προσπάθειες να κλείσουν οι τρύπες του προγράμματος, με τις ανησυχίες που εξέφρασε ο τότε ΥΠΕΣ Κωνσταντίνος Πετρίδης προς τον τότε ΥΠΟΙΚ Χάρη Γεωργιάδη, μια προσπάθεια που πήρε μερικά χρόνια προκειμένου να ληφθούν μέτρα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση