ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ο ιδεαλιστικός ερωτισμός του Χέρμπερτ Λιστ στο Αμβούργο

Ολο το καλοκαίρι θα διαρκέσει η έκθεση φωτογραφιών του Χέρμπερτ Λιστ (1903-1975) με 240 πρωτότυπες φωτογραφίες, αντιπροσωπευτικές της μακράς πορείας του

Kathimerini.gr

Του Νίκου Βατόπουλου

Ολο το καλοκαίρι θα διαρκέσει η έκθεση φωτογραφιών του Χέρμπερτ Λιστ (1903-1975) με 240 πρωτότυπες φωτογραφίες, αντιπροσωπευτικές της μακράς πορείας του. Ο Λιστ είχε χτίσει έναν δικό του κόσμο, μαυρόασπρο, μυστικιστικό, ομοερωτικό, αισθαντικό, με τη λατρεία στο ωραίο και στο κλασικό να αποτελούν το σήμα κατατεθέν της δημιουργίας του από το 1930, όταν άρχισε να ασχολείται σοβαρά με τη φωτογραφία, έως το τέλος της ζωής του. Λάτρης της Ελλάδας και της Ιταλίας, αλλά και της Καραϊβικής, του Μεξικού, της Ισπανίας και της Γαλλίας, ο Χέρμπερτ Λιστ εφηύρε μια νεοπαγανιστική αποθέωση του φωτός και του ανδρικού σώματος, των αρχαίων θραυσμάτων και της μοντερνιστικής έλξης προς τη λιτότητα του κλασικού. Η έκθεση στο Αμβούργο γίνεται σε συνεργασία με τους κληρονόμους και διαχειριστές του έργου του Χέρμπερτ Λιστ καθώς και του Μουσείου της Πόλης του Μονάχου. Στο Μόναχο ο Χέρμπερτ Λιστ έζησε για πολλά χρόνια στις δεκαετίες του 1940 και του 1950 και μετά τον πόλεμο φωτογράφισε την ερειπωμένη από τους βομβαρδισμούς πόλη. Ηδη από το 1951, με πρόσκληση του Ρόμπερτ Κάπα, ο Λιστ ήταν φωτογράφος του «Μάγκνουμ» και σε όλη την υπόλοιπη ζωή του συνεργάστηκε με τα μεγαλύτερα περιοδικά και έκανε εκθέσεις, όπως και φωτορεπορτάζ. Σταδιακά όμως κρατούσε αποστάσεις από τη φρενίτιδα των περιοδικών του μεταπολεμικού κόσμου, το περιβάλλον της μόδας και των σχεδιαστών, καθώς και από τις επιταγές της αγοράς. Ο Λιστ καλλιέργησε έναν δικό του κόσμο, εμπνεόμενος τόσο από το κλασικό ιδεώδες όσο και από την επανεφεύρεση του σώματος και της κουλτούρας του γυμνού στη διάρκεια του 20ού αιώνα. Σε απόκλιση από το ναζιστικό καθεστώς (άλλωστε ο ίδιος είχε εβραϊκή καταγωγή), ο Λιστ δεν ακολούθησε την εικονολατρία του σώματος όπως την προωθούσαν οι εθνικοσοσιαλιστές, αλλά ακολούθησε μια περισσότερο εσωτερική πορεία προς την εσωτερική αναγέννηση. Τα πολλά ταξίδια του στην Ελλάδα άρχισαν ήδη από τη δεκαετία του 1930 και εντάθηκαν στις δεκαετίες του 1950 και του 1960. Η Μεσόγειος με την κλασική κληρονομιά, τα διάσπαρτα αρχιτεκτονικά μέλη του κλασικού παρελθόντος, το γυμνό πάνω στα αρχαία θραύσματα, αλλά και η μοντερνιστική εμμονή στη λεπτομέρεια και η καλλιέργεια του μαυρόασπρου φωτός, διατρέχουν το έργο του από την αρχή έως το τέλος. Ο Λιστ επηρέασε γενιές φωτογράφων αλλά και τη φωτογραφία μόδας ή ακόμη και τη διαφήμιση και εν γένει την οπτική κουλτούρα, ακόμη και μετά τον θάνατό του.

Ματιές στον κόσμο

Φωτ. NATIONAL GALLERY OF IRELAND

ΔΟΥΒΛΙΝΟ
Εθνικοί ποιητές

Στην Εθνική Πινακοθήκη της Ιρλανδίας, η πτέρυγα με τις προσωπογραφίες απέκτησε νέα εμφάνιση. Το κοινό μπορεί να περιηγηθεί ανάμεσα στις μορφές των ποιητών, πεζογράφων και θεατρικών συγγραφέων της Ιρλανδίας, και να δει και ένα νεοαποκτηθέν πορτρέτο του Σάμιουελ Μπέκετ που είχε ζωγραφίσει ο Ρέτζιναλντ Γκρέι το 1961. Στη φωτογραφία, η προσωπογραφία του ποιητή Μάικλ Λόνγκλεϊ (γ. 1939), έργο του Κόλιν Ντέιβιντσον (γ. 1968).

Φωτ. CHRYSLER MUSEUM

ΝΟΡΦΟΛΚ
Μεγάλη δωρεά

Το Μουσείο Κράισλερ στο Νόρφολκ της Βιρτζίνια στις ΗΠΑ ανακοίνωσε τη μεγάλη δωρεά που έλαβε από την Τζόαν Μπροκ, ύψους 34 εκατ. δολαρίων, εκ μέρους της συλλογής Μέικον και Τζόαν Μπροκ με 40 έργα τέχνης κορυφαίων ζωγράφων του 19ου και του 20ού αιώνα. Ανάμεσά τους και το εικονιζόμενο «Τοπίο της Κέρκυρας» από τον Τζον Σάρτζεντ Σίνγκερ. Η δωρεά περιλαμβάνει επίσης τη στήριξη δύο οργανικών θέσεων, καθώς και έργα επέκτασης.

Φωτ. WIKIMEDIA COMMONS

ΑΝΑΔΡΟΜΕΣ
Ο Δίας της Ολυμπίας

Στο London Review of Books, σε άρθρο του Τζέιμς Ρομ για την Ολυμπία, δημοσιεύεται η αναπαράσταση του κολοσσιαίου αγάλματος του Διός, έργου του Φειδία. Το σχέδιο είναι του Γάλλου ιστορικού τέχνης Κατρεμέρ ντε Κουινσί (1755-1849), από τους πρώτους που είχαν μιλήσει για τη πολυχρωμία της κλασικής αρχιτεκτονικής. Το άγαλμα του Διός παρέμεινε ανέπαφο επί 900 χρόνια. Μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη, όπου καταστράφηκε από πυρκαγιά.

Φωτ. THADDEAUS ROPAC

ΛΟΝΔΙΝΟ
Μάρτα Γιούνγκβιρτ

Στην αίθουσα τέχνης του Thaddeus Ropac στο Λονδίνο παρουσιάζεται η νέα δουλειά της 82χρονης Αυστριακής ζωγράφου Μάρτα Γιούνγκβιρτ. Είναι όλα λάδια στο χαρακτηριστικό ύφος της, ανάμεσα στην αφαίρεση και στην παραστατικότητα, με έμπνευση από τα ταξίδια της, την ελληνική μυθολογία και αγαπητά πρόσωπα του περιβάλλοντός της, όλα με ζωηρές χειρονομίες ενός ιδιότυπου ιμπρεσιονισμού και έντονη αίσθηση κίνησης.

Φωτ. THADDEAUS ROPAC

ΟΞΦΟΡΔΗ
Μουσείο 339 ετών

Το Μουσείο Ασμόλεαν στην Οξφόρδη ιδρύθηκε το 1683. Ηταν το πρώτο δημόσιο μουσείο στη Βρετανία και το πρώτο μουσείο συνδεδεμένο με πανεπιστήμιο. Στην υδατογραφία (φωτ.) του Φρέντερικ Μακένζι εικονίζεται το Ασμόλεαν όπως ήταν το έτος 1848. Για την επέτειο των 339 ετών, το μουσείο ζήτησε από το κοινό να μοιραστεί μνήμες από μία επίσκεψη. Στις 15 Ιουλίου θα εγκαινιαστεί η νέα έκθεση με υδατογραφίες και σχέδια προραφαηλιτών ζωγράφων.

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση

Ο ζωγράφος και συγγραφέας Ανδρέας Καραγιάν μιλάει στην «Κ» με αφορμή την αναδρομική έκθεση για το έργο του στη Λεμεσό
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ